تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌ها/ پرونده خون‌های آلوده مختومه شد

گروه اجتماعی الف،   3970509009

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به فعالیت دو کارخانه تولید کیسه خون در کشور گفت: طرف‌های خارجی را در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران به صورتی در نظر گرفته‌ایم که تصمیم‌گیری برای خروج با هزینه سنگین خودشان مواجه است.

علی‌اکبر پورفتح‌الله در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با تمهیدات سازمان انتقال خون برای مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده و بخش عمده اقلام سازمان با فعالیت‌های انجام گرفته در طی سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف همچون کیسه‌های خون و زنجیره‌های سرد انتقال خون در کشور مدنظر قرار گرفته است و در حال حاضر این تولیدات در کشور حاصل می‌شوند. همچنین یک برنامه ذخیره‌ای 12 ماهه برای ملزومات مصرفی داریم و اطمینان داریم که با ذخیره دچار مشکل نخواهیم شد.

پورفتح‌الله در مورد سیستم اتوماسیون خون برای آزمایش‌های غربالگری برنامه‌ خرید سیستم اتوماسیون را طی دو سال گذشته  خارج کرده‌ایم و مناقصه به صورت خرید خدمت به ازای میزان مواد مصرفی و به ازای هر اهدا انجام می‌شود. به طوری‌که 8 مرکز مجهز توسط یک شرکت اروپایی در این زمینه فعال بوده و اکنون به ازای هر اهداکننده هزینه دریافت می‌کنند. بنابر این پیش‌بینی می‌کنیم مشکل جدی در این زمینه نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: در مورد تولید کیسه خون دو شرکت داخل کشور مشغول فعالیت هستند که سالانه یک میلیون ست‌کیسه خون تولید می‌کند و شرکت دوم با سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و ظرفیت 10 میلیون ست‌کیسه خون را دارد و ما طرف‌های خارجی را در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران به صورتی در نظر گرفته‌ایم که تصمیم‌گیری برای خروج با هزینه سنگین خودشان مواجه است.

وی افزود: در مورد پالایش قراردادی هم در حال حاضر از انحصار تک‌شرکتی درآمده‌ایم و اکنون با پالایشگاه‌های متعددی کار می‌کنیم به طوریکه قبلا فقط یک شرکت آلمانی در این زمینه با ما همکاری داشت ولی الان یک شرکت اتریشی به آن اضافه شده و دو شرکت دیگر مذاکرات آن انجام و تفاهم‌نامه عملیاتی در این زمینه منعقد می‌شود.

وی با بیان اینکه پالایش قراردادی قراردادهای ما فعال است گفت:‌داروهای مشتق از پلاسما به کشور می‌آید البته در بحث قیمت‌گذاری و نحوه تعامل با پالایش قراردادی برخی از شرکت‌ها به قیمت‌های موجود نقد دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه تنها کشوری در میان کشورهای در حال توسعه هستیم که توان پالایش قراردادی داریم، گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای در حال توسعه 9.5 میلیون واحد پلاسما از بین می‌رود چون نسبت مصرف گلبول قرمز به پلاسما ۵ به ۱ است ولی در کشور ما بر اساس اقداماتی که صورت گرفته این میزان بسیار اندک است و پلاسمای ما استاندارد اروپایی کسب کرده است و از ظرفیت شرکت‌های پالایشگر استفاده کرده و بر اساس قراردادها به ازای هر لیتر پلاسما ۴ محصول باید ارائه کنند.

وی عنوان کرد:در مقطعی همکاران ما در سازمان غذا و دارو رقابت ایجاد می‌کردند برای ارزان سازی، و برخی مواقع اجازه می‌دانند تک محصول وارد شود و شرکت‌ها به دلیل اینکه یک محصولشان ارزان بود، قیمت را دچار نوسان می کردندکه در خواست ما سازمان غذاودارو این است که در پالایش قراردادی رقابت باید در میان خودشان برای قیمت گذاری باشد نه دارویی که مستقیما از پلاسمای بیگانه با یک قیمت وارد کشور می‌شود.

پورفتح‌الله در مورد پرونده خون‌های آلوده گفت: این پرونده مدت زیادی است که در تمام دنیا مختومه شده و باید توجه داشت که ما به بدترین شکل ممکن در حالی که سیستم عامل پرونده واردات دارو بود، قوه قضائیه و قوه مجریه سازمان انتقال خون را محکوم کرد و همچنین برای یک جرم 10 بار شکایت نمی‌شود مگر اینکه پول زیادی را به وکلا بدهند که البته وکیل هم با یک بررسی ساده برایش مشخص می‌شود که در خود ایران خودمان را محکوم کرده‌ایم حالا در دادگاه‌های بین‌المللی چه می‌خواهیم؟

وی اضافه کرد: این پرونده در دنیا مختومه شد و این در حالی بود که در فرانسه برای کسی محکومیت صادر نکردند و در واقع در آن زمان ویروس جدیدی آمده بود که به خاطر سطح پایین دانش متأسفانه تعدادی مبتلا شدند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین