تصویری درست از دولت

علی دارابی،   3970431090
تصویری درست از دولت

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رییس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت فرمودند: «رسانه‌ها تصویر درستی از دولت را ارائه کنند» و تأکید معظم‌له بیشتر بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی بود.

برای اجابت به این «راهبرد» درک مشترک دست‌اندرکاران رسانه‌ها، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون برای «اقدام» یک ضرورت جدی است، اما پاسخ ما به پرسش اصلی یادداشت «تصویر درست از دولت» چیست؟

یکم: دولت کارآمد و مقتدر: بخش اعظم و اصلی این تصویر به کارآمدی و اقتدار دولت برمی‌گردد. تلاش شبانه‌روزی دولتمردان و اهتمام آنان برای حل مشکلات مردم بزرگ‌ترین نماد کارآمدی تلقی می‌شود. دولت باید از انسجام و یکپارچگی برخوردار باشد. همه خدمت، تلاش، پاکدستی و امانتداری را سرلوحه خود قرار دهند، اما دولت در این بخش از اختلاف و ناهماهنگی رنج می‌برد. باید روحیه نشاط و جهاد همراه با جوانگرایی به دولت دمیده شود. وزیران، معاونان و مدیران ناکارآمد از مدیریت برکنار شوند و جای آنان مدیران انقلابی، متخصص و جهادی برای مسوولیت‌ها انتخاب شوند.

دوم: نقد مشفقانه: مسوولان و دولتمردان باید بدانند همه در اتاق شیشه‌ای خدمت می‌کنند که صدها پروژکتور و نورافکن بر آ‌نها تابیده است. وضوح، شفافیت، صداقت، صراحت، پاکدستی و خدمت را در برابر ناراستی، کژی، خیانت و فساد همه به عیان مشاهده می‌کنند. تصویر درست از دولت نادیده انگاشتن ضعف‌ها، کژی‌ها و فسادها و ناکارآمدی‌ها نیست. برعکس رسانه‌ها در راستای شفافیت، پرسشگری و نظارت باید با نقد مشفقانه با هدف اصلاح و برطرف کردن عیوب با امنیت و آزادی کامل عمل کنند و مسوولان دولتی و اجرایی آن را محترم بشمارند. بی‌شک تخریب، مچ‌گیری تسویه حساب‌های سیاسی و شخصی در نقد مشفقانه جای ندارد. 

سوم: دولت مردمی: اصولاً در نظام مردم‌سالاری دینی که از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و مردم در همه صحنه‌های انقلاب تاکنون (دوران مبارزه با رژیم پهلوی، پیروزی انقلاب، مقابله با گروهک‌های تروریستی، جنگ تحمیلی، سازندگی و ...) نقش اصلی را برعهده داشته‌اند. و به تعبیر حضرت امام خمینی؟ره؟ «ولی نعمت جامعه» هستند. باید دولت در میان مردم، برای مردم و در خدمت آنان باشد. مسوولان دولتی باید با مردم صادقانه و شفاف البته، بدون آنکه بخواهند افکار عمومی را نگران کنند و سخنان و مواضعی را اتخاذ کنند که دشمنان سوءاستفاده نمایند اما باید مسائل و مشکلات را مطرح و از مردم کمک و استمداد بخواهند. افزون بر این کوچک شدن اندازه دولت، واگذاری امور به‌دست مردم و قدرت‌مند شدن بخش غیردولتی را در دستور کار قرار دهند.

چهارم: برجسته‌سازی خدمات: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. انقلاب دستاوردهای بزرگی در حوزه‌های کشاورزی، علم و فناوری، دفاعی و امنیتی، سیاسی و فرهنگی، اجتماعی - اقتصادی داشته است.
استقلال، آزادی، امنیت، آبادانی، عزت، بیداری اسلامی، تجدید حیات اسلام و بازگشت عظمت بر مسلمانان در سراسر جهان از دستاوردهای بزرگ این انقلاب بوده است که امسال باید به‌طور بارز و برجسته مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد که اگر هنرمندانه انجام شود و همه دولت‌های بعد از انقلاب را فارغ از گرایش‌های سیاسی آنان در برگیرد خود یک نشانه بزرگی از«وحدت ملی» در برابر دشمنان انقلاب خواهد بود، اما در این میان برجسته‌سازی خدمات و فعالیت‌های دولت که در اقصی نقاط کشور مشغول کار و تلاش هستند موجب دلگرمی خادمان مردم و نیز خوشحالی مردم قدرشناس خواهد بود. با خدمات دولت و انعکاس درست آن نباید رفتار گزینشی و سیاسی کرد.

پنجم: روشنگری و بصیرت‌افزایی: رسانه‌ها باید در خیلی از جاها به کمک دولت بیایند. تحریم‌ها، تهدیدات، کارشکنی‌های دشمنان و کشورهای مختلف را با مردم در میان بگذارند. ظرفیت‌ها و منابع مشخص کشور را با مطالبات بی‌حد و اندازه مردم مدیریت کنند و به افکار عمومی بگویند که در بهترین شرایط هم تحقق همه مطالبات و تقاضاهای مردم منابع، زمان و ظرفیت‌های کشور بستگی دارد. رسانه‌ها باید همراه و حامی دولت در عین حال زبان مردم باشند. تمیز دادن این دو سهم و قدر این دو (زبان مردم و حامی دولت) یک راهبرد دائمی و نه تاکتیک محسوب می‌شود. شورای اطلاع‌رسانی دولت باید علاوه بر مقامات دولتی تنی چند از نخبگان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی را در برگیرد و برخی از صاحب‌نظران و مدیران با تجربه و با دانش رسانه‌ها به آنها اضافه شوند. تا پیوست رسانه‌ای اقدامات دولت از جامعیت و اثرسنجی و تأثیرگذاری بایسته‌ای برخوردار باشد.

ششم: دولت در میدان: واقعیت آن است که اداره و مدیریت اجرایی کشور بدست دولت است. سایر قوا هم در این شرایط که دشمنان تحریم‌ها و تهدیدها را افزایش داده‌اند باید به کمک دولت بیایند. ساز و کارهای قضایی و قانونی و نظارتی لازم را برای دولت فراهم نمایند. افزون بر این رسانه‌ها در این عرصه باید توجه کنند که اختلافات میان دولت با سایر قوا و نهادها را برجسته نکنند و بلکه بی‌اعتناء از آن عبور کنند، از طعنه‌زدن، تحقیر، تخفیف، سرزنش و تسویه حساب سیاسی خودداری نمایند.

نشست‌های مشترک و منظم میان دولتمردان و رسانه‌ها، گفت‌و‌گو و تعامل با یکدیگر، تسهیل ارتباط از سوی رسانه‌ها برای مسوولان دولتی از دیگر سازوکارهای مهم در ارائه این تصویر درست است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین