مروری بر اخبار مهم روز؛ زمان تعیین قائم مقام در شورای نگهبان/ جزئیات جدید از جلسات هفتگی رئیسی/ خانواده سیف کجا هستند؟/ بحران استعفا یا عزل روحانی به روایت باهنر/ زیباکلام: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند جا خالی بدهند

گروه سیاسی الف،   3970506170 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

زمان تعیین قائم مقام در شورای نگهبان/ جزئیات جدید از جلسات هفتگی رئیسی/ خانواده سیف کجا هستند؟/ بحران استعفا یا عزل روحانی به روایت باهنر/ زیباکلام: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند جا خالی بدهند

آقای روحانی! این یک دام است

مسیح مهاجری در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: رجزخوانی‌های ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه او علیه جمهوری اسلامی ایران، این روزها رئیس‌جمهور روحانی را هم به جنب و جوش آورده و به مصاف لفاظی دولتمردان افراطی آمریکا برده است. از دونالد ترامپ که شریف‌ترین شغلش قبل از ریاست‌جمهوری کاباره‌داری بود و از مایک پمپئو که قبل از رسیدن به منصب وزارت خارجه، رئیس جاسوس‌های سازمان سیا بود، انتظاری غیر از لاف و گزاف نیست. آنها حرفه‌ای عمل می‌کنند و هدفشان این است که مسئولین نظام جمهوری اسلامی را به عکس‌العمل وادار نمایند و با ادامه دادن این رجزخوانی‌ها بهانه‌های لازم را برای تحقق اهدافشان به دست بیاورند... شان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بالاتر از این است که پاسخ رجزخوانی‌های یک کاباره‌دار که حالا در کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا جا خوش کرده است را بدهد. منظور این نیست که در برابر او باید سکوت کرد، قطعاً سکوت جایز نیست ولی جواب او را باید افرادی در سطوح پائین بدهند... شما اگر وقت و فکر و همت خود را صرف حل مشکلات داخلی و تقویت سیاست خارجی کنید، بهترین پاسخ را به دونالد ترامپ و مایک پمپئو و همفکران و شرکای توطئه‌گر آنها خواهید داد.

  صدای پای یک پیام‌رسان جدید خارجی

فرهیختگان نوشت: براساس برخی شنیده‌ها قرار است از آخر شهریور دو اپلیکیشن «هاتگرام» و «تلگرام‌طلایی» به جای اینکه به «تلگرام» متصل شوند و از آن خدمات بگیرند، به پیام‌رسان جدیدی به اسم «سیگنال» متصل شوند... سیگنال یکی از اپلیکیشن‌های مسنجر است که این روز‌ها برخی سایت‌ها، آن را امن‌ترین نرم‌افزار در حوزه پیام‌رسانی می‌دانند. سیگنال یک پیام‌رسان روسی است که متعلق به حاکمیت روس است و نسبت به رقیب خود (تلگرام) به قوانین کشورها پایبند است.

 چه کسی قائم مقام آیت الله جنتی می شود؟

تسنیم نوشت: اکبر رنجبرزاده عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از انتخاب یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در هفته آینده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه در هفته جاری اسامی 3 حقوقدان را برای جایگزینی آقای علیزاده، قائم‌مقام فقید شورای نگهبان به مجلس معرفی کرد، از میان آنها یک نفر برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب می‌شود... طبق آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، اعضای حقوقدان این شورا پس از معرفی کاندیداها از سوی قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی، با رأی اکثریت نمایندگان برای یک دوره شش‌ساله انتخاب می‌شوند. البته قائم‌مقام این شورا در سالروز تشکیل آن، یعنی 26 تیر هر سال در انتخابات هیئت‌رئیسه و با رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان و کنار دیگر اعضای هیئت‌رئیسه، برای یک دوره یک‌ساله انتخاب می‌شود.

آینده افشانی با وجود مصوبه جدید مجلس

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان می گوید: در قانون، هیچ استثنایی برای شخص شهردار تهران ذکر نشده. اینکه عنوان شده شهردار تهران در سطح وزاست هم چنین چیزی نیست؛ اگر این طور باشد همه شهرداران چنین خواهند بود.

واکنش شهردار تهران به قانون منع بکارگیری بازنشستگان: شامل من نمی‌شود/ فشار ناپذیرم

اگر نظام تصمیم بگیرد با آمریکا مذاکره می‌کنیم

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در مورد تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا و احتمال مذاکره بین این دو کشور گفت : ما همواره اهل مذاکره بوده‌ایم و نمونه آن موضوع هسته ای است که دوازده سال مذاکرات هسته ای را در دولت های مختلف داشته ایم.اگر آمریکایی‌ها خواهان مذاکره با ما هستند باید شرایط ایران را بپذیرند... نعمتی تاکید کرد: اینکه ما با آمریکا پای میز مذاکره می رویم تصمیمی است که نظام باید بگیرد که مجموعه حاکمیت باید به این نتیجه برسند و اگر به نتیجه برسند که باید مذاکره ای انجام شود قطعا انجام می شود.

سیف ممنوع الخروج می شود؟!

سایت  دیده بان ایران نزدیک به دولت نوشت:  بالاخره پس از چند ماه اما و اگر درباره تغییر در کابینه و رفتن سیف از بانک مرکزی اواخر هفته گذشته و به دستور حسن روحانی و با حکم هیات دولت سکان ساختمان میرداماد به عبدالناصر همتی سپرده شد... این انتصاب در حالی صورت گرفت که سایت اقتصادآنلاین در گزارشی انتقادی از سیف نوشت: همتی در شرایطی به میرداماد می‌رود که سیستم بانکی و بانک مرکزی در بدترین شرایط خود در 5 دهه اخیر است... افزون بر این گزارش؛ خبری از سوی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی منتشر شد که می تواند بسیار هشدار دهنده باشد، حجت الاسلام حمید رسایی طی توییتی خبر داد: دو دختر، دو پسر و همسر ولی الله سیف، چند ماهی است مجوز اقامت در استرالیا دریافت کرده و در ایران نیستند؛ آیا سیف هم به استرالیا می رود؟... توییتی که با واکنش مشاور رییس جمهور مواجه شد. اما نکته قابل تامل در این بین این است که در صورت صحت این ادعا لازم است قوه قضاییه نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و در صورتی که حمید رسایی تهمتی سنگین را علیه رییس سابق بانک مرکزی نسبت داده هم از سوی قوه قضاییه مورد پیگرد قرار بگیرد.

وزیر دولت اصلاحات: خدا را شکر سیف تغییر کرد/ نوبخت هم باید عوض شود

آفتاب یزد هم نوشت: ولی الله سیف... بازهم در مظان اتهام قرار گرفته است. در حالیکه بسیاری پیرامون جایگاه بعدی سیف در دولت گمانه‌زنی می‌کردند، ماجرای حضور خانواده وی در خارج از کشور برای او دردسر جدیدی درست کرده است، دراین رابطه ابتدا سایت جماران در یادداشتی پیرامون مشکلات اقتصادی در کشور می‌نویسد: « البته طبیعی است هنگامی‌که خانواده برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچ گاه این فشار مالی روزافزون را احساس نکنند.»... شنیده‌های آفتاب یزد از این منابع حاکی از آن است یکی از دختر‌های رئیس کل بانک مرکزی سال‌هاست که در کانادا (ونه استرالیا) با خانواده‌اش زندگی می‌کند. اما دختر دیگر او در استرالیا زندگی می‌کند، که البته اطلاعی از اینکه وی هم تابعیت استرالیا را دارد یانه در دسترس نیست...ماجرای حضور خانواده سیف در استرالیا و ضد و نقیض گویی‌ها در باره آن روایت دیگری را هم رقم زده اینکه ممکن است سیف، بعد از ریاست بانک مرکزی سفیر ایران در استرالیا شود.

سیف باید تحت تعقیب و پیگیرد قرار گیرد/ دادستان کل کشور و تهران ورود کنند

حمید رسایی به سایت فردا می گوید: وقتی یک نفر تمام اعضای خانواده اش می‌روند، معلوم است دلبستگی به داخل کشور وجود ندارد، اعضای خانواده آنجا را به اینجا ترجیح می‌دهند. یک موقع است طرف برای ماموریت می‌رود، موقت می‌رود، برای تفریح می‌رود، که تازه همین هم مسئولین نباید انجام دهند، بچه‌هایشان می‌روند آنجا درس بخواننند که اکثرا می‌مانند. یکی از راه‌های نفوذ در کشور همین افراد هستند. همین اقامت ها هست. الان هر کسی بخواهد به او اقامت می‌دهند؟ به هرکسی اقامت نمی‌دهند. پس وقتی به بچه ها و خانواده های مسئولیت اقامت می دهند قطعا بخاطر رضای خدا نیست. 

امروز با پدیده‌ای به نام اصلاح‌طلبی بدون اصلاح‌طلب مواجه هستیم

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار می گوید: ...علت اینکه برخی از اصلاح‌طلبان از جریان اصلاح‌طلبی استفاده ابزاری داشتند قرار‌ گرفتن آن‌ها در حوزه قدرت و سیاست است. اینان جریان اصلاح‌طلبی را در پای اراده قدرت‌طلبی خود ذبح کردند... متاسفانه آنچه برخی از اصلاح‌طلبان در قدرت انجام می‌دهند به پای جریان اصلاحات نوشته می‌شود و ما شاهد این هستیم که جریان اصلاح‌طلبی توسط نسل جوان ما مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و کنش و واکنش و رفتار برخی از اصلاح‌طلبان معروف به پای جریان اصلاح‌طلبی نوشته می‌شود... من بارها گفته‌ام متاسفانه ما امروز با پدیده‌ای به نام اصلاح‌طلبی بدون اصلاح‌طلب مواجه هستیم. مثل دموکراسی بدون دموکرات، یا حزب بدون عضو...متاسفانه امروز بسیاری از کسانی که ادعای اصلاح‌طلبی دارند در دوران ماقبل اصلاح‌طلبی و مدنیت زندگی می‌کنند اما نظم زبانی و گفتمانی آنها به دوران مدنی مربوط است. این مساله تناقضی ایجاد کرده است: اصلاح‌طلبانی که از نقد حرف می‌زنند نقد را برنمی‌تابند و از گفت‏ وگو حرف می‌زنند اما اهل گفت‌وگو نیستند، از نفی رانت‌گرایی در سطوح و زوایای مختلف حرف می‌زنند ولی از رانت‌گرایی پرهیز نمی‌کنند، که نقد قدرت و مناسبات حاشیه‌ای قدرت و سیاست دارند ولی وقتی خود در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند همان می‌کنند که قبلا نفی می‌کردند. آن چیزی که در نظم نمادین برخی از اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و می‌تواند از سوپردموکراسی تا سوپر جامعه مدنی مطرح شود، با قرار گرفتن در فضای قدرت به حاشیه رانده می‌شود و این شخص می‌تواند مستبد یا رانت‌خواری قاهر باشد.

اصلاح طلبان و آینده دولت روحانی

 احمد غلامی در روزنامه شرق نوشت: دولت روحانی دولت بلاتکلیفی است که برخی وزرای آن با رویکردی استراتژیک - توان تغییر- پا به میدان گذاشته‌اند اما کاری از پیش نمی‌برند. آنان نه چریک‌های کت‌وشلواری دولت اصلاحات‌اند و نه چریک‌های کاپشن‌پوشِ دولت احمدی‌‌نژاد. آنان در وضعیتی به سر می‌برند که ناچار با تغییر شرایط تغییر موضع می‌دهند. پس هرگونه تغییری در کابینه قبل از تغییر رویکرد در دولت روحانی بی‌نتیجه خواهد بود. از خوش‌اقبالی روحانی است که شرایط جهانی به سمتی می‌رود که او هریک از این دو رویکرد را اتخاذ کند، حامیان عرصه دیگر را نیز می‌تواند با خود همراه کند. به قول «موسکا» پیش‌بینی آنچه قرار است رخ بدهد دشوار است، اما تجربه دولت روحانی نشان داده او به‌سوی رویکردهای استراتژیک ناب نخواهد رفت، مگر از سر ناچاری.

صادق زیباکلام نسبت دادن مشکلات اقتصادی کشور به دو یا سه عضو کابینه را  آدرس غلط دادن خواند و به ایرنا گفت: به گونه‌ای مطرح می‌کنند که اگر «نوبخت» و «کرباسیان» یا «شریعتمداری» عوض شوند ما می‌افتیم توی سرازیری و همه مشکلات برطرف می‌شود، در حالی که ابعاد بحران و ناکارآمدی اقتصادی انقدر عمیق و گسترده است...  اگر تمامی وزرای روحانی هم تغییر کند و اگر به جای نوبخت و کرباسیان، اقتصادانان بزرگی، چون «کینز» و «ریکاردو» و «آدام اسمیت» مسئول تیم اقتصادی دولت شوند، چیزی عوض نمی‌شود. اینکه افراد را مسئول مشکلات اقتصادی تلقی معرفی کنیم در واقع آدرس اشتباه داده ایم و هرکس دیگری هم جای این افراد بیاید چیزی عوض نمی‌شود... در حالی که روحانی خیلی از انتظارات را نتوانسته برآورده کند اصلاح طلبان نمی‌توانند جا خالی کنند. اصلاح طلبان نسبت به رای دهندگان و بدنه اجتماعی خود تعهد اخلاقی و اجتماعی دارند و تمام مسئولیت عملکرد روحانی برعهده اصلاح طلبان است. بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیون رای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مدیون اصلاح طلبان است. ما بودیم که به مردم گفتیم بیایند به روحانی رای بدهند، الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم که به ما مربوط نیست و انگشت خود را به سمت روحانی نشانه بگیریم و بگوییم از خودش بپرسید.

 اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در نشست خبری حزب متبوعش گفت: روحانی پس از پیروزی در انتخابات 96 روی دست اصلاح‌طلبان زد... ما با دلسوزی به ترکیب کابینه دولت انتقاد داریم، زیرا تیم اقتصادی دولت مشکلات زیادی را در حوزه اقتصاد رقم زده است. قابل قبول است که تحریم‌ها در برخی مشکلات تأثیر زیادی دارد، ولی ریشه اصلی امروز کشور درپی بی‌مسئولیتی و بی‌تحرکی بوده است، مشکلاتی مانند کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت سکه، بنابراین به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌‌طلب معتقدیم باید انتقاد حمایتی از روحانی داشته باشیم.

سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری به باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره جدایی اصلاح طلبان از روحانی، اظهار کرد: اصلاح طلبان با انداختن یک نخود در آش انتخابات خود را شریک روحانی کردند... اصلاح طلبان در منافع دولت خود را شریک کردند، اما اکنون در پی واگذاری مشکلات به روحانی هستند و به گفته یکی از نظریه پردازان اصلاح طلب، دولت برای این جناح سیاسی یک رحم اجاره ای بود... اصلاح طلبان با افزایش مشکلات در کشور، به دنبال جداکردن خرجشان از رئیس جمهور مورد حمایت خود هستند تا بتوانند با سیاسی کاری در ساختار قدرت شریک باشند و در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری پیروز میدان شوند. آنها با وجود آنکه امروز در پست های مهم اجرایی حضور دارند، ولی مشکلات کشور را با کارنامه خود بی ارتباط می دانند.

تحلیل تغییرات در کابینه

صبح نو درباره تغییرات کابینه نوشت: حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی مهم‌ترین قدرت‌های حزبی درون پاستور هستند. کارگزارانی ها به مدد قدرت پدرمعنوی در دولت یازدهم هدایت دولت را برعهده داشتند و نیروهای حزبی خود را به بدنه دولت تزریق کردند. پس از فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی، حزب اعتدال و توسعه در پاستور محوریت یافت و اقدامات نوبخت- واعظی جایگاه یاران حزبی را در برابر برادر بزرگ‌تر پیشین و رقیب حزبی فعلی ارتقا داد. اقدامات آنان تعبیر به کاهش اثرگذاری اسحاق جهانگیری، نماینده اصلاحات و کارگزاران سازندگی، در روند تصمیم‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌های دولت شد. پس از ناکامی اقتصادی دولت برای تحقق وعده‌‌‌‌‌های انتخاباتی نوک تیز انتقادات اصلاح‌‌‌‌‌طلبان برای فرار از مسوولیت‌‌‌‌‌پذیری سیاسی به سمت تیم حزب اعتدال و توسعه نشانه رفت. در پایان نیمه پنهان روایت ترک مسوولیت محمدباقر نوبخت را در دو سطح می‌توان تحلیل کرد:

1-ترک مسوولیت او اقدامی پیش‌‌‌‌‌دستانه و بازدارنده برای کاهش فشارهای گروه فشار کارگزاران سازندگی با محوریت اسحاق جهانگیری برای حذف یاران همسو با حزب اعتدال و توسعه بوده است. این اقدام متناسب با شناخت نزدیک نوبخت از الگوی سیاست‌‌‌‌‌ورزی حسن روحانی رخ داده است.

2- محمدباقر نوبخت توان و امکان مدیریت خبرسازی‌‌‌‌‌های رسانه‌ا‌‌‌‌‌ی و تسویه حساب‌‌‌‌‌های سیاسی در دولت با مدیریت کارگزارانی‌‌‌‌‌ها را نداشت و با این اقدام علاوه‌بر آشکارسازی تلاش‌‌‌‌‌های رقیب برای تصاحب کرسی‌‌‌‌‌های قدرت در قوه مجریه، از پذیرش تبعات مدیریتی کارگزارانی‌‌‌‌‌ها در آینده دوری جست.

  فاطمه ذوالقدر، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با فرهیختگان بحران‌های کنونی بازار و نابسامانی‌ها در نرخ سکه و ارز را نشان از ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت در سال‌های اخیر می‌داند و معتقد است: اولین پیامی که تغییرات در تیم اقتصادی دولت به جامعه تزریق می‌کند این است که درخواست کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس از دولت درمورد تجدیدنظر در ترکیب تیم اقتصادی دولت، مورد اجابت قرار گرفته است... ذوالقدر در واکنش به اینکه برخی مدیران در مقابل ناکارآمدی‌ خود با عبارت «نمی‌گذارند کار کنیم» به فرافکنی دست می‌زنند، تصریح کرد: «چه کسی اجازه نمی‌دهد؟! این بحث ناکارآمدی است. چه کسی دلارها را دریافت کرده است؟! باید شفاف‌سازی شود. نظارت ضعیف بود. چطور افرادی معدود این حجم بالا سکه خریداری کرده‌اند؟! باید وضعیت بازار خودرو دقیق بررسی شود، باید قدری در این شرایط با دقت و هوشیاری و دقت‌عمل بیشتر قدم برداشته می‌شد نه اینکه دلار در بازار به این وضعیت برسد و چند ماه دیگر در مورد کالا‌های ضروری مردم دچار مشکل شویم.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد که تغییر کابینه نشان می‌دهد دولت سوءمدیریت و سوءنظارت را قبول و اقدام به ترمیم کرده است. البته نمی‌توان گفت به‌طور صد درصد تیم اقتصادی و دولت مقصر است، ولی تا حدودی به دلیل بخش نظارت وزارت صنعت، وزارت اقتصاد و دیگر وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی موثر هستند.

سوءتدبیر دولت اظهر من‌الشمس بود و 5 سال سکوت کردید؟!

روزنامه کیهان نوشت: رئیس فراکسیون امید پس از چند سال سکوت در مقابل سیاست‌های اقتصادی دولت می‌گوید: اظهر من‌الشمس بود که سیاست ارزی دولت برای کشور مشکلاتی را به وجود می‌آورد... موضع اخیر رئیس فراکسیون امید در حالی است که فراکسیون متبوع وی و شخص او در طول یکسال اخیر و همچنین چهار سال قبل از آن، موضع سکوت در قبال سیاست‌های اقتصادی دولت اتخاذ کرده‌اند و این در حالی است که در طول این دوره، مشکلاتی نظیر 3 برابر شدن نقدینگی، تشدید رکود اقتصادی و تولید پدیده رکود تورمی، کاهش تولید مسکن به یک پنجم، افزایش سفته‌بازی و سوداگری‌های نامشروع پدید آمده است.

پیش بینی خوشبینانه از قیمت دلار در 1400

روزنامه رسالت در یادداشتی به مشکلات اقتصادی اخیر اشاره و پیش‌بینی کرد: اگر همین رویه و نگاه تا پایان دولت نیز استمرار داشته باشد بدون هیچ تردیدی با سونامی نقدینگی مواجه خواهیم بود و تلاطم‌های وحشتناک‌تری را در بازارهای سوداگری (سکه، ارز، مسکن و..) شاهد خواهیم بود. با این رشد افسارگسیخته نقدینگی، احتمال وقوع یک شوک ارزی و سخن از دلار ۲۵ هزار تومانی در مرداد سال ۱۴۰۰، پیش بینی خوش‌بینانه تلقی می‌شود.

استعفا یا عزل‌ روحانی را بحرانی عظیم می‌دانم!

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با هفته نامه مثلث به مسائل مختلفی مانند جلسات اصولگرایان با رئیسی، سپنتا نیکنام و عزل روحانی پرداخته است که بخش هایی از آن در ادامه خواهد آمد:

برخی تریبون‌های وابسته به نظام القاکننده ناکارآمدی، فساد و افزایش مطالبات شده بودند. حتی مصاحبه‌های سران قوا را داشتیم که با هم برخورد می‌کردند. مقام معظم رهبری البته چاره اندیشی کرده وجلسه روسای قوا را در این وضعیت بحرانی تشکیل دادند... ما معتقدیم روحانی با هرکس دیگر باید رئیس جمهور نظام باشد نه رئیس جمهوری یک حزب یا گفتمان ویژه یا خاص... نه، اتفاقا پیام و خواسته و خواهش من از آقای روحانی این است که در کابینه خودخانه تکانی کند. اینکه شما فکر کنید آقای احمدی نژاد هر روز مدیر عوض می‌کرد، کار خوبی می‌کرد؟ خیر، او متزلزل‌ترین دولت‌ها را داشت. سه رئیس کل بانک مرکزی عوض کرد که نفعی برای کشور نداشت...این‌ها که می‌گویند اکنون زمان تغییر رئیس جمهور است یعنی قبول کردن اینکه مابحران داریم...{جریان جلسه رای گیری درباره سپنتا نیکنام در مجمع تشخیص}اتفاقا در این جلسه خیلی‌ها به نفع نظریه شورای نگهبان صحبت کردند. آیت الله مدرسی یزدی مفصل در این مورد صحبت کردند، اما اقای جنتی نه یک کلمه موافق و نه مخالف صحبت نکردند. این که آقای جنتی تمام توانش را به کار بست تا رای آورده نشود درست نیست... عکس از زاویه‌ای دیگر گرفته شده است. حدود یک چهارم حضار مخالف بودند. حداقل 7-8 نفر مخالف. دقیقا جایی که دوربین قرار گرفته پشت این دوربین حداقل 7 یا هشت نفر مخالف حضور دارند...{درباره جلسات رئیسی}این جلسات تمام نشده و ادامه دارد. من سوال کردم که حول ریاست جمهوری است و دوستانی که شرکتی می‌کردند گفتند نه، حول ریاست جمهوری نیست... گفتند که موضوع این جلسات حول منسجم کردن اصولگراهاست... شنیدم هفتگی تشکیل می‌شود. جلسات حول محور کاندیدای ریاست جمهوری نیست. همان انسجام اصولگراهاست و من نمی‌دانم که آن‌ها اعضای ثابت یا مهمان بوده اند، چون خبر ندارم. من اگر در این جلسات شرکت کنم دیگر حرف هایم بر مبنای شنیده‌ها نیست و خودم می‌بینم که به ماجرایی هست. الان شنیده‌ها می‌گوید اصلا جلسات حول یک کاندیدای ریاست جمهوری یا حول یک محور اصولگرایی نیست. یک جلسه ای است برای انسجام بخشی اصولگرایان.

جهانگیری قصد برگزاری جلسه‌ای با حضور سران نظام و خاتمی را دارد

الیاس حضرتی قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در نشست خبری درباره اظهارات اخیر معاون اول رییس‌جمهوری مبنی بر ایجاد وحدت ملی در کشور و در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته نمادین، اظهار کرد: در این بخش تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های آقای خاتمی است تا در جلسه‌ای با حضور بزرگان نظام ایشان نیز حضور داشته باشند و بتوانیم تجلی از وحدت و انسجام به نمایش بگذاریم.

بانک مرکزی ۱۶۰ میلیون دلار و ۵۱ میلیون یورو به سلطان سکه داده است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه درخصوص پاسخ بانک مرکزی به استعلام قوه قضاییه درخصوص باند سلطان سکه و اینکه چقدر ارز به این فرد تحویل داده شده است گفت: براساس نامه 2 مرداد بانک مرکزی بیش از 159 میلیون و هشتصد هزار دلار به این فرد ارز داده شده است. وی ادامه داد: این در حالی است که به این فرد بیش از ۵۱ میلیون یورو هم داده شده است هرچند هنوز بانک مرکزی به همه سوالات ما در خصوص پرونده این فرد پاسخ نداده است.

 نباید لاریجانی را از دست بدهیم

محمدعطریانفر در مصاحبه با آفتاب یزد می گوید: {علی}لاریجانی یکی از اضلاع چند وجهی حاکمیت با زبان مشترک قابل قبول با اصلاح‌طلبان است به طوری‌که می‌تواند در حد بضاعت برخی منویات اصلاح‌طلبی را به طور اقتضائی برای اصلاح طلبان تامین کند. ما نباید او را از دست بدهیم، اساسا فعالیت سیاسی یک رفتار که این «هست و جز این نیست»! نیست...مثلا امروز موضوع حمایت از حسن روحانی وجهی پذیرفته شده است ولی اگر اصلاح‌طلبان می‌خواستند این حمایت را در سال 1376 از او انجام دهند توجیه پذیر نبود...البته طبیعی است که اصلاح‌طلبان برای سال 1400 برنامه‌ریزی کنند. اتفاقا اصلاح‌طلبان در سال 1400 باید به گونه ای وارد عرصه شوند که از حمایت و عملکردشان در این مدت دفاع کنند و بگویند که این حمایتها در کجا و چه زمانی درست بوده در کجا هم احیانا دچار اشکال بوده است و ریشه اشکالات در کجا بوده؟...شما از آقای عارف می‌گویید! آن زمان خود ایشان طوری صحبت می‌کردند که به نظر می‌آمد برای شهردار شدن تمایل دارد. ما همان خبر را مطرح و نقد کردیم. جناب آقای دکتر عارف را برای شهردار شدن مناسب نمی‌دیدیم... امروز کارگزاران ذره‌ای نسبت به موفقیت یا عدم موفقیت شهرداری تهران مسئولیت ندارد. اما اگر در چنین روزی آقای محسن‌هاشمی‌با حمایت کارگزاران شهردار می‌شد حتما کارگزاران باید در عدم موفقیت و خطاهای آقای‌هاشمی‌پاسخگو می‌بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۷۶۵۰۲۰:۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۶
چه هندونه واسه هم قاچ مي كنند!!
ناشناس۴۵۷۷۶۱۲۱:۴۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
مواضع انقلابی آقای روحانی در چند روز گذشته یک افسوس هم برای ملت ایران داشت که چرا دولت از ابتدا انقلابی رفتار نکرد و اجازه داد دشمنان هر امتیازی که خواستند از ملت ایران بگیرند؟
ناشناس۴۵۹۲۲۴۱۵:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۷
سلام اشتباه نکنید. حرف با عمل متفاوت است. چه کسی 2030 و fatf را الان بنظر داره اجرا می کنه؟ چه کسی دونبال اجرای پالرمو و ... هست؟
ناشناس۴۵۷۷۶۲۲۱:۴۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۶
به یاد بیاورید یک سال پیش را که مدعیان اصلاحات قبل از انتخابات ریاست جمهوری جنگ روانی راه انداخته بودند که اگر آقای رئیسی یا قالیباف رئیس‌جمهور بشوند قیمت ارز 5 هزار تومان خواهد شد. ولی امروز خودشان در قدرت هستند و نرخ ارز 8 هزار تومان است. آنچه باقی ماند خاطره فقدان صداقت و انصاف در این جماعت بود.
ناشناس۴۵۷۷۶۴۲۱:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۶
نمی‌شود کشور را پنج سال تمام رها کنی بعد از آن هم مردم فقط با تغییر چند وزیر مدت‌ها سرگرم بشوند.
ناشناس۴۵۷۶۵۱۲۰:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
اگر واقعا خانواده سیف یا هرکدوم از مسئولینی که اینجور ، دونسته یا ندونسته ، مملکت رو به نابودی کشیدن ؛ اقامت کشورهای دیگه رو دارن و میخوان با جایزه خوش خدمتی به اربابان خودشون از ایران فرار کنن ؛ باید تک تکشون دستگیر و محاکمه بشن . تا دوباره قضیه اون خاوری کثیف تکرار نشه .
ناشناس۴۵۷۷۶۶۲۱:۴۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۶
در آینده نزدیک چند نفر از مسئولین اقتصادی کشور جایگزین خواهند شد. مسئله این است که پاسخگویی عواقب سوء آن عملکردهای غلط با چه کسی است؟ عوامل فاجعه اقتصادی کشور باید محاکمه شوند و به دلیل کم‌کاری و یا سوءمدیریت به مجازات برسند. در کجای دنیا به هر کس از راه برسد هزار یورو ارز می‌دهند؟
ناشناس۴۵۸۹۶۴۱۴:۰۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۷
بشین تا مجازات شن. یکی نیست بگه شماها که کشور ایرانو دوست ندارید چرا مسیول میشید؟ که پول درآرید کل خانوادرو بفرستید اونور. اجرتون فقط با خدا........
ناشناس۴۵۷۶۶۰۲۰:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
در سال ۹۱ و اوج تحریم ها هم شاهد این افتضاح امروز نبودیم...اما حالا با برجام و تعامل ، سکه شده ۴ میلیون!
ناشناس۴۵۷۷۹۷۲۲:۱۷:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۶
عزیز تحریم های روبرو سخت تره اون زمان به قول شما اوج ! اون موقع هنوز صرافی های امارات به ایران دلار میددادن
ناشناس۴۵۷۶۶۲۲۰:۲۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۶
اصلاح طلبان مقصر وضع فعلی هستند...دیگه ژست منتقد گرفتن جواب نمی ده..
املی۴۵۷۷۹۶۲۲:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۶
مگه کشور دردست اصولگرایان نبود چه گلی برسرملت زده اید جمشید بسم الله اسمی هست که اصولگرایان برایش انتخاب کرده اند
ناشناس۴۵۷۹۸۰۰۱:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۷
برای مردم عادی دیگه اصلاح طلب و اصول گرا یکی هستند و فرقی باهم ندارند ... تمام شد
املی۴۵۷۶۶۵۲۰:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۶
قابل توجه دستگاه قضا و وزارت اطلاعات حالا گیریم اقای رسایی یا تهمت زد یا واقعیت را نسبت به سیف گفته بهرحال برای اینکه اقای سیف از اختلاس مبرا باشد وکلاه گشادی سر بیت المال نرود همین الان باید از حسابهای بانکی نامبرده تفحص کنند نه اینکه برود تازه اقای اژه ای بیدار شود بگوید فلان دوتابعیتی بوده وازکشور با هزاران میلیارد گریخت وتقصیر را به گردن دولت بیندازد اقای اژه ای ودستگاه اطلاعاتی وارد عمل شوید نه تنها اقای سیف بلکه همه مدیران ارشد نظام را کنترل کنید کمی به بیت المال حساس باشید خداقهرش نمیگیرد اگه حافظ بیت المال باشید
ناشناس۴۵۷۶۸۷۲۰:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۶
اقای سیف هم احتمالا بزودی به استرالیا می رود و بقیه عمر خود را در ارامش سپری می کند . این هم از دوتابعیتی ها و نادیده گرفتن خطرات انها
ناشناس۴۵۷۶۹۴۲۰:۵۶:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۶
بزرگترین مانع اصلاحات در این 20 سال اصلاح طلبان بودند. چون انرژی مردم بجای اینکه صرف پیگیری اصلاحات بشه صرف به قدرت رساندن اصلاح طلبان شد بدون اونکه اصلاحات چندانی انجام بشه. همینطور اصلاح طلبان معمولا در عمل بیشتر دنبال اصلاحات سیاسی محدود هستند تا خودشون به قدرت برسند نه اینکه امکان به قدرت رسیدن دیگران رو هم فراهم کنند یا اینکه دنبال حل مشکلی باشند! بسیاری از مشکلات ما هم ریشه در آزادی فردی و اجتماعی و مسائلی مثل سختگیریهای مذهبی داره. همینهاست که مثلا باعث مهاجرت گسترده سفر به خارج میشه و یکی از دلایل مهم خروج ارز و افزایش قیمت ارزه. همینهاست که باعث خروج مغزها میشه. همینهاست که باعث افزایش تنش ما با کشورهای دیگه میشه! اما اصلاح طلبان همیشه آدرس غلط دادند و راه حل عمده مشکلات رو دمکراسی معرفی کردند! مگر چین دمکراسیه؟ البته پیشرفت در زمینه دمکراسی هم لازمه ولی مساله اصلی امروز نیست!
ناشناس۴۵۷۷۰۹۲۱:۱۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۶
من موافق مذاکره با آمریکا هستم. البته شاید همین حالا هم پنهانی‌ شروع شده باشد. حتی بدون اطلاع دولت و وزارت خارجه
ناشناس۴۵۷۷۹۸۲۲:۱۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۶
ظریف و عراقچی که امتحانشونو بد پس دادند با امضاء قرارداد بدون تضمین و سهل النقض
ناشناس۴۵۸۰۲۶۰۳:۴۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۷
تضمین چیو میخوای از آمریکا بگیری؟ میخوای پاهاشونو با زنجیر به خودمون ببندیم یا چند میلیارد دلار برای تضمین بگیریم؟!! اینا چطوره؟
ناشناس۴۵۸۰۴۵۰۶:۱۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۷
دوست عزیز در روابط بین الملل واقعیتی وجود داره بدین مضمون: هیچ کس نمی تونه ابرقدرت ها رو وادار به وفاداری به تعهدات شان کند،شانس بیاری وفا می کنن بدشانس باشی می زنن زیر قول هاشون انصافا این یک مورد مقصر تیم مذاکره نبود
ناشناس۴۵۸۱۱۶۰۸:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۷
اگر جلیلی وزیر خارجه بود و یا دولت احمدی نژاد در راس کار بود و این مصیبت پیش می آمد آیا نظرتان باز این میبود لطفا منصفانه و رو راست بفرمایید ؟
ناشناس۴۵۷۸۰۷۲۲:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۶
اگر به این امید هستی که با مذاکره با امریکا دلار 1000 تومان می شود و قیمت پراید 5 میلیون می شود و همه کشور تبدیل به گلستان می شود در خواب و خیال به سر می بری . سوریه و عراق با اینکه نصف کشورشان دست داعش بود با اینحال این همه ارزش پول ملی شان پایین نیامد و تقریبا ارزش پول ملیشان بدون تغییر باقی ماند . مشکل از داخل است و بی کفایتی مدیران اجرایی . هزارتا قرار داد و مذاکره هم با امریکا انجام بدهیم تا موقعی که مدیران فاسد و بی کفایت و دنبال رانت بازی باشند هیچ تغییری اتفاق نمی افته . تا مدیران باکفایت سر کار نیایند و شفاف سازی واقعی انجام نشود فایده ای نداره . 1400هزار میلیارد پول بدون پشتوانه در کشور چاپ شده و این پول سمت هر جنس و کالایی بره قیمت ان به صورت نجومی بالا می رود . الان هم این حجم عظیم نقدینگی به سمت دلار و سکه و ملک رفته و قیمت انها بالا رفته . تا موقعی که نقدینگی کنترل نشه وضع همینه ! اگر حرف من را باور نداری با یک اقتصاد دان مشورت کن
سعید۴۵۷۸۳۰۲۲:۵۴:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۶
از تفکر لیبرال که در طی چهل سال بعد از انقلاب تیم های اقتصادی مدرک گرفته از دانشگاههای غرب همیشه سکان بخش اقتصادی دولتها را در اختیار داشته اند چیزی جز این انتظار نمی رود
ناشناس۴۵۷۷۱۴۲۱:۱۴:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
باهنر یک زمانی‌ افتخار میکرد که اولین کسی‌ بود احمدی نژاد را برای ریاست جمهوری معرفی‌ کرد. حالا به جای عذرخواهی از مردم مدام بلبل زبانی‌ می‌کند
ناشناس۴۵۷۷۲۹۲۱:۲۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۶
مذاکره برجام جواب نداد چون مشکل داخلیست و دولتمردان سالم و توانمند نبودند ۱۰۰مذاکره هم جواب نمیدهد و دلار گرانترمیشود تا این دولت ورشکسته و رانتی هست
ناشناس۴۵۷۸۱۹۲۲:۳۹:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
حمید رسایی در نقش مدعی العموم!
ناشناس۴۵۷۸۲۴۲۲:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۶
هر مقامی اگر از ایران فرار کتد وزارت اطلاعات و قوه قضائیه مقصر است.
ناشناس۴۵۷۸۲۸۲۲:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۶
اصلاح طلبان که به دروغ این نام را به خود گذاشته وآن را مصادره کرده اند اکنون که نا کارامدی دولت, کشور را در شرایط بدی قرار داده تلاش می کنند با حیله و نیرنگ از مسؤلیت وضع موجود شانه خالی کنند .آنها زمانی که در این دولت و مجلس به قدرت رسیدند و اکثریت کرسی های قدرت را تصاحب کردند بر طبل پیروزی می نواختند و جشن شادی می گرفتند اکنون در حال تنها گذاشتن روحانی هستند.اشتباه روحانی اعتماد کردن به آنها بود.اعتماد کردن به کسانی که سالها است نشان داده اند هیچ گاه مسؤلیت کار های خود را نپذیرفته اند.ازآن تسخیر سفارت خانه تا رانت خواری و فسادفعلی
موفق باشید۴۵۷۹۴۰۰۰:۲۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۷
نشد آقای عطریانفر. کارگزاران در انتخاب آقای نجفی و عدم موفقیت و خطاهای ایشان باید پاسخگو باشند.
ناشناس۴۵۷۹۵۰۰۰:۴۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۷
فکر نمیکنم تو دنیا کشوری باشه که تا این حد به فساد سیستمی دچار شده باشه. خاوری مدیرعامل بانک ملی فرار میکنه و میره، مسئولین یکی رو میزارن ریس بانک مرکزی که اونم مثل خاوری خانوادش تو یک کشور دیگه دارن زندگی میکنن و خودش هم راحت میتونه فلنگ و ببنده و بره!!!
ناشناس۴۵۸۳۲۶۱۰:۲۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۷
بله فساد متاسفانه سیستماتیک شده در این کشور
ناشناس۴۵۷۹۵۱۰۰:۴۶:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۷
چرا نهادهای امنیتی کشور و وزارت امور خارجه ، مطلب اظهار شده توسط آقای رسایی در مورد خانواده آقای سیف را راستی آزمایی نمی کنند تا مردم از حقیقت آگاه شوند .
ناشناس۴۵۸۰۴۰۰۵:۲۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۷
آقا جون چرا نسبت به اظهارات رسائى واكنشى نشون داده نميشه ؟! اگه راست گفته بايد فوراً علت خروج خانواده سيف رو بررسى و برخورد كرد، احتمال قوى هم هست كه رسايى شانتاژ كنه ،
ناشناس۴۵۸۳۱۸۱۰:۱۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۷
من ميدونم كه بكي از دخترهاشون اقامت استراليا داره، ولي قبل از اين كه ايشون رئيس بانك مركزي بشه از ايران رفته بودن، نه در ماه هاي اخير. آقاي رسايي بد عمل مي كنن
جلال۴۶۰۳۲۲۰۰:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۸
اقا لطفا به دولت بگوید من پول فشنگ و دفن کنار گذاشتم بیاید ما را بکشد و بعد چال کند ما راحت بشویم اقا خسته شدیم . اگر انسان مختار چرا من باید در ایران بدنیا بیایم چرا باید روحانی رییس جمهور ما باشد چرا ... من دوست داشتم در کانادا باشم ... زندگی سگی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین