دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای جزیره‌مانندش

محمدعلی آتش سودا، گروه تعاملی الف،   3970502029 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای جزیره‌مانندش

بعد از روی کار آمدن تیم جدید سیاست‌گذاری در دانشگاه آزاد اسلامی امیدها برای حل مشکلات این نهاد آموزشی و علمی تقویت شد، چرا که علی‌الظاهر اختلافات میان این دانشگاه با نهادهای رسمی بالادست آن پایان گرفته و زمینه برای رشد و شکوفایی بیشتر آن فراهم شده بود. به ویژه باید گفت که دیدگاه‌های برخی مسئولان جدید مبنی بر ضرورت سیاست‌گذاری یکسان و پایان دادن به مدیریت جزیره‌ای در واحدهای پراکنده‌ی دانشگاه آزاد اسلامی، بسیار امیدبخش بود.

برخی شواهد همچون اقدام برای طرح تجمیع استانی و راه‌اندازی سامانه‌ی متمرکز پرداخت حقوق نیز نشان از عزم جزم مسئولان در محقق کردن یکپارچگی در دانشگاه آزاد اسلامی داشت. متاسفانه باید اقرار کرد که پس از گذشت یک سال از شروع آن تحولات مبارک، اکنون مشخص شده است که در این دانشگاه در همچنان بر همان پاشنه‌ی قدیم می‌چرخد و ظاهرا وجود لابی‌های قدرتمندی در مراکز تصمیم‌گیری مانع از عملی شدن اقداماتی شده است که هدف آن ها ایجاد وحدت رویه در دانشگاه آزاد اسلامی و رفع تبعیض‌های ناروا از استادان و کارمندان واحدهای مختلف آن بوده است.

بدون مقدمه باید گفت که در حال حاضر اصلی‌ترین معضل دانشگاه آزاد اسلامی حاکم شدن گونه‌ای نابرابری میان واحدهای متمول و توانمند عمدتا مستقر در مرکز استان آن از یک سو و واحدهای کوچک و دور از مرکز آن از سوی دیگر است. واقعیت تلخ آن است که برخی از این واحدها که در حال حاضر به واحدهای زیان‌ده مشهور شده‌اند، حتی از عهده‌ی اموری بدیهی همچون پرداخت حقوق ماهیانه به کارکنان خود بر نمی‌آیند. بنابر بر اخباری که از این واحدها به گوش می‌رسد، در تعدادی از آن ها تنها به پرداخت بخشی از حقوق ماهیانه اکتفا شده و در برخی نیز پرداخت حقوق ماهیانه چندین ماه است که به تعویق افتاده است.

تاسف‌آور این که رویکرد برخی مسئولان واحدهای بزرگتر در برخورد با مشکلات و مصائب واحدهای کوچکتر نشان از نوعی انفعال دارد که به هیچ وجه زیبنده‌ی نهادی که اکنون موسسه‌ای رسمی و حاکمیتی محسوب می‌شود نیست. اقدام مسئولان سازمان مرکزی در تشویق واحدهای دانشگاه برای درآمدزایی، اگرچه درست و بجاست، اما مقصر قلمداد کردن واحدهای زیانده و یا امر به این واحدها برای درآمدزایی با توجه به سیاست های تمرکزگرایی که از دیرباز در این دانشگاه اجرا می‌شده چندان زیبنده  به نظر نمی‌آید. واحد دانشگاهی که مسئول آن همواره از سوی مرکز منصوب شده و تمامی برنامه‌های عمرانی و غیرعمرانی‌اش باید به تصویب مرکز می‌رسیده و ظرفیت پذیرش دانشجویش را مرکز تعیین می‌کرده و خلاصه بدون نظر مرکز نمی‌توانسته‌ آب بخورد و البته بخشی از درآمدش  هم به جیب مرکز واریز می‌شده، مرتکب چه قصوری شده که به تاوان آن باید مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گیرد؟

در این شرایط به نظر می‌رسد که رسیدگی به وضعیت وخیم مالی برخی واحدهای این دانشگاه و اعضای هیات علمی و کارمندان آن، باید اولویت اول این سازمان باشد و در مقابل اجرای برخی طرح‌ها که نقطه‌ی مقابل یکپارچه‌سازی واحدهای پراکنده است _همچون جذب هیات علمی جدید علیرغم وجود تعداد زیادی هیات علمی مازاد و باسابقه در واحدهای دور از مرکز و زیانده_ جدا نیاز به تجدید نظر دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۴۹۸۳۹۰۸:۴۱:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲
اگر می خواهید معضل کنکور رو حل کنید تمام دانشگاه های آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی استانی رو در دانشگاه های دولتی هر استان ادغام کرده و همه این ها تحت لوای دانشگاه دولتی اون استان فعالیت کنند و هر کدوم به دانشکده های اقماری تبدیل شوند گام مهمتر حذف آموزش رایگان در ایران هست کاری که خیلی وقت پیش بایستی صورت میگرفت فقط به افراد مستعد و علاقه مند بایستی تخفیف شهریه یا در موارد خیلی نادر حذف شهریه تعلق بگیره
ناشناس۴۵۰۶۷۳۱۴:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲
40 تا دانشگاه جامع داشته باشیم وزارت علوم رو هم تا حد ممکن کوچک کرد تحصیل رایگان هم جز بی کیفیت کردن آموزش و درس نخواندن دانشجو فایده ای ندارد . بایستی به جای آن وام ها و کمک هزینه های دانشجویی جایگزین شوند تا دانشجو به دنبال کسب علم باشد
بهروز۴۴۹۸۴۰۰۸:۴۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲
اگرچه ظاهرا موضوع یادداشت محدود به مسائل واحدهای کوچکتر دانشگاه آزاد است, اما بنظر میرسد این مشکل را باید در چارچوب افت جدی موقعیت آموزش عالی ( از جمله دانشگاه آزاد ) نسبت به سالهای میانی عمر دانشگاه آزاد بررسی کرد. دانشگاه آزاد در زمانی پایه گذاری شد که بنا به دلائل معین هم خانواده ها و بخش کثیری از جوانان ایران تحصیلات عالی را تنها راه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی فرزندان ایران آنروز میدانستند. این ایده که در زمان خود بسیار خلاقانه بود, بعدها عمدتا به این دلیل دچار رکود و شکست شد که ( مثل بسیاری از مسائل اساسی دیگر اجتماعی, اقتصادی, سیاسی و . . . فرهنگی ), بدون تحلیل تغییرات 40 ساله جامعه بعد از انقلاب, بجهت انجماد دچار عقب ماندگی و بازماندن از روح زمان شد.
شفیق۴۴۹۸۵۹۰۸:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲
دو نکته در باره دانشگاه آزاد اسلامی قابل بحث و تامل است اول اینکه : بعضی از رشته های دانشگاه آزاد جذابیتی در بین اقشار جامعه وجود نداشته و نهایتا فارغ التحصیلان در رشته های مورد نظر جذب دستگاههای مربوطه نمیشوند . دوم: هزینه ترمهای دانشگاهی بقدری بالاست که توان هزینه آن از طرف دانشجوها غیر ممکن است.
ناشناس۴۵۱۰۲۹۱۸:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲
سلام برادر هزینه یک ترم چهار ماهه دانشگاه حتی از هزینه مهدکودک کمتره
ناشناس۴۴۹۹۱۹۰۹:۱۶:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲
واقعا داستان همین طوری هست
مهدی۴۴۹۹۲۶۰۹:۱۹:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲
در کنار همه اینها دانشگاه ما ( قائمشهر ) تا 3 شهریور تعطیل است و جوابگوی کارهای اداری دانشجو ها نیست. به من گفته اند شهریور هم که بیاییم سرمان شلوغ است و تا مهر نمی توانی تسویه کنی. واقعا که !!!!!!!!!!
علی۴۵۰۱۱۲۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲
متاسفانه تغییرات لازم در دانشگاه انجام نگرفته است تا شاهد تغییرات مثبت باشیم اکثر مدیران مدیران ناتوان قبل هستند و جز راس هرم همه ابقا شده اند که بسیار ناپسند است مثلا در خراسان رضود فقد یک تغییر اتفاق افتاده است
ناشناس۴۵۰۲۲۷۱۱:۳۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲
جناب آقای آتش سودا سلام بنده تا حدودی با صحبت های جنابعالی موافقم اما به عنوان یک عضو هیات علمی در یکی از همین واحدهای کوچک که شما فرمودید باید به عرض برسانم که ایراد اساسی در نگاه ما به مجموعه دانشگاه آزاد است. شاید به جرآت بتوان گفت که این دانشگاه تنها مرکز آموزش عالی در کشور است که هزینه های آن بر دوش دولت و نفت نیست. اکثر دانشگاههای معتبر در دنیا امروزه هزینه های خود را نه فقط از طریق آموزش بلکه از طریق ارتباط با جامعه و صنعت پوشش می دهند. متاسفانه این نگاه شما به دانشگاه آزاد همان نگاهی است که یک کارمند شرکت نفت به مجموعه خود دارد، همان نگاهی است که یک کارمند دانشگاه دولتی دارد، همان نگاهی است که یک کارمند مخابرات دارد و .... جناب آقای آتش سودا، من و شما و همکارانمان باید از پشت میز بلند شویم و بر اساس تخصصی که داریم در جامعه فعالیت کنیم و نه تنها برای خودمان بلکه برای واحدی که در آن فعالیت می کنیم سودآور باشیم. ما این کار را در واحدمان انجام داده ایم و توانسته ایم کمی از مشکلاتمان را کاهش دهیم. البته مشکلات ما نیز هنوز پا برجاست اما داریم تلاش می کنیم. مطمئن باشید اگر امروز فعالیت نکنیم، فردا همین پول اینترنت را هم نخواهیم داشت تا نقطه نظرات همدیگر را بخوانیم.
هیات علمی۴۵۰۴۷۴۱۳:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲
دوست عزیز لطفا دانشگاه های داخل کشور را با بیرون مقایسه نفرمایید لطفا بفرمایید کدام دانشگاه دولتی در سطح کشور اگر بوجه نفت از آن قطع شود می تواند هزینه های خود را تامین نماید؟ یا حداقل چند درصد بودجه دانشگاه از طریق شرکت های دانش بنیان تامین شده است. صحبت های شما در شرایطی درست است که اقتصاد و صنعت در کشور ما پویا بوده و درآمد زا. امروزه که اکثر واحدهای تولیدی با مشکلات جدی روبرو هستند انتظار نا به جایی دارید
محمدعلی آتش سودا۴۵۰۶۴۴۱۴:۳۵:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲
همکار محترم! چرا تعارف می کنید؟ بگویید من با شما مخالفم و تمام. نه این که از در موافقت درآیید و بعد مرا متهم کنید که مثل کارمند دولتی فکر می کنم. اما بعد. قبل از آن که شتابزده جواب دهید در باره ی محتوا فکر کنید.هول نشوید و بیاندیشید. کسی از کار کردن هراس ندارد. انتقاد من متوجه جزیره ای عمل کردن واحدهاست و این که علیرغم آن که بسیاری از استادان در برخی از واحدهای کوچک درسی برای تدریس ندارند، سازمان به صرافت استخدام هیات علمی افتاده است. اشکال شما در صورتی بجاست که سیستم دانشگاه هماهنگ باشد و باز هم درآمد کم باشد. در ضمن خوشحال می شوم اگر مثل خود من با هویت ونام مشخص نظر بدهید و نام واحد دانشگاهی خود را بنویسید. کارهایی را که در واحدتان انجام داده اید بفرمایید تا ما هم یاد بگیریم و بدانها عمل کنیم.
ناشناس۴۵۱۶۷۷۰۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۳
سلام همکار عزیز جناب آقای آتش سودا لطفا از صراحت بیان من ناراحت نشوید. من در محتوا با شما موافقم و در نگاه با شما مخالف. اینکه در یک دوره ای متاسفانه به دلیل مدیریت غلط و استخدامهای بی حساب و کتاب و تاسیس واحدها بدون آینده نگری، ما امروز دچار نوعی اضمحلال شده ایم شکی نیست. اینکه برخی از واحدها واقعا حقوق معوقه دارند شکی نیست. همه ما در این مجموعه ناملایمتی ها زیاد دیده ایم و موی سپید کرده ایم. سال 83 من قرارداد تولید یکصد هزار قطعه با شرکتی در اصفهان بستم. به واحدمان پیشنهاد دادم که یک دستگاه تولیدی خریداری کند تا بخشی از سود حاصل از تولید نصیب دانشگاه شود. اما متاسفانه مدیران وقت گفتند دانشگاه رویکرد تجاری ندارد. الحمدالله که مشارکت نکردند! با آن قرارداد و قرادادهای بعدی توانستم از اجاره نشینی رهایی پیدا کنم. لطفا اجازه بدهید در همین حد معرفی بشوم. ما در واحدمان ابتدا در برابر استخدامها مقاومت کردیم. سپس سعی کردیم با صنایع کوچک در اطراف شهرمان ارتباط برقرار کنیم. توانسته ایم بخشی از پروژه های صنعتی را به سمت دانشگاه مان سوق دهیم. البته نقش دفتر ارتباط با صنعت هم پر رنگ بوده است. همکارانمان در دانشکده های دیگر نیز تلاش کرده اند. با همه این فعالیتها همانطور که قبلا نیز عرض کردم مشکلات فراوان داریم. اوضاع اقتصادی خوب نیست ما هم منتظریم که نوبت آسیاب شدن به ما هم برسد.
ناشناس۴۵۰۲۹۰۱۲:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲
فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی که اغلب روستا زاده و باهوش و متعهد و متخصص هستند بیکارند. در عوض یک عده که در دانشگاههای ناکجا آباد مدرک گرفته اند بواسطه آشنا و پارتی بازی و بدون هیچگونه تخصص و تعهدی در سازمانهای دولتی مشغول به کارند که نه تنها به نظام وفادار نیستند بلکه بواسطه عدم تخصص کافی با ایجاد نارضایتی در مردم, تیشه به ریشه نظام زدند
ناشناس۴۵۰۴۹۴۱۳:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲
شما اگر واقعا باهوش و متخصص بودی معطل پشت میز نشینی در دستگاه های دولتی نمیموندی یا مهاجرت میکردی یا خودت با توجه به تخصصی که ادعا داشتنشو میکنی فعالیتی رو شروع میکردی یا جذب صنایع بخش خصوصی میشدی. تنبلی خودت رو گردن دیگران نیاندازید.
ناشناس۴۵۰۷۱۸۱۵:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲
عزیز بنده در دانشگاه تهران درس خواندم و آنقدر بیسواد و درسنخوان در این دانشگاه دیدم که گاه شک می کردم آنجا دانشگاه تهران است......پس لطفا جوگیر نشوید.
ناشناس۴۵۰۸۹۳۱۶:۳۰:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲
دمت گرم داداش.
Ali۴۵۰۹۹۹۱۷:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲
ببخشید الان دیگه وضعیت کاملا برعکس شده کسانی که چند سال دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کرده و در دانشگاه دولتی درس خوانده اند متآسفانه وقتی که بدون هیچ مهارتی فارغ التحصیل میشوند در هر مقطعی باز از دولت بدهکار هستند حالا این شرایط برای دانشجویان آزاد برعکس هست با این تفاوت که این دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی هیچ مطالبه ای ندارند و خودشان چون با شرایط اقتصادی کنار آمده اند
ناشناس۴۵۳۱۹۴۱۹:۱۴:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۳
اصلا هم اینطور نیست.
ناشناس۴۵۰۴۳۳۱۳:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲
اساتید دانشگاه اسلامی فقط بر اساس رابطه استاد شده اند و هیچ گونه نظارتی و ارزشیابی بر آنها نیست .نمونه اش دانشگاه اقتصاد و مدیریت تهران جنوب است که ضعیف ترین افراد که در سطح کارشناسی هم نیستند در آنجا برای فوق لیسانس و دکترا تدریس می کنند. دانشگاه ازاد فقط به فکر جیب خود است و بسیاری از دانشجویان نابود شده اند. جناب آقای دکتر توکلی عزیز ای کاش تحقیق و تفحص از دانشگاه ازاد اسلامی و نظر سنجی از عملکرد آن و گزارش شهریه دانشجویان را بررسی بفرمایید. به بهانه های مختلف از دانشجویان ژول می کیرند و واحدهای جبرانی اضافی به دانشجوها می دهند. بده بستان می کنند.
هیات علمی۴۵۰۴۵۶۱۳:۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲
سلام دقیقا به نکات درستی نویسنده اشاره کرده، دانشگاه آزاد همواره تمام فعالیت های واحد هایش زیر نظر سازمان مرکزی و با مجوز از آنها انجام میشده حالا که تعداد دانشجو کم شده آیا مقصر اعضاء هیات علمی و کارکنان واحد است. روزی که سازمان مرکزی بدون هیچ آینده نگری اقدام به تاسیس واحد ها و مراکز با فاصله نزدیک از یکدیگر می کرد و هیچ گونه آینده نگری در امور این سازمان دیده نمی شد آیا از بدنه هیات علمی دانشگاه نظری پرسیده میشد. نکته دیگری که جای بررسی دارد این است که در چند سال اخیر مشکلات اقتصادی پررنگ تر شده، سالهای گذشته که همه واحدها درامد های هنگفت داشتند این پولها کجا هزینه شده که الان با مشکلات جدی واحدها در پرداخت حقوق و مزایا روبرو هستند
هادی۴۵۰۶۱۱۱۴:۲۴:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲
باید دانشگاه آزاد را فقط به 2 تا سه دانشگاه تبدیل کرد و املاک ودارایی های بقیه دانشگاه های دیگر برای هزینه این دو سه دانشگاه استفاده نمود. تحصیل در آن رایگان باشد. برای دانشجویان دوره دکتری حقوق و حق بیمه در نظر گرفت و تعداد دانشجویان دکتری آن را در حد 1000 نفر نگه داشت و از آن ها خواست تا مشکلات کشود و دانشگاه آزاد را حل کنند. تا دانشگاه آزاد به یک دانشگاه با تعداد بسیار اندک دانشجو اما بسیار کارآمد تبدیل شود. از آن جا که این دانشگاه در اکثر نقاط کشور ملک و دارای و اموال زیادی داد مشکل مالی برای این دانشگاه کوچک شده جدید وجود نخواهد آمد. نیروهای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه را به دانشگاه جدید انتقال داد و سرانه استاد به دانشجو در این دانشگاه به بهترین عدد ممکن خواهد رسید.
ناشناس۴۵۰۷۶۷۱۵:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲
مدیریت جدید فقط بدنبال ایجاد و رونق باند خود است و بس و نه ایجاد رقابت پذیری علمی، حل مشکلات جامعه، حل مشکلات خود کارکنان و اساتید این دانشگاه و ....
ناشناس۴۵۱۱۵۷۱۹:۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲
بازنشستگی اعضا هیات علمی دانشگاه آزاد هم ابهام داره میگن که دانشگاه آزاد نمیتونه کسی رو بازنشسته کنه چون با بیمه اختلاف جدی داره!!!!!
مهدی۴۵۲۲۰۰۱۱:۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۳
بعضی ها می گویند دانشگاه آزاد، یک نمونه خوب از کسب و کار خصوصی در آموزش عالی است. این حرف نادرست است چون دانشگاه آزاد فقط بر شهریه و قیمت زمین و املاکش تکیه می کند و به همین دلیل است که کلاسهای ارشد چهل نفری و دکترای کیلویی می گیرد و کیفیت در آن جایی ندارد. اگر دانشگاه آزاد و دانشگاههای دولتی یا غیر انتفاعی توانستند از راه کارآفرینی و ارتباط با صنعت بودجه خود را تامین کنند، باید به آنها آفرین گفت وگرنه بهتر است شعبه های اضافی دانشگاهها بسته شود و دانشگاههای مختلف آزاد و دولتی تا جای ممکن در هم ادغام شوند. ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران می توانست یک الگوی خوب باشد که متاسفانه نگذاشتند.
اراکی۴۵۲۲۷۱۱۱:۳۶:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۳
آموزش عالی یک دلسوز واقعی می خواهد.... تا همه دانشگاهها در هم ادغام شوند و از هدر رفت منابع ملی جلوگیری شود... فقط یک دانشگاه رایگان و یک دانشگاه پولی داشته باشیم و تمام این مراکز و اسامی هم جمع شوند.... الان وضع دانشگاه دولتی از دانشگاه آزاد بهتر نیست! آنجا فقط بودجه دولتی و شیرهای نفت است که سرپانگه داشته شان وگرنه دولتی ها هم به گل نشسته هستند...
محمد۴۵۳۸۲۶۱۱:۴۸:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۴
آقای دکتر ولایتی به داد کارکنان و اعضای هئات علمی واحدهای کوچک و زیانده دانشگاه آزاد برسید.والا ما هم تمام جوانی مان را برای این مجموعه گذاشتیم.حالا یکی بیاد جواب زن و بچه ما رو بده
رضا۴۶۰۱۹۷۲۳:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۷
آلمان با جمعیت بیشتر از ایران؛با مهاجر پذیر بودن برای تحصیل بسیار بسیار بیشتر از ایران؛با سطح تکنولوژی و تعداد مراکز صنعتی بسیار بسیار برتر و بیشتر از ایران؛با سطح رفاه بسیار بهتر از ایران؛دارای چند دانشگاه است؟با ی سرچ ساده تعداد دانشگاههای آلمان رو ببینید و با تعداد دانشگاههای ایران مقایسه کنید؛خداوند روح حضرت آیت الله هاشمی را غریق رحمت واسعه خود کناد!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین