ضرورت گذر به جمهوری سوم

سعید عسکری، گروه تعاملی الف،   3970510049 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ضرورت گذر به جمهوری سوم

کشور ایران پس از گذراندن دو دوران پادشاهی مطلقه و پادشاهی مشروطه، دو دوران جمهوری را نیز تا کنون تجربه کرده است. جمهوری اول بر مبنای ساختار نخست وزیری و جمهوری دوم بر مبنای ساختار ریاست جمهوری. از دوران های پادشاهی که بگذریم، هر دو دوره جمهوری اساسا بر مبنای تغییر ساختار، هویت پذیرفته اند. یعنی گذر، گذر ساختاری بوده است. اکنون و در چهلمین سال انقلاب باید پرسید، با وجود تغییر ساختار، علت مشکلات کنونی کشور ما در حیطه های اصلی کشورداری یعنی مدیریت سیاسی، مدیریت اقتصادی، مدیریت فرهنگی و مدیریت رفاه اجتماعی در کجاست؟ چرا با وجود داشتن یک جمهوری، آن هم از نوع ریاستی و با پیاده ساختن اصل تفکیک قوا، در بسیاری زمینه ها، آسیب پذیریم و پر خطا؟ غفلت و وادادگی مدیریتی در کشور ناشی از چه امری است؟ چرا با وجود دین نمایی مسئولین مدیریتی، حرکتی شایسته در بسیاری بخش های حیاتی رویت نمی شود؟ فسادهای تباری و خانوادگی ناشی از رانت پذیری نظام مدیریتی حاصل کدام کوتاهی است؟ و بسیاری سوالات دیگر که می توان در این زمینه به نگارش در آورد...

پاسخ سوالات فوق در یک مقوله اصالت داده شده خوابیده است: اصالت ساختاری (و نه اصالت رفتاری!)

در واقع آنچه همیشه گوشه ذهن ما برای حل معضلات اداره سرزمینی مهم بوده ساختارها هستند. ما به ساختارها بها و جایگاهی می دهیم که وزنشان به آن میزان نیست. می خواهیم تنها با تغییر ساختارها سیستم و یا سیستم ها را درست کنیم. پذیرفتنی نیست. این عدم پذیرش از آن رو است که بسیاری تجارب سیاسی در جهان امروز و گذشته، کارایی های مختلفی را با سیستم های مشابه نشان داده اند. حتا در این زمینه نمونه های تاریخی بسیاری نیز در گستره تاریخی خودمان مشاهده می کنیم. کافی است تاریخ حکومت های سلطنتی ایران را ورق بزنیم، دوره ای کفایت و شکوه و دوره ای ضعف و انحطاط، همه و همه در ساختاری از نظر سیاسی یکسان.

به نسبت تجربه های رخ داده در ساختارهای جمهوری-مبنای غیر ایرانی و ایضا تجربه جمهوری اسلامی خودمان، باز می توانیم مساله بالا یعنی کفایت و ضعف را مشاهده نماییم. این به ما می نمایاند که به ساختارها آنچنان که ادعا می شود نباید اصالت داد. اصالت را به امر دیگری باید داد و بنظر آن امر چیزی نیست جز رفتارها.

این یعنی بیش از آنکه ما به نوع دیگری از جمهوری و یا سیستم سیاسی جدید نیاز داشته باشیم، ما به یک رفتار جدید نیازمندیم. ما نیازمند به انقلاب رفتاری هستیم نه انقلاب ساختاری. حتا اگر براندازی نیز می خواهیم انجام دهیم باید براندازی رفتاری انجام دهیم، براندازی ساختاری آنچنان که تاریخ گواهی می دهد تعیین کننده موفقیت و بهروزی نیست. بدین سخن و با توجه به تجارب زیسته ایرانی بویژه در دوران پس از انقلاب اسلامی، لازم است تا از دو جمهوری گذشته و ساختارهای سلطنتی پیش از آن به جمهوری سومی گذر کنیم اما با یک تفاوت که این جمهوری تحولی رفتاری با خود دارد و نه تحولی ساختاری.

حال این تحول رفتاری در جمهوری سوم چه می باید باشد، دقیقا ناظر به ضعف های رفتاری است که ما ایرانیان امروز در حوزه مدیریتی داریم. اگر بنای حل چالش هایمان را داریم باید به مواردی از این دست توجه کنیم:


• ما در حوزه مدیریتی انضباط بشدت پایینی داریم، اساس پیشرفت مستمر کشورها بر اساس نظم مستمر مدیریتی است، ما باید این مهم رفتاری را درک و اصلاح کنیم.
• رفتار غلط نهادهای گزینش مدیران در ترجیح پیران بی خطر و شناخته شده بر جوانان نو چهره و ریسک پذیر بکلی باید دگرگون گردد.
• اشرافیت رانتی ناشی از غفلت تباری مدیران، کرم پوساننده از درون است. راهکار آن اتخاذ رفتاری سخت و بی مسامحه در پالایش جدی دستگاه مدیریتی کلان و مفتضح سازی مدیران و خانواده های مدیریتی فاسد و در سایه است.
• کندی رفتاری نهادهای قضایی به جد باید اصلاح شود، اگر مجرم و یا مدیر نالایق سیاسی و اقتصادی بداند پیش از خشک شدن عرق جنایت و یا کوتاهی اش گرفتار و یا بازخواست خواهد شد، خیال تخلف را نیز به خود راه نمی دهد.
• رفتار نمایندگان به دقت باید ارزیابی و گزارش مستمر عملکردشان در هر هفته به نظر مردم رسیده شود، زمان و ساعات زندگی این اشخاص متعلق به مردم است نه خودشان.
• رفتار نظام با طالبین مدیریت های کلان و معاونت های مهم باید به کل تغییر کند، هزینه عدم شایستگی برای جایگاهی و رغبت به آن جایگاه باید بشدت برای اشخاص طالب بالا رود.
• مساله اصلاح رفتار رسانه به جد باید در دستور کار قرار گیرد، نمی توان با رفتاری محافظه کارانه در حوزه رسانه به جنگ فساد و بی عدالتی رفت.
موارد فوق در زمینه اصلاح رفتاری در راستای جمهوری سوم، تنها به عنوان چند نمونه مورد اشاره قرار گرفته اند و الا فهرست های اصلاح رفتار را پایانی نیست.

*دانشجوی دکتری مدیریت

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۶۶۰۴۱۰:۱۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
احسنت الف باید مردم این گذار مهم را مطالبه کنند تا امیدها بیشتر شود
ناشناس۴۶۶۷۷۲۱۰:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
امیدها؟؟؟؟ بیشتر؟؟؟؟؟ حالت خوبه؟
ناشناس۴۶۶۹۵۲۱۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چه امدی؟ چه زندگی؟ چه وضعی؟
ناشناس۴۶۶۶۲۸۱۰:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
کشورهای همسلیه ما و کشورهای جمهوری های شوروی همه جمهوری هستند اما کارایی ندارند در داخل هم خود ما به این وضعیت نبود اب و برق و ارز گران و رکود رسیده ایم ایا اصلا جمهوری میتونه برا مردم ما رفاه بیاره؟
حسین۴۶۸۵۲۸۲۰:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نظرتون کاملا درسته ولی جمهوری هم داریم تا جمهوری البته
ناشناس۴۷۲۵۴۷۰۳:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
اسم که مهم‌ نیست.
ناشناس۴۶۶۶۴۴۱۰:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مسائلی که شما اشاره کردید باید اصلاح بشه نیازمند بازنگری کلی در قانون اساسی است و الان شما اگر به تعداد پرونده های قضایی و میران جرم و وضعیت اقتصادی و دلار و بیکاری نکاه کنید می بینید بن بستی ایچاد شده چه باید کرد؟ با قانون اساسی کنونی به اینجا رسیده ایم ایا نباید قانون تغییر نماید؟ اصلا بحث براندازی هم نمی کنم در چارچوب این قاون جامعه ما به بن بست رسیده اب ما هوای ما برق ارز دلار گرانی بیکاری رشد اقتصادی و... ایا ما باید با ادامه این وضع مردم را از انقلاب ناامید کنیم و یا اصلاحات کلی انجام دهیم؟
ناشناس۴۶۶۶۵۸۱۰:۳۰:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
درست است که اوضاع کشور خیلی خراب شده ولی در عوض مردم خیلی از حقایق را فهمیدند
ناشناس۴۶۶۶۶۵۱۰:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یکی از مزایای نظام پارلمانی، گردش سریع تر نخبگان سیاسیه. البته در اون صورت به دو مجلس نیاز خواهیم داشت.
ناشناس۴۶۶۹۸۱۱۱:۴۶:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه اش يكسري افراد از سمتي به سمت ديگر منتقل مي شوند.
ناشناس۴۶۶۶۷۰۱۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
آقای نویسنده خودش را به در و دیوار میکوبد که همه تقصیر را گردن مدیران اجرایی بیندازد. مردم همه چیز را میدانند. فایده ندارد
کامران۴۶۸۸۵۰۰۰:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
پای قوه قضاییه و مجلس و صداسیما رو هم کشیده وسط دوست اصلاح طلب من
ناشناس۴۶۶۶۸۸۱۰:۳۷:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ازادی مطبوعات
ناشناس۴۶۶۹۸۲۱۱:۴۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همین دروغهای مطبوعات هست که کار را به اینجا رسانده
ناشناس۴۶۶۷۱۶۱۰:۴۸:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
عقل و منطق، دانش و مدیریت حاکم نیست بر مناسبات و معادلات (تعامل با درون (مردم) و بیرون (دنیا) رو نگاه کنید) + ریاکاری، چاپلوسی، عوام فریبی و پوپولیست موج میزنه
آقابزرگ۴۶۶۷۴۰۱۰:۵۰:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جناب عسکری عزیز با تشکر از مطلب شما مستحضر هستید که در یک کشور کاملا سیاست زده و منشوری(جهان سومی) بندرت مطالب علمی و راه حل های آکادمیک مورد توجه بورکرات هایی قرار می گیرد که علیرغم ناکارامدی و عدم شایستگی و کهولت سن آمده اند تا بمانند لذا پیش از این هم بزرگان علم مدیریت، جامعه شناسی، اقتصاد و توسعه، نظام اداری ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را نقد کرده و راه حل های خوبی هم ارائه کرده اند ولی ظاهرا گوش شنوایی نیست چون برای حکمرانان کشور نظرات علمی متخصصان اصلا مهم نیست. فقط و فقط سیاست بازی و سیاسی کاری
حسین۴۶۸۵۲۱۲۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این نشنیدن ها همش به خاطر مال دنیاست. ما این وسط تباه شدیم. خدا ازشون نگذره
ناشناس۴۶۶۸۶۷۱۱:۲۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تحلیل آبکی نفرمایید لطفا!
ن.د۴۶۶۸۸۰۱۱:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فلسفه گوئی و نپرداختن به اصل موضوع شگرد نویسندگان محافظه کار و جویای منفعت از حاکمیت است.
ناشناس۴۶۶۸۹۸۱۱:۳۱:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
إبر قدرتهاي مانند امريكا و روسيه منافع دولت و مردم خودرا اول مد نظر دارند جيب اعراب را با هزاران ترفند خالي مي كنند با ديو نشان دادن يكديگر كشورهاي منطقه از جمله مارا سر كيسه مي كنند و در موقع مقتضي با حكومت هاي متخاصم وارد مذاكره براي منافع بيشتر وارد مذاكره مي شوند و ملت ها را ( غير از ملت خودشان ) را فنا و معامله مي كنند ولي متاسفانه ما قبل ازشروع هر نزاع و تحريم خودمان خودمان را با گراني هاي بي مورد تحريم مي كنيم تسويه حسابهاي شخصي و گروهي و حزبي را مقدم بر منافع مملكت و ملت مي كنيم بجاي همكاري و برون رفت از نابساماني فرافكني مي كنندو چيزي كه اهميشه فراموش مي شود ملت است
ناشناس۴۶۶۹۸۳۱۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
باید پارادوکس ساختار 2 گانه قدرت از ریشه حل شود شاید نوعی مشروطه جدید نیاز داریم . پست های مادم العمر باید برچیده شوند و نباید نهادی بالاتر از قانون و انتخاب مردم داشته باشیم .
حامد حمدایی اصل۴۶۷۷۹۱۱۵:۱۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
احسنت
ناشناس۴۶۸۴۶۶۲۰:۱۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
"پست های مادم العمر باید برچیده شوند " این بهترین نظر بود
ناشناس۴۶۶۹۸۴۱۱:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به نام خدا و با سلام راه حل ها از نظر اینجانب: 1- توسعه روابط با همه کشورهای دنیا 2- صلح و پرهیز از تنش در روابط بین الملل 3- احترام به همه کشورهای جهان بدون بهانه گیری و طلبکار شدن 4- توسعه دمکراسی در داخل که نیازمند بازنگری در قانون اساسی است الان همه نخبه ها بیکار و بی پول هستند یا مهاجرت کرده اند و اقتصاد هم درگیر فساد و اختلاس و..است با عزل و برکناری روحانی و کاگزاران هم موفقم چون اینها هزینه برای ما ایجاد می کنند در واقع کارگزاران هزینه مالی و بالا کشیدن قیمتها رو دارن و بقیه دوستان هم تنش بین المللی و هزینه های دیگر را ایجاد میکنند. تغییرات گسترده مورد نیاز است
سعید۴۶۷۳۱۶۱۲:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اینا تا مملکت رو به باد ندن ول کن نیستن....
ناشناس۴۶۷۵۰۰۱۳:۵۱:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چیزی که شما بهش میگید جمهوری دوم، در واقع تغییر ساختار قوه مجریه بود و نه تغییر ساختار سیاسی، برای ایجاد جمهوری دیگر بایستی تغییراتی فراتر از یک قوه در قانون اساسی و کشور ایجاد شود.
احمد۴۶۷۵۹۵۱۴:۲۱:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
به نظر من باید هم ساختار تغییر کند و هم رفتار. البته تغییر ساختار نه به اون نحوی که شما مثال زدید . تغییر ساختار در جهت ایجاد و تقویت رفتار بهتر . در کشور یکسری ساختار داریم که البته قدیمی هستند و یکسری ساختار جدید هم به اونها اضافه شده . اگر ساختار درست و به روز طراحی بشه مطمئنا رفتاری را که در خودش جای می دهد رفتار صحیح و کارآمد خواهد بود . البته این یک رابطه دو طرفه خواهد بود . یعنی هم باید به ساختار کارامد و نوین توجه بشه و هم به رفتار کارآمد و صحیح .
ناشناس۴۶۸۷۶۸۲۳:۲۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اشکال از همونجاست که شما جرات نکردی در موردش حرف بزنی
ناشناس۴۶۸۸۵۲۰۰:۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
جسارت طرح بحث از بابت الف ستودنیه
ناشناس۴۶۸۹۱۸۰۱:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
لطفا آدرس غلط ندهید!
ناشناس۴۶۹۱۹۸۱۰:۱۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
هیچکدام از کامنت ها به مطالب نویسنده دقت نکردن، مشکل کشور ما، قانون، قانون اساسی و ... نیست مشکل از عمل نکردن به قانون و دور زدن آن توسط عده ای در درون حاکمیت است. در این کشور باید خودخواهی ها کنار گذاشته بشه و قوه قضائیه اگر خودش مشکل نداره باید بدون اغماض با آقا زاده ها و رانت خوران و مفسدین اقتصادی که اکثرشون در درون حاکمیت هستند، برخورد کنه که به نظر کار سختی است و نظام و دلسوزان آن باید این انتخاب سخت رو انجام بدن، نه اینکه از مردم خواسته بشه مقاومت کنند در حالی که برخی آقایان در کاخ های خود نشسته و با دلالی و با بالابردن قیمت دلار و سکه و بی ارزش کردن پول ملی، فقط و فقط به فکر جیب خود و خانواده خودشون هستند
جمشید۴۷۱۹۶۳۱۷:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مردم ایران نشان داده اند که بر انداز نیستند، جنگ نمی خواهند، و دوست دارند که کلیت نظام خود را سر و سامان دهد. با این حال، به جای فهم این صبر، نمایندگان و مدیران ...کشور ، به جای کار و درک خواست مردم، از صبر ما سو استفاده برده و کشور را به این روز انداخته اند... مردم قیامی کردند به رهبری امام خمینی، نه اینکه ایشان را معصوم بدانند، ایشان را رهبر می دانسته اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین