از عوارض جبران ناپذیر اشتباهات پزشکی؛ خطایی که زندگی «شیرین» را تلخ کرد

گروه اجتماعی الف،   3970501024

روی که شیرین که با هزار امید و آرزو پایش را برای عمل جراحی به تغ جراح سپرد فکرش را نمی‌کرد که یک غفلت می‌تواند ادامه زندگی‌اش را با مشکلات جدی مواجه کند.

فارس نوشت: دود دو سال قبل بود که به دلیل انحراف پا با مراجعه به یکی از بیمارستان‌های تهران پایم را به تیغ جراحی سپردم؛ عمل اول با موفقیت به پایان رسید و خوشبختانه مشکل خاصی برایم به وجود نیامد، اما بهار سال گذشته برای درمان پای دیگرم به همان بیمارستان مراجعه کردم و بروز اشتباه در زمان بیهوشی باعث شد که مشکلات عدیده‌ای گریبانم را بگیرد.

تا قبل از بروز این حادثه مانند تمام هم سن‌وسالان خودم از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار بودم، کلاس‌های مختلف و باشگاه می‌رفتم اما با بروز این حادثه تلخ دیگر آدم سابق نیستم...

این بخشی از صحبت‌های «شیرین» 31 ساله است که اکنون دیگر مانند سابق نمی‌تواند به راحتی راه برود و فعالیت‌های روزانه‌اش را به طور معمول انجام دهد.

شیرین می‌گوید: پزشکان متعددی در همان بیمارستان گواهی داده‌اند که عصب نخای پایم در اثر استفاده از داروی بی‌حسی آسیب دیده است، در حالی که استفاده از این دارو برخلاف نظرم بوده و از پزشک درخواست کردم مرا بی‌هوش کند.

 

وی در خصوص سایر مشکلات جسمی که پس از عمل جراحی برایش به‌وجود آمده توضیح می‌دهد: پزشکان به من گفته‌اند آسیب عصب و ریشه نخاع مزمن شده و درمانی ندارد، انحراف لگن و ضعف عضلات، اختلاف 5 سانتی پاها که پزشکان تمامی این موارد را ناشی از تزریق «اسپاینال» دانسته‌ و گفته‌اند این مشکلات در آینده عواقب دارد و بدتر خواهم شد که این در نوار عصبی که انجام دادم ثابت شده که وضعیتم بدتر شده است.

شیرین که پرونده‌ای سنگین از مدارک پزشکی را با خود به همراه دارد با نشان دادن تک تک مدارک عنوان می‌کند: درحال حاضر لنگش پا و دردهای زیادی در قسمت کمر، لگن و پا دارم که هر بار پزشکان برای کاهش این دردها تنها دوز قرص‌ها را زیاد می‌کنند که استفاده این قرص‌ها باعث بروز مشکل و ناراحتی معده شده و درحال حاضر با وجود این مشکلات قادر به دویدن نیستم.

 

این دختر جوان ادامه می‌دهد: بعد از عمل، پزشک معالجم اهمیتی به دردها و مشکلاتم نمی‌داد و می‌گفت طبیعی است و این دردها برطرف می‌شود، هربار قرص مسکن و ویتامین برای من تجویز کرد، آنقدر که دنبال علت مشکلات بعد از عملم بودم، پزشک به من گفت که به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنم.

جواب یکی از کمیسیون‌ها این بود که به بیماری motor neuron مبتلا هستم و این نوعی بیماری خود ایمنی است و ظرف مدت کوتاهی فرد فلج خواهد شد و فوت می‌کند؛ که اگر این بیماری را داشتم در جواب‌های نوار عصب و عضله باید مشخص می‌شد که چندین بار نوار عصب انجام دادم و این بیماری را نداشتم.

یک‌بار دیگر هم در جواب‌های کمیسیون آمده است که من به دیسک کمر و بیماری مفصلی مبتلا هستم که این موضوع در هیچ یک از تصاویر رادیولوژی که انجام دادم، نشان داده نشده است؛ 15 پزشک مختلف خطای پزشکی را تایید کرده‌اند که گواهی همه آن‌ها موجود است.

قوانین مربوط به خطای پزشکی باید به‌روز شود

یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه میزان مجازات‌ها برای خطای پزشکی بازدارنده نیست، گفت: گاهی پزشک با سوءنیت خطایی را مرتکب می‌شود اما گاهی قصوری در کار نبوده و به دلیل سهل انگاری این خطا رخ می دهد.

وی با انتقاد از اینکه قوانین مربوط به خطای پزشکی جوابگوی نیازهای جامعه نیست، تصریح کرد: میزان خطاهای پزشکی افزایش یافته و ما باید به تناسب پیشرفتی که جامعه دارد از نظر فناوری و تکنولوژی قوانین خود را با شرایط جامعه تطبیق دهیم. در اغلب موارد برای پزشکی که مرتکب خطا شده جریمه های مالی در نظر گرفته می‌شود درحالی که پزشکی که از لحاظ مالی تامین است این مبالغ ناچیز نمی تواند تغییری در روند اقدامات وی ایجاد کند و مانع از خطاهای بعدی وی شود.

سازمان نظام پزشکی و دادگستری مسئول رسیدگی به خطاهای پزشکی 

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره میزان خطاهای پزشکی در کشور، گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های پزشک بسیار تخصصی است لذا در مواردی ممکن است خطاهایی رخ دهد که البته این موضوع در همه کشورهای دنیا اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه خطاهای پزشکی به دو دسته عمدی و غیرعمدی تقسیم می‌شوند، ادامه داد: در سایر کشورها در زمینه اعمال جراحی و میزان تشخیص‌های پزشکی، یک تا پنج درصد خطا را قابل قبول دانسته و معتقدند اگر عارضه‌ای در برخی عمل های جراحی اتفاق افتد یک تا پنج درصد پذیرفته شده است.

شهریاری تصریح کرد: اگر بیش از درصد تعیین شده خطای پزشکی رخ دهد، نشان دهنده آن است که پزشک سهل انگاری کرده و تشخیص نادرست داده و منجر به بروز عوارض در بیمار شده که در این میان دیگر خطای پزشکی پذیرفته شده نیست.

وی با تاکید بر اینکه مراجع رسیدگی برای خطاهای پزشکی باید نسبت به وقایع پیش آمده در این حوزه ورود پیدا کنند، تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی و دادگستری مسئول رسیدگی به خطاهای پزشکی هستند به گونه ای که کارشناسان دادگستری در پزشکی قانونی فعالیت می‌کنند و کارشناسان نظام پزشکی نیز هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی را تشکیل می‌دهند که به موضوعات پیش آمده در حوزه سلامت رسیدگی می‌کنند.

احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در 200 

اما ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است؛ طبق آمارهای بین‌المللی احتمال خطا در بیمارستان‌ها یک در 200 است. در کشوری مانند ما 45 درصد بیمارستان‌ها، ساختمان‌هایی دارند که از اول بیمارستان نبوده است.

وی گفت: بنابراین آمارها حدود 20 تا 40 درصد منابع بهداشت و درمان در کشورها حتی آنهایی که توسعه یافته هستند تلف می‌شود که بخش زیادی از آن به دلیل خطاهای پزشکی است. علاوه بر آن طبق آمارهای جهانی 10 درصد کسانی که وارد بیمارستان‌ها می‌شوند دچار خطای پزشکی قابل توجهی می‌شوند.

خطای پزشکی عاملی برای تخریب اطمینان بیماران

وقتی پای درد و دل بیماران می‌نشینیم، آن‌ها بیشتر از عدم نظارت به وضعیت بیمارستان‌ها و عملکرد کادر پزشکی انتقاد دارند؛ بیماری از عدم برخورد صحیح پرستار گله دارد و دیگری از اینکه بعد از عمل حتی یک بار هم جراح خود را ندیده است.

در سال‌های گذشته خبرهای زیادی درباره خطای پزشکی منتشر شده خبرهایی که مردم هم در مراجعه به مراکز درمانی با پوست و گوشت خود آن را درک می‌کنند؛ هرچند مسئله خطای پزشکی با شکایت بیمار و در نهایت با یک اخطار و جریمه برای پزشک به پایان می‌رسد اما این فرد بیمار است که باید تا آخر عمر عوارض ناشی از این خطا را تحمل و با درد و مشقت به زندگی خود ادامه دهد.

مسئله‌ای که باعث شده دیوار اعتماد میان پزشک و بیمار هر روز بیش از پیش تخریب شود. موضوعی که بارها و بارها درباره آن نوشته شده و هر بار وزارت بهداشت به آن پاسخ داده، اما هیچ‌گاه راه حل منطقی برای رفع این معضل ارایه نشده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین