مشکل اقتصاد ایران؛ دولتی و وابسته به فروش نفت/ راه درمان نظام مالیاتی چیست؟

سید محمد صادق بهشتیان،   3970510077 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مشکل اقتصاد ایران؛ دولتی و وابسته به فروش نفت/ راه درمان نظام مالیاتی چیست؟

ایران کشوری با یک درصد مساحت و جمعیت جهان، بیش از 12 درصد ذخایر نفتی و 25 درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد. کشوری با ذخایر معدنی گسترده که تنها 7 درصد این ذخایر اکتشاف شده است.

ایران با بیش از 2700 کیلومتر مرز آبی و دسترسی به اقتصاد دریا، ظرفیت‌های عظیمی در بخش‌های گردشگری، ترانزیت و کشاورزی دارد.

کشوری که از همه لحاظ ظرفیت‌های اقتصادی بسیار بالایی دارد که هرکدام از این ظرفیت‌ها در مشابه خارجی موجب رونق اقتصادی و بهبود معیشت شهروندان سایر کشورها شده است، اما به‌راستی چرا وضع معیشت، اشتغال و به‌طورکلی وضع اقتصادی ایران به این میزان بی‌ثبات، شکننده و به تعبیر برخی در حال فروپاشی است.

ایراد کار به‌طور عمده در دو بخش کلیدی اقتصاد ایران است. نخست، اقتصادی به‌شدت دولتی و دوم اقتصادی به‌شدت وابسته به فروش نفت.

در سال‌های اخیر تلاشی نافرجامی در خصوصی‌سازی اقتصاد دولتی انجام شد که منجر به تولد بخش نامیمون و خطرناک‌تری به نام شبه‌دولتی‌ها یا به عبارتی خصولتی‌ها در اقتصاد ایران شد و همچنان سهم بخش خصوصی تغییری در اقتصاد ایران نکرد.

در بخش دوم اما دولت اقدام مؤثری برای رهایی اقتصاد از فروش نفت پیش نگرفته است. نفت و درآمد نفتی به‌عنوان سرمایه و دارایی ثابت این سرزمین، متعلق به تمام نسل‌های این کشور بوده و منطقی‌ترین شیوه استفاده از عایدات فروش نفت حرکتی مشابه کشور نروژ و آن‌هم افزایش ذخایر ارزی کشور است.

نروژ با 5 میلیون نفر جمعیت و با تولید روزانه 2 میلیون بشکه نفت، بهره‌مند از صندوق ذخیره ارزی با بیش از یک تریلیون دلار (هزار میلیارد دلار) است. رقمی بیش از 2.5 برابر تولید ناخالص داخلی نروژ! اما به‌راستی کشورهایی نظیر نروژ چگونه اقتصاد خود را مدیریت می‌کنند؟

میانگین سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در کشورهای اروپایی بیش از 40 درصد است! این رقم در ایران تنها 7 درصد است. در کشوری نظیر ترکیه در همسایگی ما این رقم 25 درصد در سال 2016 بوده است که در سال 2020 به 30 درصد خواهد رسید.

متأسفانه وابستگی اقتصاد ایران به فروش نفت، رقم نگران‌کننده 25 درصد از تولید ناخالص داخلی است. تأسف‌بارتر آنجاست که عمده این درآمد صرف هزینه‌های جاری دولتی فربه و ناکارآمد می‌شود.! حال‌آنکه اگر ساختار بیمار نظام مالیاتی به‌درستی عمل می‌کرد، به‌جای فروش دارایی‌هایمان برای تأمین این 25 درصد، می‌توانستیم درآمد نفتی کشور را ذخیره و از محل مالیات اقتصاد کشور را اداره کنیم.

آلمان نیز جمعیتی نزدیک به کشور ایران دارد؛ اما مقایسه تولید ناخالص داخلی ایران با آلمان نشان می دهد که این کشور صنعتی اروپایی بدون نفت 10 برابر ایران تولید ناخالص داخلی دارد. اگر سهم نفت را در تولید ناخالص داخلی GDP ایران کنار بگذاریم خواهیم دید نشانگرهای اقتصادی ایران به هیچ وجه مطلوب نیست.

 به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، ایران به عنوان بهشت فراریان مالیاتی تلقی می‌شود و به راستی این موضوع حرف گذافی نیست، زیرا با وجود معافیت ۴۰ درصد اقتصاد از پرداخت مالیات، اما به لطف عدم دسترسی سازمان امور مالیاتی به حساب‌ بانکی و پایگاه‌ اطلاعات عملکرد مالی و اعتباری،‌ ایران همچنان بهشت فرار مالیاتی محسوب می‌شود، در حالی که دولت برای کسب درآمد عجز و لابه می‌کند( دولت باید با گسترش پایه‌های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی اقدام کند).

در اقتصادی که تولید ناخالص داخلی آن رقمی در حدود 400 میلیارد دلار است و درآمد مالیاتی می‌بایست در حدود 120 میلیارد دلار باشد (با فرض 30 درصد مشابه کشور ترکیه) این درآمد رقمی کمتر از 28 میلیارد دلار در سال است یعنی بیش از 90 میلیارد دلار فرار مالیاتی! این رقم را در کنار بیش از 20 میلیارد دلار قاچاق کالا قرار دهید تا عمق فاجعه بیشتر ملموس شود که چرا در ایران وضع اقتصاد به این میزان تأسف‌بار است.

اما راهکار چیست و چگونه می‌توان نظام مالیاتی بیمار ایران را درمان کرد؟

راهکار ساده است. کافی است در اولین قدم سازمان امور مالیاتی نسبت به راه‌اندازی سامانه‌ای برخط، باهدف اعلام میزان مالیات پرداختی هر شخص حقیقی و حقوقی اقدام کند و این امکان را به همه شهروندان، رسانه‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و ... فراهم آورد تا با واردکردن کد ملی و یا شناسه ملی از میزان مالیات پرداختی افراد مطلع شوند.

در قدم دوم بانک مرکزی می‌تواند با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها به‌منظور تشویق مؤدیان به پرداخت مالیات و شفاف‌سازی مالیاتی بر اساس مالیات پرداختی، نسبت به پراخت تسهیلات اقدام کنند.

در قدم سوم می‌بایست نسبت منطقی میان دارایی و مالیات پرداختی افراد وجود داشته باشد. حال اگر افراد و یا شرکت‌هایی در کشور مالک هزاران میلیارد دارایی باشند و مالیات پرداختیشان تناسبی با دارایی‌شان نداشته باشد، پرواضح است که فرار مالیاتی کرده‌اند؛ هر چند اقدامات در این راستا انجام شده است اما  کافی نیست و باید با جدیدت کار را پیگیری کنند.

فرار مالیاتی به مفهوم سرقت از بیت‌المال بوده، اینجاست که دادستانی و قوه قضائیه می‌بایست با تمام قوا ورود کنند.

نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص تعین کننده است. همان‌طور که رسانه ملی نسبت به یک ناهنجاری فرهنگی واکنش نشان داده و در برنامه‌های مختلف رسانه به آن می‌پردازد، می‌بایست با حساست تمام نسبت به پیگیری و معرفی افرادی که فرار مالیاتی دارند اقدام کنند.

این 90 میلیارد دلار فرار مالیاتی پول بیت‌المال و متعلق به همه 80 میلیون ایرانی است که متأسفانه در اختیار معدود افراد و شرکت‌هایی است که اقتصاد ایران را به بازی گرفته‌اند. سهم هر ایرانی در سال رقمی معادل 1100 دلار است! چندی پیش نیز  احمد زمانی معاون پژوهش سازمان امور مالیاتی از وجود فرار مالیاتی 35 تا 40 هزار میلیارد تومانی در کشور خبر داده بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۶۹۱۳۱۱:۳۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هزار بار این را گفتید کشور تولید کننده هم نیستیم اگر نفت هم نداشتیم الان باید سازمان ملل به ما غذا می داد یا از گرسنگی می مردیم
ناشناس۴۶۷۳۳۱۱۳:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بخاطر اینه مسئولین هنوز تصمیم نگرفته اند مثل ژاپن بشوند یا مثل نروژ
مهدی حسنوند۴۶۸۱۷۹۱۷:۴۵:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همین سه راهکار پیشنهادی در مقاله اجرا شود. کمتر از ۲ ماه تمامی بازارهای کشور تنظیم می شود. ۱. رصد برخط مالیات با کد ملی ۲. تناسب مالیات بادارایی افراد و شرکت ها ۳. تسهیلات مالی و خدماتی براساس مالیات پرداختی. مجلس و دولتی که این موضوع رادرک نکند به درد درک میخورد!
ناشناس۴۶۷۳۴۶۱۳:۰۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا اگر نفت نداشتیم وضع کشور بهتر می شد همین نفت باعث عقب افتادن ایران شد نفت فروختیم و جنس وارد کردیم . همین نفت باعث ایجاد رانت و بی کفایتی مدیران شده .اگر نفت نداشتیم مسئولین مجبور می شدند برای حل مشکلات ایران یک فکر اساسی بکنند و همین باعث می شد نخبگان کنترل امور را بدست بگیرند و شاید تا الان شبیه کره جنوبی یا تایوان شده بودیم . دقت کنید اکثر کشورهایی که نفت دارند هیچ صنعتی ندارند و معمولا کشورهای جهان سوم هستند
محمد۴۶۷۴۵۷۱۳:۳۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سوال بهتر اینست که چرا سوئد ایران نشد؟
مهدی۴۶۷۵۲۷۱۳:۵۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دوست عزیز وقتی میفرمائید مالیات اول به ساختار اقتصادی ایران توجه کنید آیا دولت پول نفت را صرف هزینه برای زیرساختها کرده؟ آیا از نظر رقابتی اصلا تولید کننده ای میتواند تو ایران رشد کن؟ اصلا بستری برای اینکه کارآفرینها رشد کنند تولید ثروت کنند وجود داره که بخواین از مالیات کشور رو آباد کنید اگه واقعا قرار بود کاری انجام بشه کافی بود پول نفت رو فقط برای زیرساخت و تقویت بخش خصوصی هزینه کنند نه اینکه مخارج دولت از پول نفت تامین بشه
ناشناس۴۶۷۹۵۸۱۶:۱۳:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکا ایران بی کفایتی مسئولین است . هر کسی رئیس جمهور می شود تمام پست های کلیدی و مهم را بین دوستان و اشنایان خود که هیچ تخصصی هم ندارند تقسیم می کند . مدیران پایین دست هم همینطور هستند .مسئولین بر اساس کفایت و شایستگی و تخصص انتخاب نمی شوند .رانت و پارتی و لابی گری و... جلوی پیشرفت کشور را گرفته . فقط خود من 3 نفر نخبه را سراغ دارم که توسط مسئولین طرد شدند . این 3 نفر اختراعاتی انجام دادند که خیلی مهم و استراتژیک است و باعث جهشی عظیم در کشور می شد . یکیشون 20 سال پیش روشی کم هزینه و پربازده برای ابیاری کشاورزی اختراع کرد که می توانست انقلابی در کشاورزی کشور بشه و مصرف اب را تا یک دهم کاهش بده و وابستگی به واردات محصولات کشاورزی را به صفر برسانه . دلنوشته های این اقا در سایت رسمی اش موجود است و از بی مهری و طردشدن و تهدید شدن توسط مسئولین و مدیران نوشته .
ناشناس۴۶۶۹۱۵۱۱:۳۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چراش اینه که در نروژ شفافیت بود و دزدی نشد در ایران برخی از آقایون تا خرخره دزدی کردند و اجازه ایجاد کوچکترین شفافیت رو هم ندادن
ناشناس۴۶۷۱۰۰۱۲:۱۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دلارهای حاصل از فروش نفت هزینه نمی شوند
ناشناس۴۶۷۴۱۶۱۳:۲۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در نروژ بر اساس لیاقت و کفایت مدیران و مسئولین انتخاب می شوند ولی در ایران بر اساس پارتی و فامیل و اشنا بودن و همین بزرگترین مشکل در کشور هست و راز پیشرفت نکردن کشور
ناشناس۴۶۶۹۲۵۱۱:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
۳۰ سال اقتصاد دست اصلاح طلبان بود و با تفکرات لیبرالی و نسخه های غربی ، فاجعه افریدند..
تیزبین۴۶۷۰۲۰۱۱:۵۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اصلاح طلب و اصول گرا هر دو تیغه یک قیچی هستند.
ناشناس۴۶۷۸۰۰۱۵:۱۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
البته یکیش خیلی خیلی برنده است که حتی از تحریم هم کاسبی می کند
حسام۴۶۷۲۰۷۱۲:۳۱:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این سیستمی که تو ایران هست هیچ ربطی به هیچ مکتب اقتصادی و هیچ نوع طرز تفکری نداره یه سری مثل شما هم هی با گفتن تفکر غربی و اقتصاد لیبرالی میخوان بحث و بپیچونن تو کدوم اقتصاد لیبرالی این همه عدم شفافیت و فساد و رانت و دزدی هست؟ بحث رو الکی به بیراهه نبرید
ناشناس۴۶۷۲۸۴۱۲:۵۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یکی از مصائب جامعه ی ما تصورات شماست که فکر میکنید تفکرات لیبرالی یعنی این وضعیت فعلی ! عزیز من ، علتی که وضع کشور را به شرایط فعلی درآورده نبود شایسته سالاری ، عدم مدیریت علمی ، مهاجرت نخبگان ، سیاست های غلط در فرهنگ و اجتماع و مواجه با دنیا ، استخدام های خانوادگی ، مصاحبه های عجیب و غریب ! ، سیستم بانکی رفاقتی و دور همی !! ، رسانه های بسته مثل همین الف که مدام سانسور میکنه کجای تفکر لیبرالی مدیریت بقول شما اصلاح طلبان هست ؟! مدیریت لیبرالی رو در امریکا و اروپا و ژاپن و... جستجو کنید این بازی اصلاح طلب و اصول گرا هم دیگه خریدار نداره و دورانش تمام شده
تیزبین۴۶۶۹۴۷۱۱:۴۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چرا ایران، نروژ نشد؟ برای اینکه سران و مسئولین کشور ایران مانند سران و مسئولین نروژ نشدند و نیستند. اما بهتر از مسئولین ما به دستورات اسلام عمل می کنند. فساد نمی کنند، رانت ندارند، فامیل بازی و ژن خوب ندارند، سهمیه و بورسیه ندارند، و خیلی نداشته های دیگر.
ناشناس۴۶۷۰۳۰۱۱:۵۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هزار لایک
ناشناس۴۶۷۲۴۵۱۲:۴۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
برای اینکه اونجا لیاقت و تخصص رو ارجحیت دادن
ناشناس۴۶۶۹۵۱۱۱:۴۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کشورها بر اساس تفکرات نیروی انسانی خود کشور پیشرفته یا جهان سومی می شوند. در نروژ اگر ماموری حتی 10 یورو به دولت خیانت کند محاکمه شفاف و در حضور رسانه ها می شود در حالیکه اینجا هزاران میلیارد تومان اختلاس می شود و فرد راست راست در جامعه راه می رود و به ریش مردم می خندد و یا سر از کانادا و جای دیگر در می آورد. در طول این چند دهه بعد از این همه اختلاس چند نفر اعدام شدند (به غیر از یکی دو نفر مثل جمشید بسم الله و ..)؟؟ مشکل منابع طبیعی نیستند مشکل نوع مدیریت حاکم بر سیستم می باشد
ناشناس۴۶۷۵۸۹۱۴:۲۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مگه جمشید بسم الله اعدام شد !؟
ناشناس۴۶۶۹۵۸۱۱:۴۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون توی نرژو مسولین و مجلسش جوابگوی ملت هستند
ناشناس۴۶۶۹۶۸۱۱:۴۴:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خخخخخخخخخخخ شوخی میکنی یا جدی میگی؟
ناشناس۴۶۶۹۹۱۱۱:۴۸:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ما نروژ شدن نخواستیم لطفا در همان سطح افغانستان کشور را نگهدارید بقیه پیشکشتان.
ناشناس۴۶۸۶۴۳۲۱:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به همین حداقل ها راضی شدیم که وضعمان این است.
ناشناس۴۶۷۰۲۶۱۱:۵۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یکی از راههای ایجاد اشتغال و رهایی از وابستگی به فروش نفت توسعه صنعت توریسم است ایران کشور چهارفصل با آثار باستانی بی نظیر می تونست قطب گردشگری در خاور میانه باشه ایران می تونست در جایگاهی بسیار بالاتر از ترکیه و امارات قرار بگیره چرا اینطور نیست ؟ یکی بیاد بطور واضح و روشن به مردم بگه مقصر رشد نکردن صنعت توریسم که باعث کاهش شدید بیکاری می شه چیه ؟ مشکل بزرگ اینه که این مملکت دلسوز نداره
ناشناس۴۶۷۵۵۸۱۴:۰۹:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مدعی داره!
ناشناس۴۶۸۳۱۸۱۹:۰۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ما فرهنگ پذیرش توریست نداریم چون تصمیم گیرنده هامون هم شغل مناسب دارند هم درامد نجومی لازم نیست مغزشون را درگیر اشتغال مابقی کنن
ناشناس۴۶۷۰۳۲۱۱:۵۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بخاطر اینکه حقوق و دارائی و حساب های بانکی همه افراد حتی پادشاه و اعضای خاندان سلطنتی همیشه در حال رصد سیستم های مالیاتی و نظارتی هست سیستم اداری کشور کاملا شفاف هست و کسی نمیتونه رانت و رشوه و اختلاس کنه یا با روابط خاص کاری رو انجام بده برخورد با مفاسد بسیار قاطع و سریع هست آزادی کامل رسانه ها و اطلاع رسانی و کشف مفاسد و مشکلات به وسیله رسانه ها بر اساس قانون هر کسی فسادی را کشف یا به کشف ان کمک کند معادل 30 درصد ارزش ان فساد ( رشوه ، رانت ، دزدی ، اختلاس ، قاچاق و.....) جایزه دریافت میکند که باعث میشود دیگر کسی به رشوه گرفتن فکر نکند .
ناشناس۴۶۷۲۵۸۱۲:۴۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این نکته را هم باید اضافه کرد به کامنت بسیار کامل شما ، چون شایسته سالاری و مدیریت با علم روز و توسط افراد متخصص انجام میگیرد ..
ناشناس۴۶۸۱۲۵۱۷:۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در نروژ 30 درصد پاداش می دهند
ناشناس۴۶۷۰۶۷۱۲:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بهتر نیست از خود نروژی ها بپرسید ؟
ناشناس۴۶۷۲۶۹۱۲:۴۶:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مدام فریاد میزنیم که تحریم ها زمینه تبادل علمی و تکنولوژی و مدیریتی بین کشور ما با کشور های ممتاز دنیا رو از بین میبره ولی اقایان همه چیز میخواهند از نو کشف کنند ! که البته نتیجه اش هم شده این !!
ناشناس۴۶۷۰۸۲۱۲:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چون ما رسانه ها و روزنامه ها را بستیم که فساد و عدم کفایت بعضی ها را مخفی کنیم از هر کس صدایی درامد چون منافع خودمون هم در خطر بود به اشد مجازات رسوندیم اینطور شده که یه مشت پارتی دار ژن خوب سرکار هستند و بیت المال را لوله کشی کرده اند به جیبهایشان
ناشناس۴۶۷۱۰۸۱۲:۱۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بزرگترین دلیل مبارزه با فساد در سایر کشورهاست.
ناشناس۴۶۷۱۴۳۱۲:۲۲:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اولین قدم باید شفافیت درامدها و هزینه ها باشه تا مردم هم تاسی کنند.
ناشناس۴۶۷۱۴۸۱۲:۲۳:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دلیل کاملا واضح است نروژ نه دزد داره نه آقازاده و نه ژن برتر
ناشناس۴۶۷۲۰۲۱۲:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه جا جز ایران سفره نفت باز است.
ناشناس۴۶۷۲۲۸۱۲:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جون حقوق تک تک افراد از نظر قانون وعملا مساوی است
عدالت۴۶۷۳۸۰۱۳:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشکل مدیران فاسد، وقتی یک مدیر فاسد با رانت و رشوه به مدیر بالادستی میتواند بالای ده سال مدیر باشد و انواع مفسده اقتصادی و اخلاقی را به علت حاشیه امن ناشی از خرید مدیران بالادستی را داشته باشد، این کشور سقوطش حتمیست.
ناشناس۴۶۷۴۳۶۱۳:۳۰:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ایران نروژ بشه ؟ شما کل تاریخ نروژ را بگردی یک اختلاصگر پیدا نمیکنی و در دو سال گذشته ایران آنقدر اختلاصگر پیدا میشه که میتونیم به کل تاریخ صادر کنیم . خدا برکت بده
ناشناس۴۶۷۹۶۹۱۶:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اختلاسگر
ناشناس۴۶۸۳۲۲۱۹:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اختلاس درسته دلبندم ! نوزده !
علی۴۶۸۸۱۴۲۳:۵۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
عزیزم توی نروژ هم اگه بشه اختلاس کرد قطعا بهتر و کاملتر از ما می کنند. مساله اینه که سیستم چنین امکانی رو فراهم نمی کنه
ناشناس۴۶۷۴۸۲۱۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جک قرن چرا ایران نروژ نشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس۴۶۷۵۳۶۱۴:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دزد زیاد داریم
نظاره گر۴۶۷۵۴۰۱۴:۰۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این عزیز نویسنده موضوع رو خیلی ساده دیده. متاسفانه یکی از بلاهای گریبانگیر این مردم کلی نگری و بحث های سطحی و نتیجه گیری با حداقل اطلاعات و جزئیاته. ۱ _ گفته است نروژ با دو میلیون بشکه نفت روزانه و جمعیت پنج میلیونی. ما هم اگر پنج میلیون نفر بودیم وضعیت اقتصادی . غیره و غیره خیلی متفاوت بود.شاید شانزده برابر بهتر از امروز !! اصلا مقایسه روش کار کشورهای کوچک مقیاسی مثل نروژ و دانمارک و امثالهم با اقتصاد هشتاد میلیونی ایران خودش باعث انحراف نتیجه گیریه. ۲_ ایشان میخوادمالیات رو جایگزین نفت کنه. مالیات از کی ؟ مالیات از کارگاهی که همین الانش هم بدون دادن مالیات نمیتونه چرخ فعالیتش رو بچرخونه.؟ کف دستی که مو نداره چطور میخوای بکنی ؟ ۳_ سی درصد مالیات ؟ بیست درصد هم نرخ سود بانکی ؟ ده پانزده درصد هم هزینه نیروی کار و سربار تولید و لابد بیست درصد هم سود مطلوب سرمایه گذار. میشه هشتاد نود درصد. کجای دنیا با اقتصاد با ثبات و سالم ارزش افزوده کار اقتصادی اینقدر بالاست مگه میشه مگه داریم ؟ ۴_ تا وقتی چیزی برای عرضه به بازار جهانی نداریم که بتونه معادل کالایی باشه که از این بازار خریداری میکنیم چطور انتظار رقابت و ایجاد درامد داریم.؟ وقتی گوشی موبایل با اخرین تکنولوژی وارد کشور میشه یک محصول با همین درجه ار جذابیت برای بازار خارجی باید صادر بشه که توازن اقتصادی بوجود بیاد و بهدش از درامد اون انتظار مالیات داشته باشیم . صنعت نیم بند ما که جواب بازار داخل رو هم نمیده . از چه منبعی ازرش افزوده به کشور اضافه کنه ؟ کارگاههای صنعتی خودشون مستقیم و غیر مستقیم دارن از درامد همون نفت صادر شده ارتزاق میکنن. نفت هم بشکه ای صد دلار هم که باشه میشه هشتصد هزار تومن. اونوقت گوشی میاد تو مملکت ده میلیون.یعنی دوازده بشکه دادی یه گوشی گرفتی. با این توازن قوا میشه رقابت کرد درامد ایجاد کرد ؟ ۵_ با کدوم دانش و سواد و تجربه ؟ چند تا شرکت بالای پنجاه سال قدمت داریم ؟ چرا یه کارخونه ورشکست میشه یه کارخونه دیگه با همون خصوصیات از یه جا دیگه سر درمیاره. بازار تعیین کننده است یا رانت و رابطه ؟ و قصه ی این غصه دراز است . غرض اینکه به صرف دیدن پالون نمیشه ادعا کرد که ناخوش خر خورده !!. مشکل بزرگه . باور کنیم .
ناشناس۴۶۷۵۶۳۱۴:۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
حتی در مقام شوخی هم این مقایسه زشت است . نهایتا ایران را با عربستان یا ترکیه مقایسه می کردید بهتر بود .
ناشناس۴۶۷۹۷۴۱۶:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
از بابت منابع عظیم نفتی که دو کشور دارند این مقایسه را کرد که اشتباه هم نبود.قیاس ما با عربستان شرم آور است......یعنی همین میزان درک هم موجود نیست؟؟؟؟!!!!!!!
ناشناس۴۶۸۶۲۶۲۱:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نروژ مثل ایران ذخایر نفت فراوان دارد و تا چندی قبل صعیف ترین کشور اروپایی بود ولی حالا بلاترین نرخ رفاه و پیشرفت را داراست و مادهنوز اندرخم یک کوچه ایم!!!!
ناشناس۴۶۷۶۷۸۱۴:۴۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مدام فریاد میزنیم که تحریم ها زمینه تبادل علمی و تکنولوژی و مدیریتی بین کشور ما با کشور های ممتاز دنیا رو از بین میبره ولی اقایان همه چیز میخواهند از نو کشف کنند ! که البته نتیجه اش هم شده این !!
ناشناس۴۶۷۷۸۱۱۵:۱۲:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اما دوستان تمام دلایلی که آوردید چگونه به وجود می آید؟ - آزادی احزاب
ناشناس۴۶۷۹۲۱۱۶:۰۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا همین احزاب موجود در ایران باعث شدن کشور پیشرفت نکنه هر حزبی سر کار می اید تمام اقوام و دوستان و رفقای خود را بر سر کار می اورند و تمام پست های کلیدی را بین خود تقسیم می کنند . مشکل ایران مشکل مدیریت و بی کفایتی است .
عبدو غلام۴۶۷۹۱۹۱۶:۰۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سلام تنها راه نجات مملکت ومردم از این وضعیت بد اقتصادی اجرای اصل 49 قانون اساسی در مورد ثروت های نامشروع وفساد آورده نوسط قوه قضاییه است که عبرتی برای رانت خواران ومفسدین اقتصادی در آینده خواهد بود
ناشناس۴۶۷۹۹۳۱۶:۲۶:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جواب نمیده اقتصاد قفله
محمد عوام۴۶۸۱۲۳۱۷:۲۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فعلا که نظام مالیاتی دارد تولیدکننده ها را یکی یکی نابود میکند چون فقط دستش به تولیدکننده ها میرسد!!! تولیدکننده بیچاره چون محل مشخص و دفاتر مشخص و حسابهای بانکی مشخص و در دسترس دارد نظام مالیاتی کسری های دیگرش را هم از آن جبران کرده و تا میتواند شیره اش را میمکد!
ناشناس۴۶۸۷۹۰۲۳:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دولتها توی ایران همیشه سعی کردن با یارانه به ارز قیمتها رو پایین نگه دارند که یک اشتباه بزرگه. این کار هم باعث فساد زیاد میشه و هم بخش قابل توجهی از اون توی جیب افرادی میره که نیازمند نیستند و هم به تولید و هم صادرات ضربه میزنه. دولت باید قیمت ارز رو آزاد کنه حتی برای کالاهای اساسی هم بعد از یک فقط ارز آزاد داده بشه و اگر قیمت ارز بالارفت از درآمد اضافه ای که بدست میاره به افراد کم درآمد کمک مستقیم کنه.
علیرضا۴۶۸۷۹۴۲۳:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اقتصاد دولتی ناکارآمد، هدر دهنده منابع و فاسد است اما یک اقتصاد خصوصی هم حاضر نیست هزینه سیاسی بدهد. باید یک روش جدید ابداع کنیم.
علیرضا۴۶۸۸۰۹۲۳:۴۹:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اقتصاد دولتی ناکارآمد، هدر دهنده منابع و فاسد است اما یک اقتصاد خصوصی هم حاضر نیست هزینه تصمیم های سیاسی را بدهد. اصلا مردمی که طعم رفاه و چرب و شیرین دنیا را بچشند حاضر نیستند به هیچ قیمتی آن را از دست بدهند.
ناشناس۴۶۹۲۳۵۱۰:۲۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مشکل - کار و تولید و ایجاد ارزش افزوده و به علاوه تولید ثروت ملی از طریق صادرات است. یک ریال به کسی که در چرخه تولید و توزیع کار نمیکند نباید داد.
ناشناس۴۶۹۵۳۷۱۲:۲۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کدام مالیات.مردم مگه در پامد هم دارند که مالیات بگیرید...بروید از آنهایی که دلار 1226 تومانی می گرفتند و جنس وارداتی را با دلار 8000 تومان می فروختند مالیات بگیرید..فقط زورتان به مردم می رسد..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین