سازمان هواپیمایی: علت اصلی سقوط هواپیمای آسمان خطای خلبان بود

گروه اجتماعی الف،   3970512021 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس دو روز پیش علت اصلی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را «یخ زدگی» اعلام کرد اما امروز (جمعه) سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردعلت اصلی این سانحه «خطای خلبان» بوده است.
به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، «حسین رضایی فر» مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: گزارش دفتر بررسی سوانح هوایی کشور فرانسه، نظر کمیته بررسی سانحه تهران- یاسوج مبنی بر اینکه خطای خلبان علت اصلی این سانحه بوده را تایید می‌کند.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در حالی علت اصلی سانحه هواپیمایی تهران-یاسوج را خطای خلبان اعلام می کند که «بهرام پارسایی» سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس پیش از این گفته بود «کارشناسان این کمیسیون، یخ زدگی را علت اصلی سقوط هواپیمای اِی.تی.آر (ATR) می‌دانند».
وی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت اضافه کرد: «شرکت اِی.تی.آر پیش از این امر، از شرکت های خریدار از جمله آسمان درخواست کرده بود تا نقص موجود را با نصب سیستم های یخ‌زدا اقدام کنند اما این مهم انجام نشده بود».
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در این ارتباط می گوید: سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون اصل 90 در مورد بسیاری از موارد با هم توافق دارند؛ اما در مورد لحظه آخر سانحه، این کمیسیون معتقد است که بال هواپیما دچار یخ زدگی شده و راندمان خود را از دست داده و به همین علت به کوه برخورد کرده است.
وی ادامه داد: به زعم سازمان هواپیمایی کشوری، درست است هواپیما در مسیر پرواز یخ زدگی را تحمل کرده است، اما پرواز در ارتفاع غیر مجاز باعث شده تا جریانات پر قدرت کوهستان باعث برخورد هواپیما با کوه شده و باعث شده هواپیما نتواند مسیر خود را ادامه دهد.
رضایی فر اظهار داشت: به عقیده سازمان هواپیمایی کشوری، یخ‌زدگی به تنهایی نمی‌تواند علت سانحه باشد، اما ورود به محیط یخ زدگی و آب و هوای بد یکی از علل سانحه است. در این مورد اطلاعات لازم به خلبان داده شده بوده و خلبان نباید وارد مرحله تقرب می‌شده است.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح اختلاف این کمیته با کمیسیون اصل 90 گفت: ما با این کمیسیون موافقیم که هواپیما در مسیر یخ زدگی بوده است، چراکه خلبان 2 دقیقه و 20 ثانیه از سیستم یخ زدا استفاده کرده است.
رضایی‌فر ادامه داد: اما خود خلبان بعد از آنکه به زیر ابر رسیده و فضای غیر یخ زدگی را تجربه کرده است، سیستم یخ زدای هواپیما را خاموش کرده است. کمیسیون اصل 90 معتقد است که پس از این اقدام، یخ زدگی کماکان ادامه داشته به همین دلیل به کوه برخورد کرده است و ما بر سر این موضوع با این کمیسیون اختلاف داریم.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری درباره انتشار گزارش نهایی این سانحه نیز گفت: گزارش نهایی به فارسی منتشر شده و به تمام مراجع رسمی از جمله مجلس و قوه قضاییه ارسال شده است. این گزارش مراحل قضایی را نیز گذرانده و افرادی که باید احضار می‌شدند، فراخوانده شده اند.
به گزارش ایرنا، پرواز شماره 3704 هواپیمای آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی ساعت 8 صبح یکشنبه بیست و نهم بهمن، تهران را به مقصد یاسوج ترک اما نزدیک سمیرم اصفهان سقوط کرد.
این هواپیما پس از 55 دقیقه از صفحه رادار مرکز کنترل خارج شد و در منطقه کوهستانی پادنا سقوط کرد و لاشه آن 48 ساعت پس از سقوط پیدا شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۱۲۵۰۱۱:۲۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
سلام من عضو اون تیم دانشجویی هستم که به کمیسیون اصل نود گزارش دادیم و علت سانحه رو یخ زدگی اعلام کردیم. نکته بسیار بسیار مهمی که وجود داره اطلاعات FDR و CVR رو در اختیار قرار نمی دهند تا این اختلافات حل بشه. اگر در گزارش سازمان هواپیمایی ببینید اطلاعات 21 ثانیه آخر پرواز بیان نشده، معلوم نکرده اند که اکشن خلبان بعد از اعلام هشدار سیستم ناوبری مبنی بر این که در حال برخورد به عارضه زمینی هستی چه بود. لطفا پیگیری کنید ...
ناشناس۴۷۱۴۵۱۱۲:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مثل همیشه
ناشناس۴۷۱۴۸۷۱۲:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
همیشه کسی که درقیدحیات نیست مقصره.
ناشناس۴۷۱۴۹۲۱۲:۴۳:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
شما برای فرار از مسئولیت آن را به خلبان نسبت میدهید . اگر آن بنده خدا زنده بود چنین نبود. کی فرانسویها راست گفته اند که این بار راست بگویند...آنها کتمان حقیقت کرده اند.
ناشناس۴۷۱۵۳۳۱۲:۵۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
آقا با مصالحه وبرای پایان خوش ماجرا اعلام کنید مقصر اصلی حادثه دو عامل کوه ومردم بوده اند وبرای مجازات کوه دستور بدید کوه رو با انفجار صاف کنن که دیگه قدعلم نکنه و.... قیمت بلیط رو گرونتر تر تر کنید تا دیگه کسی هوس وجرات خرید بلیط وسوار شدن هواپیما نداشته باشه وخلاص.....
ناشناس۴۷۱۵۴۵۱۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
چه خلبان مقصر باشد چه یخ زدگی هواپیما چه فرقی به حال خانواده های جان باختگان این سانحه میکند . اصلا" مقصر اصلی کوه هست که یک دفعه از زمین سر در آورده است .
ناشناس۴۷۱۷۱۶۱۴:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در خصوص حادثه سقوط هواپیمایی یاسوج نوشت: دلایل و چرایی این حادثه مشخص و هویداست. وقتی که دو ماه قبل از حادثه سقوط دردناک هواپیمای ATR آسمان (به تاریخ مکاتبه دقت شود) واضح و صریح و کتبا به رییس فعلی سازمان نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری کتبا اعلام که در مجموعه شما چه می‌گذرد! با جان مردم بازی نکنید، اما توجه نمی‌کند. چرا؟ چرایی آن نیاز به اندکی تامل دارد. حالا بگویید خلبان مقصر است! اما دلایل سقوط هواپیمای یاسوج: ۱- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم AD (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است. ۲-مجوز بهره برداری از هواپیما C. of A. غیر قانونی صادر شده است. ۳- شرکت بهره بردار در بکار گیری گروه کروی پرواز قصور کرده است. ۴- سیستم ELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است. (دلیل فرعی) ۵-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت‌های زیادی از جمله دما و ارتفاع (high&hot) داراست. ۶- قصور شرکت فرودگاه‌ها هم مطرح می‌باشد. ۷-ربطی هم به تحریم‌ها ندارد ۸- تقصیر خلبان نیست
ناشناس۴۷۲۱۰۵۱۸:۴۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
احسنت
سینا۴۷۱۷۷۵۱۵:۱۵:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دیشب خواب دیدم کسی بالای سرم آمده و با ناراحتی میخواست بمن چیزی بگوید بعد از دقایق طولانی متوجه شدم که لباس کاپیتانی بتن دارد و خودش را حجت ‌الله فولاد معرفی کرد و گفت من کاپیتان پرواز ای‌تی‌آر۷۲ –۶۰۰» تهران- یاسوج بودم او ادامه داد که من از صحبتهای آقای حسین رضایی فر بسیار ناراحتم و آرامش ندارم ولی دستم از دنیای مادیات کوتاه شده است او ادامه داد که من بیش از 400 پرواز به منطقه سمیرم کرده بودم و در این اخری هم که پروازم سقوط کرد اصلا"مقصر نبودم ولی مرا مقصر کرده اند و آرامش ندارم واقعا" دلم بحالش سوخت و تصمیم گرفتم که آنرا بصورتی به اطلاع برسانم به همین دلیل شانسی و اتفاقی الف را انتخاب کردم لطفا" خواهشا" برای شادی و آرامش ایشان درج کنید, صلوات
ناشناس۴۷۱۷۹۳۱۵:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
گزارش مجلس میگه هواپیما به سیستم AD (ذوب یخ) مجهز نبوده ولی گزارش بعدی میگه خلبان سیستم AD رو استفاده میکرده ولی زود خاموشش کرده، بالاخره کدام گزارش درسته؟
ناشناس۴۷۲۰۳۲۱۷:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
متاسفانه هرکس در کار خود به تجربه بالایی می رسد مغرور می شود. در این مورد هم از مجموعه گزارش ها چنین بنظر می رسد که خلبان فکر کرده با وجود یخ زدگی و ابر و عدم دید کافی هنوز می تواند از عهده این کار بر می آید و هواپیمارا در فرودگاه سختی مثل یاسوج فرود آورد و به کمک خلبان (که درخواست بازگشت داده است) ثابت کند این کار برای او مثل آب خوردن است. همه چیز خطای خلبان را نشان می دهد.
غلام۴۷۲۰۶۲۱۸:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۲
خدا به خانواده ها صبر عطا فرمايد. واقعا ميبينيم كه كارشناسان خبره در هر صنعتي وجود دارند و اماده كمك به دولت و نهادها هستند. جا دارد هرسه قوه داراي وبسايت مخصوص جمع اوري نظرات كارشناسان مملكت در داخل و خارج باشند. در مورد هر مشكلي و قبل از نهايي شدن هر قانون، بخشنامه و دستورالعمل و ايين نامه ان را در معرض ديد عموم بويزه كارشناسان قرار دهيد تا با استفاده از وامرهم شوري بينهم از ايجاد خطا و بروز رانت و فساد بدون هزينه ممانعت كنيد. بعلاوه بسياري از معضلات در صفحه مخصوص مشكلات و معضلات ميتواند مطرح و كارشناسان و مردم راه حل ان را ارايه كنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین