برای آینده انرژی ایران

سید محمدصادق میرمحمدی*، گروه تعاملی الف،   3970506062 ۹۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
برای آینده انرژی ایران

قرارداد 200 میلیارد دلاری عربستان با یک بانک ژاپنی برای ساخت نیروگاه خورشیدی در عربستان عنوان تیتر بسیاری از خبرگزاری های جهان در فروروردین ماه بود. این پروژه قرار است 100 هزار شغل مستقیم در عربستان ایجاد کند، 40 میلیارد دلار در هزینه برق عربستان صرفه جویی کند و 200 گیگاوات ساعت به ظرفیت برق عربستان در سال 2030 اضافه کند، چیزی در حدود 4 برابر، هنگام پرمصرف ترین زمان مصرف در ایران.(دویچوله فارسی) جنگ های آینده بشر در زمینه انرژی خواهد بود. میزان تولید انرژی یکی از فاکتورهای تأثیر گذار در رتبه اقتصادی و توسعه کشورهاست. با این تفاسیر آیا کشور ما ایران توان تولید انرژی خورشیدی در سطح کلان را دارد؟ در ادامه به این سؤال پاسخ داده می شود.

جغرافیای ایران
ایران از کشورهای خشک و کم باران جهان است. دارابودن مساحت وسیعی از بیابان های گرم، مزیتی است که می تواند مارا بر آن دارد که در آینده کشور از آن استفاده پایدار کنیم. در حال حاضر سطح بیابان ها، کویر ها و شنزار های کشور 34 میلیون هکتار و مراتع فقیرکویری 16 میلیون هکتار برآورد می شود. جمع این دو عدد، عدد 500 هزار کیلومتر مربع را به ما می دهد. تقریباً 30 درصد مساحت ایران .(ایران دیزرت)

پتانسیل تولید انرژی خورشیدی
هر 10 مگاوات ساعت تولید انرژی فتوولتائیک حدود 50 هزار متر مربع مساحت لازم دارد. (سولار انرژی پنلز). چنانچه 50 درصد مساحت 50 میلیون هکتاری ایران قابل استفاده برای نیروگاه های خورشیدی باشد و 20 درصد این مساحت بابت تأسیسات و تجهیزات قدرت و انتقال و زیرساخت های برق مورد نیاز باشد، حدود 30 درصد این مساحت یعنی حدود 150 هزار کیلومتر مربع و این مساحت توان بالقوه تولید 30 هزار گیگاوات ساعت برق را دارد.

فرهنگ مصرف
کشور ما از نظر فرهنگ استفاده سرانه انرژی جایگاه بسیار بدی دارد. ما حدوداٌ به اندازه چین 1 میلیارد نفری گاز مصرف میکنیم و به اندازه یک کشور 200 میلیون نفری برق مصرف می کنیم. (ویکی پدیا). 6 برابر میانگین جهانی بنزین و 2 برابر میانگین جهانی آب مصرف میکنیم(بانکی). مصرف بی رویه و فرهنگ غلط ساختاری به حدی است که کارشناسان پیش بینی می کنند اصولاً ایران در صد سال آینده چیزی برای سوزاندن و فروختن و مصرف کردن ندارد. پس باید چاره ای اندیشید. 2 راه پیش پای کشور وجود دارد. راه اول تغییر نگرش و فرهنگ جامعه در استفاده درست از انرژی و منابع طبیعی و راه دوم سرمایه گذاری در جهت یافتن راه هایی برای بدست آوردن انرژی رایگان و پایدار و تمیز. سرمایه گذاری صرفاً فرهنگی، مار از پیشرفت مهندسی دنیا عقب می اندازد و باعث زیان در آینده می شود. بنابراین به نظر مؤلف بهترین راه، درکنار راه فرهنگی، استفاده از ظرفیت های جغرافیایی کشور و استفاده احسن از این امکانات خدادادی است. و در این میان روی آوردن به انرژی خورشیدی در کلان کشور می تواند بهترین گزینه باشد.

هزینه های انرژی در کشور
ما نزدیک به 30 میلیارد لیتر بنزین در سال می سوزانیم(اقتصاد آنلاین). اگر این مقدار در عدد حداقل لیتری 3500 تومان (به دلار الان) قیمت فوب منطقه ای ضرب کنیم، مبلغی حدود 105هزار میلیارد تومان در سال فقط در بخش حمل و نقل بنزینی می باشد. در بخش گاز ما حدود 190 میلیارد متر مکعب در سال گاز مصرف می کنیم(اکو نیوز). که با احتساب 8 سنت بر متر مکعب قیمت گاز صادراتی ایران، مبلغ 16.8 دلار که چنانچه دلار را 7000 تومان در نظر بگیریم. حدود 106 هزار میلیارد تومان در بخش گاز هزینه می شود.

در بخش مصرف برق رتبه 18 دنیا با مصرف سالیانه 218میلیارد کیلو وات ساعت (ویکی پدیا 2014) را داریم. هزینه تولید برق در برخی از نیروگاه ها تا 300 تومان برای هر کیلو وات ساعت می رسد(اقتصاد آنلاین). در برخی اظهار نظرها که از طرف مدیرعامل توانیرگفته شده، ایران 60 میلیارد دلار سالیانه هزینه تولید برق می کند(عیارآنلاین).

در بخش سرمایش خانگی حدود 16 میلیون کولر آبی در کشور که هرکدام به طور متوسط در شبانه روز حداقل 200 لیتر آب مصرف کنند و چنانچه در سال 110 روز روشن باشند حدود 35 میلیارد متر مکعب آب را در سال به مصرف غیر از شرب می رسانند. اگر هزینه تولید هر متر مکعب آب 1400 تومان باشد(ایسنا)، ضرب این دوعددحدود5هزار میلیاردتومان هزینه این بخش می باشد. این در شرایطی است که کشور دچار بحران حاد کم آبی است. همچنین کمبود آب باعث کاهش توان تولید برق آبی شده و کشور را دچار بحران کم برقی هم می کند.

هزینه احداث نیروگاههای خورشیدی
هزینه احداث و سرمایه گذاری یک نیروگاه خورشیدی بالاست. طبق نظر انجمن انرژی نو آمریکا درسال 2017 هزینه ساخت یک نیروگاه فتوولتائیک mw 10 حدود17 میلیون دلار می باشد. با احتساب دلار 4300 تومان (نرخ دولتی) برای احداث یک نیروگاه بزرگ 1000 مگاواتی حدود 7300 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم است و این هزینه بالایی است. اما با نگاه به هزینه های بسیار زیادسالیانه دولت دربخش انرژی این عدد توجیه پذیر می باشد. صنعت برق از صنایع زیرساختی می باشد و آرزوی هر کشوری است در دنیا به انرژی پاک ارزان و پایدار دسترسی پیدا کند. زیرا این زیرساخت مهم کشورها را به مقاصد مهمی می رساند که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

حمل و نقل
حمل و نقل از ضروریات زندگی امروز می باشد. استفاده از وسیله نقلیه در همه جای دنیا رفاه و آسایش را به همراه می آورد. اما این رفاه با مخاطراتی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، تلفات جانی و مالی همراه است. استفاده از خودروهای برقی چاره ی کار است. وقتی دسترسی به منابع رایگان انرژی دارید می توانید با خیال راحت از خودروهای برقی استفاده کنید. خودروهای برقی عموماً کوچک اند و سرعت کمی دارند و آلایندگی ندارند. به این ترتیب مشکل آلودگی هوا، ترافیک و تلفات جانی و مالی به حداقل می رسد. حوزه ی حمل و نقل بسیار گسترده و سودآور می باشد. استفاده از قطارهای تندرو برقی، اتوبوس های برقی و سایر وسیله های نقلیه ی عمومی راهکار بسیار مهمی در بحث درآمدزایی و افزایش راندمان سیستم حمل و نقل عمومی می باشد.

بخش خانگی
استفاده از هیترهای برقی، اجاق های برقی، آب گرمکن برقی یا خورشیدی، کولر گازی و وسایل برقی به جای وسایل گازسوز می تواند علاوه بر ضریب امنیت بالا، مصرف انرژی فسیلی را به حداقل برساند. ضمن اینکه استفاده از کولرهای گازی مصرف آب را به حداقل رسانده و رفاه بیشتری نیز به همراه دارد.

محیط زیست
استفاده از نیروگاه های خورشیدی باعث کاهش گرمای تولیدی در نیروگاه های حرارتی و کاهش آلودگی هوا می شود. کاهش انتشار گازهای گل خانه یی و کمک به بهبود وضعیت آب و هوایی حفظ منابع آبی، استفاده از تکنولوژی روز جهت تصفیه آب و برگشت به چرخه مصرف (که غالباً انرژی بر هست) از مزایای مهم محیط زیست است.

اقتصادی
کشورما به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارد. با تغییر رویکرد کلان به سمت انرژی خورشیدی و پوشش بیشتر مساحت بیابان ها و کویرهای ایران با نیروگاه های خورشیدی و موارد مطرح شده می توان یک انقلابی را در اقتصاد ایجادکرد. کارخانه های سازنده ی صفحات خورشیدی و ادوات آن دایر شده و شروع به فعالیت می کنند. شرکت های تولیدکننده ی باتری، کارخانه های تولیدکننده ی خودرو ولوازم یدکی، واردکنندگان تکنولوژی و در این بین نیاز به خیل عظیمی از نیروهای ساده و متخصص می که به صورت پیمانکاری یا در مجموعه ی شرکت ها و کارخانجات شروع به فعالیت می کنند. کاهش سریع نرخ بیکاری و رشد اقتصادی از مزایای پیاده سازی این سیستم می باشد.

تفاوت سرمایه گذاری اقتصادی در حوزه ی صنعت باحوزه ی انرژی در این است که در حوزه ی صنعت تازمانی که تقاضا وجود دارد تولید و سودآوری هم وجود دارد و به صرفه خواهد بود و زمانی که تقاضا به هر ترتیبی (تحریم، درآمدکم، وضع اقتصادی بد و...) کم یا قطع گردد تولید وسرمایه گذاری انجام گرفته از بین خواهد رفت. اما حوزه ی انرژی حوزه ایست با تقاضای همیشه روبه افزایش و نامحدود و بی پایان و زمانی که برای تولید انرژی نیاز به سوخت نداشته باشیم هیچ زمانی سرمایه گذاری، هرچند زیاد از بین نخواهد رفت. در واقع از نظر اقتصادی همواره حوزه ی انرژی هزینه ی خود را مستهلک خواهد کرد.

مطالب گفته شده در بالا تنها بخشی از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی است. پیشنهاد می شود از ظرفیت های صندوق توسعه ی ملی و سرمایه گذاری شریک در سود (فاینانس) خارجی برای تامین مالی این پروژه های استفاده شود. می توان بیابان های ایران را به صورت بخش بخش و پروژه ای به شرکت ها در قالب فرصت سرمایه گذاری ارائه کرد و تسهیلات مناسبی را برای آنها مهیا نمود. این پروژه ها می تواند چشم انداز سی ساله ی آینده ی ایران باشد، باید شروع کرد تا دیر نشده.

* کارشناس انرژی و مدیر سایت قدرتی به نام برق

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۶۴۰۳۱۰:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۶
این حجم عظیم نقدینگی اگر درست مدیریت میشد همه برای پروژه های نیروگاه خورشیدی پول به اندازه کافی بود هم پروژه های نفتی. زنگنه گفته بود برای توسعه میادین نفتی به 60 هزار میلیارد سرمایه نیازه. این 60 هزار میلیارد تقسیم بر هر خانواده ایرانی میشه 8 میلیون تومن
محمد۴۵۶۸۵۲۱۳:۵۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
فقط یک حساب سر انگشتی برای عزیزان که بدونن انرژی هسته ای به صرفه نمی باشد چه ریالی و چه زمانی. در قراردادی که 2 سال پیش با روسیه بسته شد برای 2000 مگاوات برق هسته ای قراردادی 10 میلیارد دلاری بسته شد اون هم برای مدت 10 سال. حال به این نکته توجه بفرمائید لطفا که برای هدف 20 هزار مگاواتی در برنامه هسته ای حداقل 100 میلیارد دلار اون هم حداقل 50 سال زمان نیاز می باشد در خوش بینانه ترین حالت یعنی عمر یک نسل از مردم ایران. در حالی که بنا به اطلاعات نویسنده مقاله، به ازای هر یک میلیارد دلار 1000 مگا وات برق خورشیدی تولید می شود یعنی چیزی حدود 100 هزار مگاوات. حال مردم عزیز خود قضاوت کنند: انرژی هسته ای 20 هزار مگاوات - حداقل 50 سال - 100 میلیارد دلار انرژی خورشیدی 100 هزار مگاوات- نهایتا 20 سال - 100 میلیارد دلار
ناشناس۴۵۶۹۷۵۱۴:۴۴:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۶
انرژی هسته ای فقط برای تولید برق نیست و مزایای بسیار دیگری نیز دارد...
ناشناس۴۵۷۴۲۴۱۸:۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۶
آن مزایا را بفرمایید
ناشناس۴۵۷۵۷۸۱۹:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
منفجر هم میشه...
ناشناس۴۵۷۸۲۳۲۲:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
هسته ای کاربردهای فراوانی دارد از جمله: درمانی، فناوری تشخیص، فناوری کشاورزی، کامپیوتر و ارتباطات و .... البته بعضیها معاهده پاریس را امضاء کردند و ناچارند برق خورشیدی را تبلیغ کنند.
ناشناس۴۵۸۵۳۸۱۱:۵۰:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۷
کامنت گذار اسرائیلی تو که بهتر می دونی خودت را به کوچه علی چپ نزن!
محمد۴۵۷۷۱۹۲۱:۱۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
دوست عزیز فقط یک کلام برای شما بگویم، ایران به لحاظ تمامی تحقیقات صورت گرفته جز فقیرترین کشورهای دنیا محسوب می شود، دلیل این گفته هم تمامی قراردادهای ساخت نیروگاه هسته ای هست که با روسیه بسته شده و تامین سوخت ان به عهده روسیه گذاشته شده است. متاسفانه سرمایه گذاری امروز ما روی نیروگاه های هسته ای دقیقا همان غصه پر قصه سد دوستی در خراسان رضوی است که سر منشا آب در افغانستان بود و امروز میبینیم، افغانستان با بهره برداری از سد سلما در بالا دست ظرفیت سد دوستی به پایینتر از ابگیر افتاده ( حجم مرده سد) در واقعیت یعنی صفر. حال شما ببین آیا سرمایه گذاری روی انرژی که شیرش قطع و وصلش در دست ما نیست عقلا منطقی است?!
ناشناس۴۵۷۱۶۴۱۵:۵۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۶
مطلب فوق از دویچوله فارسی گرفته شده که مربوط به آلمان است. آلمان از فروشندگان و صادرکنندگان پنلهای خورشیدی است. پیدا کنید پرتقال فروش را؟
ناشناس۴۵۷۱۹۹۱۶:۱۴:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
1-دانش نویسنده در سطح کارشناسی است! 2-مطالب ایشان استناد علمی قوی نداشته بلکه خواسته یا ناخواسته تجاری است. 3-کاربرد انرژی خورشیدی محدود است وفقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند.
ناشناس۴۵۷۵۰۳۱۸:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۶
محاسبه و قیمتهای شما درست نیست ضمن اینکه عمر نیروگاه و اصطحلاک را محاسبه نکردید در حال حاضر و با تکنولوژی فعلی، نیروگاه خورشیدی از گرانترین، روشهای تولید برق است مقالات مختلفی در این زمینه در اینترنت وجود دارد گسترش فراوان نیروگاههای هسته‌ای در کشورهای توسعه یافته هم دلیلی بر مطلوبیت این روش تولید برق است
ناشناس۴۵۸۶۴۳۱۲:۳۵:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۷
استهلاک نه اصطهلاک
ناشناس۴۵۷۵۶۷۱۹:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۶
باید بگم که هزینه انرژی هسته ای بیشتر از اینها میشه با توجه به اینکه بخاطر انرژی هسته ای تحریم شدیم و اینهمه هزینه اضافی برای دور زدن تحریم به ما تحمیل شده
فرهاد۴۵۷۸۶۶۲۳:۳۶:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۶
درست است که ساخت نیروگاه هسته ای چندین برابر نیروگاه های دیگر هزینه دارد اما بهتر است بدانید که هزینه سوخت یک سال تولید 1000 مگاوات برق هسته ای حدود 60 میلیون دلار اما هزینه سوخت یک سال یک نیروگاه سوخت فسیلی برای همان مقدار برق حدود یک میلیارد دلار است. بنابراین بعد از حدود ده سال نیروگاه هسته ای از حیث هزینه با نیروگاه مشابه فسیلی برابر شده و پس از آن به مراتب کم هزینه تر می شود.
ناشناس۴۵۷۹۴۴۰۰:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۷
فرضیات و نتیجه گیری شما بر مبنای تکنولوژی موجود هست. مثل صنعت نفت که بعضی ذخایر وجود دارند که بهره برداری از آنها به صرفه نمیباشد چرا که هزینه برداشت از مبلغ نفت استخراج شده بیشتر است اما این ذخایر طی سالها با پیشرفت فناوری و کاهش هزینه های بهره برداری قابل برداشت می شوند. حال منطقی است که بگوییم این ذخایر بدرد نمیخورند و به بیگانه ببخشیم تا دست از سرمان بردارند؟!
ناشناس۴۵۶۸۸۰۱۴:۰۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
الان چند سالی است که بخاری گازی ژاپنی به ایران وارد می شود این بخاری ها یک سوم بخاری ایرانی گاز مصرف می کنه و گرمای تولیدی ان چند برابر بخاری های ایرانی است چرا در ایران دولت کارخانه ها را مجبور نمی کنه مثل بخاری زاپنی تولید کنند؟ تکنولوزی پیچیده ای هم نداره ؟ همین یک قلم باعث کم شدن مصرف گاز کشور در حدود 70 درصد می شود
ناشناس۴۵۷۳۹۱۱۷:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
مثبت دادم ولی مشکل همین اقتصاد دستوری هست! دولت.. باید شرایط اقتصاد رو فراهم کنند نه دستور بدهند چی تولید کن چی نکن!
ناشناس۴۵۶۸۹۷۱۴:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۶
کل نقدینگی مردم حدود 150 هزار میلیارده . بقیه پول کشور که حدود 1000 هزار میلیارد است در اختیار بانک ها و شرکت های دولتی است . دولت براحتی می تواند پول لازم برای انجام این پروزه ها را تهیه کنه منتهی مدیران بی کفایت مشکل کشور هست
ناشناس۴۵۶۹۳۷۱۴:۲۶:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۶
بهترین کار استفاده همزمان از انرزی خورشیدی و انرزی بادی است . از انرزی خورشیدی فقط در ساعات از روز می شود استفاده کرد . اگر هوا ابری شود و یا در عصر و شب نمی شود از انرزی خورشیدی استفاده کرد .انرزی بادی هم گزینه خوبی است و در شب هم می تواند برق تولید کند برخلاف انرزی خورشیدی که در شب و عصر و صبح و هوای ابری کار نمی کند . با ساخت توربین های کوچک در کشور قیمت تولید ان به یک سوم کاهش پیدا می کنه .
ناشناس۴۵۷۱۳۷۱۵:۴۶:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۶
هردو نوع انرژی باد و خورشید پایدار و پرتوان و پربازده نیستند.
ناشناس۴۵۷۲۱۹۱۶:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۶
ولی من فکر می کنم برق حاصل از انرژی خورشیدی و توبین های بادی قابل ذخیره در خازن های بزرگ و پرقدرت هستند وگرنه استفاده از پنل های خورشیدی اینقدر رایج نبود.
ناشناس۴۵۷۵۰۸۱۸:۵۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۶
برای ذخیره برق ناچاریم از انواع باتریها استفاده کنیم این یکی از ضعفهای سیستمهای تولید خورشیدی و بادی است، زیرا هزینه را بالا برده و آلودگی زیادی برای محیط زیست خواهد داشت. مگر اینکه با پیشرفتهای جدید که باتریهای هسته‌ای تولید شده، بتوانیم باتریهای هستهای را جایگزین کنیم که تا ۱۰۰ سال عمر دارند
ناشناس۴۵۶۴۱۶۱۰:۴۰:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۶
برادر من اگه 20 سال پیش که دنبال انرژی هسته بودین به فکر انرژی خورشیدی میرفتین و میلیاردها دلاری که مستقیم و غیر مستقیم خرج این بازی بی نتیجه کردین را 10 درصدش را هزینه تحقیقات و وارد کردن این تکنولوژی میکردید امروز جایگاه ایران در جهان خیلی معتبر تر و بالا تر بود
بنیامین۴۵۶۵۲۷۱۱:۲۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۶
سلام انرژی خورشیدی یک انرژی مکمل محسوب میشه و به دلایلی منبعی استراتژیک نیست ، تمام کشورهای سعی می کنن در تامین منابع برق راهکارهای متنوعی داشته باشن . الان خود آمریکا تنها ۱۳ درصد از انرژی های تجدید پذیر استفاده می کنه که ۰.۶ درصد خورشیدیه و از صد در صد سبد انرژی آمریکا ۱۹ درصد اتمیه که داره سهمش میره بالا و بقیه انرژی (۳۳ درصد از ذغال سنگ و ۳۲ درصد از گاز طبیعی استفاده ) در آلمان ۳۶ درصد ذغال ( hard coal و lignite ) و ۱۳ درصد گاز طبیعی و ۱۱ درصد انرژی اتمیه ۳۳ درصد تجدید پذیره که ۴۰ درصد از اون خورشیدیه سوخت کشتی های پهن پیکر و زیر دریایی مخصوصا زیر دریایی های آبهای عمیق که همشون اتمی هستن، رادیو دارو و هزار مصرف مفید هسته ای آیا تنها برق خورشیدی میتونه جایگزین آنها بشه!!!
ناشناس۴۵۶۶۶۶۱۲:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۶
حالا شما اول کشتی پهن پیکر و زیردریایی رو بساز، یک سال سوختش رو از بیرون بخر، بعد در داخل تولید کن!! نه اینکه اول رفتیم دنبال سوخت!!!!
بنیامین۴۵۷۰۶۶۱۵:۲۰:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۶
شما اول ماشین تولید می کنی بعد سراغ تولید بنزینش میری مثل سیاست دولت، اول کشتی درست می کنی بعد راکتور رو سوار می کنی!!! لابد تستم لازم نداره اروپا هم منتظره ما تولید کنیم اونها هم سوخت بدن !!! وقتی حرف از سوخت بیست درصد شد یه عده پوز خند میزدند! ولی بد ضایع شدن بدجوری!
علی۴۵۶۶۸۸۱۲:۳۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۶
برای ایران هزینه بر بود با توجه به سیاست هاش
ناشناس۴۵۷۰۳۲۱۵:۰۶:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۶
آخه نون یه عده آجر می شد
ناشناس۴۵۶۶۴۹۱۲:۱۹:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۶
با توضیحات کارشناس محترم معلوم شد 15 درصد مساحت کل ایران!! لازم است تا پنل خورشیدی نصب شده و 30 هزار مگاوات (15 برابر نیروگاه منتظر قائم قزوین) برق بدهد فعلا انرژی خورشیدی در حد پایلوت و مصارف محدود محلی میتواند مطرح باشد
ناشناس۴۵۶۷۷۹۱۳:۱۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
شب چطور برق تولید میکنه؟ وقتی هوا ابری است؟ چه کسی از این سطح وسیع مراقبت و نگهدای میکنه؟
ناشناس۴۵۶۹۱۳۱۴:۱۸:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۶
به اشتغال زایی هم فکرکنید.
علی۴۵۶۸۹۸۱۴:۱۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
30 هزار گیگاوات فرمودن. هزار برابر آن چیزی که شما تصور کرده اید. برای شب هم از باتری های ذخیره ساز استفاده می کنن. یکی از دلایلی هم که امروز انرژی خورشیدی گران تمام می شود همین باتری ها است.
ناشناس۴۵۷۵۷۳۱۹:۳۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۶
قرار نیست 24 ساعت از انرژی خورشیدی استفاده بشه در زمان روز و پیک این انرژی به برق تزریق میشه و کمک می کنه مازادش هم فروخته میشه مابقیه نیاز ما مثل سابف تامین میشه قرار نیست سیستمهای قبلی برداشته بشه
ناشناس۴۵۷۴۰۰۱۸:۰۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۶
نیروگاه هسته ای داشتن فقط یکی از ابعاد توانایی هسته ای هست و آنچه که در این بیست سال سرش دعوا بوده اصلا این نیست دعوا سر داشتن چرخه تولید سوخت هسته ای است که در دهها بعد دیگر نیز کاربرد دارد و از نیاز های کشور است.
ناشناس۴۵۶۴۲۱۱۰:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۶
به جای غنی سازی به دنبال انرژی خورشیدی رفته بودیم، الان در جهان جز 5 کشور اول بودیم.
ناشناس۴۵۶۴۸۹۱۱:۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۶
دانش هسته اي كه فقط توليد برق و بمب كه نيست انيشتين
ناشناس۴۵۶۵۰۱۱۱:۱۹:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۶
البته اگر میگذاشتند...
ناشناس۴۵۶۶۳۵۱۲:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۶
امارات هم نیروگاه هسته ای دارد ، همه می سازند پس چرا کسی کاری نداره؟
ناشناس۴۵۶۷۸۴۱۳:۱۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
چون به دنبال غنی سازی نرفته.
ناشناس۴۵۶۷۷۶۱۳:۰۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۶
جهت اطلاع همین کشورهای اول دنیا: بیشترین درصد استفاده از برق هسته ای و کمترین درصد استفاده از برق خورشیدی را دارند. لطفا بیشتر مطالعه عمیق کنید و کمتر جو گیر فضای مجازی (دانش سطحی و ناقص) باشید. اظهار نظر بدون اطلاع، باعث اتلاف وقت خود و دیگران است.
ناشناس۴۵۷۱۰۱۱۵:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
ایالات متحده دارای 99 نیروگاه اتمی فعال با توان تولید سالانه 800 تراوات ساعت الکتریسیته است... ولی همین تعداد نیروگاه اتمی فقط 20 درصد کل برق مصرفی آمریکا را تامین میکند. بنابراین لطفا بدون اطلاعات اظهار نظر نکنیم
ناشناس۴۵۷۵۳۷۱۹:۱۶:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
20 درصد کم نیست. ما هنوز یک درصد هم نداریم. همین کشور امریکا چند درصد برق خورشیدی تولید میکند؟
ناشناس۴۵۷۴۸۸۱۸:۴۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۶
به جای غنی سازی اگه نیروگاه هسته ای ساخته بودیم بهتر بود!!
ناشناس۴۵۶۴۳۰۱۰:۴۷:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۶
سوال اینه کی باید جواب این نادیده گرفتن انرژی خورشیدی رو بده؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۵۶۴۴۰۱۰:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۶
از آنجایی که سررشته علمی ندارند تقریبا کاری رو ندیدم که با دانش و علم به جلو برده باشند سد ساختند شد گتوند پل ساختند شد ارومیه
ناشناس۴۵۶۴۴۱۱۰:۵۳:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۶
فعلا در مورد گسترش نیروگاههای تجدید پذیر برنامه خاصی نداریم
علی۴۵۶۴۵۵۱۰:۵۷:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۶
آمارهایی که در بخش مصرف داده شده است کاملاً غلط است. میانگین مصرف سرانه برق در ایران حدود 3000 کیلووات در ساعت و کمتر از میانگین جهانی (با احتساب چند میلیارد نفری که دسترسی به برق ندراند) میانگین مصرف در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که جمعیتی نزدیک به ما دارند 7000 کیلو وات بر ساعت است و در کشوری مانند آمریکا 13000 کیلو وات بر ساعت است. مصرف گاز چین، پایین است، چرا که عمده انرژی مورد نیاز نیروگاه های این کشور از ذغال سنگ تامین می شود. به صورت کلی برای مقایسه مصرف انرژی در دو کشور همه منابع انرژی مصرفی را به یک واحد معادل تبدیل کرد و ببعد مقایسه انجام داد. در حال سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی نیاز به هزینه اولیه بالایی دارد، ضمن اینکه هزینه های زیادی هم بایستی در دوره نگه داری متحمل شد. آنچه امروز در انرژی های نو توجیه پذیر است. سرمایه گذاری در انرژی بادی به خصوص توربین های بسیار بلند ساحلی است. ایران هم در شمال و هم در جنوب سواحل وسیعی دارد و سرمایه گذاری در انرژی بادی برای ما امکان پذیر است.
ناشناس۴۵۶۴۶۸۱۱:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
لابد چون عربستان این طرح را در پیش گرفته، ایران هم باید چنین کند. چرا هر گونه طرحی در ایران، روی کردی تضاد گرایانه دارد؟ یعنی کارشناسان ایرانی تا سه دهه پیش یا بیش تر، چنین ضرورتی را احساس نمی کردند؟ یا مثلا به جای فرستادن گاز به درون منازل و ساختمان‌های شهری، گاز را به نیروگاهای مولد برق می‌فرستادند، و استفاده از برق به جای گاز در سوخت درون شهری اتفاق می افتاد و ارتقاء سطح هوای پاک با کاربرد برق به جای گاز در شهرها، امکان پذیر می شد. لابد چون عربستان، این کار را نکرده، امکان پذیر نبوده؟
ناشناس۴۵۶۵۳۴۱۱:۳۱:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۶
به نظر من باید تعرفه ورود پنلهای خورشیدی به صفر یا نزدیک صفر برسه و مردم را تشویق کرد برای استفاده از کولر گازی از پنلهای خورشیدی استفاده کنند بدین ترتیب هزینه برای دولت مرتب نیست و کار هم بدست خود مردم انجام خواهد شد و انرژی خورشیدی در خانه ها جمع آوری و استفاده خواهد شد
ناشناس۴۵۶۶۶۸۱۲:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۶
مصرف کولرهای گازی بسیار بالاست. راندمان پانلهای خورشیدی بسیار پایین است. انرژی خورشیدی یکی از گرانترین انوع انرژی است. عربستان پول برای هر چیزی خرج میکند از جمله تخریب یمن. پس دلیل نیست. فرانسه 75 درصد انرژی برق خود را از نیروگاه هسته ای تامین می کند. امریکا 104 نیروگاه برق هسته ای دارد. هزینه تولید برق خورشیدی حدود 10 برابر هزینه برق متداول در کشور است. آنها که پنل تولید می کنند بیشتر فروشنده هستند تا مصرف کننده.!
ناشناس۴۵۷۰۷۹۱۵:۲۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۶
آلملن و ژاپن به سمت حذف کامل نیروگاههای هسته ای حرکت می کنند
ناشناس۴۵۷۱۰۸۱۵:۳۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۶
بله آمریکا 99 راکتور اتمی تولید برق دارد، ولی این همه راکتور اتمی تنها 20 درصد کل الکتریسیته مصرفی آمریکا را تامین میکند. بنابراین لطفا احساسی نظر ندهید.
ناشناس۴۵۶۹۱۹۱۴:۲۰:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۶
کولر گازی چهار برابر کولر ابی برق مصرف می کنه و اصلا گزینه خوبی نیست اگر استفاده از کولر گازی در ایران فراگیر بشه فاجعه بزرگی برای برق کشور اتفاق می افته و هیچ کسی هم نمی تواند کاری بکنه . همین الان به خاطر زیاد شدن استفاده از کولر گازی با کمبود برق مواجه شدیم
ناشناس۴۵۷۰۸۳۱۵:۲۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۶
در خود ایران کارخانه های زیادی هستند که پنل خورشیدی تولید می کنند اگر از این کارخانه ها حمایت بشه بهتره . قیمت تولید در داخل بسیار کمتر از نمونه وارداتی ان است .واردات پنل خوب نیست باعث خروج ارز از کشور می شود . همین کارخانه های داخلی را حمایت کنند بهتر است ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز
محمد قاسمی۴۵۶۵۳۸۱۱:۳۳:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
فرهنگ مصرف ما مشکلی نداره تو رو خدا اینقدر این ملت رو نکوبید دولت میاد کارخونه تولید بخاری میزنه با مصرف سه برابر میانگین جهانی امکانات تولید خانه های کم مصرف و نگهدارنده انرژی رو در اختیار نمیگذاره خودروی سه برابر مصرف جهانی میده دست مردم و دو برابر مالیات و سه برابر قیمت پولش رو میگیره و با 200 دلار حقوق سرشون منت میذاره دولت خودش رو بکشه کنار ، مدیریت ارز و اینها رو رها کنه و بذاره مردم اقتصاد رو دست بگیرن ببین 20 سال دیگه از کره جنوبی جلو میزنیم
ناشناس۴۵۶۵۴۶۱۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۶
٤٣ سال پيش بر اساس اقتضايات دهه ٦٠ و ٧٠ ميليادي. و مسير تكنلوژيكي دنيا ، شاه شروع به حركت در راستاي انرژي هسته اي كرد كه زمان خودش منبع جديد انرژي محسوب ميشد تو دنيا و استارت نيروگاه بوشهر توسط المانها شكل گرفت كه بعد انقلاب و جنگ متوقف شد . ولي بعد تجارب تلخ مثل چرنويل يا ژاپن ٢٠١١ ، اكثر كشورهاي توسعه يافته شروع به شات دان كردن نيروگاههاي اتمي خودشون كردن و توسعه انرژيهاي نو . اونوقت ما بحث هسته اي رو جاي نگاه علمي به مقوله انرژي و جايگزينهاي انرژي فسيلي تبديل به يك مقوله حيثيتي براي جانعه كرديم و بعد از سالها كه شاكله مولد هاي امرژي تو دنيا تغيير كرده بود شروع و اصرار كرديم به يك تصميم قديمي جاي نگاه به اينده و مسيرهاي جايگزين تكنولوژي. به خاطر تحريمها و هزينه هاي تحميل شده چند برابري ، براي ١٠٠٠ مگاوات برق هسته اي تو بوشهر تا الان به گفته منابع داخلي حدود ٢٠ ميليارد دلار هزينه مستقيم شده كه اين رقم معادل توسعه حدود فارم ٢٠ هزار مگاوات از انرژيهاي نو ( خورشيدي و بادي ) هست . يعني ما كاري كرديم كه به نسبت هزينه مستقيم انجام شده در قياس با انرژيهاي نو ( كه نسبت به برق فسيلي گرانتر هستن ) نهايتا يك بيستم خروجي داشتيم. اين يعني تصميم استراتژيك غير كارا . ٢٠ ميليارد دلار صرفا هزينه مستقيم من كاري به هزينه هاي تحريمها و فرصتهاي از دست رفته اين سالها ندارم . ما اگر ميخوايم در اينده انرژي دنيا و صادرات انرژي جايگاهي داشته باشيم ، تنها راهش توسعه انرژيهاي پاك هست با توجه به روند توسعه انرژي در كشورهاي توسعه يافته. دكتر علي ابراهيمي ( محقق و شاغل در حوزه انرژي و دريا نروژ )
ناشناس۴۵۶۵۶۵۱۱:۴۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۶
حمایت نمیکنند دونفر متخصص که دوسال روی انرژی بادی زحمت کشیدند مجوز گرفتند وبیش ازچندمیلیارد از جیبشان خرج کردندچقدر وقت گذاشتندبا مسئولین دولتی صحبت کردندهمه جا زبانی تشویق میکردندولی عملا هیچ حمایتی نشدندباکلی سرخوردگی وضرر ناامیدشده ودرحال رها کردن هستندوکسی هم توجه نمیکنه درحالیکه بسیار برای مملکت نسبت به انواع منابع انرژی کم هزینه تر وبدون ضرر محیط زیستی بود چراحمایت نمیکنند الله واعلم خدایا به مملکت ما همه نعمتها ی طبیعی مثل بادوافتاب را دادی به مسئولین مملکت احساس تعهدبده امین
ناشناس۴۵۶۷۲۷۱۲:۵۰:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
وقتی توجیه اقتصادی نداشته باشه همین میشه.
ناشناس۴۵۷۰۶۷۱۵:۲۰:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
اتفاقا هم برای سرمایه گذار وهم برای مملکت بسیار بصرفه بود زیرا همه چیزش محاسبه شده بود وزارت نیرو تعهد خرید داده بود وبرای100 مگاوات حدود 100میلیون یورو سرمایه نیاز بود و سالانه حدود 130میلیاردتومان وزارت نیروخریدبرق میکرد که تقریبا 90درصدش برای موسس وسرمایه گذارسودبود و منبع انرژی هم که بادبودکه محاسبه وتامین بودفقط حمایت لازم بود که نشد
رضا۴۵۶۵۷۷۱۱:۴۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۶
این چطور گزارش و مطلبی که چاپ کردید یه جا دلار 4300 یه جا دلار 7000 یه جا منبع خبر ... و یه جا ... یعنی ما یه سامانه درست و درمون آماری تو این مملکت نداریم ؟ بعدش دولت اگه به جای آوردن گاز به خ.نه ها اونو به برق تبدیل می کرد شاید خیلی پرت انرژی و بصرفه تر در می اومد
ناشناس۴۵۶۵۹۲۱۱:۵۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۶
انرژی خورشیدی خوب است اما مقدار تولید از ان بسیار کم است و بسیار گران و نگهداری ان هم معضل است هر روز باید شسته یا تمیز شود باطری های ذخیره ان بسیار گران و عمر ان کوتاه و مصرف بالای اب برای تمیز نمودن ان و هزینه های کارگر و تکنسین و مشکلات دیگر که اصلا به صرفه نیست
ناشناس۴۵۶۷۲۴۱۲:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۶
قطعا هزینه و مقدار آب مصرفی برای تمیز کردن سطح سولار سلها بیشتر از مقدار آب شیرین مصرف شده برای تولید بخار در نیروگاههای حرارتی مثل نیروگاههای گازی و ذغال سنگی و همینطور نیروگاههای اتمی نخواهد بود. اصلا پایه تولید انرژی در نیروگاههای حرارتی ، تبدیل آب به بخار آب و گردش ژنراتورهاست.
ناشناس۴۵۶۶۱۷۱۲:۰۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق خورشیدی با استفاده از نیروگاههای فتوولتاییک یا همان سولار سلها در مقیاس صنعتی به حدود فقط 6 سنت! رسیده است که استفاده از آن را در کشور ما کاملا توجیه پذیر میکند. سولار سلهای سیلیکون مونوکریستال دارای هزینه کمی بالاتر ولی راندمان بهتر در تبدیل انرژی تابشی به انرژی الکتریکی هستند. با توجه به تنوع شرکتهای بین المللی فعال در این زمینه، عمر بالای سلولهای فتوولتاییک، نصب آسان در 3 مقیاس خانگی و صنعتی و نیروگاهی، خدمات عالی شرکتها برای پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش و امکان تعویض بسیار ارزان و مقرون بصرفه سلولهای آسیب دیده با سولارسلهای نو، هزینه اولیه نسبتا بالای این نیروگاههای خورشیدی را توجیه پذیر و کاملا اقتصادی نموده است.
داور بین المللی مجله ISI انرژی۴۵۶۷۰۸۱۲:۴۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
اولا مقدار این هزینه حدود 27-30 سنت است و اگر مقرون بصرفه بود کشورهایی مثل امریکا که روزهای آفتابی زیاد دارد و سطح وسیع نیز دارد باید کل انرژی خود را از آن می گرفتند. جهت مطالعه : امریکا 99 هزار مگاوات تولید برق هسته ای تولید می کند. یعنی حدود 1.5 برابر اوج مصرف کشور ما. لطفا آدرس غلط ندهید. واقعا یک عده چه منفعتی از تبلیغ این نوع انرژی دارند؟ یا چه مقدار مطالعه و تخصص کافی و آشنایی با علم روز دارند؟
ناشناس۴۵۷۱۱۸۱۵:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۶
متاسفانه اطلاعات شما اشتباه و قدیمی است. هزینه تولید هر کیلووات ساعت انرژی خورشیدی با سلولهای فوتوولتاییک به حدود 6 سنت و در بعضی موارد به حدود حتی 4 سنت رسیده است! لطفا به اطلاعات سایتهایی نظیر فوربس یا آیرنا رجوع بفرمایید.
ناشناس۴۵۷۶۱۲۱۹:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۶
- مجله مورد اشاره شما جای بحث دارد و در این خلاصه گفتار نمی گنجد. از طرفی هم، قضاوت زودهنگام بدون شناخت هم صحیح نیست. یک سفر به امریکا یا آلمان بروید و ببینید موضوع از چه قرار است. اگر هم نمی شود، میتوانید بیشتر و دقیق تر مطالعه کنید. جهت اطلاع امریکا، آلمان و ژاپن سازنده و صادرکنندگان پنلها و تجهیزات خورشیدی هستند و طبیعی است که آنرا تبلیغ کنند. اگر به درصد استفاده از انرژی خورشیدی در این کشورها در مقایسه با مثلا انرژی هسته ای دقت شود مقدار انرژی خورشیدی آنها زیاد نیست. در پایان حتی با نرخی که شما فرض کردید (فرض محال در حال حاضر) بازهم هزینه تولید برق خورشیدی به این روش چندین برابر هزینه های برق به شیوه های متداول در کشور است. خلاصه اینکه: انرژی خورشیدی فقط برای مناطق خاص و سیکل ترکیبی و درصورت اقتصادی بودن توصیه میشود و فعلا اقتصادی نیست. اگر چیزی اقتصادی باشد. نیاز به تبلیغ ندارد و سرمایه گذار بطور خودکار بدنبال آن خواهد رفت. لطفا اندکی بیاندیشید.
ناشناس۴۵۷۱۲۳۱۵:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۶
میزان تولید انرژی الکتریکی با استفاده از 99 نیروگاه اتمی در آمریکا حدود 800 تراوات ساعت است که فقط 20 درصد کل برق مصرفی ایالات متحده را تامین میکند. لطفا آمار خود را تصحیح بفرمایید
ناشناس۴۵۷۵۵۹۱۹:۲۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۶
20 درصد را بنده هم میدانم. اما این مقدار 20 درصد کم است؟ مقدار این برق از کل اوج مصرف ما بیشتر است. استفاده ایران از این نوع برق هنوز به 1 درصد نرسیده است.
ناشناس۴۵۶۶۱۸۱۲:۰۲:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۶
یک از راههای خوب تولید برق با استفاده از نور خورشید در خانه‌ها است. اگر تجهیزات مورد نیاز با سوبسید و یا حتی بدون واسطه بتونه در اختیار مردم قرار بگیره، مطمئنا تعداد زیادی از مردم از این موضوع استقبال می‌کنند و پشت‌بام های خالی ما میشه پر از سلولهای خورشیدی برای تولید برق. اگر مردم در مورد این موضوع و سرمایه‌گذاری در اون توجیه بشن، مطمئنا حاضر هستند که در موردش هزینه کنند. کاری که در برخی مناطق و روستاها به صورت پایلوت انجام شده، مشارکت خوب مردم رو در این موضوع اثبات کرده.
ناشناس۴۵۶۶۱۹۱۲:۰۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
این تکنولوژی مقرون به صرقه نیست.
ناشناس۴۵۶۷۱۴۱۲:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۶
آفرین. گران هم هست. مقرون بصرفه هم نیست. نه راهبردی نه با دوام نه پربازده نه پرتوان باز هم معایب دارد......
ناشناس۴۵۷۵۸۶۱۹:۴۱:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۶
به هزینه هایی که بابت انرژی هستهه ای دادیم دقت کردی؟ دقت کردی بخاطر تحریم شدن همه چیزهایرو چندین برابر دنیا وارد می کنیم با دنیا تعامل مالی نداریم؟ اینها هزینه هستند
علی۴۵۶۶۷۱۱۲:۳۱:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۶
در بدو شروع به تاسیس نیروگاه انرژی خورشیدی انقدر بخور بخور میشه انقدر ژن برترها قراردادهای تریلیاردی میخورن انقدر متولی پیدا میکنه که یه ذره برق میخاد به سیستم اضافه کنه که همون نباشه بهتره.
ناشناس۴۵۶۷۴۶۱۲:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۶
برق خورشیدی در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد حتی برای کشورهایی که هر کیلووات ساعت برق 10 برابر قیمت کشور ماست. پس ژنها وارد نمیشن مگر اینکه رانتی، سوبسیدی ، وام کلانی بگیرند. در حال حاضر فقط برای کاربردهای محدود قابل توجیه است. تجهیزات و نگهداری آنها و سرمایه اولیه و تبعات آتی آن که کسی راجع به آنها سخن نمیگوید مزید بر علت هستند.
علی۴۵۶۶۷۹۱۲:۳۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۶
شمل همینی که دارید را درست مدیریت کنید چون نشون دادید پروژه جدید مثل سد گتوند میشه.
ناشناس۴۵۶۷۵۵۱۲:۵۸:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۶
پس این همه هزینه هنگفت برای هسته ای چه شد؟
ناشناس۴۵۶۸۵۷۱۳:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
شما که با رای دادن بستید درش رو. یعنی تولید مواد اولیه تعطیل بشه چی میشه؟
ناشناس۴۵۶۷۶۰۱۳:۰۱:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۶
فرض کنید در بیابان از این پنلها نصب بشه! اگه یک توفان بیاد چی میشه؟ تگرگ بیاد چی؟ اصلا کل کشور بشه پنل خورشیدی: یک توفانی بیاد، یک تگرگ شدید، و یا آلودگیهای هوا...................برق قطع نمیشه؟ این یک گزینه در حد محدود است. همین!
ناشناس۴۵۶۹۲۶۱۴:۲۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
اینها که گفتی مگه فقط به نیروگاه خورشیدی آسیب می زنند؟
ناشناس۴۵۷۸۱۵۲۲:۳۵:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۶
فکر کن ببین به زیر زمین یا بتن و فولاد آسیب می زنه؟
مهدی۴۵۶۸۸۶۱۴:۱۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
چرا می گویید برای آینده؟ الان دست به روی دست بگذاریم که فردا واردکننده همین انرژی شویم؟ بهتر است همین الان طرح های تحقیق و عملیاتی مناسبی برای تامین انرژی کشور از نور خورشید طی یک دوره ده ساله تعریف کنیم طوری که انشالله تا آن موقع از شر منابع آلوده انرژی رها شویم.
هموطن۴۵۶۹۹۳۱۴:۵۰:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
وقتی کره زمین در حال گرم شدن است و خورشید قرار است بیشتر بتابد بهترین گزینه این است با تکنولوژ های نو، تهدید ها را تبدیل به فرصت کنیم
ناشناس۴۵۹۸۸۵۱۹:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۷
هموطن از معاهده پاریس خبر داری؟
حمید۴۵۷۲۰۶۱۶:۱۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۶
چرا منت سر مردم میذارید؟ کدوم مصرف بالا؟ ماشین صفر با دوازده لیتر مصرف مگه تقصیر مردمه؟ بخاری با تکنولوژی فرسوده چه ربطی به مردم داره؟ کولر با مصرف وحشتناک همینطور بابا ول کنین مردم بیچاره رو
ناشناس۴۵۷۲۵۵۱۶:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۶
آینده همینه انرژی های پاک. خورشیدی و الکتریکی و... متاسفانه این صفحات فعلا 20 درصد توان بازدهی دارن. صفحاتی که الان به صورت تجاری استفاده میشن آزمایشگاهی رو نمیدونم. و اینکه اینها رو هر چند وقت یه بار بای تی بکشن تمیز کنن خاک میشینه بازدهی میاد پایین
ناشناس۴۵۹۲۲۹۱۵:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۷
تی کشیدن رو خوب اومدی :)
ناشناس۴۵۷۵۸۱۱۹:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۶
متاسفانه این صفحات فعلا 20 درصد توان بازدهی دارن. صفحاتی که الان به صورت تجاری استفاده میشن آزمایشگاهی رو نمیدونم.؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و اینکه اینها رو هر چند وقت یه بار بای تی بکشن تمیز کنن خاک میشینه بازدهی میاد پایین!!!!!!!! (هر سیستمی باید خوب نگهداری بشود والا راندمان اش میاد پائین ادغام انرژی خورشیدی وبادی کاملا بنفع کشور است اگر بومی سازی بشود ودر خود کشور تولید شود بنفع آینده کشور است)
ناشناس۴۵۷۶۱۴۱۹:۵۷:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۶
با یک جستجوی ساده در اینترنت: سولار پانل 350 واتی از شرکت آمریکایی Solarworld با جریان 9 آمپر! و ولتاژ مستقیم 38 ولت و ابعاد 192 در 98 سانتیمتر و ضخامت 3.5 سانتیمتر و وزن حدود 20 کیلوگرم برای مصارف خانگی و صنعتی با گارانتی 20 ساله! (معادل افت راندمان تبدیل هفت دهم درصد در هرسال) بهمراه رک نگهدارنده و کابل و اینورتر به قیمت 362 دلار و یا این نمونه: سولار پانل 325 واتی از شرکت آلمانی مالزیایی Astronergy با جریان 8 آمپر! و ولتاژ مستقیم 37 ولت و ابعاد 192 در 98 سانتیمتر و ضخامت 3.75 سانتیمتر و وزن حدود 21 کیلوگرم برای مصارف خانگی و صنعتی با گارانتی 10 ساله برای تعمیر یا تعویض و گارانتی 25 ساله برای حفظ راندمان تبدیل بیش از 80 درصد راندمان اولیه بهمراه رک نگهدارنده و کابل و اینورتر به قیمت 287 دلار!! درسته هزینه اولیه بالا بنظر میرسه، ولی با توجه به عمر مفید حداقل 20 ساله این پانلها و تعداد روزهای آفتابی در کشور ما و شدت تابش بر مترمربع، هزینه برق تولید شده توسط هر پانل چیزی نزدیک به 1 سنت و حتی کمتر خواهد بود. در طول روز، مازاد تولید برق خورشیدی به شبکه سراسری فروخته میشود و در عوض برای شبها و روزهای ابری هم میتوان برق شبکه سراسری از سایر انواع نیروگاهها را خریداری و استفاده کرد.
ناشناس۴۵۷۶۴۰۲۰:۱۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۶
بعضی وقتها نویسنده یا شرکتها مبلغی به سایتهای خبری یا مجلات پیشنهاد میکند تا موضوعی را مطرح کنند (یا بلعکس). امیدوارم این از آن موضوعات نباشد. در سطح کلان مجلات و سایتهایی همچون سایت فوربس (مجله تجاری) و آیرنا (آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر) می خواهند مناطقی که خودشان مولد و صاحب انرژی(خلیج فارس) هستند را به تولید کنندگان خارجی و کشورهای خودشان وابسته کنند. موضوع پنلهای خورشیدی برای منطقه خلیج فارس یکی از آنهاست. در کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر با تصاویر و خبرهای مختلف به این موضوع پرداخته اند. نکته جالب توجه پیروی برخی افراد بدون توجه به مسائل منفت طلبانه کشورهای مروج این تکنولوژی است. امیدوارم برای اعتلای کشور با بهره گیری از دانش روز بکوشیم و هزینه تحقیقات و اشتغالزایی برای سایر کشورها را مردم ما پرداخت نکنند. صنعت بومی و قابل صادرات برای کشور مهم و اشتغال جوانان را تضمین می کند نه صنعت وارداتی.
محمد۴۵۷۹۳۵۰۰:۲۰:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۷
بررسی انجام شده بسیار ناقصه. اولا در محاسبه کارایی یک نیروگاه عوامل موثر بسیار زیادند و به همین سادگی نمیشه ادعایی مطرح کرد. اثرات زیست محیطی، طول عمر نیروگاه، هزینه اولیه، سهم هزینه ارزی و ریالی،امکان مدیریت بار پیک مصرفی و خیلی مسائل دیگه. فقط همین در نظر گرفتن اینکه تقریبا کل هزینه نیروگاه خورشیدی به صورت ارزی بایستی تامین بشه در حالیکه در نیروگاههای فسیلی بسیاری از هزینه ها ریالی و یا قابل تولید در داخل کشورند و طول عمر کم نیروگاه خورشیدی و همچنین لزوم پرداخت کل هزینه در وادی امر بسیاری از محاسبات رو تغییر میدهد. در ضمن نیروگاه خورشیدی به عنوان بار پایه نمیتواند استفاده شود و از این رو قابل مقایسه با نیروگاههای هسته ای و فسیلی که برای بار پایه استفاده میشوند نیست و قابل جایگزین نیستند. استفاده از باتری هم برای ذخیره برق نیروگاه خورشیدی در سطح وسیع و گسترده نیز نه مقدور و نه به صرفه است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

آخرین عناوین