کنگره آمریکا علیه اتحاد نفتی اوپک و روسیه

گروه جهان الف،   3970504100

خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نوشت: لایحه کنگره آمریکا درباره ممنوعیت فعالیت کارتل های تولیدکننده و صادرکننده نفت، اتحاد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با روسیه و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی را هدف قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، این خبرگزاری روسی نوشت: در صورت تبدیل لایحه جدید کنگره آمریکا به قانون، تعادل بازار جهانی نفت به طور چشمگیری تغییر می کند. به نوشته این رسانه، قانونگذاران آمریکا به دنبال اینند که راهی برای متوقف کردن سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، روسیه و دیگر کشورهای غیراوپک پیدا کنند تا بازار جهانی نفت خام را آنگونه که می خواهند، تثبیت کنند.

هفته گذشته مجلس سنای آمریکا لایحه موسوم به «نوپک»* را مطرح کرد که می تواند اوپک را با دعاوی ضد تراست روبرو کند. این لایحه پس از آن مطرح شد که قیمت نفت در پی توافق اوپک و غیراوپک در ماه مه گذشته (اردیبهشت –خرداد) به بالاترین میزان در سه سال گذشته رسید. اواسط ژوییه امسال (اواخر تیرماه) دوباره این لایحه مطرح شد.

در حقیقت، لایحه یاد شده از سال 2000 میلادی بارها از سوی 2 عضو کنگره آمریکا (شامل مجلس سنا و مجلس نمایندگان) مطرح شد اما «جورج دبلیو بوش» و «باراک اوباما» رییسان جمهوری پیشین آمریکا، آن را تایید نکردند و هشدار دادند از حق وتو خود برای متوقف کردن آن استفاده می کنند. این بار قضیه فرق می کند. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری کنونی آمریکا، پیشتر نارضایتی عمیق خود از اوپک را اعلام کرده و این سازمان را مسوول افزایش عمدی قیمت های نفت دانسته است.


پس از سقوط قیمت های نفت در سال های 2014 و 2015 میلادی که با افزایش بی سابقه تولید آمریکا و تغییر سیاست اوپک از «حفظ سطح قیمت های نفت» به «حفظ سهم بازار» همراه بود، اوپک و برخی کشورهای غیراوپک- بویژه روسیه- در چهارچوب توافق کاهش تولید نفت که در اواخر سال 2016 امضا شد، از سرجمع تولید خود یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز کاستند تا مازاد عرضه نفت در بازارها از بین برود و قیمت نفت افزایش پیدا کند.

وزیران نفت این کشورها امسال در وین اتریش موافقت کردند رقم یک ‌میلیون ‌و 800 هزار بشکه کاهش مورد توافق، رعایت شود تا کسری بیش ‌از اندازه عرضه نفت در بازارها که حدود یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود، جبران شود. مطابق تصمیم نشست یکصد و هفتاد و چهارم اعضای اوپک که اوایل خردادماه برگزار شد، کشورهای عضو متعهد شدند از ابتدای ژوئیه 2018 (مرداد) سطح پایبندی خود را به تعهد تعدیل تولید به 100 درصد برسانند.

بر اساس بیانیه نشست، توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و 800 هزار بشکه‌ای (یک میلیون و 200 هزار بشکه اوپک و 600 هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
با توجه به اینکه اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیش از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود 152درصد (با کاهش 2 میلیون و 800 هزار بشکه ای تولید نفت) است، تصمیم گرفته شد میزان تعهد از 152 به 100 درصد کاهش یابد.

با این تصمیم، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، بر اساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به 100درصد می‌رسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین