پیشنهادهای کارگران برای اصلاح دستمزد

گروه اقتصادی الف،   3970505054 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نماینده کارگران در شورای عالی کار از راهکارهای این شورا برای حفظ معیشت کارگران و راهکار حمایتی دولت خبر داد و تأکید کرد دولت باید به سه‌جانبه‌گرایی احترام بگذارد و ما نیز باید از دولت بخواهیم پیشنهادش را برای معیشت کارگری ارائه کند.

پیشنهادهای کارگران برای اصلاح دستمزد

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به نشست روز چهارشنبه این شورا برای بررسی وضعیت معیشت کارگران گفت: هر سال زمانی که بحث دستمزد کارگران مطرح می‌شود، دولت‌ها اعلام می‌کنند که سال آینده را از ابتدای سال برمدار قانون‌گرایی و اجرایی شدن ماده 41 قانون کار آغاز می‌کنند، اما هرگز در هیچ دولتی تحقق عینی آن را ندیده‌ایم.

وی گفت: قاعدتاً با توجه به وعده‌هایی که از سوی دولت‌مردان فعلی داده شد، نباید شاهد تکرار جهش‌ قیمتی که در دولت قبل با اجرای نادرست فاز اول هدفمندی یارانه‌ها شوک ناگهانی قیمت‌ها و سرکوب و مهار دستمزد بودیم، اما حالا شرایط قابل تاملی بوجود آمده است.

وی یادآور شد: در وعده‌های سال 92 وزرای پیشنهادی آقای روحانی بارها مطرح شد که ما هیچ گاه به عقب برنمی‌گردیم و اتفاقاتی شبیه به آنچه رخ داده بود، را جامعه کارگری دیگر تجربه نخواهد کرد، اما متاسفانه در سال 97 نه تنها شاهد تکرار آن ماجراها بودیم، بلکه در تورم نقطه به نقطه خرداد ماه و تیر ماه حتی از حد آمار دوره قبل گذشتیم و اعداد 4.3 و 4.5 را ثبت کردیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: مجموع این اتفاقات گروه‌های کارگری را به فکر واداشت تا سبد معیشت را به روزرسانی کنند. از آنجا که مولفه‌های سبد معیشت از جمله مسکن، ارتباطات و حمل و نقل شدیدا دستخوش تغییرات شده‌اند، ما باید این موضوع را بررسی می‌کردیم.

توفیقی ادامه داد: ما دو فرضیه پیش رو داشتیم، اول اینکه مولفه‌های تاثیرگذار بر معیشت را کنار گذاشته و سبد معیشت را محاسبه کنیم که با این حساب در هفته اول تیر ماه سبد معیشت با رشدی معادل 49 درصد مواجه بود. فرضیه دوم محاسبه سبد معیشت با اصلاح مولفه‌های تاثیرگذار بود که در این صورت سبد معیشت در هفته اول تیر ماه 73.8 درصد رشد نشان می‌دهد و ما به سمت نگرانی در تامین معیشت کارگران می‌رویم.

نماینده کارگران گفت: با افزایش دستمزد سال 97 امیدوار بودیم بتوانیم 4 درصد جامعه کارگری را از زیر خط فقر بالا بکشیم، اما با این افزایش سبد معیشت در واقع 23.5 درصد جامعه کارگری به زیر خط فقط اضافه شده‌اند و این حاصل بی‌تدبیری‌ وزارتخانه‌های موثر در مسائل اقتصادی به این موارد را پیش‌بینی نکرده‌اند.

وی یادآور شد: ادامه این روند برای جامعه کارگری قابل تحمل نیست و به همین دلیل ما پیشنهاد تشکیل جلسه شورای عالی کار هستیم، تا دغدغه‌هایمان را با دو ضلع اجتماعی یعنی کارفرماها و دولت که هر دو کارفرما هستند، مطرح کنیم.

وی تاکید کرد: کارفرمایان و دولت مکلفند سبد معیشت را تامین کنند و به همین دلیل باید خود بنشینند و درباره این موضوع حرف بزنند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های کارگری نیز راهکارهایی برای عبور از این شرایط داشتند که در جلسه شورای عالی کار مطرح شد، به مواردی از جمله کاهش یا حذف مالیات بر مزد کارگران، کاهش برخی مخارج دولتی کارفرماها و واریز آن به حساب مزدی کارگران، ایجاد بن کارگری و اعلام برخی سبدهای اختصاصی برای جامعه کارگری برشمرد.

توفیقی با تاکید بر اینکه دولت باید مسئولیت این شرایط را بپذیرد و نقش خود را در زندگی اجتماعی کارگران ایفا کند.

وی تاکید کرد: ما به موازات پیشنهادهای بازنگری در سبد معیشت و دستمزد نگرانی خود را از رکود تورمی ایجاد شده، نیز اعلام کردیم، چرا که تداوم رکود تورمی روی صنعت تاثیر می‌گذارد و همین نیز بر زندگی جامعه کارگری تاثیرگذار است، چرا که با حذف اضافه‌کارها امتیازات و مزایای کارگری مواجه خواهیم بود که یقینا شکاف بین دستمزد و سبد معیشت را بیشتر می‌کند.

وی درباره اینکه مقام مسئول دولتی گفته بود، جلسات برای بررسی پیشنهادهای گروه‌های کارگری و کارفرمایی و بررسی راهکارها ادامه خواهد داشت، گفت: ما عملا زمانی نداریم که بخواهیم به جلسات مستمر و کارشناسی دل خوش کنیم، آن هم جلساتی که مثلا نماینده وزارت اقتصاد بیاید بگوید مردم عقل معاش دارند و سکه می‌خرند. واقعا کدام کارگری می‌تواند در این شرایط، پول پس‌انداز کرده و سکه بخرد.

توفیقی گفت: ما در این زمینه اعلام نگرانی کردیم و به عنوان یک همراه به دولت راهکار هم دادیم، اما تجربه اتفاقات گذشته نشان می‌دهد، چندان به این راهکارها توجه نمی‌شود.

وی یادآور شد: مثلا در بحث کاریابی‌ها ما هشدار داده بودیم که اگر بیمه بیکاری را به بنگاه‌های کاریابی بدهند، مشکلاتی متعاقب آن ایجاد می‌شود و امروز شاهد هستیم که برخی بنیادهای کاریابی دلالانی را به کارخانه‌ها، کارگاه‌های تولیدی و دیگر کسب و کارها فرستادند و با توجه به تعدیل بالای نیروی کار به کسانی که شغل‌شان را از دست می‌دهند، پیشنهاد می‌کنند که به کاریابی آنها مراجعه کنند و در قبال دریافت یک ماه حقوق بیمه بیکاری آنها را تا حداکثر زمان ممکن دایر کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه می‌بینیم که رانت و فساد اداری کشور به حدی است که برخی کارمندان حتی از یک کارگر بیکار شده هم نمی‌گذرند و رشوه می‌گیرند.

وی گفت: دولت اگر نصیحت‌های کارشناسی ما را قبول داشت در این 8-7 ساله اجرا می‌کرد و تا به حال با اجرای آن راهکارها شاهد مشکلات فعلی نبودیم، حالا بهتر است خودشان راهکار بدهند.

وی با انتقاد از رویکرد دولت گفت: این جلسات معنا و مفهومی ندارد چرا که دولت به سه جانبه‌گرایی احترام نمی‌گذارد، بهتر است مطالبه‌گرانه از دولت بخواهیم پیشنهاداتش را برای عبور جامعه کارگری از این وضعیت ارائه دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۵۵۳۳۱۵:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۵
پس کارمندان چی؟ افزایش امسال کارمندان دولت 6 درصد بوده که برای ما هنوز اجرا نشده. کارگران 20 درصد افزایش داشتن.
ناشناس۴۵۵۶۷۸۱۷:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۵
میانگین حقوق دریافتی مشمولین وزارت کار به مراتب کمتر از کارمندان دولت هست. متأسفانه دولتها و سایر ارگانهای عمومی غیردولتی از جیب عموم جامعه بذل و بخشش لجام گسیخته ای انجام داده اند. یکی از مواردی که کشور را زمینگیر کرده تعداد زیاد کارمندان دولت و سایر ارگانها هست که منجر شده هم بهره وری در ادارات پایین باشد و هم بودجه عمرانی که منجر به اشتغالزایی در بخش خصوصی و ارتقا زيرساختها ميشود کاهش یابد.
ناشناس۴۵۵۵۹۳۱۶:۲۵:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۵
هميشه از اين حرفهاى خوب واميد وار كننده چه درقبل از سال جديد وچه براى دل خوش كنك اواسط سال با وعده افزايش در مهر ماه زده ميشود ،ولى همگى فقط براى سرگرم كردن مردم است، ودريغ از مردى ومردانگى وپاى مردى در اين امر خير ونيك !!!!!!!
بازنشسته۴۵۵۶۸۲۱۷:۴۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۵
اصولا بازنشسته ها هم که دراین محاسبات درنظر گرفته نمیشوند. ظاهرا در یک دنیای دیگر زندگی می کنند و به عنوان غذا باد هوا میل می کنند.
بازنشسته۴۵۵۹۳۷۲۲:۳۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۵
من خودم مستمری بگیر هستم. اما به هیچوجه راضی به این افزایش های سنواتی بر اساس نرخ تورم نیستم. این افزایش ها موجب رشد هزینه تولید و بهانه ای برای افزایش بهای کالاها و خدمات حتی از نوع دولتی آن میشود. برق، آب ، گاز و. مسکن، حمل و نقل .... دولت باید این وضعیت بلبشو پولی را درست کند. اینهمه اسکناس بی پشتوانه چاپ کرده است. حجم اسکناس در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی حدودآ 4 برابر رشد کرد. آیا دستمزدها هم 4 برابر شد؟ شاید برای اون بالائی ها شده باشد اما مطمئنا برای کارگران و کارمندان جزء اینطور نبوده. بنابراین هر افزایش دستمزد برابر است با سرازیر شدن پول بی پشتوانه به دست مردم که نه تنها ارزش آن بزودی در بازار آشکار میشود بلکه سرمایه ها و پس اندازهای مردم را نیز بی ارزش میکند. این یعنی مالیات سنگین ستاندن از سپرده های مردم. بنابراین نمایندگان مردم و اتحادیه ها باید بجد دولت را پاسخگو کنند و اجازه ندهند به این رویه ادامه دهد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین