دفاع تمام قد بهمنی از دوران ریاستش بر بانک مرکزی

گروه اقتصادی الف،   3970508130 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس اسبق بانک مرکزی ضمن دفاع از عملکرد خود در دوران مسئولیتش گفت که ساماندهی موسسات اعتباری در آن دوره آغاز شده و به دلیل تغییر دولت ناتمام مانده است.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت موسسه ثامن‌الحجج، گفت: این موسسه خیلی قبل‌تر از دولت فعلی و دولت قبل فعالیت می‌کرد و فکر می‌کنم آغاز فعالیتش در دهه 70 بود. ما در دولت قبل ساماندهی موسسات را شروع کردیم و تا 96 ـ 97 درصد آنها را ساماندهی کردیم به این ترتیب که هر موسسه‌ای 20 تا 30 موسسه دیگر را جمع می‌کرد و پول‌هایشان را می‌داد و خودش جایگزین می‌شد، ما هم می‌گفتیم از نظر مالی قوی است و می‌شود به آن مجوز داد.

وی افزود: در آن زمان موسسه ثامن‌الحجج 23 موسسه را جمع کرد و ما از آن تشکر کردیم ولی این ساماندهی ناقص ماند. الان هم پنج شش موسسه است که یک موسسه با سرمایه بالاتر باید آنها را جمع کند تا بتواند به عنوان یک موسسه مالی یا بانک فعالیت کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در آن زمان ما 1700 تعاونی اعتبار داشتیم  که وزارت تعاون به آنها مجوز داده بود نه بانک مرکزی و خیلی از آنها هم جمع شد و می‌رفت که تمام شود اما اتفاقی که افتاد این بود که عمر دولت کفاف کار ما را نداد.

بهمنی با بیان اینکه موسساتی مثل آرمان، توسعه و ثامن مربوط به سال 70 هستند و هنوز ساماندهی نشده‌اند، ادامه داد: برای ساماندهی شرایطی وجود دارد مثلا یک بانک باید 4000 میلیارد تومان و یک موسسه اعتباری باید 300 میلیارد تومان بیاورد، به هر حال این موسسات وجود داشتند و شاید میلیون‌ها سپرده‌گذار هم داشتند، نمی‌شود آنها را ضربتی جمع کرد، باید جواب مردم را می‌دادیم و ناچار بودیم آنها را به گروه‌های قوی‌تری محول کنیم تا دولت متحمل این زیان نشود. در آن دوره ما یک ریال هم بابت این موسسات هزینه ندادیم.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داده می‌شد موسسات مالی سودهای 38 و 40 درصد بدهند، گفت: هر دوره شرایط خاص خود را دارد. اینها بخشی از پول‌ها را ملک خریدند به امید اینکه هر سال 30 تا 40 درصد بالا برود اما سه سال افزایش قیمت اتفاق نیفتاد و در مقابل آنها سه سال سود 30 درصد دادند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین گفت: موسسات مالی در حالیکه داشتند ورشکسته می‌شدند آزادانه نرخ‌های بالاتری را ارائه دادند تا ورشکستگی‌شان را به تاخیر بیندازند. در دوره ما نرخ‌ها پایین‌تر و حدود 14 تا 16 درصد بود و ما نظارت کامل بر آنها داشتیم. در یک دوره اجازه داده نشد بیش از 16 درصد سود دریافت شود اما یک دوره شرایط ایجاد شد که آنها 40 درصد سود بگیرند، ما نباید اجازه می‌دادیم کار به اینجا کشیده شود.

بهمنی ادامه داد: در دوران ما هم سکه می‌خریدند ولی با اعمال سیاست‌هایی سکه به زیر قیمت فروش رسید و مردم فیش‌ها را پس دادند و پول‌هایشان را گرفتند چرا که برایشان به صرفه نبود، اگر هم سکه گرفتند بابت هر کدام 50 هزار تومان با احتساب ارزش افزوده ضرر کردند لذا برایشان عاقلانه نبود.

وی درباره وضعیت تورم در دولت گذشته نیز گفت: تورم به معنی کاهش ارزش پول ملی است. در دوره ما یعنی آخرین دوره سال 91 تورم به 30.5 و نقدینگی به 30.8 رسید ولی کارخانه‌ها تعطیل نشد، ممکن است ما تورم را به صفر برساینم ولی چیزهای دیگر را از دست بدهیم لذا باید نقطه بهینه را انتخاب کنیم. اگر اشتغال و تولید باشد و تورم معقولی هم وجود داشته باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رییس اسبق بانک مرکزی درباره درآمدهای نفتی در دولت پیش هم اظهار کرد: در آن دوره فروش نفت به 700 هزار بشکه با قیمت هر بشکه 110 تا 115 دلار رسید و در واقع درآمد نفتی به یک سوم یعنی حدود 70 میلیارد دلار رسید اما الان دو میلیون و 650 هزار بشکه نفت فروخته می‌شود که حتی با احتساب بشکه‌ای 50 دلار، درآمد ما بیش از آن دوره یعنی چیزی حدود 130 میلیارد دلار است.

بهمنی در پایان گفت: من نه تنها از عملکرد بانک مرکزی در دوره قبل دفاع می‌کنم بلکه معتقدم خداوند به ما کمک کرد و من هر چه فکر کردم آیا بهتر از این می‌توانستم عمل کنم به نتیجه نرسیدم.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۴۶۱۷۷۶۱۵:۵۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۸
مگر شما در این کشور زندگی نمی کنید و نماینده مجلس و عضو کمسیون اقتصادی نیستید چرا از طریق کمسیون راهکار ندادید تا وضع اینطور شود که نباید میشد از محمود جان دلبند چه خبر
ناشناس۴۶۱۷۸۰۱۵:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۸
پس با این حساب مقصر تمام مشکلات خود مردم هستند و مسئولین به بهترین نحو انجام وظیفه کردند!!!!اقای بهمنی اینقدر نمک به زخم مردم نپاشید.
ناشناس۴۶۱۷۸۷۱۵:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۸
دورانی شده که می گوییم صد رحمت به زمان احمدی نژاد
ناشناس۴۶۱۸۵۹۱۶:۱۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۸
هر کی میگه نون و پنیر تو برو کنجی بمیر دلار ۹۰۰ تومنی ۴ برابر کردی ۲۰ میلیارد دلار چمدانی به کی دادی دستبرد شبانه به حساب بانکها و حسابهای ترزی مردم چی ؟؟؟ !!!
ناشناس۴۶۱۹۲۹۱۶:۴۸:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۸
رو نیست که ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین