ممانعت آلمان از انتقال پول ایران؛ شکست اروپا در اولین آزمون عملی حسن نیت

گروه جهان الف،   3970514017 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

آلمان که یکی از سه کشور اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای با ایران است و می‌گوید می‌خواهد این توافق را حفظ کند، در اولین آزمون نمایش حسن نیت برای حفظ برجام شکست خورده و آنطور که رسانه‌ها می‌گویند قصد دارد از انتقال پول ایران ممانعت کند.

به گزارش فارس؛ اردیبهشت ماه که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا همانطور که وعده کرده بود از برجام خارج شد، اروپایی‌ها موضع تندی علیه اقدام واشنگتن گرفتند و گفتند «هرآنچه در توان دارند» انجام می‌دهند تا توافقی که سال‌ها برای مذاکره در مورد آن وقت صرف شده بود، حفظ شود.

موضع‌گیری ظاهرا قاطعانه اروپایی‌ها بسیاری را امیدوار کرد که شاید بتوان با همکاری اتحادیه اروپا دستکم «برجام حداقلی» را با حذف «موجود مزاحم» حفظ کرد.

اروپایی‌ها وعده دادند و گفت‌وگوها با این کشورها آغاز شد. گفت‌وگوهایی که حالا با گذشت ماه‌ها از خروج آمریکا از برجام، همچنان ادامه دارد. همزمان اما، شرکت‌های اروپایی یکی پس از دیگری بازار ایران را ترک کرده‌اند و حتی بانک مرکزی اتحادیه اروپا هم که یکی از امیدهای اصلی به حفظ کانال مالی ارتباط با اروپا بود، از پشتیبانی از طرح‌های اتحادیه اروپا شانه خالی کرده است.

درباره همه این موارد، اروپایی‌ها یک بهانه روشن داشتند: شرکت‌ها و بانک‌ها ارتباطی با دولت ندارند و در تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری و حضور در کشورهای خارجی مستقل تصمیم می‌گیرند.

اما همزمان با این مذاکرات اتفاقی رخ داد که شاید بتوان آن را آزمونی برای سنجش صداقت اروپایی‌ها در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای به شمار آورد. آزمونی که نتیجه آن مستقیما به اراده اروپایی‌ها مرتبط است و نمی‌توانند آن را با بهانه «می‌خواهیم، اما نمی‌توانیم» توجیه کنند.

 

اوایل ماه جاری میلادی رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که ایران در آستانه احیای تحریم‌های اقتصادی آمریکا به دنبال انتقال ۳۰۰ میلیون یورو پول نقد خود از بانک تجاری اروپایی-ایرانی (Europäisch-Iranische Handelsbank) است؛ در حقیقت ایران به دنبال دریافت پول خود از طریق بانکی وابسته به ایران است و در این مسیر نه قرار است تحریمی دور زده شود و نه نیاز است مقام‌های آلمانی تلاش خاصی انجام دهند.

اما از همان ابتدای طرح مسئله انتقال پول به ایران، آلمان که یکی از سه عضو اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای است و آنطور که «آنگلا مرکل» صدر اعظم این کشور وعده داده در ظاهر برای حفظ این توافق تلاش می‌کند، حتی در اجرای این عملیات ساده نیز اما و اگر آورد.

حالا با گذشت یک ماه از رسانه‌ای شدن این مسئله، به نظر می‌رسد برلین در اولین دو راهی عملی میان عمل به تعهداتش در برجام و پیروی از سیاست‌های واشنگتن، دومی را برگزیده و قصد دارد از انجام این عملیات بانکی ممانعت کند.

آنطور که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» گزارش داده، فشارهای «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین موثر بوده و بانک مرکزی آلمان که مدیران و هیأت اجرایی آن را دولت منصوب کرده، با افزودن متممی به قوانین مالی آلمان، قصد دارد با پوشش «نگرانی از پولشویی»، از انتقال پول به ایران جلوگیری کند.

هرچند بانک مرکزی آلمان هم به ظاهر نهادی مستقل به شمار می‌آید، اما مقام‌های آمریکایی از جمله گرنل به صراحت می‌گویند لابی با مقام‌های دولت آلمان نقشی اساسی در تصمیم این نهاد برای ممانعت از انتقال پول به ایران داشته است.

با آنکه نهاد ناظر نظام بانکی آلمان می‌گوید هنوز در حال بررسی این مسئله است و دولت آلمان هم از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده، شواهد حاکی از آن است که اروپایی‌ها از حالا در اولین آزمون عملی حسن نیت در تلاش برای حفظ برجام، شکست خورده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۵۱۱۲۰۶:۴۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۴
همه کاره آمریکاست بقیه پادو هستند.
ناشناس۴۷۵۲۸۱۰۹:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۴
آقا گفت که به اروپا هم اعتمادی نیست
ناشناس۴۷۵۴۷۰۱۰:۱۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شنیدم صهیونیست ها هم فارسی یاد گرفتن لابد این منفی ها مال اونهاست
ناشناس۴۷۵۷۱۳۱۱:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شک نکن تازه وهابی های عرب هم یاد دارند.
ناشناس۴۷۶۰۱۱۱۳:۰۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۴
الان اونهایی که به این نظر منفی میدن منظورشون اینه که آقا همچین حرفی نزده؟!!! حقد و کینه بعضی ها از ولایت فقیه واقعا خرفت و کورشون کرده...
ناشناس۴۷۵۳۰۹۰۹:۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
بهتر اونجا باشه خیال ما راحت تره
تبریزی۴۷۵۵۱۲۱۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
انشالله وقت مناسب بازگشت پول ها هر چه زودتر برسه و پول ها برگردن و برای مردم خرج بشن.
علی۴۷۵۵۲۴۱۰:۳۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
خدایی حرفت یک میلیون لایک داره
محمدعلی۴۷۵۳۳۶۰۹:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۴
در اروپا حتی اگر بشود به ایتالیا و آلمان اعتماد کرد شکی نیست که به هیچ وجه نباید به فرانسه و انگلیس اعتماد کنیم. ما دو راه بیشتر نداریم. یا میتوانیم از برجام خارج شده و با قدرت و قوت و تکیه به خود (و حمایت چند کشور مثلا چین و هند) کشور را مدیریت و زندگی مردم را مرفه کنیم و چالشها را برطرف کنیم و یا نمیتوانیم. اگر میتوانیم و ارزیابی درستی داریم و دچار اعتماد به نفس کاذب نیستیم که بسم الله. چی از این بهتر. اگر نمیتوانیم هم که باید عملگرا باشیم و مستقیما با شخص ترامپ در عالیترین سطح وارد مذاکره شویم و امتیازات بزرگی بگیریم و به ایشان هم فرصت بدهیم شو تلویزیونی راه بیاندازد و به دوربینها لبخند بزند و خودنمایی کند و خودش را قهرمان صلح جهانی و مرد حل کننده ابربحرانهای جهانی و نامزد جایزه صلح نوبل بداند. این فرد خودشیفته برای خودنمایی به راحتی حاضر است به ما امتیاز بدهد و ما باید از این تهدید به عنوان فرصت برای بازسازی ناوگان نیروی هوایی و دریایی خود و تجهیز آنها به مدرنترین تکنولوژیهای روز و بازسازی ناوگان هواپیمایی کشوری و گرفتن خط تولید صنایع مدرن و به روز آمریکایی (از جمله صنعت خودرو، انرژی خورشیدی، توربینهای بادی، خط تولید سیستمهای آب شیرین کن و ...) استفاده کنیم. میشود با مذاکره به همه اینها رسید. میشود. فقط باید اقدام کرد. عملگرایی حرام نیست. بی عملی و شعار دادنهای توخالی و خیانت به امید مردم حرام است.
ناشناس۴۷۵۶۷۶۱۱:۲۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۴
مگر چین و هند چی دارند که به ما بدهند. کشور پر شده از اقلام بی کیفیت و ماشین های چینی. هند هم که چیزی ندارد به ما منتقل کند. همان بهتر است که با قدرتمندترین کشور دنیا مذاکره مستقیم کنیم و دست به دامن پوتین ها نباشیم که از ما بعنوان ابزاری برای گرفتن امتیاز از غرب استفاده می کند و وقتی کارش تمام شد ما را به دور می اندازد.
محمد۴۷۵۳۸۸۰۹:۴۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۴
فکر نمیکنین اگه پول های ایران در اروپا و آمریکا همچنان بلوکه باشه بهتر از اینه که برسه به دست این مدیران و مسئولان ناشایست و حیف و میل بشه،یا بصورت یارانه ناچیز و حقوق ماهیانه به مردم داده بشه!!!!شاید در آینده نه چندان دور بهتر بشه از اون پول ها استفاده کرد...
محمدعلی۴۷۵۸۴۴۱۲:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۴
شما برانداز هستید اخوی ولی ما نیستیم. بیست و هشت نفر از یک کلاس دبیرستان رفتیم جبهه جلوی صدام وایسادیم و بیست و چهار نفرمون شهید شدند. چهار نفر هم که برگشتیم هنوز مصیبتها و عوارضش را تو زندگیمون تحمل میکنیم. ژن خوب و رانتخور هم نیستیم. بی ادعا و خاکی هستیم مثل همه مردم کف خیابان و کوچه. اصلا هم با رفتار مسئولان کشور موافق نیستیم. مسئولان قدر مردم را نمیدانند و اعمالشون و حرفهاشون و رفتارهاشون نمود بارز ناسپاسی و ناشکری است و همین غرور و نخوت و اشرافیگری زمینشون میزنه. کاش قدر مردم را میدانستند و برای تامین رفاه و آزادی مردم تکانی به خودشون میدادند.
ناشناس۴۷۵۸۲۱۱۲:۱۳:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۴
از همه دنیا طلب کاریم! حاضر نیستیم پروتکل بانکشان را بپذیریم بعد می خواهیم از بانک ایشان استفاده کنیم!
ناشناس۴۷۷۵۵۷۲۳:۲۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۴
چند ساله پول نفت رو نمی تونن بگیرن فقط جنس بنجول می ارند پدر تولید کنند داخلی را در اورد این دولت با فروش غلط نفت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین