سیگنال های متناقض آمریکا به ایران

گروه جهان الف،   3970509199

اظهارات دیشب رییس جمهوری آمریکامبنی برگفت وگو باایران بدون هیچ گونه پیش شرطی ودرعین حال ارایه پیش شرط هایی از سوی وزیرامورخارجه دولت ترامپ، نشان از تناقض و ابهام در سیاستگذاری ها در واشنگتن دارد.

به گزارش ایرنا، سیاست خارجی دولت ترامپ درقبال ایران، امروز خود تبدیل به یکی از معماهای سیاسی و رسانه ای جهان شده است؛ سیاستی که شاید بتوان گفت واژه تناقض و تضاد بهترین انتخاب باشد.

در حالیکه 'دونالد ترامپ'رییس جمهوری آمریکا بعدازظهر دوشنبه(دیروز)به وقت محلی درنشست مشترک خبری با 'ژوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا بر دیدار با رییس جمهوری ایران بدون هیچ پیش شرطی تاکید کرد، این موضع گیری چند ساعتی دوام نیاورد و 'مایک پمپئو' وزیر امورخارجه آمریکا از اظهارات رئیس کاخ سفید مبنی بر آمادگی برای دیدار و مذاکره بدون پیش شرط با رهبران ایران، حمایت کرد؛ اما برخلاف مقام بالادست خود محورهایی (شرط هایی) برای این دیدار گذاشت.

ترامپ درکنفرانس خبری بانخست وزیر ایتالیا در پاسخ به پرسشی درباره امکان مذاکره با ایران، مدعی شد که اگر رهبران ایران بخواهند دیدار کنند، هیچ پیش شرطی نخواهد داشت و هر وقت بخواهند با آنها دیدار می کنم. اما پمپئو درست چند ساعت پس از سخنان رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان بی سی» گفت: ما پیشتر هم این را گفته بودیم. رئیس جمهوری با هدف حل مشکلات، خواستار برگزاری این دیدارها است. پمپئو البته با ارایه محورهایی گفت:اگر ایرانی‌ها تعهد نشان دهند که می توانند تغییرات اساسی در رفتار با مردم شان داشته باشند، رفتارهای سوء خود را کاهش داده و وارد توافقی واقعی در حوزه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شوند، آنگاه می توان برای گفت وگو آماده شد.

به نظر می رسد که پمپئو تلاش دارد تا ماهیت و ابعاد گفت و گوهای احتمالی دوجانبه را به ماهیت و الگوهای 'تغییر رفتار' ایران پیوند دهد. الگویی که ماهیت و الگوی رفتار سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران را برای 4 دهه شکل داده است. البته وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این نیز 31 اردیبهشت در سخنانی درمحل اندیشکده «هریتیج» 12سرفصل‌ و پیش شرط را برای اغاز مذاکرات دیپلماتیک آمریکا باایران پس از خروج از برجام را ارایه داده بود.

این در حالی است که با خروج آمریکا از توافق برجام در 18 اردیبهشت، سطوح اصطکاک میان ایران و امریکا با شیب ملایمی افزایش یافت و ترامپ اعلام کرد که تحریم های این کشور علیه ایران در 15 مرداد و 13 ابان در حوزه های مختلف باز خواهد گشت. 'محمدجواد ظریف' وزیرامورخارخه ایران در 30خرداد با ارایه 15سرفصل به درخواست‌های دوازده ‌گانه پمپئو پاسخ داد و تأکید کرد که واشنگتن باید به فهرست بلندی از اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اعتراف کند.

پیش از مصاحبه دیشب وزیرخارجه آمریکا، 'حمید ابوطالبی' مشاور رییس جمهوری سه شنبه شب پس از اظهارات رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر آمادگی برای دیدار با سران ایران «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش شرطی» در صفحه شخصی خود نوشت: کسانی که به گفت وگو به عنوان روش حل اختلافات درجوامع متمدن باور دارند، باید به ابزار آن هم ملتزم باشند. احترام به ملت بزرگ ایران، کاهش خصومت‌ها و بازگشت آمریکا به برجام، هموارکننده مسیر سنگلاخ کنونی است.

اگرچه در نظام سیاستگذاری آمریکا کمتربا پدیده خروج از استراتژی مواجه هستیم، اما به نظر می رسد که گاهی رییس جمهوری به ویژه ترامپ، نقش خود را به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور بالاتر از دیگر ساز و کارهای سیاستگذاری مانند کنگره و وزارت امورخارجه این کشور می بیند. نمونه ای که درنشست سنگاپور و هلسینکی به خوبی قابل مشاهده بود.

البته در میانه کشمکش های داخلی در دولت ترامپ بر سر اینکه آمریکا چگونه باید با ایران مذاکره کند، رفتار ترامپ خالی از انگیزه های داخلی و کاهش تنش های خارجی در پس زمینه بین المللی نبوده است. سخنان رییس جمهوری آمریکا درحالی بیان می شود که آمریکا و جهان با دو موضوع مهم روبه رو هستند؛ انتخابات میان دوره ای کنگره و تشدید جنگ تجاری میان آمریکا، چین و اروپا.

درحوزه داخلی دولت ترامپ انتخاباتی سرنوشت ساز را پیش رو دارد؛انتخاباتی که درآن مطابق باسنت سیاسی، اکنون زمان شکست جمهوری خواهان فرا رسیده است. سنت سیاسی در امریکا نشان می دهد عموما حزب رییس جمهوری در نخستین انتخابات میان دوره ای شکست می خورد و کنترل کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) را به حزب رقیب واگذار می کند. به نظر می رسد که اکنون زمان شکست جهوریخواهان در انتخابات میان دوره ای کنگره در آبان ماه فرارسیده باشد.

اما ترامپ می کوشد تا پیش از آغاز کارزارهای انتخاباتی، حزب و رییس جمهوری جمهوریخواه را به عنوان یک نقطه کانونی کاهش تنش ها و چالش های سیاست داخلی و سیاست خارجی معرفی کند. روندی که پیش از این، در کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری نیز رخ داده و ترامپ با محور قرار دادن موضوع ایران، برخی از گروه های ذی نفوذ مانند آیپک (کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل) را به خود جلب کرد.

اما در موضوع دوم امریکا خود به عنوان محور تشدیدکننده جنگ تجاری با چین و متحدان اروپایی خود است و با تشدید جنگ تجاری فضای برای تحرک عملیاتی آمریکا در فضای تحریم کاهش می یابد؛ در این وضعیت چین، اتحادیه اروپا، هند و شرق آسیا تحت تاثیر پیوندهای اقتصادی و جنگ تعرفه ها تلاش خواهند داشت تا برای منافع اقتصادی، سیاست عبور از تحریم ها در دستورکار قرار دهند.

بنابراین، در یک فضای متناقض، همراه با یک سیاست متناقض، چشم انداز نیز پرابهام خواهد بود وبه نظر می رسد که دولت ترامپ با کاهش از حرارت درمواضع به دنبال حفظ وجهه و پرستیژ صلح طلبانه و بازگذاشتن مسیرهای دیپلماتیک ورای تهدیدهای سیاسی و تحریم های اقتصادی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین