بيل «ناهار سه شنبه ها» به كمر اصل ٥٩ قانون اساسي

میرزاسعدین داورپناه، گروه تعاملی الف،   3970516016 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
بيل «ناهار سه شنبه ها» به كمر اصل ٥٩ قانون اساسي

شامگاه ١٥ امرداد ١٣٩٧، آقاي حسن روحاني در مقام رئيس جمهور دوره دوازدهم در راديو و تلويزيون با مردم سخن ها گفت. يك سال از آغاز دولت دوازدهم مي گذرد و گزارش رئيس جمهور به مردم روايتي است كه وي از امور دارد لذا سنجش دقت گزارش در شان كارشناسان و مسئوليني است كه به اطلاعات و آمار كشورشان دسترسي دارند.

آقاي رئيس جمهور علاوه بر مواضع تحسين برانگيز ملي، درباره اموري شخصي نيز گفته هايي داشت تا جايي كه روابط اخير ميان دو قوه مقننه و مجريه را در مثال به تنه خوردن دو «شخص حقيقي» تشبيه كرد:
«دو نفر شریک و یا دو نفر که در پیاده رو راه می‌روند و به هم برخورد می کنند یک وقتی باید کتاب قانون بگیرند و طرف بگوید طبق ماده فلان چرا شانه‌ات به شانه من خورد، یک وقتی سلام علیک کرده و رد می‌شوند و با رفاقت و انصاف با هم رفتار می‌کنند. ولی ممکن است ٢٠ سال شریک باشیم و یک روز هم دعوا کنیم آن روز سراغ قانون می‌رویم. روزی که می‌بینیم که نمی‌توانیم با تعامل یا دوستی مسایل‌مان را حل کنیم می‌رویم در چارچوب قانون و اشکال ندارد... با مجلس روابط ‌مان روابطی بسیار خوب و نزدیک است. هر وقت مجلسی‌ها خواستند با هم نشستیم و بحث کردیم و نیازی به این کار نبود. مجلس می‌گوید می‌خواهم طبق قانون عمل کنم؛ اهلاٌ و سهلاً اشکالی ندارد. ما هم طبق قانون عمل می‌کنیم. هر دو طبق قانون عمل می‌کنیم. بنابراین مجلس سوال می‌کند و من تذکر قانون اساسی می‌دهم... همه جا لازم نیست از حق قانونی استفاده کنیم، گاهی می‌توانیم از راه‌ های نزدیک‌ تر، ‘ساده‌` ترو ‘سهل‌` تر به اهداف‌ مان برسیم مقصود این است که ما مشکلات مردم را در کنار هم حل کنیم

جهت گريز از مناقشه در مثال، دقت بر آنچه پس و پيش اين مثال گفته شد هم مي تواند «مشكل بزرگ» را نشان دهد! آقاي روحاني نظرش درباره سوال مجلس شوراي اسلامي از رئيس جمهور را چنين آغاز كرد كه:
«در برخورد با موضوعات می توان دو نوع عمل کرد...»

اين جمله اولين بار نيست كه از سوي رئيس جمهور گفته مي شود. پيشتر در ١٢ دي ماه ١٣٩٥ نيز ايشان در يك برنامه گفتگوي راديو تلويزيوني ديگر گفت:
«نمی‌خواهم بگویم که نیروهای ‏مختلف به وظایف ذاتی خود عمل نکنند، اما به دو شکل می‌شود عمل کرد. نباید اینقدر سخت‌گیری کنیم. ‏اصلا دین ما دین ‘سهل` و ‘آسان` است.»

آقاي رئيس جمهور يكي از راه هاي سهل تر و آسان تر را چنين توصيف كرد:
«آن وقت‌هایی که در مجلس بودیم مثلاً یک روز در هفته سه‌ شنبه‌ ها وزرا می‌آمدند و ناهار را با هم می‌خوردیم و خیلی از مسایل در همان ناهار حل می‌شد و اکنون نیز می تواند اینگونه باشد . قانون چارچوب‌ها را تعیین کرده است ولی استفاده از حق قانونی در "این گونه مسائل مهم"، اگر در حداقل باشد بهتر است اما در عین حال مجلس مجاز و مختار است

آقاي رئيس جمهور در حالي در جستجوي راه هاي سهل و آسان براي «مسائل مهم» مربوط به مسئوليت خود راه حل نشان مي دهد كه اول ارديبهشت ماه سال جاري خطاب به دستگاه هاي نظارتي نهيب زد: «تو دستگاه نظارتي هستي اگر تخلفي ديدي بايد بر مبناي قانون و نه بر مبناي عقل ناقص عمل كني. عقل ناقص تو كه مبنا نيست آقاي دستگاه نظارتي. در چارچوب قانون بايد حرف بزني!»

اكنون هم كه مجلس اختيار قانوني خود براي ايفاي نقش نظارتي را فعال كرده گويا خاطره خوش «ناهار سه شنبه ها» را وانهاده!
رئيس جمهور در حالي «تذكر قانون اساسي» را اقدام جبراني عليه استفاده نمايندگان از اختيار قانونيشان مطرح كرد كه تفسير شوراي نگهبان (مورخ ١٢ تيرماه ١٣٩١ از اصل ١١٣) مسئوليت اجرا را امري غير از نظارت بر اجراي قانون اساسي دانسته و در بند دوم صراحتا مجلس شوراي اسلامي را از شمول مسئوليت رئيس جمهور در اصل ١١٣ بيرون شمرده است.
(رئيس جمهور طبق سوگندنامه بايد پاسدار قانون اساسي باشد و اصل ٩٨ يكي از اصول قانون اساسي است كه به موجب آن تفسير قانون اساسي به عهده شوراي نگهبان است.)

البته رئيس جمهور پيش از اين سخن درباره «اينگونه مسائل مهم»، اشاره اي هم به اصل ٥٩ قانون اساسي داشت كه آن اصل نيز صراحتا در حوزه اختيار قوه مقننه "با راي دو سوم مجموع نمايندگان" قرار دارد. البته آقاي روحاني صادقانه نقل كرد كه اين اصل هم در باره پاره اي «مسائل مهم » است:
«اصل ٥٩ مگر کمرش بیل خورده است چرا از آن استفاده نکنیم با همان قانون و مقررات که در قانون اساسی می گوید...این "مسائل مهم" می تواند در سیاست داخلی یا خارجی و یا اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی باشد. البته در مسأله عادی مجلس تصمیم می‌گیرد ولی در مسایل بسیار مهم و خیلی مهم اصل ٥٩ برای ما پیش‌بینی کرده است این برای تثبیت نظام است.»

واضح است كه تصميم سازي محفلي و ترك تشريفات مقرر قانوني به صلاحديد افراد يا بر اثر خواهش و فشار، آفت انضباط اداري و سلامت اقتصادي است. آنچه در اختيار مقامات قرار دارد امانتي است كه مردم به موجب قانون به عهده ايشان گذارده اند. مصالحه محرمانه بر حقوق عمومي و حق الناس با توجيه وجود «راه هاي نزديكتر ، ساده تر و سهل تر» مشروع و مقبول نيست و به تجربه مي توان ديد كه پيامدهاي ناگواري بر گرده ملت تحميل كرده است...

تن دادن به ارباب منشي و مصلحت جويي فراقانوني و غير شفاف در نظامي كه بنيان گذار آن در واكنش به شعار «ما همه سرباز تو ايم خميني» بي تعارف تذكر داد «نه تو سرباز مني نه من سرباز تو...» پسنديده نيست. اجراي «مر قانون» وفا به تعهدي است كه حكومت به ملت سپرده و آرماني است كه از صدر مشروطه تاكنون از سوي بزرگان جامعه جهت حل مشكلات كشور مطالبه مي شود.

دیدگاه کاربران

علی۴۷۹۹۴۶۰۷:۵۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۶
راست می گوید دیگر. باید هر کسی که سوالی طرح می کند حداقل 10 صفحه برای آن گزارش مستندات، اعداد و ارقام آماده کند. همین طور 5 سوال کلی را پشت هم ردیف می کنند تا رئیس جمهور را به مجلس بکشند و بعد به بهانه سوال و اعلام رضایت نمایندگان از پاسخ رئیس جمهور وزن کشی سیاسی کنند و کشور را وارد تنش داخلی کنند.
ناشناس۴۸۰۲۶۸۱۱:۰۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۶
چرا شما تا اینحد از اصل 59 میترسید؟!
ناشناس۴۸۰۹۴۶۱۶:۴۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۶
اصل 59 رو خوندی؟ اصلی است که با موافقت اکثریت مجلسی ها در حد دو سوم اجازه رفراندم می دهد در برخی مسائل مهم/ البته مثل دیگر قوانین این رای مردم قطعا باید در چارچوب شرع و قوانین حقوقی باشد یعنی شورای نگهبان ان را بررسی میکند. یعنی در حد تفاوت سلیقه ها رای گیری می شود نه در مبانی انقلاب و اسلام و دین .
ناشناس۴۸۱۸۸۲۰۹:۵۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۷
“در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد” مسایل مهم نه در حد تفاوت سلیقه. امروز مسئله مهم چیه؟ ..
ناشناس۴۸۶۹۱۶۰۲:۲۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
رفراندوم برای مسائل مهم و حیاتی کشور است نه تفاوت سلیقه ها. شما خودت باید یه دوره اصول قانون اساسی رو بگذرونی
ناشناس۴۸۰۴۹۰۱۲:۳۵:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۶
وضع زندگی مردم خودش مثنوی 70 من کاغذه....
ناشناس۴۸۰۴۹۳۱۲:۳۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۶
شما احیانا در ایران زندگی نمی فرمایید که مشکلاتی که تنها بخشی از آنها در قالب آن 5 سوال منعکس شده را با پوست و گوشت و استخوانتون لمس و درک کنید
ناشناس۴۷۹۹۹۱۰۸:۳۳:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۶
ایشان هیچ حرف جدیدی نداشت فقط حرفهای کلیشه ای که باور پذیر هم نیستند.
ناشناس۴۸۰۴۹۵۱۲:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۶
نتیجه "تکرار کردن" همین تکراری شدنه
خسرو سلجوقي۴۸۰۰۰۸۰۸:۴۶:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۶
براي اولين بار اين سوال را مطرح كنيد كه مردم يارانه (ارز دولتي) براي كالاي اساسي نمي خواهند به راي گيري بگذاريد و فاتحه رانتخواري به نام مردم و به كام رانتخواران را جلوگيري كنيم.
ناشناس۴۸۰۴۹۷۱۲:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۶
دقیقا با همین سرمایه ای که یارانه میدهند و البته آقازاده و آقایون میبرند ، درآمد مردم رو مطابق درآمد استاندارد دنیا کنن ، یارانه نخواستیم
مهدی۴۸۰۰۱۰۰۸:۴۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۶
بنام خدا- به عنوان یک کارمند دولت عرض می کنم: متاسفانه این دیدگاه در امور دستگاه های دولتی حاکم است که هرگونه مکاتبه اداری که بویی از سوال، مواخذه، مخالفت و ... داشته باشد نادرست است و بهتر است که بجای مکاتبه اداری به جلسات دوستانه بسنده کرد. در این جلسات نیز سلیقه اشخاص بر قانون غلبه می کند و به جای اجرای مقررات و نص قانون به مصلحت اندیشی و یا به عبارت صحیح تر کلاه شرعی تراشیدن برای موضوع مورد مناقشه و یا به عبارت خیلی دقیق تر به "بی خیال شدن" سوال کننده منجر می شود. صورتجلسات اداری مملو از تصمیماتی است که با مقررات مغایرت دارد اما چون پای این صورتجلسه ها را همه امضا می کنند کسی جرات یا فضای مخالفت را نمی یابد... صریح بودن در مکاتبات و مناسبات اداری متاسفانه جایی ندارد و مخالف جایی در آن دستگاه نخواهد داشت. جلسات اداری هنگامی ارزش واقعی خواهدداشت که برای اجرای بهتر ، موثر تر و کم هزینه تر قانون برگزار شوند و نه برای دور زدن آن و اگر واقعا قانون اشکال دارد باید آن را اصلاح کرد تا محلی برای سوء استفاده ها ایجاد نشود.
ناشناس۴۸۰۱۵۸۱۰:۰۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۶
من از صحبت های دیشب آقای روحانی قانع نشدم و به نظرم رسید از عمق فاجعه ای که برای مردم ایجاد شده بی اطلاع هستند و به نظرم نرسید شرایط رو به بهبود است چون صحبتهای ایشون به شدت تکراری بود در خصوص سیاست خارجی هم واقعیت گفته نشد کاملا مشخص بود
ناشناس۴۸۰۵۴۰۱۲:۵۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۶
عاقبت حل کردن مسائل مملکتی با دهان پر و در حین صرف نهار مخصوص و سفارشی در مجلس که با افتخار هم از آن یاد میکنند . همین وضع تاسف بار موجود در کشور میشود
ناشناس۴۸۱۱۹۶۲۰:۴۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۶
مگر ندیدی افرادی که بیماران صعب علاج در منزل دارند از منزل روی گردانند . دلیل مهاجرت خانواده های مسوولان به خارج از کشور دور کردن انها از این بیماری های واگیر دار هست پس مسوولی که فرزندش در خارج است بهتر از شما مشکل تان را می داند . ولی کتمان می کند تا بتواند فرزندش را در خارج از کشور. یا در مناطق ویژه داخل کشور ارام کند .
ناشناس۴۸۱۳۰۴۲۱:۵۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۶
چرا سفسطه می کنین؟ بحث و گفتگو و رایزنی و مشورت و سوال و جواب باید بطور مداوم جریان داشته باشه نه اینکه فقط با استیضاح و این جور چیزا. نباید هر بحث و گفتگویی رو وارد فضای عمومی کرد. از اون طرف مثلا قاضی نمی تونه نظر شخصی خودشو وارد قضاوت بکنه. باید بر اساس شواهد و قانون تصمیم بگیره. این جا اتفاقا اصلا جای لابی و گفتگو نیست. مجلس اگه ... تحقیق و تفحص از شهرداری رو تایید می کرد. و بعدش تحقیق و تفحص از بقیه بخش های اقتصادی. مجلسی ها ترجیح میدن با این ....به مردم ثابت کنن که ما به فکر مردمیم و از اون طرف هم برخی میرن لابی خودشونو می کنن و امتیاز می گیرن. سوال از روحانی به درد ما می خوره یا برکناری وزیر ... و تحقیق و تفحص های اقتصادی؟
ناشناس۴۸۶۷۷۶۲۳:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۹
باید بشود باید برویم باید.. باید انجام داد باید درست شود باید میشد باید..‌. ......
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین