مهاجرت 38 برابری پزشکان پس از «طرح تحول سلامت»

گروه اجتماعی الف،   3970510001 ۶۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیش از ۱۱‌هزار فارغ التحصیل پزشکی در سال‌های اخیر برای دریافت شماره نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند و به نوعی مفقود شده اند؛ این آمار جدای 15 هزار پزشکی است که یا مهاجرت کرده‌اند یا در مشاغل دیگری غیر از حرفه‌پزشکی مشغول به کار هستند.

به گزارش فارس؛ ظاهرا پزشکی دیگر آن آش دهان‌سوزی که می‌گفتند نیست. یا لااقل در سال‌های گذشته ورق بخت پزشکان برگشته است. سیاست‌های اعمال شده طی چند سال گذشته باعث شده که این حرفه از بیرون مردم را بسوزاند و از درون پزشکان را.

شاید اگر در دولت‌های گذشته می‌شنیدید که پزشکی بیکار است یا مطب و طبابت جوابگوی قسط‌هایش هم نیست خیلی خنده دار به نظر می‌آمد. اما این یک واقعیت است. هرچند عملکرد بعضی مسئولان باعث شده تا مردم نسبت به جامعه پزشکی بدبین شوند، همانطور که نخستین بار عبارت زیر میزی را یکی از هم‌لباسی‌های پزشکان خلق کرد و پای صدا و سیما را به موضوع تخلفات مالی پزشکان باز کرد.

البته کسی منکر تخلف در هر جامعه و شغلی نیست، اما این تعمیم دادن باعث شد که مردم همیشه نیمه خالی لیوان را ببینید، اما این همه واقعیت نبوده ونیست.

درست است که فلان عضو هیات علمی چند صد میلیون تومان درآمد دارد یا فلان پزشک که به برکت نبودن قانون مدام خودش را در رسانه ملی فوق تخصص و ماهر معرفی می‌کند و دائم در حال تبلیغ در فضای مجازی است، از در آمد سرشار و هنگفتی بهره‌میبرد؛ یا فلان پزشک نان خوش‌نامی و ارتباطش را می‌خورد و نه تخصص. اینها دردهای جامعه پزشکی است که بیشتر از هر چیز به خود پزشکان آسیب زده است.

اگر از خود پزشکان سوال کنی خواهند گفت که وضعیت معیشتی جامعه پزشکی به دو عصر مختلف تقسیم می‌شود. قبل از سال 93 یعنی دوران پیش از طرح تحول سلامت که تعرفه‌های پزشکی کمتر بود اما بود! یعنی پزشک قرار بود برای یک عمل جراحی 100 هزار تومان دریافت کند، خبری از کارانه‌های عجیب و غریب هم نبود، اما پزشک همان 100 هزار تومان را می‌گرفت.

و دوران پسا طرح تحول یعنی پس از سال 93 که وزارت بهداشت از سر لطف تعرفه‌های پزشکی و کارانه‌ها را در بعضی از رشته‌ها تا 400 درصد افزایش داد، اما پرداخت نشد، تا جایی که به دلیل نبودن منابع برای این افزایش تعرفه و البته دیگر بحران‌های طرح تحول سلامت، پرداختی به جامعه پزشکی تا بیش از یک سال به تاخیر افتاد.

این وضعیت سه نتیجه در پی داشت، نخست پزشکانی که در دوران پیش از طرح تحول توانسته بودند برای خود اندوخته‌ای داشته باشند و با استفاده از همان بتوانند بحران پیش آمده در نظام سلامت را پشت‌سر بگذارند. به عبارتی این چند سال را از جیب بخورند. هرچند بسیاری از آنها هم حاضر به خدمت در بخش دولتی نیستند و در بخش‌ها خصوصی البته، درآمدهای خوبی دارند.

دومین گروه هم پزشکان جوانی هستند که بعد از چندین سال دانشجویی و گذراندن طرح، این دسته که یا اجازه داشتن مطب ندارند یا اگر هم دارند از پس هزینه‌های آن بر نمی‌آیند. پس به ناچار باید چشم به دست بیمه‌ها باشند تا مگر مسئولان بخواهند و حقشان را بدهند.

البته گروه سومی هم هستند. گروهی که قید تحصیلات چندین ساله و حرفه پزشکی را زدند و رفتند. پزشکانی که با دیدن شرایط یا برای گرفتن شماره نظام نرفته‌اند یا با همان نظام کوله‌بار را بسته‌اند.

15 هزار پزشک دارای شماره نظام پزشکی در مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند

محمد نعیم امینی فرد نماینده مجلس با اشاره به برخی مسائل مبنی بر اینکه 15 هزار پزشک دارای شماره نظام پزشکی در مشاغل دیگر فعالیت می کنند، گفت: برای تربیت پزشک درکشور ما هزینه سنگینی پرداخت می شود، البته که این هزینه تنها مسئله مالی نبوده و حداقل 7 سال و حداکثر 11 تا 13 صرف آموزش پزشکی در دوره های تخصصی و فوق تخصصی می شود؛ بنابراین بهترین زمان و بهترین نیروی انسانی به کارگرفته می شود؛ تا پزشکی مجرب، کارآزموده و متخصص تربیت شود.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، درخصوص علت عدم استفاده از برخی پزشکان در سیستم سلامت، افزود: در حال حاضر برای سیستم و شبکه خدمات بهداشتی ودرمانی نه دربخش دولتی و نه عمومی علی رغم برخی کمبودها اما جانمایی برای این پزشکان انجام نشده است، یعنی جایگاه پزشک در سیستم خدماتی بهداشتی و درمانی تعریف نشده و متناسب با آن امکانات سخت افزاری مناسبی وجود ندارد؛ یا اینکه جاذبه های پرداختی به پزشکان به میزان کافی نبوده است، ضمن اینکه ممکن است برخوردهای نامناسب با پزشکان سبب جدایی این گروه از سیستم سلامت شده است.

وی با بیان اینکه آموزش پزشکی متناسب با چنین شرایطی باید متحول شود، تصریح کرد: متاسفانه این تحولات صورت نگرفته و به طورمعمول درحال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت تعریفی برای آموزش پزشکی صورت می گیرد، البته درسالیان اخیر برخی رویکردها مانند اختصاص سهمیه برای مناطق محروم و اخذ تعهد از این پزشکان برای فعالیت درمناطق محروم بخشی از مشکلات را اصلاح می کند؛ اما باید با تعریف جایگاه ها به لحاظ سخت افزاری یعنی تدارک تخت های بیمارستانی، مراکز بهداشتی و درمانی درسیستم دولتی و متناسب با همین تعاریف درسیستم عمومی مانند تامین اجتماعی و بخش خصوصی این مشکل را کاهش داد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از این پزشکان از کشورخارج شدند، گفت: تعدادی از این پزشکان در جایگاه های دیگر در داخل کشور فعالیت کرده و تعداد قابل توجهی به دنبال فرصت های شغلی بهتر از کشور خارج شدند، بنابراین باید متناسب با نیازها در تربیت پزشک تعاریف ها را متحول کرد؛ یعنی سهمیه بیشتری را برای رفع مشکلات مناطق محروم به این نقاط اختصاص داد؛ ضمن اینکه باید مشکلات به کارگیری پزشکان را رفع کرد و جاذبه های کافی مالی را برای این قشر در نظر گرفت، درحال حاضر برای بیش از 50 درصد پزشکان معیشت متناسب با شأن آنها وجود ندارد.

کاهش قدرت خرید پزشکان عمومی پس از اجرای طرح تحول سلامت

عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران هم درباره فعالیت نکردن پزشکان در مشاغل مرتبط پزشکی گفت: 40 هزار نفر از 80 هزار جمعیت پزشک عمومی کار طبابت انجام نمی‌دهند. این افراد برای معیشت خودشان سراغ گرایش های غیرتخصصی رفته اند. در پیش گرفتن سیاست های ابن الوقت خیلی بد است.افزایش تفاوت های درآمدی پزشکان عمومی با سایر پزشکان بعد از اجرای طرح تحول سلامت زیاد شده و قدرت خرید پزشک عمومی در درون جامعه پزشکی کاهش یافته است. تفاوت 2 تا 3 برابری درآمدهای جامعه پزشکی قابل قبول است اما بعد از اجرای طرح تحول سلامت این فاصله زیاد شده است

15 هزار نفر از پزشکان کشور دیگر طبابت نمی کنند

اما ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت بدون اشاره به مشکلات مالی پزشکان در طرح تحول سلامت تنها به دادن آماری از بسنده کرد و گفت: 15 هزار نفر از پزشکان کشور دیگر طبابت نمی کنند که این امر می تواند به دلیل مهاجرت و یا عدم فعالیت در این حرفه باشد.

مهاجرت 38 برابری پزشکان پس از سال 93

علیرضا زالی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در سال‌های اخیر 11‌هزار فارغ التحصیل پزشکی هنوز برای دریافت شماره نظام پزشکی به این سازمان مراجعه نکرده‌اند. این خلاصه وضعیت پزشکانی در ایران است که مفقود شده اند، فارغ التحصیلانی که از سرنوشتشان اطلاعاتی در دست نیست و پس از رقابت نفسگیر در دانشگاه و پشت سر گذاشتن سال‌های پر مرارت اکنون به گمشدگان تاریخ پزشکی پیوسته‌اند.

زالی با اشاره به اینکه ما برای متقاضیان یک گواهی عدم سوء ‌پیشینه برای خروج از کشور صادر می‌کنیم که صدور این گواهینامه به معنای این است که فرد متقاضی، برای مدت طولانی از کشور خارج خواهد شد گفت:‌ تا قبل از سال 92، سازمان نظام پزشکی به‌طور میانگین، هفته‌ای یک گواهی صادر می‌کرد، ولی در سال 94 تعداد‌هزار و 980 گواهی صادر کردیم که این آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است.

زالی معتقد است: عمده متقاضیان دریافت این گواهی، پزشکان نسل جوان کشور هستند. رفتار با جامعه پزشکی طی سال‌های اخیر رفتار خوبی نبوده است و این موضوع، بازتاب و نتیجه رفتارهای ما با جامعه پزشکی است.

وزارت بهداشت و بیمه‌ها بدهی‌ها را بدهند

پیش از این خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی هم در این باره به رسانه‌ها گفته بود: وقتی حقوق پزشکان به موقع پرداخت نمی‌شود و سازمان‌های بیمه‌گر پولی را که باید به پزشکان پرداخت کنند، نمی‌پردازند برخی از پزشکان برای تامین مخارج زندگی خود مهاجرت می‌کنند. از این رو ثروت‌هایی که ایران برای تحصیل پزشکان خرج کرده به راحتی در اختیار کشورهای دیگر مانند آمریکا، اروپا، کانادا و... قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی درباره ساماندهی امور پزشکان در دولت دوازدهم اضافه می‌کند: حدود یک سال است که برخی پزشکان از سازمان‌های بیمه گر هزینه‌های خود را دریافت نکرده‌اند. در شهرستان‌ها این امر بدتر است. بنابراین یکی از مسائلی که دولت دوازدهم به ویژه وزارت بهداشت و درمان باید به آن توجه کند پرداخت به موقع بدهی‌ها به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی است.

خسرونیا تاکید می‌کند: اگر هزینه‌های پزشکان و بیمارستان‌ها پرداخت نشود، یکی یکی پزشکان از گردونه درمان خارج می‌شوند، حتی بیمارستان‌های خصوصی که ممکن است سرمایه شان صدها‌میلیون تومان باشد، وقتی دو‌میلیارد تومان از شرکت بیمه طلب دارند توان پرداخت بدهی خود را ندارند و صرفا باید بسته شوند.

این موضوع زنگ خطر بزرگی است، پزشکانی که در نظام آموزش عالی کشور تحصیل کرده‌اند و میلیون‌ها تومان برای آنها هزینه شده است در حال فاصله گرفتن از حرفه و شغل مرتبط با تحصیل خود هستند. این یعنی هدر رفت بودجه و منابع، از طرفی افرادی که به امید خدمت به هموطنان خود وارد این رشته شده‌اند و عموما از نخبگان هم هستند، حالا به دلیل مشکلات ایجاد شده مجبور به ترک این حرفه مقدس می‌شوند که البته تداوم این وضعیت ممکن است باعث کمبود پزشک در برخی از رشته‌ها شود. مشکلاتی که ریشه در بی‌تدبیری و سو مدیریت مسئولان این حوزه دارد و خسارات آن احتمالا تا سال‌ها در جامعه پزشکی قابل جبران نخواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۶۶۰۸۱۰۱:۲۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
تا حالا می گفتندپزشک کم داریم و اگر زیاد شود مشکلات حل میشود . حالا معلوم شد پزشک زیاد هم باشد به خاطر سوء مدیریت، مشکلات رفع نمیشود بلکه بیشتر هم میشود. دست مریزاد!
تبریزی۴۶۶۷۷۷۱۰:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
شما به فکر معلم ها باش که نه حقوق شرافت مندانه ای می گیرن و نه می تونن مهاجرت کنن. زیاد غم اونایی ور که مهاجرت می کنن و تو کانادا و امریکا و استرالیا و انگلستان زندگی می کنن نخورد.
ناشناس۴۶۷۲۴۲۱۲:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
وقتی نمی توانند مهاجرت کنند یعنی حقوقشان همین هست نه بیشتر باز پزشکان توانایی کار در خارج از کشور را دارن ولی بعضا معلمان ایرانی صرفا در کلاس ها رفت و امد میکنند
ناشناس۴۶۷۷۳۱۱۴:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مساله فقط اون پزشك نيست. بودجه هايدكلاني صرف شده تا اون شخص پزشك بشه و بعد هم بايد مهاجرت كنه. در واقع يك عده به دليل كار در يسمارستان دولتي كارانه هاي سنگين و زياد گرفتند و عده اي ديگر بيكار شدند.
ناشناس۴۶۷۷۶۳۱۵:۰۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
معلم هم جای خود دارد اما عزیزم اگر باقیمانده پزشکان نخبه و متخصص واقعی دلسوز از این مملکت و این مردم دل بکنند تو و خانواده ات با چند تا پزشک ... ای رانتخور وبعضا پول پرست میدونی بکجاها خواهی رفت؟
ناشناس۴۶۷۹۱۶۱۵:۵۸:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سیستم درمان در کشور ما نیاز به درمان دارد. اساسا قرار دادن مقوله هائی نظیر آموزش و پرورش، امنیت و بهداشت و درمان در چارچوب بخش خصوصی اشتباهی بسیار فاحش است. کسی که در سیستم آموزشی کشور ما پزشک میشه هزینه های بسیاری از محل هزینه های عمومی کشور برای اون پرداخت شده. پزشک باید از دریافتی خوبی برخوردار باشه تا بدون دغدغه بتونه به بیماران توجه کنه ، محل کار پزشک باید درمانگاه ها، کلینیک ها و بیمارستانهای دولتی باشه و ارتباط مالی پزشک با بیمار باید بطور کلی قطع بشه. تربیت پزشک باید بر اساس نیازهای همه نقاط کشور انجام بشه بنحوی که فرد در بدو ورود به دانشگاه محل کارش بعد از فارغ التحصیلی کاملا مشخص باشه و از بدو ورود به دانشگاه از حقوق و مزایای کافی برخوردار باشه. وقتی در شهرهای بزرگ مثل شیراز انبوهی از مطب ها رو در یک خیابان می بینی بیشتر یادآور جنبه تجاری طبابت هست تا جنبه انسانی اون خیل جمعیتی که از شهرهای دور و نزدیک برای درمان به یک شهر بزرگ مراجعه می کنند نشان دهنده این نیست که ما چقدر در پزشکی رشد کردیم بلکه برعکس نشون میده که چقدر ما در مدیریت منابع و توزیع امکانات در سطح کشور ضعیف عمل کردیم.
بهمن۴۶۶۸۰۹۱۱:۰۸:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دکتر حریرچی عزیز این پزشکانی که شما می فرمایید چندین سال طبابت کرده اند و حسابی پول و پله در آوردند . دیگه براشون طبابت با درآمد چند ده میلیونی صرف نداره . بازار نمایندگی و ماشین و سکه و ارز و مسکن و کارواش و .... همه دست این 15 هزار نفری هست که شما می فرمایید هست
ناشناس۴۶۶۹۴۰۱۱:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
جالبه که طرح تحول سلامت برا پایان دادن به زیر میزی گرفتن پزشکها اجرا شد حالا بدهکارشون هم شدیم! طمع انتها ندارد
ناشناس۴۶۷۵۰۶۱۳:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
متاسفانه اكثر پزشكان دلال جان مردم شده اند و مال اندوزي مي كنند بدون ماليات . همان از كشور بروند بهتر مثل قديم از هندوستان و غيره دكتر بياوريم شايد دلشان براي مدرم بيشتر بسوزد. لازم به ذكر است پزشكان ايراني كه از ايران مي روند درصورت ادامه طبابت بايستي مجدد تحصيل نمايند و در خارج مثل ايران اجازه خطا و آزمون و تجربه اندوزي روي بدن انسان را نمي دهند
ناشناس۴۶۷۷۸۵۱۵:۱۳:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اگر می خواهید قیمت خدمات پزشکی پایین بیاید باید میزان پذیرش دانشجو پزشکی را زیاد کنند تا هر سال تعداد زیادی پزشک وارد بازار طبابت کشور شوند انومقع پزشکان برای رقابت و جلب مشتری مجبور می شوند هزینه خدمات خود را پایین بیاورند .موقعی که عرضه از تقاضا بیشتر شود قیمت خدمات پزشکی هم کم می شود مثل مهندسی که الان هرکسی از اطرافیانت را می بینی اکثرا مدرک مهندسی دارند و با حقوق پایین مجبور هستند کار کنند باید خروجی دانشگاه ها سالیانه حدود 30 هزار دانشجو پزشکی باشه تا پزشک هم مثل مهندسی در کشور زیاد شود و قیمت خدمات پزشکی پایین بیاید . در کشورهای اروپایی تعداد پزشکان بالا است و برای همین قیمت خدمات پزشکی هم پایین است
ناشناس۴۶۸۷۰۴۲۲:۴۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اینها همش شایعات ساخته خود پزشکان هست تا از هجوم دانش آموزان به سمت رشته تجربی و پزشک شدن و انتظاراتشون برای افزایش ظرفیت رشته پزشکی جلوگیری کنن چون منافعشون در کمبود پزشک و انحصاره. در شهر بندرعباس ۳ بیمارستان بزرگ خلیج فارس و خاتم الانبیا و صاحب اازمان هیچکدام پزشک متخصص پوست و مو ندارن. انحصار یعنی این‌.
ناشناس۴۶۶۱۸۸۰۶:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نباید یک پزشک آزاد باشد که در یک روز 200 ویزیت بدهد این پزشک 10 پزشک را بیکار کرده آیا غیر از این است؟ در ضمن وضع مهندس ها خیلی آشفته تر است؟ مالیات پلکانی علاج کار است در اسکاندیناوی گاهی تا 60 درصد می رسد
ناشناس۴۶۶۶۰۵۱۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشکا پول پارو میکنن، یک پزشک عمومی ماهی 15 میلیون می گیره، اینا دروغ میگن!
احمد۴۶۶۷۲۹۱۰:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من خودم پزشک هستم با نظر ایشون موافقم نسبت به کارایی و زحمتی که یه پزشک در روز میکشه درآمد خیلی بالاتری از متوسط جامعه داره.
ناشناس۴۶۷۶۹۷۱۴:۴۸:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مشخصه پزشكيد
ناشناس۴۶۷۸۳۰۱۵:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یعنی شما از کارگر آرماتور بند یا مکانیک بیشتر زحمت می کشید
ناشناس۴۶۷۴۲۹۱۳:۲۸:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
دوست عزیز کجا 15 میلیون میدن بگو منم برم
ناشناس۴۶۷۷۰۲۱۴:۴۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هیچ کجای دنیا پزشکان ایرانی نمیتوانند مثل ایران پول پارو کنند. چون در اروپا و آمریکا قانون هست واجازه تجارت با سلامت مردم را به تاجرین سلامت نمی دهند
ناشناس۴۶۶۱۹۰۰۶:۴۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
گواهی عدم سوء ‌پیشینه برای مدت طولانی نشانه مهاجرت دائمی نیست بلکه نشانه اینه که به دکترها اینقدر پول دادن که برای مدت طولانی به تفریح و سفر خارجی می رن.
ناشناس۴۶۶۲۹۸۰۷:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یک راه حل ساده داره پذیرش رشته پزشکی رو زیاد کنن اما در برابرش به اندازه دوبرابر مدت تحصیل باید با حقوق مصوب خدمات بدهند و مدرک پزشکی رو بعد از این مدت در اختیار شون قرار بدهند مشکل هم حل میشه کسی که از بین‌الملل درس می خونه باید جوابگو باشه اما میتونند بروند خارج از سیستم دولتی درس بخونم بیان مطب بزنند هرچقدر خواستند پول بگیرند اما آنهایی که با پول مردم درس خواندند باید جبران کنند حالا ا آزاد هستند انتخاب کنند
ناشناس۴۶۷۰۷۰۱۲:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در این صورت لطف بفرمایید با این وضع کار و استرس و دیه وووو خودتان پزشک شوید یا وارد کنید ساعت کاری بنده اقلا دوازده ساعت در روز هست با کلی گرفتاری و استرس و یک سال هست که بیمه پرداختی نداشته خجالت هم خوب بود یه وقتی
ناشناس۴۶۸۰۴۶۱۶:۵۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشکان با پول مردم پزشک میشوند! از دروغ های شاخ دار!! محض اطلاع حضرتعالی و سایر جامعه باید عرض کنم ک دانشجوی پزشکی از سال ۴ شروع به کار کردن در بیمارستان ها و مشغول کشیک دادن میشوند. کدام رشته تحصیلی ۳.۵ سال در دوره دانشجویی مجانی کار میکنه و از خواب شبش میگذره؟؟؟
ناشناس۴۶۸۱۶۲۱۷:۳۸:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
مهندسانی که از پول ملت خوندن مهندس شدن بیان دو برابرشو با قیمت مصوب خدمت کنن حله البته مثل پزشکان یعنی تو مناصق محروم با کشیک شب بیداری با مسیولیت جان افراد و پولشونم بعد یک سال نمیدیم خوبه مهندس؟؟؟
حمید۴۶۶۳۶۰۰۸:۲۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بنظر این آمار و اطلاعات غیر واقعیست؛ ما پزشکانی داریم که ماهانه بیش از ششصد میلیون تومان(600 میلیون)مجددا و با تاکید میگویم؛ {ماهانه بیش از ششصد میلیون تومان} دریافت میکنند.
ناشناس۴۶۷۲۵۰۱۲:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۰
درسته، اگر پول نبود 63 درصد داوطلبین کنکور 97 رشته تجربی نبودن؟!؟!
ناشناس۴۶۷۸۸۰۱۵:۴۰:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشکانی میشناسم ماهی بالای یک میلیارد درامد دارن.در ضمن مدرک پزشکی ایران را جز چند کشور مرکزی افریقایی قبول ندارند و برای کار نمیرن و نمیتونن برن! بلکه انقدر دراوردن برای تفریح میرن!!!
ناشناس۴۶۶۳۶۱۰۸:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
۹ هزار پزشک عمومی در شغل دیگری کار می کنند.. تاکسی اینترنتی ، نمایشگاه ماشین و..
ناشناس۴۶۶۴۲۱۰۸:۴۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نه آقاجان اینطور که شما فکر می کنید نیست.با طرح تحول سلامت پزشکان پولدار و ثروتمند شدند و بعد از ثروتمند شدن طبیعی است که فیلشون یاد هندوستان کنه.خیلی ها شون شش ماه ایران کار می کنند و شش ماه در کانادا تفریح
ناشناس۴۶۶۴۳۳۰۸:۴۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
زمان پذیرش دانشجو در رشته پزشکی، باید تعهد خدمت بگیرید! ما واسه کانادا هزینه تربیت پزشک نمیدیم!
کاوه۴۶۶۷۰۱۱۰:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشک عموکی حداقل دو سال موظف به خدمت در محرومترین مناطق کشور است که این طرح برای هیج رشته غیر پزشکی و پیراپزشکی وجود ندارد. پس از آن هم پذیرفته شدگان منطقه یک کنکور سراسری برابر مدت تحصیل (حداقل هفت سال) و منطقه دو "دو برابر مدت تحصیل باید در کشور بمانند یا به ازای هر سال مبلغی به وزارت بهداشت بپردازند
ناشناس۴۶۶۴۹۳۰۹:۲۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
هیچ کجا بهتر ا ایران برای پزشکا نیست غرب هم مدرک ایران رو قبول نداره اینا همه بازار گرمی و ناز کردن خود پزشکها است پزشک هندی با یک صدم درامد پزشک ایرانی کار میکنه پزشکا دارن چندین برابر یک استاد دانشگاه میگیرن هنوز هم طلبکارن! عجیب هم هست که ادم بره یه رشته بخونه اونم با هزینه مردم و رایگان و این همه تفرعن و طلبکاری داشته باشه
SMAH1۴۶۶۴۹۸۰۹:۳۳:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
1) من هنوز پزشکی را ندیده ام که وضع مالی خوبی نداشته باشد مگر اینکه اصلا طبابت نکند.اما در قشر مهندس تا دلتان بخواد آدم متخصص که مشکل مالی دارد (و ماه ها است که حقوق نگرفته) دیده ام. 2) آری، درست است.خیل عظیمی از پزشکان طبابت نمی کنند.برای توضیح فقط عنوان مطلبی که چند سال پیش شنیدم (از دهان یک مسئول در حوزه سلامت استان) را بازگو می کنم (در وب بگردید پیدایش می کند!) : «بیش از پنجاه درصد جراحان تهرانی در کار ساخت و ساز ساختمان نیز هستند».به نظر شما کسی که از راه دیگر درآمد میلیاردی دارد دیگر طبابت برایش معنا دارد 3) آدم غرب زده‌ی بی پول اینجا می ماند و «غر» می زند - آدم غرب زده پول دار «می رود».حالا پزشکانی که به لطف طرح تحول سلامت درآمد میلیاردی کسب کرده اند آیا می مانند یا می روند؟ 4) به استثنای پزشکان سالم جامعه -البته در هر قشری آدم خوب هم پیدا می شود(!)- دیگران نه مالیات می دهند نه به فکر قسم نامه ی خود هستند و نه اصلا منافع جامعه برایشان مهم است. فقط خودشان مهم اند ولو اینکه دیگران «بمیرند». 5) حتی سوادشان هم قابل شک است.مثلا برای یک بیماری پیش چند پزشک بروید.با کمال تعجب می بینید که تشخیص های متفاوت می دهند.حتی اگر تشخیص هم درست باشد،دارو های متفاوت می دهند.این چطور عملی است که این همه راه حل برای یک مشکل ارائه می کند و البته آن را هم «حل» نمی کند.
ناشناس۴۶۶۶۲۵۱۰:۲۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
افرین به جوابت
ناشناس۴۶۶۶۴۶۱۰:۲۷:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
احسنت. ممنون از روشنگری شما
حامد۴۶۶۹۲۲۱۱:۳۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
البته بعضی از پزشکان از سرمایه ای که از پزشکی در آوردن دیگه طبابت نمی کنند. چه کار می کنند؟ بساز بفروش. دلالی. واردات. ساخت بیمارستان و درمانگاه و آزامایشگاه خصوصی. خرید و فروش زمین و مسکن و واحدهای تجاری چند ده و چند صد میلیاردی و این جور چیزا.
رر۴۶۸۲۲۶۱۸:۱۱:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
عزیز من پزشکی قطعیت علومی مثل ریاضیات رو نداره.مثلا برای تشخیص برخی بیماری ها ضوابط تشخیصی بین رفرنس ها فرق میکنه.در مورد دارو ها هم همینطور مثلا در مورد درمان سرطان معده بین گایدلاین های اروپا و ژاپن و امریکا تفاوت های اساسی ای وجود داره مثلا ژاپنی ها از درمان های neoadjuvant استفاده نمیکنند ولی در اروپا اصل بر استفاده از اوناست.
ناشناس۴۶۸۸۳۰۰۰:۰۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این موارد خیلی کم است در پزشکی
احمد۴۶۶۵۴۶۰۹:۵۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
چرا باید از ایران برن ، مطمئن باشید که این سطح دستمزدی پزشکان توی هیچ جای دنیا نیست ، ایران بهشت امپراطوری پزشکان است. طبق آمار جهانی ، میانگین درآمد پزشکان تو آمریکا واتحادیه اروپا ، در رده 54 است و ردیف های اول به رشته های مهندسی اختصاص داره. البته میانگین درآمدی پزشکان در ممالک توسعه نیافته در رتبه اول است.
ناشناس۴۶۷۶۶۷۱۴:۴۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
لطفا با آمار حرف بزنيد نه نوشته هاي سر تا پا توهم دنياي مجازي بر طبق آماز دقيق در سال ٢٠١٧ پر درامد ترين مشاغل غرب (آمريكا) از اين قرارست ۱. پزشکی میانگین حقوق پایه: ۱۸۷,۸۷۶ دلار ۲. مدیریت داروخانه میانگین حقوق پایه: ۱۴۹,۰۶۴ دلار ۳. وکیل ثبت (Patent Attorney) میانگین حقوق پایه: ۱۳۹,۲۷۲ دلار ۴. رابط علوم پزشکی (Medical Science Liaison) میانگین حقوق پایه: ۱۳۲,۸۴۲ دلار ۵. داروسازی میانگین حقوق پایه: ۱۲۵,۸۴۷ دلار
ناشناس۴۶۸۱۴۷۱۷:۳۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فعلا که دارن میرن فرقی هم نمیکنه هر شغلی یا هرکسی خارج از ایران خریدار داشته باشه میره !
محمد۴۶۶۵۶۲۰۹:۵۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
خواهشا جو ندید پزشک با سواد همیشه مشتری داره و پزشکان بی سواد در کشورهای خارجی کاری از دستشون بر نمیاد اگه رفتن. به سلامت
ناشناس۴۶۶۶۳۴۱۰:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
ببخشید پزشکی نمی کنند چیکار می کنند؟
ناشناس۴۶۶۶۳۶۱۰:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همش ۱۵ هزار؟ تا سه-چهار سال پیش در رشته‌های غیر پزشکی ۱۱۰ هزار نفر با مدرک PhD بیکار بودند. پزشکی یک بازار پر سود است که البته یک سلسله مراتب بسیار ظالمانه هم در بین پزشکان وجود دارد. اگر ۱۵ هزار پزشک کار طبابت نمی‌کنند به دلیل این است که آنهایی که در راس هرم هستند رقم‌های طبیعی درآمدشان از مرتبه میلیارد تومن در ماه است و حق‌ کف هرم را می‌خورند. کسی منکر سخت بودن کار پزشکان نیست، اما وقتی می‌گوییم سخت یعنی چقدر سخت؟ مگر کارگر کارش سخت نیست؟ مگر نانوا کارش سخت نیست؟ مگر معلم کارش سخت نیست؟ مگر تولید کننده کارش سخت نیست؟ مگر یک استاد دانشگاه کارش سخت نیست؟ چرا یک نفر در یک ساعت می‌تواند یه اندازه یک ماه یا یک سال برخی پول در‌بیاورد؟؟ تفاوت درآمد بین مشاغل بایست باشد، اما نه به اندازه مضرب ۱۰ یا ۱۰۰ یا ۱۰۰۰. این را قانون بایستی با مالیات و در نظر گرفتن منافع عمومی تعدیل کند. اما دریغ و درد که اذا ملک الاراذل، هلک الافاضل. یحتمل بیش از ۹۰ درصد تصمیم سازان اعم از دولت و مجلس و شورای نگهبان و همه نهادهای حاکمیتی، فقط و فقط به یک چیز می‌اندیشند و آن منافع شخصی و گروهی و سیاسی‌ شان است. نفرت انگیزتر آن است که برخی به این هوای نفس چندش آورشان لعاب الهی هم می‌دهند و مطامع نفسانی خود را نظر خدا معرفی می‌کنند.
ناشناس۴۶۶۶۹۶۱۰:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشکان یکی از دلایل اصلی ترافیک و مشکلات شهری هستند و مالیات و عوارض بسیار پایینی پرداخت میکنند
حامد۴۶۶۹۰۱۱۱:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من هم دکتر هستم. البته دکتر از نوع PhD. دکتر عمومی 7 سال درس می خونه من بیش از 12 سال در دانشگاه درس خوندم تا دکتری فیزیک بگیرم. می دونید درآمد من در سن 33 سالگی چند است؟ یک میلیون و چهارصد هزار تومان و هر ماه بیش از 500 هزار تومان قسط پرداخت می کنم و خودرو هم ندارم. شغلم چیست؟ معلم ابتدایی. البته زیاد به فکرم رسیده مهاجرت کنم ولی فعلا موندم به مملکت خدمت می کنم. می رم می گم من رو بفرستید دبیرستان می گن جا نداریم. می رم دانشگاه آزاد می گن 4 واحد بدید تدریس کنم می گن دکتری ریخته ! البته منظورش اینه که لیسانس 20 واحد داره اینجا تدریس می کنه چون نورچشمی است جایی برای شما دیگه نیست. استخدام هیئت علمی هم قطره چکانی شده.
ناشناس۴۶۶۹۵۰۱۱:۴۱:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اینها همه بازار گرمی برای مظلوم نشان دادن پزشکها و مخفی کردن واقعیته گول این حرفا رو نخورید
ناشناس۴۶۶۹۸۵۱۱:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من موندم اگه طرح اینطوره که میگید و پزشکان فقیر؟!!!!!!! شدن والا مردم هم خیری ندیدن از این طرح جز افزایش سرسام اور هزینه های درمانی. اونوقت چرا همچی طرح ....ی اجرا بشه؟
حميد۴۶۷۴۷۵۱۳:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۰
من يك پزشك عمومى هستم با بيش از ٢٠سال طبابت در حومه يكى از شهرهاى بزرگ نگاه دوستانى كه كامنت ميزارن به پزشكان بنظرم منصفانه نيست ،ديدن درآمدهاى بالاى پزشكان مشهور نبايد باعث تعميم اين نظر باشد كه همه پزشكان و بخصوص عمومى ها از درآمد كلان برخوردارن ،چه بسيار همكارانى ديده ام كه درآمد مطبشان كفاف زندگى آنها را نميداده واجبارا مطب را تعطيل و به شغل ديگرى رو آورده اند و احتمالا اكثر دوستانى كه كامنت ميزارن در حومه هاى شهر زندگى نميكنن چون در اينصورت ميديدن پزشكانى كه بدون منت چگونه با مردم تهيدست رفتار ميكنن و چه درآمدى هم دارن باور كنيد پزشكانى هستند كه حتى با كار در شيفتهاى شب و با استرس كارى فوق العاده زياد به سختى روزگارشان ميگذرد
حسام۴۶۷۶۱۷۱۴:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در حال حاضر من به سه گروه شغلی هیچ اعتمادی ندارم، مگر اینکه خلافش ثابت بشه: معاملات ملکی ها، معاملات اتومبیلی ها وبرخی پزشکان بعنوان دلالان سلامتی مردم..که متاسفانه جز به پول فکر نمیکنند.
ناشناس۴۶۷۶۳۷۱۴:۳۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
رتبه دو رقمي كنكور و دو رقمي تخصص هستم. و پس از يكسال هنوز دولت كارانه من رو پرداخت نكرده مثل قبل از ٩٣ اجازه مطب هم نميده. يكسال هست كه تقريبا رايگان دارم در يكي از شهرستان ها خدمت مي كنم. پيشتر هم ذكر كردم وعده هاي دولت و وزير سراپا تو خاليست و از جيب پزشكان طرح تحول را مي چرخانند. و دولت بعدي هم نمي تواند اين طرح را ادامه دهد چرا كه تا آن موقع مطمئنا نخواهد توانست چند سال معوقعه پزشكان متخصص رو پرداخت كند. عدم مجوز به تاسيس مطب بزرگترين ظلم به پزشكان متخصصي كه درسشون تموم شده و به زور در نقاط محروم كار مي كنند و از اون طرف بيمه ها هم پولي بهشون پرداخت نمي كنند. يا وزارت بهداشت اجازه مطب بده يا پول كارانه هارو پرداخت كنه نمي شه كه تا ابد رايگان دست شست و عمل كرد. اگر شما هم باور داريد كه رتبه هاي برتر كنكور و تخصص نخبه هستند پس چرا با آن ها اينگونه رفتار مي شود؟ تبليغ ضد پزشك و از آن طرف محروم از همه چيز، و توقع هم دارند تا ابد به خاطر قسمي كه خورده اند رايگان در خدمت مردم باشند آن گاه يك دلال ارز ظرف يك هفته آن طور پول مردم را بالا مي كشد. من به شخصه پشيمونم از ماندن در ايران و دوره طرحم كه به پايان برسه به كشور ديگري مهاجرت خواهم نمود. آنجا كه قدر يك پزشك متخصص را خواهند فهميد.
ناشناس۴۶۷۶۵۱۱۴:۳۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
یه نگاه به تعداد داوطلبان رشته تجربی بندازید ببینید چقدر این حرفا درسته. خود پزشکا حق خودشون می دونن که درآمد چندصدمیلیونی داشته باشن، وقتی یه کوچولو کمتر میشه خب چرا به مهاجرت فک نکنن؟ کشورای حاشیه خلیج فارس بهشته واسشون.
ناشناس۴۶۷۶۵۵۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
پزشکان بعد از طرح تحول سلامت (بخوانید تحول جیب پزشکان ) آن چنان وضع مالی اشان خوب شد که با کوچکترین نارضایتی تهدید به خروج از کشور میکنند بویژه متخصصین .. این دلیل مهاجرت است نه آن
یک متخصص طرحی۴۶۷۶۹۲۱۴:۴۶:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
سال ۹۳ دولت حدود ۴۰۰ درصد تعرفه ها رو زیاد کرد و باعث بدبینی شدید مردم به پزشکان شد که واقعن هم حق داشتن، درآمد یک پزشک متخصص اون سال ماهی حدود ۳۰ تا ۷۰ میلیون بود. درآمد یک متخصص که طرح مناطق محروم می‌ره در حال حاضر بین دو نیم میلیون (پزشکان غیر جراح) تا حدود ۹ میلیون (پزشکان جراح) هست. این مبلغ تقریبا مقداریش هم صرف رفت و آمد میشه، جدا از دوری از خانواده و مشکلات مناطق محروم و کشیک های شبانه روزی و کفاف اجاره خونه رو هم به زور میده. در طول طرح هم پزشکان حق تأسیس مطب ندارن. مبلغ اصلی که طرح سلامت به پزشکا میداد به عنوان کارانه بوده که حدود یک و نیم سال هست پرداخت نشده. ۸۰-۹۰ درصد درآمد پزشکان دست پزشکانی قدیمی هست که خودشون قانونگذار هستن و اکثر سهام بیمارستان های خصوصی بزرگ هم دست همین عده هست. اکثر پزشک های متخصص جوون که اتفاقا سوادشون خیلی بروزتر و بیشتر هست مجبورن با حقوق ثابت زیر دست همین افراد کار کنن. با حقوقی که به پزشکانی تمام وقت دولتی داده میشه تقریبا هیچ کس علاقه ای به موندن توی سیستم دولتی نداره و در این یکی دو سال اکثر اساتید دانشگاهی که سال ها فقط در بیمارستان دولتی کار می‌کردند و به اصطلاح تمام وقت بودن از سیستم دارن خارج میشن. تبعات طرح سلامت چند سال بعد مشخص میشه، وقتی که بیمارستان های دولتی تقریبا نیمه تعطیل شدن و مردم مجبورن هزینه های سنگین بیمارستان های خصوصی رو تحمل کنن
ناشناس۴۶۷۷۵۲۱۵:۰۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
فراموش نشود دولت از سر لطف كارانه ها را زياد نكرد، حق مطب را گرفت، كشيك ها را افزايش داد، موظف كرد تعداد مريض بيشتري را ببينند و در ازايش كارانه را افزايش داد بعد با زيركي ماليات را جدا گرفت طرح پلكاني را اجرا كرد و نهايتا كارانه ها رو با اين ترفند به يك سوم رساند ولي نكته مهم در تمام اين ها اين بود كه كارانه صرفا يك رقم است و پرداخت نشده (همان كارانه اي كه عملا زياد هم نشد) ولي چيزي كه نقد با پزشكان حساب شد عدم اجازه تاسيس مطب بود. من پيام ها را خواندم، متاسفانه مردم به دو نكته توجه ندارند، بر خلاف تمام شايعات و طبق تمام آمار ها پزشكي بالاترين درامد هر جامعه اي را دارد به همين خاطر هم رتبه هاي خوب كنكور به اين سمت كشش دارند، پس اگر احيانا درامد بالا تر باشد حتي اگرفرض بر آسان بودن رشته هم باشد اين جرم نيست و قبلا تاوانش را در انواع و اقسام كنكور ها داده اند دوم اينكه مردم چشمشان به دست وزير و امثال اوست كه به دليل عدم وجود رقابت ..به نوا رسيده اند ولي خودشان به پزشكان متخصص جوان اجازه مطب نمي دهند. در حال حاضر يك و نيمسال است كه كارانه اي به پزشكان طرحي پرداخت نشده ... مردم هم به نظر مي رسه از همه چيز بي خبرند و تمام ناكامي هايشان با ناكامي قشر فرهيخته پزشك دو سه روزي از يادشان مي روند. انعكاس برخي از كامنت ها با وجود اينكه دروغ آشكار ضد پزشك است (ماليات كم در ايران، بهشت پزشان، رتبه ٥٤ درامدي پزشكان در غرب و ...) ولي بدون فيلتراز الف پخش مي شود گويي كه الف هم آنچنان در پخش نظر ها رسالتش را رعايت نمي كند.
ناشناس۴۶۷۷۷۶۱۵:۱۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
"درست است که فلان عضو هیات علمی چند صد میلیون تومان درآمد دارد".... لطفا دقیق و با ذکر مثال بنویسیدمنظورتان کدام هیات علمی (چه رشته ای و چگونه) است که ماهانه چند میلیون تومان از دستگاه دولتی درآمد دارد.
هموطن۴۶۷۸۱۵۱۵:۱۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۰
اتفاقا علت مهاجرت پزشک ها داشتن توانایی مالی و چند برابر شدن حقوقشان بوده است و نه تنها پزشکان بلکه هرکی دستش می رسه الان به کشورهای امریکا و کانادا و حتی آفریقا مهاجرت می کنند
ناشناس۴۶۷۸۵۳۱۵:۳۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۰
بعدازطرح تحول سلامت تمام پزشکان چه عمومی چه متخصص دریافتی شون چندین برابرشدوزندگی شون زیروروشدخودم ازنزدیک پزشک عمومی که ۲۰سال سابقه خدمت داشت وهمسایه من بودوبالطف وزیرمحترمشون که پول پاشیدصاحب چنداتومبیل گران وسفرهای خارج کشوری شدولی من بازنشسته حقوقم ۱۰درصداضافه شدروحانی متشکریم
ناشناس۴۶۷۹۶۳۱۶:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الف جان ..... ؟همه میدونند درامد پزشکان در ایران چند برابر یک استاد دانشگاهه ...اگه اونا هم میرند بخاطر طبابت نمیرند بلکه تو این چند سال اخیر مال اندوزی کردن حالا میرن تفریح یا سرمای گذاری در کشورهای دیگه ...امار شرکت کننده کنکور امسال در تجربی 600هزار نفره این نشان دهنده بازار کار در امد خوب پزسکان در ایران است
ناشناس۴۶۸۲۶۳۱۸:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
همه اینها که فرمودند،مربوط به پزشکان عمومی می باشد. پزشکان متخصص در هیچ جای دنیا به اندازه ایران نمی توانند درآمد داشته باشند.
ناشناس۴۶۸۳۰۹۱۹:۰۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱۰
نگران نباش. ایران بهشت پزشکان است!!!
ایلامی۴۶۸۴۳۰۲۰:۰۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۰
الان زمان انتخاب رشته شده و صنف پزشکان اومدن ... ،والا پزشکان ... همگی بهترین محله شهر ساکنند و بهترین ماشینای خارجی سوار میشن.
علی۴۶۸۴۳۴۲۰:۰۷:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۰
در .... یک پزشک متخصص قلب داریم که هیچی بلد نیست و هر مریضی که به او مراجعه مراجعه می کند برای اسکن قلب به ... ارجاع می دهد حتی افراد سالم را و خرج میلیونی برای آنها می تراشد من نمی دانم گناه مردم ایران چیست که گیر این ها افتاده اند
ناشناس۴۶۸۵۶۱۲۰:۵۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۰
این مشکلات همه به خاطر تاسیس دانشگاه های الکی و دادن مدرک به همه از طرق مختلفه...متاسفانه برای منافع خودشون نون جوونای درسخونو تخته کردند رفت حالا هم می گن مشکل کنکوره باید کنکورو برداریم آخه ... شما خیلی وقته کنکورو برداشتید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین