آقای ظریف کدام کفران نعمت؟ کدام برجام!

گروه سیاسی الف،   3970508196 ۱۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که انتظار می‌رود دولتمردان بیش از گذشته بر همگرایی و انسجام تاکید کنند اما وزیر امور خارجه بر منتقدان تاخته و می گوید چرا برخی بخاطر برجام شکر نعمت نکرده‌اند و بهتر است شرایط امروز را با دو سال قبل مقایسه کنند! عجیب است که آقای وزیر چگونه می‌گویند شرایط امروز را با گذشته مقایسه کنیم. و عجیب تر آنکه برجامی را شکر کنیم که یک مقام دولتی گفت دستاوردش تقریبا هیچ بوده است.

آقای ظریف کدام کفران نعمت؟ کدام برجام!

گروه سیاسی الف - «شکر نعمت، نعمتت افزون کند...»؛ مثالی که پایش به سخنرانی محمدجواد ظریف در همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با فعالان بخش خصوصی باز شد.

ظریف در سخنرانی‌‌اش اگرچه گفت خام نیستم، ولی در لابه‌لای به رخ کشاندن پختگی‌ها، گویی باز هم نتوانسته از دستاورد برجام بگذرد و در شرایط موجود به منتقدان برجام تاخته و گفت: عده‌ای کم لطفی می‌کنند و می گویند برجام هیچ کاری نکرد، باید شرایط دوسال گذشته را با امروز مقایسه کنند. به لطف خدا و کمک شما ما شرایط امروز را از هر روز بهتر خواهیم کرد و می‌توانیم از اینکه دنیا در کنار ماست استفاده کنیم. برخی‌ها کفران نعمت کردند و یادشان نبود باید شکر نعمت کنند و امروز هم باید شکر نعمت کنیم.

این اظهارات آنجا عجیب می‌شود که ایشان در روزهایی که منتقدان، از نقد مذاکره‌کنندگان صرف‌نظر کرده‌اند و برای همگرایی بیشتر میان دولت و غیردولت، از همدلی می‌گویند و دست دوستی به سمت دولت دراز کرده‌اند، وزیر محترم بازهم بر طبل اختلاف می‌کوبد و منتقدان برجام را عامل وضعیت کنونی کشور معرفی می‌کند، چرا که به نظر ایشان شکر نعمت برجام را به‌جا نیاورده‌اند.

جالب اینجاست وزیر خارجه می گوید شرایط دو سال گذشته را با امروز مقایسه کنید، اتفاقا سخن منتقدان به دولتنیز همین است که وضعیت اقتصادی امروز را حاصل مدیریت دولت و کارآمد نبودن برجام می‌دانند. گویا آقای وزیر از وضعیت امروز خبر نداشته و نمی‌دانند دلار ۱۱ هزار تومانی و سکه ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی، گرانی ۳۰ درصدی قیمت مسکن در یکسال اخیر، افزایش نگران کننده اجاره بهای مسکن، التهابات بازار خودرو، گرانی کالاهای اساسی و کاهش قابل توجه قدرت خرید خانوارهای ایرانی و.. اگر محصول برجام و گره زدن کل کشور به مذاکرات نباشد حداقل به ضعف مدیریتی  دولت بر می‌گردد.

صحبت های ظریف در حالی است که مقامات دولت اعتدال وعده حل تمام مشکلات اقتصادی حتی مسئله آب خوردن مردم را با اجرایی شدن برجام به مردم داده بودند. اما لازم نبود تا در آمریکا دولت تغییر کند و ترامپ روی کار بیاید و از توافق هسته ای خارج شود تا نادرستی و اغراق چنین سخنانی مشخص شود. بلکه در همان زمان  ریاست جمهوری باراک اوباما به گفته مقامات دولت، انتظارات از برجام محقق نشد و به اعتراف رئیس وقت بانک مرکزی سهم ایران از اجرای توافق هسته ای « تقریباً هیچ» بود.

فراموش نشود اگر طرف های توافق هسته ای به مفاد برجام پایبند بودند و آن را اجرایی می کردند هر اندازه هم که منتقدان داخلی درباره آن انتقاد داشتند در نهایت حرف آنها به اصطلاح خریداری در بین مردم نداشت. اما با وجود گزارش های مکرر آژانس درباره پایبندی ایران و بدلیل بدعهدی طرف غربی، ایران نتوانست از مزایای برجام آن چنان که انتظار می رفت برخوردار شود.

باید گفت، وقتی رئیس جمهور محترم سخن از باغ برجام و میوه‌هایش می‌کند و می‌گوید برجام را «خدا آورد»  چرا ظریف نگوید: «نعمت برجام را کفران کردید و باید شکر کنند

بدون شک گرفتن نوک پیکان حمله به سمت جریانات و گروه های داخل اگر چه ممکن است برخی طرفداران تندرو را راضی کند اما موجب واگرایی و تشدید اختلافات خواهد شد و در این برهه که آمریکا در پی اعمال تحریم های جدید می باشد به ضرر خود دولت تمام خواهد شد و دود آن نیز به چشم مردم خواهد رفت.

در واقع این انتظار وجود دارد اعضای کابینه در ماه های پیش رو بیش از دیگران  نسبت به اتحاد و انسجام ملی حساس باشند نه اینکه خود پیشگام اختلاف افکنی باشند. حتی فراتر از این امر از دولتمردان توقع است اگر احیاناً عده ای نقدهای غیرمنصفانه ای نیز نسبت به عملکرد دولت داشتند آنها از واکنش و پاسخ های تند اجتناب کنند و تمام هم و غم خود را صرف مدیریت شرایط اقتصادی و سیاسی کنند. در این صورت است که احتمال موفقیت دولت افزایش می یابد و این امر نیز در نهایت باعث رضایت مردم و بهترین جواب به منتقدان می باشد.