آذری جهرمی: تا فرآیندها تغییر نکند، فساد وجود دارد

گروه سیاسی الف،   3970511206 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

آذری جهرمی با اشاره به اینکه موضوع فساد به دلیل اشکالات موجود در فرایندها در همه دولت ها وجود دارد، افزود: تا وقتی که فرایندها تغییر نکند فساد وجود دارد و این گونه نیروهای ارزشمند را در معرض فساد قرار می دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که دولت الکترونیک مراجعه حضوری مردم به دستگاه ها را کاهش می دهد، گفت: مکانیزه کردن و الکترونیکی کردن فرایندهای سازمان ها و دستگاه هایی که ارباب رجوع دارند هرچند گامی رو‌به جلو و در کاهش فرایندهای درون سازمانی موثر است، اما دولت الکترونیکی نیست.

محمدجواد آذری جهرمی بیان داشت: اگر فهم مسوولان ارشد نظام از دولت الکترونیکی صحیح نباشد، نمی توانیم به دنبال اجرای آن برویم.

وی بیکار شدن افراد در پی الکترونیکی کردن فرایندهای درون سازمانی را عامل ایجاد فساد دانست و افزود: عمده اقدامات دستگاه ها برای الکترونیکی کردن که شامل هزینه برای احداث ساختمان، مرکز داده، کشیدن شبکه ها و راه اندازی اتوماسیون های اداری است، شکل کاریکاتور گونه ای از دولت الکترونیک محسوب می شود.

آذری جهرمی با انتقاد از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی از سوی دستگاه های مختلف و سپردن آنها به بازنشستگان برای دریافت خدماتی که به مردم ارائه می دهند، اظهار کرد: راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک نیست چون ایجاد شفافیت نمی کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با ذکر مثال هایی از مشکلات موجود در فرایند تعویض پلاک خودرو و فرایند جاری شدن قانون ارث بعد از فوت که با پیوستن به دولت الکترونیکی رفع می شود، تصریح کرد: به دلیل سیلویی بودن فرایندها در دستگاه های مختلف فساد ایجاد می شود در حالی که دولت الکترونیک یعنی زنجیره خدمات که مراجعات را کم و شفافیت را زیاد می کند.

وزیر جوان کابینه دوازدهم با بیان اینکه برای جاری کردن دولت الکترونیک نخست به زیرساخت فنی احتیاج است، خاطرنشان کرد: بخش زیادی از زیرساخت های فنی ایجاد و اتصال میان دستگاه های مختلف برقرار شده است و همچنین مرکز تبادل اطلاعات فراهم است و پروتکل های لازم از سوی رییس جمهوری ابلاغ شده است؛ هرچند هنوز مباحثی چون امضای دیجیتال محل اختلاف است.

وزیر ارتباطات مشکل دوم در اجرای دولت الکترونیک را کارتل های موجود در دستگاه ها و مقاومت در مقابل تغییر دانست و گفت: برای بر طرف کردن این موانع باید برای ایجاد تغییر اراده داشت.

وی با اشاره به اینکه موضوع فساد به دلیل اشکالات موجود در فرایندها در همه دولت ها وجود دارد، افزود: تا وقتی که فرایندها تغییر نکند فساد وجود دارد و این گونه نیروهای ارزشمند را در معرض فساد قرار می دهیم.

آذری جهرمی همچنین با تقدیر از وزارت اقتصاد بخاطر انتشار یک هزار و ۳۴۶ مجوز که فقط یکی از آنها اختصاص ارز دولتی است، به بروکراسی اداری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای دریافت مجوز پرورش آبزیان در کشور مطابق قانون ۱۷ استعلام وجود دارد که به طور متوسط هر استعلام سه مرحله است و این یعنی ۵۲ مرحله دارد در حالی که برای واردات آبزیان چنین فرایندهایی وجود ندارد و دولت الکترونیکی می تواند چنین مشکلاتی را حل کند.

وزیر جوان دولت تدبیر و ‌امید با بیان اینکه مطابق برنامه ششم توسعه باید در پایان این برنامه ۳۰ رتبه شاخص دولت الکترونیکی را افزایش دهیم، تصریح کرد: این در حالیست که در سال نخست توانستیم شاخص ها را با توسعه دسترسی ها ۲۰ رتبه ارتقا دهیم.

آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دانست و افزود: خدمات در واقع همین اقدامات شرکت های خصوصی و استارت آپ هایی است که در حال حاضر به ارائه خدماتی چون حمل و نقل، تهیه غذا و تبلیغات مشغول هستند و بعضی از آنها با دستگاه های سنتی تعارض دارند.

وی ادامه داد: دستگاه های متعددی متولی محتوا در کشور هستند و بودجه می گیرند اما هیچ گزارشی از عملکرد خود ارائه نمی دهند.

منبع: انتخاب

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین