روزنامه "دی ولت" آلمان: تنگه هرمز پاشنه آشیل ترامپ در مناقشات با ایران

گروه جهان الف،   3970511016 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اینکه اگر ایران تهدید خود مبنی بر بستن تنگه هرمز را اجرای کند ترامپ آسیب سختی می بیند این تنگه را پاشنه آشیل رئیس جمهور آمریکا در مناقشات هسته ای با ایران دانست.

به گزارش تسنیم، روزنامه "دی ولت" آلمان در مطلبی نوشت: "دونالد ترامپ" بعد از تنش های اخیر با ایران حالا مذاکرات بدون پیش شرط با تهران را مد نظر قرار داده است. با این حال روی آوردن امریکا به تهران دلایل بارز و روشنی دارد.

نویسنده در ادامه نوشت که این جمله غافلگیر کننده تقریبا در دقایق پایانی دیدار دونالد ترامپ با نخست وزیر ایتالیا در کاخ سفید ایراد شد.  در اصل این دو مقام آمریکایی و اروپایی می خواستند درباره مناسبات بین دو کشور صحبت کنند. آن ها می خواستند چند عکس زیبا بگیرند و به دنیا نشان دهند که به خوبی همدیگر را درک می کنند.

اما بعد از 28 دقیقه ناگهان موضوع دیگری در دیدار آن ها مطرح شد و رئیس جمهور آمریکا مسئله مناقشات هسته ای با ایران را پیش کشیده و اعلام کرد که در هر زمانی در صورت تمایل طرف مقابل حاضر به مذاکرات بدون پیش شرط با تهران است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: ترامپ و رهبری در ایران در روزهای گذشته سعی کردند طرف مقابل را مرعوب و تهدید کنند. رئیس جمهور ایران تهدید کرد که تنگه هرمز که مسیری بسیار مهم برای تجارت نفت جهانی است را می بندد.

ترامپ هم در واکنش به این تهدید روحانی در پیامی توئیتری اعلام کرد که هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید و در این صورت عواقب سختی در انتظار شما خواهد بود.

مناقشات سخت بین ایران و آمریکا در ماه می و زمانی که ترامپ از توافق هسته ای با ایران خارج شد آغاز شد. این توافق قرار بود از ساخت سلاح اتمی در ایران جلوگیری کرده و در مقابل تحریم های غرب علیه ایران لغو شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق هسته ای را در گزارش های خود تایید کرد، اما نتوانست ترامپ را برای این منظور متقاعد کند. ترامپ بعد از خروج از برجام تحریم های جدید علیه بانکها و شرکت های انرژی ایران را اعلام کرد.

آمریکا این انتقاد را به ایران وارد می کند که می خواهد قدرت خود را در خاورمیانه را گسترش دهد. این مسئله بسیاری متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسرائیل، عربستان و امارات را نگران کرده است. آن ها ایران را به عنوان یک رقیب خطرناک و غیر قابل پیش بینی ارزیابی می کنند.

نویسنده در ادامه این مطلب پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط ترامپ به ایران را بسیار غافلگیر کننده ارزیابی کرده و این پرسش را مطرح کرد که چه عاملی ترامپ را به این سو حرکت داده است؟

در اینجا تنها برای رئیس جمهور آمریکا مسئله سیاست خاورمیانه ای مطرح نیست، بلکه مسئله سیاست داخلی در میان است. تهدید تهران مبنی بر اینکه تنگه هرمز را می بندد می تواند آسیب سختی به ترامپ وارد کند. هر تانکر نفتی که از بندری در کویت، قطر، بحرین یا عراق می آید باید از این تنگه عبور کند. این مسئله همچنین درباره بخش بزرگی از ترفیک نفتی عربستان و ایران نیز صدق می کند.

حدود یک پنجم نفتی که در جهان معامله می شود از این تنگه عبور می کند. اگر کشتی های جنگی ایرانی در آب مین هایی را قرار دهند این میزان نفت ناگهان دیگر در دسترس نخواهد بود. به این ترتیب قیمت نفت افزایش پیدا می کند و همراه با آن قیمت بنزین هم به همین صورت است. این مسئله برای حزب ترامپ چشم انداز غم انگیزی را ایجاد می کند. در پاییز در آمریکا انتخابات کنگره برگزار می شود و از این رو ترامپ نمی خواهد شهروندانش به خاطر پرداخت پول بیشتر برای سوخت ناراضی باشند.

ترامپ قبل از این انتخابات تحت فشار شدیدی قرار دارد. دیدار اخیرش با پوتین از دید بسیاری آمریکایی ها با انتقاد نگریسته می شود. همچنین سیاست سختگیرانه وی در قبال مهاجران و تصاویر کودکان گریان در مرزهای مکزیک حتی انتقادهایی را از طرف حزب ترامپ علیه او به وجود آورده است.

بنزین ارزان می تواند کمک کند که اذهان از همه این مسائل منحرف شود. مسئله نفت حالا می تواند دلیلی برای تغییر رویکرد ترامپ در قبال ایران باشد. بنابراین وی به جای تداوم رویکرد تهدید دعوت به مذاکره می کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است که این مسئله مشخص نیست که آیا روحانی اصلا به مذاکرات با ترامپ علاقمند است. تهران در این باره تردید دارد.

در هر حال متحدان آمریکا در منطقه هم علاقه کمی به دیدار ترامپ با روحانی دارند و تلاش می کنند از این مسئله جلوگیری کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۹۶۸۳۱۳:۱۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
با این توصیف باید اقدام پیش دستانه کرد. آقای روحانی حتی اگر مرحله اول تحریم ها شروع شود تنگه را ببندد تا همه بدانند ایران در حفظ منافع خود جدیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین