چه صبحانه ای شما را لاغر می کند؟

گروه سلامت الف،   3970430029

حتماً دقت کرده‌اید، افرادی که به بهانه‌های مختلف از وعده صبحانه رد می‌شوند، انتخاب‌های ناسالم‌تر برای وعده ناهار دارند.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند هم از آمار کمتری از چاقی و اضافه‌وزن را گزارش می‌کنند و هم اگر قصد کاهش وزن را داشته باشند دستیابی به وزن ایده‌آل برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. چرا که مصرف صبحانه، مخصوصاً صبحانه‌ای که درست انتخاب شود، با کنترل کالری دریافتی از پُرخوری فرد در طول روز جلوگیری خواهد کرد و البته لازم است بدانید که قدرت صبحانه سلامت در تأثیرگذاری بر زنان بیشتر از مردان است.

حتماً دقت کرده‌اید، افرادی که به بهانه‌های مختلف از وعده صبحانه رد می‌شوند، انتخاب‌های ناسالم‌تر برای وعده ناهار دارند. این افراد در طول روز بیشتر غذا می‌خورند و البته به مواد غذایی چرب و شیرین علاقه پیدا می‌کنند. شاید این به خاطر باور غلط خیلی از مردم باشد که فکر می‌کنند چون صبحانه نخورده‌اند و یا مثلاً از صبح گرسنه بوده‌اند می‌توانند در وعده ناهار یا شام هرچه می‌خواهند بخورند. البته این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که خوردن یا نخوردن صبحانه و حتی نوع انتخاب‌های غذایی وعده صبحانه در وضعیت قند خون فرد و تمایل او به مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها در طول روز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

خب، با این شرایط، چه صبحانه‌ای را باید انتخاب کرد؟
اول از همه باید این را بگوییم که بهترین صبحانه برای هر شخصی متفاوت است و شما باید صبحانه مطلوب بدن خود را با انجام آزمون و خطاهای متوالی انتخاب کنید؛ اما به هر حال باید توجه داشته باشید که در این انتخاب‌ها توصیه‌های زیر رعایت شود.

۱. صبحانه خود را بزرگ‌تر انتخاب کنید!
بله درست است. صبحانه بزرگ‌تر به معنی کالری بیشتر است. زمانی که در رژیم کاهش وزن هستید بهتر است صبحانه بخش قابل‌توجهی از کالری دریافتی شما را در بربگیرد. در یک مطالعه‌ی اخیر دیده شد افرادی که کالری دریافتی آن‌ها به صورت ۷۰۰ کیلوکالری در صبحانه، ۵۰۰ کیلوکالری در ناهار و ۲۰۰ کیلوکالری در شام تقسیم‌بندی شده بود نسبت به کسانی که تقسیم کالری آن‌ها به صورت ۲۰۰ کیلوکالری در صبحانه، ۵۰۰ کیلوکالری در ناهار و ۷۰۰ کیلوکالری در شام بود کاهش وزن بیشتری را به دست آوردند. دقت داشته باشید! هر دو این گروه‌ها دریافت کالری در حد ۱۴۰۰ کیلوکالری داشتند و تنها تفاوت آن‌ها در تقسیم کالری صبحانه و شام بوده است.

۲. صبحانه‌تان را پروتئینه انتخاب کنید
یکی دیگر از روش‌ها برای کنترل اشتها در طول روز مصرف مواد غذایی پُرپروتئین در صبحانه است. مطالعه‌های بسیاری نشان داده‌اند مصرف غذاهای پروتئینی با تحریک ترشح هورمونی به نام پپتید YY باعث کاهش قابل‌توجهی در اشتهای فرد در طول روز و موفقیت بیشتر در رژیم کاهش وزن می‌شود.

۳. غلات کامل را از یاد نبرید
غلات کامل از بهترین انتخاب‌ها در یک صبحانه لاغرکننده هستند چرا که تأثیر قابل‌توجهی در سیری و پر کردن شکم دارند. حتماً می‌دانید غلات کامل دارای مقادیر قابل‌توجهی فیبر و سبوس‌اند. میزان ویتامین‌های گروه B این غلات از آرد سفید و نان سفید بیشتر است و وجود این ویتامین‌ها برای رژیم کاهش وزن حائز اهمیت.

۴. تخم‌مرغ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه است
تخم‌مرغ، مخصوصاً تخم‌مرغ آب‌پز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه است. محتوای بالای پروتئین آن را به یک غذای سیرکننده تبدیل می‌کند و تحمل رژیم غذایی کاهش وزن برای فرد آسان می‌شود. با این حال کلسترول بالای تخم‌مرغ را هم نباید فراموش کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند در این خصوص حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

۵. گذر از چای سیاه به چای سبز را فراموش نکنید!
علاوه بر تأثیرات مثبتی که برای بیماران قلبی به همراه دارد، چای سبز همچنین تأثیر قابل‌توجهی در افزایش سوخت و ساز و کمک به کاهش وزن افراد خواهد داشت. اگرچه میزان این تأثیرات چای سبز از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به هر حال انتخاب آن در برنامه کاهش وزن خالی از لطف نخواهد بود.

۶. سعی کنید صبحانه شما حداقل ۵ گرم فیبر داشته باشد
فیبر شکم را پر می‌کند. سیری قابل‌توجهی به فرد القا می‌کند و به ازای آن هیچ کالری هم ندارد. پس به راحتی می‌توان گفت فیبر بهترین ترکیب در رژیم کاهش وزن است. قرار دادن این ۵ گرم فیبر در رژیم صبحانه هم کار سختی نیست. کافی است نصف یک سیب بزرگ و کامل، یک دوم لیوان غلات کامل و یا دو تکه نان سیاه کامل را انتخاب کنید. هر کدام از این انتخاب‌ها به خودی خود ۵ گرم فیبر دارند. اگر آن‌ها را با هم همراه کنید هم که دیگر چه بهتر. شک نکنید مثل آب خوردن وزن کم خواهید کرد.

۷. ماست ساده را به دوستی بپذیرید
ماست یکی از بهترین و سالم‌ترین غذاهای تمام دنیاست و می‌تواند ارزش بسیاری به صبحانه شما بدهد. آن را به دوستی بپذیرید و از فواید آن برای کاهش وزن بهره‌مند شوید. فقط دقت داشته باشید صحبت ما درباره ماست ساده است نه ماست‌های میوه‌ای و طعم دار. محتوای بالای پروتئین و کلسیم آن را به یک ماده غذایی ارزشمند در کاهش وزن تبدیل کرده است.

۸. سوسیس و کالباس را از صبحانه خود مطلقاً حذف کنید
واقعاً این ایده مصرف سوسیس و کالباس در صبحانه از کجا آمد؟! این مواد غذایی فراوری شده و صنعتی دارای مقادیر بالایی نیترات هستند؛ یعنی همان ترکیب خطرناکی که با سرطان‌های کولون و رکتوم در ارتباط مستقیم است. از محتوای بالای چربی و کالری آن‌ها که بگذریم سوسیس و کالباس همچنین دارای مقادیر بالایی سدیم، نمک و ادویه‌اند و زخم‌های گوارشی یکی از شایع‌ترین عوارض مصرف طولانی مدت سوسیس و کالباس خواهد بود.

۹. شیرینی‌ها و قندهای مصنوعی را محدود کنید
مصرف قندهای ساده در مقادیر بالا، برای مثال محدود کردن صبحانه به یک کیک یا شیرینی و یک لیوان چای بدترین کار ممکن است.
 
ورود یک دفعه‌ای این حجم قند ساده به بدن باعث افزایش یک دفعه‌ای قند خون خواهد شد. اتفاقی که در ادامه این امر روی می‌دهد افزایش یک‌باره سطح انسولین در بدن و کاهش قند خون است و فرد خیلی سریع احساس گرسنگی مجدد را خواهد داشت. در این شرایط است که فرد شدیداً مستعد ابتلا به دیابت، افزایش چربی خون و البته چاقی خواهد شد.

عناوین مرتبط

پربحث‌های امروز

  1. نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارخوان در مطب‌ها چیست؟

  2. به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

  3. آقای روحانی! اینجا که واتیکان نیست!

  4. جهانگیری: ما برای برون رفت از مشکلات برنامه داریم/ نظام اسلامی را از رانت و فساد پاک می‌کنیم

  5. ظریف: به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود!   

  6. سوختن سیم‌کارت در صورت استفاده از فیلترشکن!  

  7. افزایش 60 هزار تومانی حق مسکن کارگران/مذاکرات مزد 98 از هفته آینده آغاز می شود

  8. جنگ یمن چه تاثیری بر آینده جهان خواهد داشت

  9. عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان: اصالت صوت منتشر شده علیه «سلمان خدادادی» در حال پیگیری است

  10. آقای رئیس‌جمهور! سلطان موز چه نسبتی با شما دارد

  11. چرا گوشت گوسفندی حکم طلا را پیدا کرده؟

  12. زمان حال را غنیمت بشمار  

  13. محمد هاشمی: نتیجه عملکرد دولت روحانی کاهش ارزش پول ملی شد

  14. کاهش ۳۰ درصدی قیمت ساخت مسکن در سال آینده

  15. احمد توکلی: رهبری نظری درباره پالرمو و CFT به مجمع اعلام نکرده‌اند/ ظریف نتوانست مجمع را درباره لایحه پالرمو قانع کند

  16. هایکو ماس تحریم هواپیمایی ماهان را برای امنیت آلمان ضروری خواند

  17. پوری‌حسینی: ممنوع‌الخروجی برای من مجازات نیست

  18. ۳عامل موثر در موشک پرانی‌های نتانیاهو

  19. نتانیاهو: ایران قدرتمندترین نیروی اسلامی است

  20. چرا کرباسچی دیروز چند ساعت بازداشت و سپس آزاد شد؟

  21. پیش‌بینی رییس اتحادیه از اوضاع بازار مسکن در سال آینده

  22. بیرانوند مغلوب دروازه‌بان عربستان شد + عکس

  23. لابی سنگین برای لغو مالیات پزشکان

  24. دادستان تهران: کرباسچی احضار شد اما رسانه‌ها گفتند به اوین رفته است/ سلطان سکه در هنگام دستگیری سکه‌ای نداشت

  25. دریافت عوارض در تونل‌های شهری تهران منتفی شد

پربحث‌های دیروز

  1. تشدید اختلافات ایران و اروپا، احتمال تحریم‌های جدید و فروپاشی برجام

  2. اسماعیل بخشی دستگیر شد

  3. روحانی از احمدی‌نژاد هم پایین‌تر است

  4. روحانی: ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم، این نه قانونی است و نه شرعی/ اولین کسی که رادیو را ممنوع کرد پهلوی اول بود/ روزانه اگر فیلترشکن آمد چه خواهیم کرد؟

  5. فقط ۳۰ ثانیه تا موفقیت

  6. ساختمان های خالی دانشگاه آزاد را به کسب و کارها بدهید، نه دانشجویان پولی

  7. نصب بنر بانوی معترض در مقابل مجمع تشخیص برای رد لوایح fatf   

  8. پرواز هواپیماهای ماهان ایر به آلمان ممنوع شد

  9. کرباسچی به زندان رفت + جزئیات

  10. واکنش سازمان بازرسی به افزایش ناگهانی قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو: اگر مجوزی نداشته باشند، اقدام می‌کنیم!

  11. چهار ماه کفاره برای یک نفر، چهار سال برای یک ملت

  12. روحانی و فیلترینگ؛ چه کسی خواستار برخورد با فیلتر‌شکن‌ها بود؟

  13. همتی اعلام کرد: آغاز واردات نفت از ایران توسط ژاپن از امروز/ بازار ارز و صرافی‌ها خلوت است؛ بانک مرکزی جور تقاضای ارز را هم می‌کشد

  14. موگرینی: در نشست ورشو حضور نخواهم داشت

  15. مردم خواهان اجباری شدن نصب کارتخوان در مطب‌ها شدند/ درآمد یک پزشک یک میلیون تومان است!

  16. راغفر: ما به‌تدریج شاهد فرسایش شدید آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی مثل عدالت اجتماعی شدیم

  17. روحانی در واکنش به گزارش تخلف دارویی: ان‌شاءالله که صحت ندارد

  18. نظرسنجی AFC بین بیرانوند و دروازه‌بان عربستان + لینک

  19. خط فقر در تهران ۴ میلیون و ۵۹۲ هزار تومان است

  20. جزئیات دستگیری اسماعیل بخشی؛ وی از صبح روز گذشته متواری شده بود

  21. پوری حسینی: به من نگفته‌اند ممنوع‌الخروجم

  22. افشای لیست موسسات فرهنگی که کمک دریافت کرده‌اند  

  23. ۴۰ سال پس از پیش‌بینی درست کارتر

  24. رانندگی خوب مردم و کسری بودجه دولت!

  25. آصفی: شکست نشست ضد ایرانی لهستان حتمی است/ آمریکا با اجرای شو ورشو چه می‌خواهد؟/ مردم با اصل نظام مشکل ندارند؛ اما...

پربحث‌های هفته

  1. همسر شهید حججی ازدواج کرد؟

  2. غیرت برای زنان کجا رفته؟

  3. تشدید اختلافات ایران و اروپا، احتمال تحریم‌های جدید و فروپاشی برجام

  4. اروپا به ایران: نمی‌توانیم برنامه موشکی‌تان را تحمل کنیم/ لغزش اروپا به سمت ترامپ

  5. بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا

  6. نظر شما در مورد فرار مالیاتی پزشکان و عدم نصب کارخوان در مطب‌ها چیست؟

  7. موشک ماهواره‌بر حامل «پیام» نشد!

  8. تاج و داورزنی کنارخواننده معروف لس آنجلسی   

  9. اسماعیل بخشی دستگیر شد

  10. توزیع دو کیلو گوشت یخ‌زده با کارت ملی!/ برای گرفتن گوشت منجمد، منجمد شوید!

  11. جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ظریف و احمدی‌نژاد  

  12. کدامیک به برجام محتاج ترند، ایران یا اروپا؟

  13. روحانی از احمدی‌نژاد هم پایین‌تر است

  14. روحانی: ما نمی‌توانیم با خواست عمومی مردم مبارزه کنیم، این نه قانونی است و نه شرعی/ اولین کسی که رادیو را ممنوع کرد پهلوی اول بود/ روزانه اگر فیلترشکن آمد چه خواهیم کرد؟

  15. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  16. فقط ۳۰ ثانیه تا موفقیت

  17. ویدئو/ آقای مترجم کار دست کی‌روش و خیابانی داد  

  18. فیلم اعترافات اسماعیل بخشی و همدستانش   

  19. جدال اصلاح طلبان و دولت اعتدال/ خبری از حال و روز مردم دارند؟

  20. توکلی: سه قوه با تبانی برخورد با حقوق‌های نجومی را بر زمین گذاشتند

  21. فرشته نجات تنها سرنشین زنده مانده حادثه بوئینگ ۷۰۷

  22. به جای کوکب خانم و پترس فداکار و چوپان دروغگو، بیرانوند را قصه کتابهای درسی کنید

  23. آذری جهرمی: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو بود

  24. عسگراولادی: بعد از ۶۴سال، دو ماه است صادراتم را متوقف کردم

  25. یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!

پربحث‌های هفته

  1. شیر و ماست کم چرب بهتر است یا پر چرب؟

  2. سرپرست وزارت بهداشت: قیمت دارو باید اصلاح شود

  3. میکروب‌ها را بیشتر بشناسیم

  4. عناب یک غذای سالم برای بدن

  5. فواید صبح زود بیدار شدن و سحرخیز بودن را بشناسید

  6. ساخت 20 سلامت کده طب سنتی در بیست نقطه کشور

  7. بر اساس گروه خونی چه غذا‌هایی بخوریم؟

  8. تاثیر ورزش در درمان مبتلایان ام.اس

  9. افراد سازگار، سلامت روان بهتری دارند

  10. نکات مهمی که در مورد «تب» باید بدانید

  11. نشانه اولیه بیماری قلبی

  12. عوارض قرص‌های خواب‌آور

  13. بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است

  14. نحوه نگهداری ایمن غذاها در یخچال

  15. راه های پیشگیری از ابتلا به «روتاویروس» در کودکان

  16. خواب مورد نیاز کودکان در هر سنی چقدر است

  17. طرح «پزشک خانواده شهری» در کل کشور اجرایی می‌شود

  18. مصرف نوشابه پس از ورزش به کلیه‌ها آسیب می‌زند

  19. اینفوگرافی/ عوارض کم‌خوابی  

  20. چقدر خواب در طول شبانه‌روز نیاز داریم؟

  21. نشانه‌های سندروم آسپرگر چیست؟

  22. مخالفت کمیسیون بهداشت با واگذاری موسسات آموزش عالی پزشکی

  23. دلایلی برای لثه‌های بی‌رنگ

  24. حواس‌پرتی و کاهش تمرکز نشانه‌ افسردگی است؟

  25. فواید روغن زیتون، بنفشه و زنبق برای بدن

آخرین عناوین