روزنامه سوری گزارش کرد «هلسینکی» صحنه تحقیر همزمان آمریکا و اسرائیل مقابل روسیه، ایران و سوریه بود

گروه جهان الف،   3970429079 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه‌ای سوری، نشست اخیر روسای جمهور آمریکا و روسیه در پایتخت فنلاند را صحنه تحقیر همزمان آمریکا و رژیم صهیونیستی در برابر اقتدار ائتلاف روسیه، ایران و سوریه توصیف کرد.

به گزارش فارس، روزنامه «الوطن» سوریه در یادداشتی به قلم «تحسین الحلبی»، کارشناس مسائل سیاسی این کشور و با عنوان «اسرائیل پس از اجلاس هلسینکی»، تحقیر آمریکا در این نشست را نشانه اقتدار روسیه در مقابله با تلاش‌‌ها برای تضعیف ائتلاف روسیه، سوریه و ایران توصیف کرد.

نویسنده در مقدمه یادداشت این پرسش را مطرح کرد که «آیا نشست اخیر ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ، روسای جمهور روسیه و آمریکا در هلسینکی می‌تواند، باب بزرگی به روی دوره‌ای جدید در روابط بین‌المللی باز کند؟».

الوطن آورده است: به نظر می‌رسد این سوال در اروپا، آسیا و خاورمیانه برای هر کسی که به دنبال تغییر قوانین بازی نظام جهانی سابق است، اهمیت دارد؛ سوالی که آنهایی که از هر گونه تغییری در آن متضرر می‌شوند، درصدد تشدید تنش‌ها هستند و مخالفان با آن را به خیانت به منافع آمریکا متهم می‌کنند.

اجلاس روز دوشنبه بین پوتین و ترامپ هنوز تمام نشده بود که شماری از رسانه‌های آمریکایی شروع کردند ترامپ را به فرمانبرداری و تسلیم شدن در برابر پوتین متهم کردند و کار تا جایی رسید که یکی از رسانه‌های آمریکا هشتگی به راه انداختند که ترامپ را خائن توصیف می‌کند.

ترامپ بشدت از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دلیل « ضعف شدید و رسوایی در مقابل رئیس‌جمهور روسیه» مورد انتقاد قرار گرفته است، برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا لحظات دیدار این دو را برای آمریکا،«پست‌ترین لحظات تاریخ ریاست جمهوری آمریکا» نامیده‌اند.

انتقاد‌ها چنان بالا گرفته که به نوشته دیلی میل، برخی رسانه‌های آمریکایی از ترامپ به عنوان «سگ پوتین» یاد کردند.

نزاع بر سر اعتبار ترامپ و شایستگی وی در مدیریت سیاست آمریکا پس از اجلاس هلسینکی در میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها و بیرون آن بالا گرفته است.

از جمله مطرح ترین این بازیگران، «رابرت مولر»،ششمین مدیر اجرایی اف‌بی‌آی (از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳) است، او جمهوری‌خواهی است که توسط جورج بوش به مدت ده سال، و با تمدید دو ساله باراک اوباما به این سمت گماشته شد. او پس از جی ادگار به عنوان طولانی‌ترین خدمتگذاران در مدیران اف‌بی‌آی شناخته می‌شود و هم اکنون مسئول تحقیقات ویژه مداخلات روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات متحده است.

او یکی از افرادی است که دو سال پس از تصدی منصب خود سوگند یاد کرد که عراق سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد و مقدمه تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003 را فراهم کرد که بعدا معلوم شد او دروغ مفتضحانه‌ای گفته بود.

مولر در سیزدهم ژوئیه سه روز قبل از اجلاس پوتین و ترامپ از محکومیت ۱۲ مأمور اطلاعات نظامی روس به اتهام هک کردن شبکه رایانه‌ای هیلاری کلینتون و حزب دموکرات و به برنامه‌ریزی برای دخالت در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا خبر داد.

مولر عمدا چنین زمانی را برای اعلام محکومیت اتباع روسیه در آمریکا برگزید تا هر گونه موفقیت پیش بینی شده برای اجلاس پوتین و ترامپ را برهم بزند.

با وجود اینکه ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با پوتین اعلام کرد که دلیلی برای تایید گزارش سی آی ای درباره دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا نمی‌بیند، اما رسانه‌های آمریکا به جانبداری از مولر و حکم قضایی وی پرداختند.

سوالی که حالا برخی تحلیلگران اسرائیلی مطرح می‌کنند این است که آیا اسرائیل از این شکاف داخل آمریکا بر سر ترامپ پس از نشست وی با پوتین بهره‌برداری کرده و از ائتلاف داخلی مولر جانبداری می‌کند یا تا زمانی که رئیس جمهور آمریکا به برآورده کردن خواسته‌های تل آویو متعهد است، اسرائیل هم بی‌طرفانه در این قضیه رفتار می‌کند.

رهبری اسرائیل همچنان سیاستی را اتخاذ کرده است که به دنبال افزایش تنش در روابط ایالات متحده و روسیه است؛ زیرا هر گونه کاهش تنش در خدمت منافع روسیه و متحدان آن مانند سوریه و ایران است، در حالی که تنش، فضای بی ثباتی را در منطقه ایجاد می‌کند.

این وضعیتی است که اسرائیل از آن بهره می‌برد و ترجیح می‌دهد آمریکا با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و روسیه تحمیل کند و قدرت ائتلاف سوری-ایرانی-روسی را تضعیف کند.

مطمئنا، پوتین و شی جین ‌پینگ ، رئیس جمهور چین از نقش اسرائیل در خصوص ایران و سوریه آگاه هستند، از همین رو پوتین بلافاصله اعلام کرد که روسیه پنجاه میلیارد دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کند.

چین هم اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد ایران هر چقدر ایران مایل باشد از آن نفت خریداری خواهد کرد، این مواضع روسیه و چین سیلی محکمی به صورت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است، چون قدرت ائتلاف سوریه، روسیه و ایران را تقویت خواهد کرد و بخصوص پس از اجلاس ترامپ-پوتین در به روی مانورهای اسرائیل علیه این ائتلاف می‌بندد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین