تاثیر گرانی بر مصرف اینترنت

گروه فناوری الف،   3970512117 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پژوهش‌های صورت گرفته گویای آن است که هرچه از دهک­‌های پایین درآمدی به سمت دهک­‌های بالای درآمدی حرکت می­‌کنیم از سهم کالاهای ضروری مثل خوراکی، پوشاک و مسکن در سبد خانواده کاسته می­‌شود و برعکس بر سهم کالاهای لوکس ازجمله مبلمان و اثاثیه منزل، هتل و رستوران و تفریح و همچنین ICT افزوده می­‌شود.

به ‌گزارش ‌ایسنا، امروزه، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه شئون و جنبه‌های زندگی از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. اما تخصیص هزینه­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه خانوارهای شهری و روستایی چگونه است؟

با در نظر گرفتن اهمیت فناوری­های اطلاعات و ارتباطات و ورود آن‌ به عرصه کاربرد همگانی و زندگی اجتماعی، میزان مصرف و تقاضای فناوری­های اطلاعات و ارتباطات از سوی بخش­های مختلف اقتصادی به‌ویژه خانوارها به‌عنوان یکی از مسائل پراهمیت در جامعه به شمار رفته و کشورهای مختلف، استراتژی­‌های خاصی را به‌منظور توسعه فن­آوری اطلاعات و ارتباطات تدوین کرده‌­اند.

به همین دلیل، بنا به گفته متخصصین، دستیابی به آمارهای فن­آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به سیاست­گذاران و کسب‌وکارها کمک می­‌کند تا تصمیمات آگاهانه­تری در مورد مقیاس­های سیاست عمومی و سرمایه­گذاری شخصی در فن­آوری اطلاعات و ارتباطات اتخاذ کنند. اما باوجود اهمیت این موضوع، متأسفانه آمار جامع و مشخصی در این خصوص در حساب­های ملی کشور موجود نیست.

با توجه به این موضوع، گروهی از محققین در مطالعه‌ای پژوهشی، تلاش کرده‌اند تا به محاسبه و ارزیابی هزینه­‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در بودجه خانوارهای شهری و روستایی به تفکیک گروه­‌های درآمدی بپردازند.

تفاوت قابل توجه در هزینه‌های ICT در شهر و روستا

برای انجام این پژوهش، محققین دانشگاه علامه طباطبائی ابتدا با تطبیق طبقه­بندی­های مختلف کالایی و طبقه‌بندی بودجه خانوار، کدهای مربوط به ICT را در بودجه خانوار استخراج کرده و سپس با استناد به این کدها، مخارج خانوارها روی ICT را به تفکیک دهک­ های مختلف درآمدی محاسبه کردند.

نتایج تحلیل­‌های پژوهشگران فوق نشان می­ دهد که شکاف معناداری در هزینه­های ICT و سهم آن‌ها بین سبد هزینه­ای خانوارهای شهری و روستایی وجود دارد.

طبق نظر این محققان، علت شکاف مربوط به سطح هزینه­ها، تفاوت درآمدها و هزینه­های کل خانوارهای شهری در مقابل خانوارهای روستایی است که موجب می­شود خانوارهای روستایی مبلغ کم­تری را به کالاهای ICT اختصاص دهند. اما در خصوص شکاف موجود در سهم­ها باید روی ماهیت محصولات ICT و لوکس بودن آن‌ها تمرکز کرد که باعث می­شود این محصولات در مقابل تغییر درآمد در قیاس با کالاهای ضروری عکس­العمل بیشتری از خود نشان دهند.

بر این اساس، هرچه از دهک­های پایین درآمدی به سمت دهک­های بالای درآمدی حرکت می­‌کنیم از سهم کالاهای ضروری مثل خوراکی، پوشاک و مسکن کاسته می­شود و برعکس بر سهم کالاهای لوکس ازجمله مبلمان و اثاثیه منزل، هتل و رستوران و تفریح و همچنین ICT افزوده می­شود که تأییدکننده لوکس بودن محصولات ICT است.

جواد طاهرپور، استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و همکارانش به‌عنوان مجریان این پژوهش می‌گویند: «برای خانوارهای شهری و روستایی، بعد از سال ۱۳۸۶ یا ۱۳۸۷ سهم هزینه­‌های ICT برای تمامی دهک‌­های روستایی و شهری کاهش یافته است. علت این موضوع به شروع دوره تورمی از سال ۱۳۸۶ و پس‌ازآن شروع و تداوم دوره رکود تورمی و کاهش درآمدهای خانوارها برمی‌گردد. درواقع با کاهش درآمد خانوارها هزینه­هایی سریعاً عکس­العمل نشان می­دهند که ماهیت لوکس دارند. به‌بیان‌دیگر در مواجهه با کاهش درآمدهای حقیقی سال­های اخیر و کاهش قدرت خرید، خانوارها برای حفظ هزینه­های ضروری خود به‌ناچار از سایر هزینه­ های غیرضروری خود ازجمله ICT کاسته­اند».

پژوهشگران فوق ادامه می‌دهند: «اگرچه می­توان برای وجود شکاف­ها در سطح­ها و سهم­ها توجیهات علمی ذکر کرد، اما مسئله، تبعات این شکاف است. وجود این شکاف­ها از آن بعد اهمیت می‌یابد که در دنیای امروز، دسترسی به محصولات و خدمات ICT نقش مهمی در رشد و شکوفایی افراد و ارتقای سرمایه انسانی ایشان دارد. در دنیای امروز همان­طور که تحصیلات، فرصت‌هایی جهت ارتقای توانایی­ها و مهارت­های فرد ایجاد می­کند، دسترسی به محصولات ICT نیز نقش پررنگی در این مهم دارد».

این محققان اعتقاد دارند: «اهمیت مسئله آموزش در توانمندسازی خانوارها به حدی بوده که در شاخص توسعه انسانی، HDI، به‌عنوان یکی از اجزای مهم قرار گرفته است. در شاخص­های چندبعدی فقر نیز، آموزش یکی از ابعادی است که موردتوجه واقع شده است. نقش محصولات ICT در دسترسی افراد به آمار و اطلاعات و توانمندسازی ایشان به‌خصوص در حوزه دانش و تخصص نیز باعث می­شود تا این محصولات در کنار آموزش قرار گیرند و توجه ویژه­ای به آن‌ها شود. بنابراین وجود شکاف بین دهک­ها یا بین خانوارهای روستایی و شهری باعث تضعیف توانمندی برخی خانوارها در قیاس با سایر خانوارها می­شود که به‌طورقطع اثر منفی بر رفاه اقتصادی و اجتماعی خانوارها خواهد داشت».

یافته‌های این پژوهش که در نشریه «اقتصاد و تجارت نوین» وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده‌اند، دارای اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی‌های مربوطه هستند. چراکه تجارب تحقیقاتی نشان داده کشورهایی که تلاش کرده­‌اند درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه خود اطلاعاتی جمع­‌آوری کنند، از منظر ذیل در موقعیت بهتری نسبت به سایر کشورها قرار می‌گیرند:

ارزیابی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اقتصاد خود

ترسیم وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی خود در مقایسه با سایر کشورها

شناسایی افراد توانمندی که برای پیشرفت اقتصاد اطلاعاتی در کشور بدان­ها نیاز است

محاسبه­ میزان سرمایه­‌گذاری موردنیاز برای فراهم کردن فناوری­‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی گوناگون برای کسب‌وکارها.

دیدگاه کاربران

پیما۴۷۳۰۵۵۱۰:۴۴:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۳
عجب! ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین