سید عباس موسویان میهمان ویژه الف/ سؤالات خود را درباره بانکداری اسلامی و بدون ربا از او بپرسید

گروه اقتصادی الف،   3970501098 ۸۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

سید عباس موسویان عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای فقهی بانک مرکزی و صاحب‌نظر در حوزه اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی برای پاسخ به سؤالات بینندگان در روز چهارشنبه ۳ مرداد‌ماه ۱۳۹۷ میهمان ویژه الف می‌شود.

سید عباس موسویان میهمان ویژه الف/ سؤالات خود را درباره بانکداری اسلامی و بدون ربا از او بپرسید

به گزارش الف؛ حجت‌الاسلام «حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید عباس موسویان» عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، برای پاسخ دادن به سؤالات بینندگان درباره وضعیت بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا، در روز چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ میهمان ویژه الف خواهد بود.

بانک، امروز یکی از موضوعات مهم در اقتصاد ایران است؛ البته اقتصاد ایران بانک محور است یعنی بخش اعظمی از تأمین مالی از طریق این نهاد انجام می‌شود. در وضعیت امروز اقتصاد ایران به کارکرد نظام بانکی انتقاداتی وارد است که حتی برخی کارشناسان نظام بانکی را منشا مشکلات اقتصادی عنوان می‌کنند و اعتقاد دارند این این نظام کارکرد مناسب را ندارد که یکی از این موارد اجرای بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۳ قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور تصویب شد و قرار بود که این قانون در مدت پنج سال به‌صورت آزمایشی اجرا شود و پس‌ازآن موردبررسی قرار گیرد و ایرادات آن رفع شود؛ بااین‌حال یکی از انتقادات در بحث بانکداری بدون ربا، همین قانون است.

به همین جهت و برای بررسی وضعیت بانکداری بدون ربا و اسلامی در کشورمان، «سید عباس موسویان» عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در روز چهارشنبه ۳ مردادماه ۱۳۹۷ میهمان ویژه الف می‌شود تا به سؤالات بینندگان در مورد این بخش پاسخ دهد.

موسویان در حوزه اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی دارای تحصیلات و تحقیقات زیادی است و در حوزه بانکداری اسلامی به‌عنوان یکی از صاحب‌نظران شناخته می‌شود و بسیاری از طرح‌های ارائه‌شده وی در کشور به اجرا درآمده است. وی همچنین دارای تألیف مقالات و کتب متعددی درزمینهٔ اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی بوده است.

بینندگان گرامی، «آقای موسویان» برای پاسخگویی به سؤالات شما بینندگان درباره نظام بانکی بخصوص بانکداری اسلامی و بدون ربا مهمان ویژه الف شده‌اند، لطفاً سؤالات خود را در بخش نظرات (دیدگاه کاربران) در انتهاي اين صفحه نوشته و ارسال بفرماييد.

 

ضمناً:

۱- قبل از ارسال سؤال خود آن را ويرايش، تصريح و تلخيص بفرماييد.

۲- لطفاً فقط سؤال بفرستيد، نه نظر و يا پاسخ به سؤالات ديگران.

۳- قبل از طرح و ارسال سؤال، حتماً سؤالات ديگر كاربران را ببينيد و سؤال تكراري ارسال نفرماييد.

دیدگاه کاربران

سعید۴۴۷۳۴۹۱۲:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
آیا بانکداری در ایران اسلامی است؟
تبریزی۴۴۸۸۰۳۱۶:۵۷:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام. آیا این اسلامیه که من 100 میلیونی رو که 12 سال طول کشیده بود بذارم تو بانک تورم یک بار در دولت قبل 45 درصد و سود بانکی 22 درصد و حالا هم با تورم بالای 45 درصد و سود 15 درصد ارزش پولم در بانک به صفر برسه؟ پایین نگه داشتن سود بانکی بدون توجه به نرخ تورم و بی ارزش کردن پولی که ما با زحمت به دست آوردیم آیا اسلامیه و اگر اسلامی نیست آیا دولت وظیفه نداره معادل ارزش از دست رفته پول ما سپرده گذاران در طول این سال ها رو محاسبه و تا قرون آخر پرداخت کنه و اگر این کار رو نکنه آیا ما سپرده گذاران در اون دنیا حق گرفتن یقه مسئولین رو خواهیم داشت؟ مگر قرار نیست بانک از پول ما برای سرمایه گذاری استفاده و از سودش چیزی به ما بده پس چرا تو ایران سپرده گذاران میلیون ها تومان ضرر می کنن ولی مردمی که با دلالی پول های خودشون رو می برن سمت خرید دلار و سکه و یا مسکن و خودرو می خرن و احتکار می کنن و موجب تورم لجام گسیخته می شن فقط سود می کنن؟ با تشکر از پاسخ گویی شما.
ناشناس۴۵۱۲۷۶۲۰:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲
برادر میزاشتی تو بورس یا طلا سود میکردی بازم راضی بودی پول بدی دولت
حسین۴۴۷۳۶۹۱۲:۱۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام تا حالا شده فقط ی اشکال شرعی به قراردادهای بانکی بگیرید؟
ناشناس۴۴۷۳۷۳۱۲:۱۹:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
با عرض سلام و احترام. بنده چند سوال دارم. ۱-زمانی که به ریوی بودن بانک ها اشاره میشود منظور دقیقا کدام قسمت از فعالیت های انها هست؟ ۲-ایا اینکه مردم پولی را به قصد دریافت سود ان در بانک سپرده گذاری کنند اشکال شرعی دارد؟چرا؟ ۳-با توجه به نظر مراجع درباره بانکداری پس چرا با بانک ها برخورد صورت نمیگید؟مگر مملکت اسلامی نیست ؟ ۴-درصورت اصلاح قسمت های ربوی...انگاه سپرده گذاری چگونه خواهد بود؟به عبارت دیگر راهکار جایگزین اسلام برای سپرده گذاری و سود دهی چه گونه است؟
ناشناس۴۴۷۳۷۶۱۲:۲۰:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱
یک نمونه موفق از بانکداری خود مثال بزنید !!!
ناشناس۴۴۷۳۷۹۱۲:۲۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱
بانکداری اسلامی چقدر در نظام بانکی کشورما انجام و اجرایی شده و این حرفهایی که می گویند بانکداری ما اسلامی نیست درست است
ناشناس۴۴۷۳۸۰۱۲:۲۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱
در شرایط تورم 50% ابا بهره 15% ربا حساب میشه ؟؟
ناشناس۴۴۷۵۲۶۱۳:۰۶:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱
خیر صدقه هم حساب نمیشه. بهره 40 هم بدن کمه
ناشناس۴۴۸۷۰۶۱۶:۳۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱
من از ایشان میپرسم چرا فقط مردم باید از آتش جهنم و داغیش بترسن؟ طرف 20 میلیون داره در بانک انقدر میگید سودش ربا هست و.... داره سکته میکنه از ترس. چرا مسیولی که خونش تو نیاوران و خیابون فرشته هست و ثروت افسانه ای داره نباید از خدا بترسه. مردم بیدار شدند جناب....
ناشناس۴۴۷۳۸۱۱۲:۲۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱
بانکداری غرب چه مشکلی دارد؟
ناشناس۴۴۷۴۰۹۱۲:۲۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱
چگونه از ربوی بودن و غیر ربوی بودن سپرده ها و وامها از بانکها آگاه شویم. ما به ضمانت اینکه حکومت اسلامی است و بر امور اداری و بانکی و مسایل شرعی آنها نظارت دارد در بانکها و یا موسسات سپرده گذاری می کنیم. آیا این ملاک نیست؟
محمد۴۴۷۴۱۹۱۲:۳۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱
چرا روحانیت درباره بانکداری اسلامی سخن میگوید و به انواع و اقسام سوالات پیرامون این موضوع پاسخ میدهد و با وجود این همه وجوهات دریافتی از مردم نمی توانند تاسیس یک بانک اسلامی است؟؟؟!!!
ناشناس۴۴۷۴۳۸۱۲:۳۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱
بیش از یک قرن استکه پول در مبادلات چه در داخل کشور ها چه در عزصه مبادلات بین الملل اساس کارهای تجاری است لذا میبایست از اصول و قواعد ناظر بر آن همگی تابعیت کنند نمیشود ما برای آن تعریفی خارج ار عرف جهانی داشته باشیم . ارزش این پول ها هم نسبت سایر پول ها منحصرا تابع نظام اقتصادی استکه این پول را حمایت میکند . بهره بانکی هم مهمترین شاخصه این پول است و بهره بانکی اهرمی در دست بانک های مرکزی است تا برای حفظ ارزش آن اقدام کنند . در کنار دادن انگیزه برای جمع آوری اندوخته ها حال در این نظام اصولا میشود صحبت از حذف بهره کرد .
ناشناس۴۴۷۴۴۵۱۲:۴۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام مقدارى پس انداز دارم در بانك بنظر شما به سكه يا دلار يا مسكن يا ملك تجارى تبديل كنم با ريال بمانند چكار كنم لطفا راهنمايي كنيد با تشكر
ناشناس۴۴۷۶۴۷۱۳:۴۷:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱
طلا یا دلار
ناشناس۴۵۳۴۸۳۰۲:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۴
مسکن کوچک بخر و اجاره بده؛ درسته که شاید سودش کمتر باشد، اما اولا پول راکد نمی‎ماند و دوما به ازدواج و زندگی چند جوان کمک کرده‎ای. و سوما ارزش پول هم، چون ارزش واقعی ملک کاهش نمیابد، از دست نخواهد رفت.
مرتضی۴۴۷۴۵۸۱۲:۴۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
من از ایشون سوال میپرسم که تا کی میخواین فقط حرف بزنید و پاسخ بدین ، بدون هیچ عملی ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۴۷۵۲۳۱۳:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱
چرا نظریه حضرت آیت الله حایری شیرازی در مورد پول ثابت اسلامی و نوشتن ارزش پول بر اساس طلا روی اسکناس اجرا نمیشود؟ نقد شما به این نظریه چیست؟
ناشناس۴۴۷۵۳۵۱۳:۱۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱
اصلا چه فرقی بین ربا و قرادادهای مضاربه و .. هست؟ چه فرقی بین سود و ربا هست؟ آیا اصلا بانکداری اسلامی امکان پذیر است؟ واضح است که دادن سود و گرفتن سود عامل تورم هست و باعث می شود عده ای کار نکرده راحت زندگی کنند و دیگران را به استثمار بکشند ایا این تورم و این بانکداری مورد رضایت خدا هست؟ آیا این شیوه وام دادن بانکها که تا پایان تسویه اقساط سود یکسانی را دریافت می کنند درست است؟
ناشناس۴۴۷۵۷۴۱۳:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام خدمت جناب موسویان اگر نرخ تورم درنرخ سود بانکی اسمی محاسبه شود ( البته تورم واقعی ) سپرده گذاران زیان ده هستند و عملا سودی دریافت نمی کنند درواقع ایا بازهم نرخ سود اعلامی از سوی بانکها شبه ربوی است ؟
ناشناس۴۴۷۶۱۷۱۳:۳۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱
در کشورهایی که بانکداری ربوی دارن سود بانکی در حدود قرض الحسنه ایران( 2- 4 درصد) است آیا صرف اینکه ربا را در قالب قردادهای اسلامی دریافت نمائیم باعث می شود که بانکداری اسلامی شده و از عذاب الهی ربا (جنگ با خدا) دور باشیم ؟ اگر بانکداری ایران اسلامی است چرا بعضی از علما مانند آیت الله مصباح یزدی و تعداد زیادی از علمای اعلام آن را ربوی می دانند؟
ناشناس۴۴۷۶۲۰۱۳:۳۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۱
آقا این جریمه دیرکرد چیه؟ مگه حرام نیست؟ چرا علما اعتراض جدی نمی کنند؟ چرا بانک ها گوش نمیدن؟ چه توجیهی دارن؟
ناشناس۴۴۷۶۴۲۱۳:۴۵:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۱
در حال حاضر در سیستم بانکداری ایران که اسلامی است و مورد تایید جنابعالی است به صورت متوسط 250 هزار میلیارد تومان سود ارایه می شود که بلیستی بیش از این مبلغ از وام گیرندگان دریافت شود. یعنی به طور متوسط در هر روز کاری هزار میلیارد تومان - یعنی هر ایرانی به طور متوسط 3.5 میلیون تومان بابت بهره بانکی به بانکها ( به صورت مستقیم / غیر مستقیم) پرداخت می نماید ایا این را به عنوان ثمره نظام بانکداری اسلامی قبول دارید و ایا در اسلام این گونه دریافت بهره از همه مردم مجاز است ؟
ناشناس۴۴۷۶۴۶۱۳:۴۶:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱
بیشتر مراجع محترم تقلید با دریافت سود از سود بانک ها مخالفند و ربوی می دانند. چرا همچنان بانک ها به نظر مراجع بی توجه هستند؟ چرا؟
مجتبی۴۴۷۶۵۲۱۳:۵۰:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱
بگویید تا حالا در عمل چه کرده اید؟بانک ها که روز به روز از مسیر اسلامی دور تر می شوند واخلاقیات زیر سوال رفته است؟
ناشناس۴۴۷۶۷۴۱۳:۵۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام. 1- آیا نمونه های موفق بانکداری اسلامی در ایران وجود دارد؟ صراحتا بفرمایید کدام بانک ها و چه خدماتی؟ 2- چرا نظرات شورای فقهی به صورت منسجم منعکس نمی شود؟ بهتر نیست به صورت مرتب گزارشی از تخلفات هر بانک بفرمایید تا بدانیم چه وضعیتی وجود دارد؟ در وضعیت فعلی، فقط یک خبری در مورد ربوی بودن منعکس می شود و معلوم نیست منظور آقایان چه هست.
علی وکیلی فرد۴۴۷۶۷۹۱۳:۵۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام از آن جایی که عقود اسلامی موجود جواب گوی همه نیاز های کشور نمی باشد لذا عده ای مجبور به ارایه فاکتورهای صوری می شوند . لطفا فکری برای این مسئله بکنید . مثلا اخذ وام جهت رهن منزل ، خرید زمین ، خودروی دست دوم و ....
ناشناس۴۴۷۶۹۵۱۴:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام شما در شرایط فعلی برای جذب نقدینگی آیا افزایش سود بانکی موافقید؟
مهدی۴۴۷۶۹۸۱۴:۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام تعدا بانکها و موسسات مالی کشور مالزی چندتاست تعدا بانکها و موسسات مالی کشور ژاپن چندتاست تعدا بانکها و موسسات مالی کشور آلمان چندتاست تعدا بانکها و موسسات مالی کشور فرانسه چندتاست اکثر بانکهای خارجی رفتار اسلامی دارند یعنی با قرارداد شراکت واقعی در سود و زیان میکنند و قبلش به متقاضی وام مشاوره میدهند و بعد با او شریک میشود و واقعا شراکت میکنند و باهم کار میکنند تا سود ببرند در ایران متاسفانه منتظرند کسی وام بخواهد بعد میگن سرماه پول مارا بده ضرر و زیان و سودش بما ربطی ندارد
رضایی۴۴۷۷۰۴۱۴:۰۲:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱
آیا امکان راه اندازی پول ملی دیجیتال در ایران وجود دارد؟
علیرضا فتاتویی۴۴۷۷۱۸۱۴:۰۵:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱
اغلب تسهلات بانک ها صوری است.یا فاقد بررسی درست فنی مالی واقتصادی است.شنیده ها حاکی است که گاهی تسهیلات صوری دریافتی ارزان قیمت ( تبصره ای زودبازده واقعی تر زود بر باد ده )در همان بانک یا با نک دیگر سپرده گذار ی می شود.برخی مقامات سیاسی استانها ونمایندگان محترم مجلس با فشار به مدیران وکارشناسان سبب پرداخت این نوع از تسهیلات می شوند. مدیران بانکها وکارشناسان برای حفظ موقعیت یا کسب موقعیت بر تر تمکین می کنند.کسی هم تا کنون از آن هابازخواست نکرده است.پول وبانک مثل چاقوی دو لبه است.گاهی قدرت تخریب آن از سازندگی بیشتر وفاجعه بار خواهد بود.حجم تسهیلات تبصره ای از ابتدا پیروزی انقلاب تا کنون نجومی است.آیاگره ای از بیکاری را گشوده است؟کسانی که از تسهیلات بهره (رانت )برده اند در اثر تورم تسهیلات دریافتی هزاران برابر شده است. برخی اقساط بانک را پرداخت نمیکنند ومشمول پاداش می شوندوسود بانک بخشیده می شود (جریمه خوش حسابی وتشویق به بد حسابی).اگر واقعا ورشکست شده باشد ایرادی بر آن واقع نیست.آیا پرداخت کنندگان نباید پاسخگو باشند؟تا کنون چنین نبوده است وارتقای مقام یافته اند به قیمت تورم وبیکاری.....مشکل قانون بانکداری بدون ربا نیست. مشکل عدم اجرای درست قانون وعدم نظارت است.فاکتورهای صوری ودروغ پردازی بانکها و وادار کردن مشتریان به دروغ گویی......در این زمینه گفتنیها بسیار کی گنجد بحر درکوزه ای
علی حسینی۴۴۷۷۲۹۱۴:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱
آیا گرفتن جریمه دیرکرد پرداخت اقساط در بانک ها ربا و جنگ با خدا محسوب نمی شود؟
مهراز کیا۴۴۷۷۷۶۱۴:۱۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱
دقیقا بفرمایید که کجای دین اسلام به بانکداری سفارش کرده ؟ و چرا ما فکر میکنیم هر چیزی رو فقط یه واژه اسلامی روش بزاریم میشه اسلامی؟ مثل بانکداری اسلامی ، حکومت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ، اقتصاد اسلامی و .....
ناشناس۴۴۷۸۳۵۱۴:۳۱:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱
اگر دولت پول و سرمايه ساله زندگي مارا به ارزش بك سوم در بياورد حكم اسلام در وابطه با ان چيست وچگونه ميتوان ان پول را پس گرفت ايا ما هم ميتوانيم به همان مقدار از بقيه دزدي كنيم
عباس۴۴۷۹۹۹۱۴:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱
خلق پول توسط سیستم بانکی کشور از هیچ را توضیح بفرمایید . و چند درصد از نقدینگی موجود کشور به دلیل خلق پول از هیچ توسط بانکها صورت گرفته است؟ و آیا این خلق پول از لحاظ فقه اسلامی درست می باشد؟
مهرداد۴۴۸۰۷۷۱۴:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱
آیا تسهیلات بانک مسکن که در حال حاضر با سپرده قبلی و نرخ بهره 9.5 درصد داده می شود ربوی است؟؟؟؟
ناشناس۴۴۸۲۵۴۱۵:۱۵:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱
رفتم بانک وام بگیرم، رئیس بانک خوشامد گفت و پرسید چقدر، گفتم 50 میلیون. گفت که بللللهه، حتما. در موردشرایط پرسیدم، گفت سود 18 درصد و اقساط 36 ماهه. خوشحال شدم و لیست مدارک لازم رو ازش خواستم، ضمن توضیح بهم گفت البته یک نکته ای هم هست: شما باید 20 درصد از وام تون رو در حساب باقی بزارین و این 20 درصد غیرقابل براداشته! یه حساب سرانگشتی کردم دیدم سودش بیش از 30 درصده!! سوال من اینه: این روش وام و سود در کجای اسلام تشریح شده و طبق کدام قوانین اسلامی ، در کشور ما به این صورت وام میدن؟!!؟
سرفراز۴۴۸۳۲۸۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام، از وقتی بحث شبهه ناک بودن سود بانک ها مطرح شده، احساس میکنم کلا پولی که برای پس انداز به بانک ها سپردم حرام است،از کجا بفهمیم که بانک و نوع سپرده گذاری که انجام دادیم مشکلی نداره؟ یعنی همه بانکهای ما و فعالیتشان ربوی اشت؟
ناشناس۴۴۸۳۴۶۱۵:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱
خود این کلمه "بانکداری اسلامی" بزرگترین پرسش هست. فلسفه سوددهی غربی بر اساس معیارهای اسلامی. - در فلسفه غرب , سودی که به هر طریقی کسب بشه قابل قبول هست و صرفا با پرداخت مالیات آن سود میشه به هر طریق "قانونی" ممکنی ازش بهره برد در مقابل بر اساس معیارهای اسلامی کسب هر نوع سودی مجاز نیست و محدودیت هایی برای سوددهی کسب و کار وجود دارد ( کسب حلال). - در فلسفه غرب واژه وام به منظور بهره مندی شهروندان از تسهیلات مالی یک موسسه/شرکت خاص و بازپرداخت آن با اعمال درصدی سود می باشد که این سود برمبنای رضایت یا عدم رضایت آن شهروند تعیین نمی گردد و صرفا بر اساس قوانین آن شرکت و سازمان در چارچوب نظام مالیاتی آن کشور می باشد در مقابل بر اساس معیارهای اسلامی حق بهره مندی شهروندان از حمایت های مالی بر مبنای "قرض الحسنه*" توصیه شده است. * قرض الحسنه تابع شرایطی هست از جمله اینکه اگر فردی توانایی بازپرداخت آن قرض را نداشته باشد صاحب قرض ادعایی در مال خودش نکند و بازپرداختش را طلب از خدا بداند و در بازپرداخت آن بازهم هیچ سودی را عاید خودش نداند مگر به اصرار قرض کننده. **در کشور ما بانکداری یعنی پول اکثریت را بگیریم و همان پول را به اقلیت ها با سودهای مشخص وام دهیم**
محمدحسین۴۴۹۹۷۸۰۹:۴۶:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲
در خصوص همین وام های قرض الحسنه و شرایطش یک سوال دیگه مطرحه و اون اینکه یکی از شرایط عقد قرض الحسنه اینه که هیچ مشروط به چیزی نباشه. ولی الان بانک های قرض الحسنه به شرطی وام قرض الحسنه میدند که پول مدتی در حساب بمونه. آیا این باعث نمیشه که این عقد مشکل دار بشه؟ ثانیا اینکه چرا کارمزد وام رو به صورت درصدی از مبلغ وام محاسبه می کنند؟ چرا قیمت تمام شده رو محاسبه نمی کنند؟
به آفرید۴۴۸۳۶۰۱۵:۲۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
عرض ادب و احترام برای کنترل ارزش پول اسلامی چه نظری دارید؟ چگونه می شود سرمایه خود را در بانک غیر ربوی(اسلاامی) بگذاریم و قدرت خرید آن حفظ شود، خواهشمند است صادقانه پاسخ بدهید . سپاس
ممدخان۴۴۸۵۴۸۱۵:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱
در اعلب کشورها و بلاد کفر نرخ سود بانکی 1 تا 1/5 درصد است و سازوکارهای مناسبی در اخذ این وام ها بکار می گیرند . در حالیکه نرخ سود بانکی ما بیش از 30درصد است و یک نام اسلامی هم رویش گذاشته اند .!!! فرق نزول با این سود در چیست ؟من خودم 35میلیون وام مسکن گرفته ام حالا باید 70تومان پس بدهم بهتر است سایت الف آماری از دستگاه قضایی بدست آورد کسانی که به علت عدم تمکن مالی و سود زیاد خانه شان توسط بانک ها مصادره شده است
ناشناس۴۴۹۶۷۷۰۴:۳۱:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲
برادر کجا 30 درصد میدن من برم حساب باز کنم؟!
ناشناس۴۵۱۲۵۱۲۰:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲
نرخ سود بانکی 15 درصد هست وتورم 200 درصد از مرداد 96 تا الآن.
کارمند بانک۴۴۸۶۶۴۱۶:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱
بنده به بنا به اقتضای شغلم از خیلی از مسائل پنهان و آشکار مالی افراد اطلاع دارم و متوجه شده ام خیلی از افراد با داشتن تمکن مالی ولی باز دوست دارند تا آنجا که می توانند پرداخت بدهی بانکی خود را در اولویت آخر قرار دهند این یک مطلب و مطلب دیگر اینکه برام خیلی جالب است در ارتباط با جریمه دیر کرد همه خیلی جا نماز آب کش می شوند و به این بخش از فتاوای مجتهدین خیلی علاقه مند می شوند در این میان اشخاص بسیاری را می شناسم که کوچتریند توجه ای به واجبات دینی ندارند ولی در این زمینه خیلی دوست دارند مسائل شرعی را کامل اجرا شده ببینند.دوست دارم جناب آقای موسوی یک گوشزدهای در این ارتباط برای مردم مومن داشته باشند.
علی۴۴۸۶۹۱۱۶:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام خداقوت بنده یکسال پیش مبلغی را در "صندوق سرمایه گذاری با سود ثابت" بانک ایران زمین سرمایه گذاری کردم. آیا اشکال شرعی دارد؟
علی۴۴۹۰۲۴۱۸:۳۱:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱
سلام به نظرتان آیا در بانک سرمایه گذاری بکنیم و یا وام بگیریم یا نه؟
ناشناس۴۵۰۳۵۶۱۲:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲
ربا حرام است . و همه ما حرام خوار شده ایم .
غ. گالش۴۴۹۱۲۳۱۹:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۱
با سلام و عرض احترام. لطفا به سئوالات زیر جواب دهید. 1. مطابق نظرات اقتصاد دانان کلاسیک سه نوع در آمد بهره، سود و اجاره ناشی ارزش اضافی میباشد. چرا در اسلام سود و اجاره (رانت) حلال اما بهره حرام است؟ 2. دو نظریه در باره دلایل وجود بهره موجود است. نظریه اول این است که در دنیائی که پر از عدم اطمینان است شرط جدائی از پول فرد پولدار از پولش دریافت پاداشتی است که بهره نامیده میشود. نظریه دوم حکایت از آن دارد که نرخ بهره مصرف را در زمان حال و آینده تنظیم میکند. بطور مشخص فرد بخشی از در آمدش را پس انداز میکند تا با افزایش آن در آینده با دریافت اصل و بهره مصرف بیشتری را داشته باشد. با توجه به این دو نظریه حذف دریافت بهره از سیستم بانکی باعث خواهد شد که افرادی که خواهان گرفتن ریسک سرمایه گذاری نیستند پول های خود را از سیستم بانکی خارج کنند، این عمل باعث افت حجم پول و اعتبار و در تحلیل نهائی کاهش سرمایه گذاری خواهد شد. با این توضیحات آیا ایجاد سیستم بانکی بدون ربا (بهره) اقتصاد کشور را مختل نخواهد کرد؟ 3.کدام کشور پیشرفته صنعتی را میتوانید نام ببرید که سیستم بانکی بدون بهره دارد؟ با سپاس از قبل بابت جواب به سئوالات.
ناشناس۴۴۹۱۸۰۱۹:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱
بانک پدیده ایست که بدنبال انقلاب صنعتی وارد روند تعاملات اقتصادی شد در گذشته های دور تاریخ نشانه هائی از وجود فقط یک بخش از عملیات بانکی که آنهم دریافت و پرداخت وام است وجود دارد که آنهم بصورت حرفه ای فردی بوده نه نهادی و سازمانی . چه اصراری وجود دارد که ما این پدیده مدرن را بخواهیم در قالب ارزشهای هزاران سال پیش اداره کنیم چهل سال استکه بدنبال بانکداری اسلامی بوضع امروز رسیده ایم بهره های بانکی که مدعی حرام شرعی بودنش هستیم در میان رکورد داران جهان قرار داریم وام بانکی کسب و کار که مثل تمام دنیا براساس اعتبار شخص وام گیرنده بود را برای حذف ظاهر سود و بهره از آن تحت نام انواع و اقسام مشارکت ها راه تخلف و سوء استفاده های فراوان از آن را فراهم کردیم . مثال میاورم قبل از انقلاب گسترده ترین بانک بلحاض شعبه بانک صادرات بود رئیس شعبه با برآورد شخصی خودش نسبت به کسبه محل سزقفلی ملک و سرمایه در کردش تخمینی به آن کاسب اعتبار میداد و او هم در صوزت استفاده از این اعتبار بهره آنرا میپرداخت همان روندی که امروزه در پیشرفته ترین کشور ها در جریان است . آیا این وامهای نجومی بدون پشتوانه مگر ناشی از همین قوانین بانکداری اسلامی نیست .
ناشناس۴۴۹۲۷۳۲۰:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱
بانکدار در ایران با بانکداری در غرب، در عمل، چه فرقی می‌کند؟
بی بی۴۴۹۳۳۸۲۱:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱
راه حل جنابعالی برای حفظ قدرت خرید سپرده ها چیست چرا بانکها سود واقعی بدست آمده را به سپرده گذاران پرداخت نمیکنند آیا در کشور ما که در عرض یکسال ارزش پول نصف شده است پرداخت بیست در صد سود بانکی رباست یا کلاه برداری ؟
ناشناس۴۴۹۳۷۳۲۱:۵۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱
چرا تا کنون علما اقدام به افتتاح بانک اسلامی نکرده اند؟
ناشناس۴۴۹۵۶۶۲۳:۵۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱
یه سوال وظیفه شما و علمل مجتهدین در باره ربا خواری که جنگ با خداست چیه منظورم وظیفه عملیتون نه شعار دادن
ناشناس۴۴۹۶۷۴۰۴:۰۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲
به استناد مادهٔ یک قانون پولی و بانکی کشور، یک ریال برابر یکصدوهشت‌هزاروپنجاه‌وپنج‌ده‌میلیونیم (۰٫۰۱۰۸۰۵۵) گرم طلای خالص است. با توجه به ماده قانونی فوق الذکر اگر فردی هر مقدار ریال خود را به بانک تحویل دهد دولت موظف است که طلا خالص انرا محاسب و به وی تحویل دهد در اینصورت سود بانکی ربا محسوب میشود
فرهاد۴۴۹۷۰۸۰۶:۴۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲
سوالم را با یک مثال مطرح میکنم در تلویزیون مرسوم است که سریال ها و یا فیلم های سینمایی خارجی را جهت پخش دوبله می کنند و بعضا اسم فیلم ها هم تغییر می کند و متناسب با شرایط فرهنگی و قوانین بخش هایی را سانسور می کنند ولی این همه تغییرات ماهیت فیلم از جمله فیلمنامه،کارگردان،تهیه کننده و محتوا تغییر نمی کند.آیا فکر نمی کنید همین اتفاق در مورد نظام بانکی رخ می دهد؟ به عبارتی ساده تر ما در ساختار بانکی و اقتصادی کشور اصل اقتصاد سرمایه داری غربی را پذیرفته ایم و شورای فقهی بانک ها عملا قوانین را دوبله می کنند و یا با تغییراتی در اسم ها و ... اما ماهیت بدون تغییر می ماند و این وسط اسلام میشود پوششی برای مصرف تئوری ها و رویه های بانکدار غربی؟
ناشناس۴۴۹۷۱۸۰۶:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲
کجاست این بانک اسلامی؟ حتی یک مورد قرض الحسنه واقعی در این سیستم سراغ نداریم تنها بانکی هم که به اسم قرض الحسنه وام خُرد ( حداکثر ۳۰ میلیون تومن ) با سود ۴ درصد میپردازه درقبال سه الی ۱۲ ماه سپرده گذاری و البته فقط و فقط با سه ضامن کارمند رسمی اقدام میکنه (درحالیکه که اصلا اینروزها کمتر کسی استخدام رسمی هست و کارمند رسمی از خود وام نایاب تره) وهیچ ضمانت دیگری قبول نمیکنه یعنی چنان شروطی میگذارند که عملا ۹۰ درصد نیازمندان به وام نتوانند. وام قرض الحسنه بگیرند
الف ر۴۴۹۷۵۸۰۷:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲
اسا سا بانکداری اسلامی معنی دارد؟ اگر جوابتان مثبت است در ظرف این 40 سال یک مورد موفق آن را نام ببرید اگرهم هست (رانت این روش بیشتر ازآنجه که بتوان امور افتصادی را اصلاح کرد است قرض الحسنه ها را ببینید چه کسانی میگیرند ) باعنایت به اینکه پول کار کردش بسیار بیشتر از صدر اسلام است مثل این است ما از روش درمانی امروز به 500 سال پیش طب سنتی بر گردیم آیا منطقی است
خوانساری۴۴۹۸۳۰۰۸:۳۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲
آیا در صدر اسلام بانک وجود داشت؟ و اگر وجود داشت 20 میلیون وام را 38 میلیون مطالبه میکرد؟ ( چنانچه بنده در مقابل دریافت 20 میلیون وام 38 میلیون پرداختم)
رضا املش۴۴۹۹۶۴۰۹:۴۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲
پس از گذشت چهل سال از عمر نظام اسلامی افکار عمومی هنوز نفهمیده که سودی که بانک ها پرداخت می نمایند حرام است یا حلال .....
ناشناس۴۴۹۹۸۱۰۹:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲
این که ارزش صد میلیون شده چهل میلیون ظرف شش ماه در بانکداری اسلامی چه طور قابل حل است؟
علیرضا۴۴۹۹۸۵۰۹:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲
آیا خلق پول و افزایش نقدینگی بی رویه ربا محسوب نمی شود؟ با توجه به اینکه اکثر مراجع سیستم بانکداری ما را ربوی می دانند پس چرا به این نظرات اهمیت داده نمیشود؟
سعید۴۴۹۹۹۸۰۹:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲
سود بانکی طبق نظر مراجع بسیار شبهه ناک است. از سوی دیگر با این که کارمندم می دانم که سود بانکی ترمز تولید است وباعث تنبلی جامعه. با توجه به این که هرگاه برای کاستن سود کاری سود می گیرد شیاطین با اختلال در بازار کاری می کنند که سودبالا برگردد چه نقشه راهی برای کاستن سود دارید؟ بی صبرانه منتظر از بین رفتن ربا در بانک هستم. زیرا حس می کنم برخی از رفتارهای اجتماعی ناشایست، ریشه در خوردن این گونه پول ها دارد.
ناشناس۴۵۰۰۹۶۱۰:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲
سلام تعریف ربا رو اینطور میگند: "هرگاه در عقد قرض شرط شود که قرض گیرنده هنگام ادای قرض، آن را با افزوده برگردانند، ربای قرضی تحقق یافته است. ربای قرضی گاه با دریافت زیادی از عین مال قرض داده شده و گاه با شرط انجام کاری یا دادن منفعتی به قرض دهنده محقق می‌شود" با این تعریف و به طور خودمانی اگر ما به کسی پولی بدهیم و شرط کنیم که او در آینده پول بیشتری را به ما برگردونه دچار ربا شدیم. این دقیقا همون کاری است که بانک ها تحت عنوان "وام" یا "تسهیلات" انجام میدند. بانک ها در واقع پول های مردم رو در حسابهای سپرده جمع آوری میکنند و به اونها سود (بهره) میدند و بعدا همون پول را با نرخ بالاتر به کسانیکه پول نیاز دارند وام میدن. در واقع بانک ها ذاتا دارن خیلی شیک و شکیل عمل رباخواری رو انجام میدن. سوال اینه که با این وضوح پس چرا در کشور اسلامی ما کسی جلوی این رباخواری مدرن رو نمی گیره؟ برای اینکه بزرگوارانی مثل جناب آقای موسویان این عملیات بانکی رو در قالب عقود اسلامی بردند و به اون وجه اسلامی دادند. عقودی مثل فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، خرید دین و البته جعاله! در سمت دیگر سودی که به سپرده گذاران میدند رو "علی الحساب" میگند تا در ظاهرا نرخ فیکس ای نداشته باشه. اما در عمل یا این علی الحساب پرداخت نمیشه و یا خیلی کمه. و یا اینکه گفته میشه که ما با هم مصالحه می کنیم! و در عمل همون مقدار ثابتی که از قبل قرارداد شده بود پرداخت میشه. این هست که شما وقتی به کلان سیستم بانکی امروز کشور نگاه می کنید مشاهده میکنید که همون سیستم بانکداری متعارف در کشور ما در حال پیاده سازی است و همون پیامدهای اقتصادی رو هم برای ما به ارمغان آورده. در صورتی که اگر وقعا آنچه که قصد شارع از وضع این قوانین بود اتفاق میوفتاد ما وضعیت اقتصادی و بانکداری امروز ما اساسا نباید به اینجا می رسید چون ذاتا چنین امکانی نداشت. مثال بارز اون در بحران اخیر موسسات مالی است که البته قابل تعمیم به سایر بانک ها هم هست. البته تمام موارد فوق بیان ساده و عامه فهم از مسائل اساسی بانکداری اسلامی است. وگرنه بانکداری امروز دچار تحولات دیگری شده و به عنوان مثال مسئله خلق پول کلا پارادایم بانکداری رو دچار تغییر کرده که این نگاه سنتی و جزئی به فقه اصلا قادر به پاسخگویی به این مسائل نیست. تمام مقدمات فوق برای این سوال بود که از آقای موسویان بپرسیم که به نظر آقای موسویان با وضعی که ایشون از بانکداری اسلامی تصویر می کنند آیا غرض شارع مقدس از حرام بودن ربا برآورده میشه؟ یا اینکه ما داریم بر بانکداری متعارف مهر اسلامی میزنیم اما همون سیستم رو پیاده کردیم و با توجهیاتی مثل فروش اقساطی و جعاله و علی الحساب و ... صرفا حکم اسلام رو دور زدیم؟ آیا این کار مثل کار اصحاب سبت نیست که خداوند ایشان را از ماهی گیری در روز شنبه منع کردند، اما آنها چاله هایی کندند و در روز شنبه ماهی ها را در آن چاله انداختند و روز یکشنبه از آب گرفتند و خدای حکیم آنها را دچار عذاب کرد و مسخ شدند؟ آیا مسخ شدگی امروز ما ناشی از این نقض غرض بانکداری اسلامی ما نیست؟
ناشناس۴۵۰۲۳۱۱۱:۴۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲
جناب اقای سید عباس موسویان شما کسی هستید که در کتاب بانکداری اسلامی مشارکت را در خارج از بانک اعلام کردید و عدم موفقیت بانکداری اسلامی را وکالت دانسته و مشارکت را جایگزین ان اعلام و پیشنهاد داده اید. ایا بی فکرر تر از شما در جهان اسلام وجود دارد ؟
ناشناس۴۵۰۲۷۲۱۱:۵۷:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲
الآن سود سپرده بانکی بلند مدت یک ساله 15 درصد هست و در مدت یک سال قیمت ارز و سکه وطلا و جنس ها وخدمات و...نزدیک سه برابر شده است یعنی تورم حدود 200 درصدی .پس به سپرده گزار بدبخت و کم عقل که پولش را در بانک گذاشته خسارت وارد شده و ضرر کرده است وسود پولش را وام گیرنده برده پس وام گیرنده ربا خوار ونزول خوار هست.برای حمایت از تولید وبورس و ورنق بازار... پول از جیب سپرده گزار دزدیده شده تا کارخانه دار و زن وبچه هاش لذتشو ببرند.بسیاری فکر می کنند پول همان کالاست پول ارزشش کم وزیاد می شود سپرده گزار نمی تواند با اصل وسود پول خود همان کالایی را که در ابتدا می توانسته بخرد الآن بخرد. دائم پول سپرده گزار تهدید می شود تورم را به صفر برسانند وسود بانکی راصفر کنند واین بانک ها را جمع و درش را گل بگیرند تا مردم گول نخورند وپولشان را در بانک نگزارند.فرمول محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران غلط هست بعد می گویند این مدل جهانی است برای محاسبه نرخ تورم سالیانه باید قیمت تمام کالاها وخدمات حتی ارز ،سکه ،طلا به همراه کالاهای اساسی وغیر ضروری با ضرایب یکسان محاسبه شود تا نرخ تورم بدست آید.
غ. گالش۴۵۱۶۹۴۰۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۳
ارزش پول ملی عبارت است یک بخش بر شاخص قیمت ها و بر اساس اینکه قیمت طلا و ارز چقدر افزایش پیدا کرده است. مگر در خرید کالا مردم در ایران از سکه طلا و ارز استفاده میکنند؟ بیان مطالب نا درست که هیچ تو جیح تئوریک ندارد باعث افزایش گمراهی مردم در باره مطالب اقتصادی میشود و عملکرد درستی نیست.
ناشناس۴۵۰۲۹۶۱۲:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲
بسیاری فکر می کنند پول همان کالاست. اگر سود بانکی کمتر از تورم باشد وام گیرنده ربا خوار و نزول خوار هست اگر سود بانکی بیشتر از تورم باشد سپرده گذار ربا خوار و نزول خوار هست.
آرش۴۵۰۳۴۱۱۲:۳۱:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲
سوال من : من خیلی از مسائل بانکداری اسلامی و مفاد و شرایط و ... اون سر در نمی آرم .ولی سوال اینه که آیا اگر طرحی وجود داره ، واقعا کارشناسی شده است و به لحاظ عملی قابل اجراست ، یا مانند خیلی از طرح های دیگه باید با سعی و خطا اقدام کرد و بعد از سالها و با هزینه و ضرر های هنگفت ، نسبت به تغییر اون اقدام کرد ؟ آیا به صورت پایلوت جایی تست شده ؟ و خطاهای اون گرفته شده ؟
ناشناس۴۵۰۳۴۶۱۲:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲
ترا به خدا یک بار و برای همیشه تکلیف سود بانکی را مشخص نمائید آیا سود بانکی ربا است یا نه وچرا مراجع برسر این مورد اختلاف دارند آیا احکام ثانویه می تواند کمکی بنماید
ناشناس۴۵۰۳۵۳۱۲:۳۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲
بانک مهر اقتصاد وامی پرداخت کرده بمبلغ 10 میلیون که قرار بود 14 میلیون برگشت شود بدلیل ناتوانی در پرداخت اقساط جمع پرداخت های ضامن و وام گیرنده 9.6 میلیون بوده یعنی 4.4 مانده وام بوده . با سررسید شدن وام بانک کل چک تضمین را اجرا گذاشته و راضی به دریافت مانده وام یکجا نبوده . مجدد باید وام گیرنده 15 میلیون وام بگیرد و از نوقسط بدهد . چقدر باید باید بابت یک وام 10 تومانی که 4.4 آن باقی مانده بانک اخذ کند ؟ آیا این ربا نیست ؟ در کشور اسلامی و با اینهمه فتوای مراجع چرا اینطور است؟ آیا پول باید جای اعتقادات دینی را در اسلام بگیرد ؟ البته اگر اسلام رجرا شود .
ناشناس۴۵۰۳۷۷۱۲:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲
سلام سوال: اگر کسی پولش را به مدت یکسال در بانک سپرده گذاری کرد و بانک سالیانه به او 15 درصد سود داد اما در زمان سر رسید با اصل پول و سودآن نتوانست آن کالایی را که در ابتدای سپرده گزاری می توانست بخرد الآن نتواند بخرد چون کالا در مدت یک سال گرانتر شده است ،ربا محسوب می شود؟ با تشکر
ناشناس۴۵۰۴۱۶۱۲:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲
چرا جلوی خلق پول بانک های تجاری گرفته نمیشود؟ نظرتان در مورد پول اعتباری و بدون پشتوانه چیست و جایگزین ان چیست؟
رامین۴۵۰۴۵۸۱۳:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲
قوانین بانکداری باید به روز شود مگر میشود تورم و ارزش پول 120درصد کاهش یابد ولی بهره سپرده 15 درصد باشد بعد انتظار سپرده کذاری داشته باشیم
ناشناس۴۵۰۴۶۶۱۳:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲
سلام سوال : یک نفر پارسال اول مرداد ماه 1396یک میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کرده و بانک 15 درصد سود به او داده،پارسال یک مدل گوشی موبایل یک میلیون تومان بوده، الآن(اول مرداد1397) شده دو میلیون تومان.الآن در زمان سر رسید با اصل پول و سود نمی تواند آن گوشی را بخرد و باید 850هزار تومان روی پولش بگذارد،حالا آن 150 هزار تومان به اصطلاح سودی که گرفته ربا ونزول محسوب می شود؟
ناشناس۴۵۱۲۳۰۱۹:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲
پارسال مرداد ماه سکه 1200000تومان بود الآن سکه 3500000شده.اگر کسی پارسال 120000000تومان در بانک سپرده گذاری بلند مدت یکساله با سود 15 درصد کرده آن موقع با پولش می توانسته 100سکه بخرد الآن با اصل پول وسودش می تواند تقریبا 40 سکه بخرد یعنی 80 سکه ضرر کرده،اگر الآن بخواهد آن 120 سکه را بخرد باید 212000000پول روی اصل پول وسودش بگذارد حالا اگر کسی پول او را از بانک وام گرفته وبا آن 100 تا سکه خریده، سپرده گذار ربا خوار هست یا وام گیرنده؟
محسن۴۵۱۳۶۰۲۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲
با سلام 1-در خصوص عملکرد بانک ها سوال من این است که درخصوص وام های مضاربه ای وعقود مشارکتی عملکرد بانکها وموسسات مالی را ارزیابی بفرمایید.بانک ها یک سود علی الحساب به سپرده ها میدهند وبعد از آن هم سود قطعی در نظر نمیگیرند که مضاربه انجام شود.از طرف دیگر از مشتریان هم به همین صورت سود میگیرندبدون آنکه بدانند مشتری سود یا ضرر کرده.با توجه به تحقیقاتی که توسط جناب آقای طالقانی تحت عنوان جادوی پول وبانک انجام شدودر همین سایت اریه گردید عنوان شد که حد اقل در عقود مشارکتی عملیات بانکی ربوی است.مشکل دیگری که وجود دارد بحث عامه مردم وفتاوای مراجع میباشد.از یک طرف فتوا داده میشود که سود بانکی چنانچه تحت عقود اسلامی داده یا گرفته شود حلال است واز طرف دیگر گفته می شود اگریقیین به ربوی بودن ندارید حمل بر صحت کنیدواز طرف سوم در مصاحبه هایی از ربوی بودن عملیات بانکی انتقاد میکنندکه یکنوع سر در گمی در متدیننین بوجود آورده است.این موضوع را هم لطفا ارزیابی بفرمایید. 2-مساله دیگری که وجود داردصوری بودن وام هاست.یعنی مثلا شما نیاز به 100میلیون وام برای امور جاری شرکت خود دارید .خود بانک میگه پیش فاکتور خرید بیارید وخودشون هم میدونن که صوریه و از طرف دیگه گیرندگان هم چاره ای ندارند.حالا ممکنه ی کسی هم بجای استفاده از وام در کارهای سالم با این وام بره سکه یا ارز بخره وسوداگری کنه.را ه حل این موارد را هم بفرمایید. 3-مساله سومی که هست با توجه به تغییر مفهوم پول از سال 1971واینکه پشتوانه پول طلا نیست بحث ارزش زمانی پول به لحاظ فقهی چگونه لحاظ میشود؟البته فقها در این خصوص با اصل بحث موافق هستند چنانچه در مساله مهریه بروز حساب میشود.لیکن برای زمانهای کوتاه ازجمله چند ماه ویکسال مساله چگونه در نظر گرفته می شود.
ناشناس۴۵۱۷۴۳۰۵:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۳
باسلام واحترام آیا خرید ارز نفت دولت توسط بانک مرکزی به صورت تعهدی و پرداخت از محل خلق پول منطبق با شرع است؟ چرا که اینکار می تواند در صورت تلنبار شدن در چند سال نهایتا باعث نوسان و سقوط پول ملی گردد. به صورت کلی آیا شرع و شورای فقهی بانک مرکزی در خصوص موضوع پول و نحوه مدیریت آن نظری دارد و آن را اعلام می دارد و یا اینکه این شورا فقط در حوزه قراردادهای بانکی قصد ورود دارد؟ آیا در اسلام در حوزه اقتصاد فقط به اصلاح عقود توجه شده است و فقط می خواهد سازوکارهای اقتصادی منطبق با شرع باشد؟ و یا به مسائل دیگری هم مثل رشد اقتصادی توجه می شود؟ آیا می توان از آیه احل الله بیع و حرم الربا این استنباط را نمود که بیع نسیه شاه کلید فرار از ربا است که فعلا بانکداری بدون ربا بر دایره آن استوار شده است؟ آیا این استنباط محدود کردن معنای آیه شریفه در امری مکروه نیست؟ اقتصاد ایران به علت نوسانات دستخوش سفته بازی غیر مولد و احتکار سرمایه مانند ارز، پول به صورت سپرده، طلا، زمین، املاک مسکونی و تجاری بلا استفاده شده است.آیا بهتر نیست دولت به جای فروش اوراق خزانه اسلامی و بدهکار کردن خود، با اخذ مالیات از این موارد هم نقدینگی لازم را برای مصارف عمومی و عمرانی را فراهم آورد و هم به تولید و اقشار ضعیف یارانه پرداخت کند و هم اینکه با این کار باعث هدایت نقدینگی به سمت تولید شود؟ آیا این مصداق کل ما حکم به العقل حکم به الشرع نیست؟ باتشکر
ناشناس۴۵۳۴۹۲۰۴:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۴
با سلام آیا در بانکداری اسلامی قانونی وجود دارد که یک بانک بیش از 50 درصد سرمایه جذب شده خود را صرف خرید ملک بکند و با توجه به پشتوانه قوی مالی بتواند ان ملک را سالها احتکار کرده و در زمان مناسب با چندین برابر قیمت بفروشد (مثال عینی آن را در همین روزها میبینیم) و امثال بنده 4 دهه است که در حسرت 40 متر خانه آپارتمانی بمانیم و تا لحظه مرگ داشتن این 40 متر برای ما رویا و ارزو باشد و مدام به ان فکر بکنیم و پس از مرگ هم فرزند ما هم همین روال را ادامه بدهد کجای اسلام چنین موردی را که عامل اصلی آن خود بانکها هستند مجاز شمرده و حتی فردی اگر در طول عمرش یک بار هم به هیچ بانکی مراجعه نکند باز هم غیر مستقیم بانکها کل زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهند ایا در بانکداری اسلامی ابلاغ یک بخشنامه مبنی بر عدم خرید ملک از طرف بانکها در تضاد با شرع است؟ ایا در اسلام مجاز است که تحت هر عنوانی کالای مصرفی و نیاز اولیه مردم را با پسوند اسلامی تبدیل به کالای سرمایه ای بکنند؟
ناشناس۴۵۴۷۴۰۰۰:۲۳:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۵
با این تورم و گرانی کمرشکن ، سود بانکی 15 درصد به سپرده گذار ربا محسوب میشه یا کلاه برداری ...؟
ناشناس۴۵۵۲۹۷۱۳:۲۱:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۵
در این شرایط اقتصادی با این گرانی و تورم بالا و سود بانکی کم سپرده گذار ضرر کرده است باید محاسبه شود که سپرده گذار چقدر ضرر کرده و ارزشش پولش کم شده و بانک و وام گیرندگان چقدر سود کرده اند کسی که پولش را دربانک بگذارد کم عقل هست چون نه تنها سود واقعی نمی کند یا حداقل ارزش پولش حفظ نمی شود بلکه ضرر می کند و به سپرده گذار خسارت وارد می شود وتازه آن چند درصد به اصطلاح سودی که از بانک گرفته را می گویند ربا و نزول هست وحرام است!؟.در واقع سود پولش را بانک و وام گیرند گان می برند ومی خورند خودشان می روند ملک زمین، خانه، مغازه، ارز ،سکه، طلا وخودرو ... می خرند.
ناشناس۴۵۵۸۲۷۲۰:۰۸:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۵
سلام ، من براي خرىد خانه مجور شدم وام از يكي از موسسات وابسته به ىك واحد نظامي كشور بگيرم انهم با بهره ٢٤٪‏ در اقساط ٦٠ ماه كه ميشد حدود دو برابر وام دريفتي يعني ٥ سال كل درآمد من رو ميبرد حالا سوال اينه كه اين وام تو حكومت اسلامي ربا نيست اگه اىن كار رو ىه نفر با همىن شرايط پرداخت كنه با اون شخص به عنوان رباخوار برخورد مى كنن يا نه ، تازه در صورت تاخير در پرداخت اقساط دو باره ٢٤٪‏ جريمه تاخير هم ميگىرن كه همه مراجع محترم اون رو حرام دانستن ، نظر شما چيست ؟
غ. گالش۴۵۶۲۲۱۰۸:۳۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۶
جواب های آقای موسویان به سئوالات کی مطرح میشود؟ ایشان 4 شنبه گذشته مهمان ویژه الف بودند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین