استارت چاقی با مصرف شیرخشک زده می‌شود

گروه سلامت الف،   3970514229

متخصص کودکان گفت: ارتباط عاطفی بین مادر و نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌شود بیشتر از نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند.

به گزارش فارس، حمید استادابراهیمی عصر امروز در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر و ترویج زایمان طبیعی اظهار داشت: شیر مادر بهترین نعمتی است که خداوند در وجود مادران قرار داده است و به تعداد اندکی مادران هستند که نمی‌توانند شیر خود را به نوزاد بدهند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: شیر مادر سهل‌الهضم است که برخی مادران این را یک مشکل می‌دانند و به متخصصان مراجعه می‌کنند، مادران سوء برداشت و تفکر اشتباه مبنی بر اینکه نوزاد تحمل شیر مادر را ندارد، نداشته باشند.

این متخصص کودکان تصریح کرد: شیر خشک محصول خشک شده شیر گاو بوده و هضم آن برای نوزاد به دلیل وجود یک پروتئین سنگین در شیر گاو سخت است اما شیر مادر حاوی گلبول سفید است و به دلیل داشتن آنتی‌بادی‌ها و پروتئین‌ها بدن نوزاد را در برابر عفونت‌های گوارشی، تنفسی و ... مقاوم می‌سازد.

استاد ابراهیمی با اشاره به اینکه نوزادانی که در بدو تولد زردی داشته باشند با تغذیه شیر مادر این زردی برطرف می‌شود، عنوان کرد: نوزاد باید تا 6 ماهگی فقط شیر مادر بخورد.

وی بیان کرد: قسمت اولیه شیر مادر آبکی است و عطش نوزاد را می‌خواباند و قسمت دوم شیر که حاوی چربی و عناصر است موجب تغذیه کامل است ضمن اینکه نوزاد را تا 6 ماهگی با طعم‌های مختلف غذایی آشنا نکنید که با این کار نوزاد را از فواید شیر مادر محروم می‌سازد.

استاد ابراهیمی با اشاره به اینکه در بدو تولد نوزاد شیر ابتدایی مادر آغوز است، افزود: شیر آغوز در رشد دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی نوزاد موثر است و بین سه تا پنج روز اول تولد از مادر ترشح می‌شود و توصیه می‌کنیم مادران حتما این شیر را به نوزادان بدهند و به تصور اینکه کم است چیز دیگر به نوزاد ندهند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در ادامه عنوان کرد: گریه نوزاد 44 علت دارد از جمله آنها گرسنگی، ارتباط برقرار کردن با مادر یا اطرافیان، خیس کردن، دل درد، نفخ، کولیک و ... است و مادر از نوع گریه در راستای برآوردن نیازهای نوزاد تلاش می‌کند .

این استاد دانشگاه گفت: مادران از دادن شیر خشک به فرزندشان پرهیز کنند مگر در مواردی که شیر مادر ناکافی است و با تجویز پزشک به نوزاد شیر خشک بدهند.

وی کم شدن ادرار نوزاد، وزن نگرفتن و ... را از علت‌های ناکافی بودن شیر مادر دانست و افزود: مادرانی که شیر خود را به کودکان می‌دهند در آینده کمتر دچار سرطان‌هایی از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، گردنه رحم، سرطان تخمدان و کم‌خونی می‌شوند.

استاد ابراهیمی خاطرنشان کرد: ارتباط عاطفی بین مادر و نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌شود بیشتر از نوزادانی است که با شیر خشک تغذیه می‌شوند و از دیگر مضرات شیر خشک این است که فرزندان در آینده دچار چاقی که عامل اصلی بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت است، شده و استارت این چاقی در بدو تولد و مصرف شیر خشک زده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از خوراندن غذای سفره به نوزاد زیر یکسال پرهیز کرد، گفت: هرگز نباید شیر فریز شده مادر را گرم و یا بیرون از فریزر نگهداری کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  25. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

آخرین عناوین