هزینه ۱.۶ میلیارد دلاری امسال ایرانی‌ها در ترکیه

گروه اقتصادی الف،   3970427019 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه اعلام کرد که ایرانی‌ها در رتبه اول توریسم ترکیه هستند و هشت‌ برابر آسیای میانه به این کشور سفر می‌کنند؛ به‌طوری‌که امسال حدود یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار هزینه گردشگری ایرانی‌ها در ترکیه بوده است.

هزینه ۱.۶ میلیارد دلاری امسال ایرانی‌ها در ترکیه

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: طی چهار ماه گذشته ترکیه میزبان هشت میلیون نفر توریست از ۱۸۰ کشور بوده ‌است که از میان آنها ۸۰۰ هزار نفر ایرانی‌ بوده‌اند. به عبارتی یک دهم از مجموع کل بازدیدکنندگان ترکیه را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و ایرانی ها در رتبه اول هستند. پس از ایران، آلمان‌ها دومین رتبه بازدید از ترکیه را دارند.

وی تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی اگر ۱۵۰۰ دلار برای هر گردشگر در نظر گرفته شود، با احتساب بالای ۱۰۰۰ دلار خرید برای هر گردشگر، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صرف هزینه‌های گردشگران شده است.

به گفته ابراهیمی، گردشگران کشورهای آسیای میانه به ترکیه در مجموع ۱۰۰ هزار نفر هستند در صورتیکه ایرانی‌ها هشت برابر آنها به این کشور سفر می‌کنند.

رییس مرکز مطالعات ایران و ترکیه گفت: طبق بررسی مرکز گردشگری جهانی، ترکیه بیشترین جمعیت گردشگر را از ایران دارد؛ یعنی در مجموع ۱۰ کشور، ایران حدود ۱۰۰ برابر گردشگر به ترکیه فرستاده است. همچنین به گفته رییس اتحاد هتل‌داران ترکیه " به لحاظ جمعیت و جغرافیای منطقه یکی از سه منبع اصلی توریست ترکیه، ایران است".

ابراهیمی افزود: فقط گردشگران ایرانی هستند که در تمام فصول سال به ترکیه سفر می کنند و از منابع ثابت هتل های ساحل دریای مدیترانه از آنتالیا تا ازمیر و آنالیا هستند. در حال حاضر دولت ترکیه برای هر نمایشگاه به مراکز گردشگری یا بنگاه‌های گردشگری از ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار کمک می‌کند تا بتوانند بدون هزینه اقدام به جذب توریست کند. علاوه بر این، ترکیه روش هتل‌های لوکس پنج و هفت ستاره‌ای اسپانیا را به سبک هتل‌های دو و سه ستاره و حتی متل‌ها و خانه متل برگردانده است تا بتوانند با ارائه هزینه های کمتر و قیمت ‌های ارزان‌تر جلب توریست کند. این در حالی است که هزینه سفرهای داخلی به مناطقی مثل کیش و قشم برای ایرانی‌ها هم‌قیمت ترکیه یا حتی در مواقعی چند برابر می‌شود.

وی علت تفاوت هزینه‌ها را اینگونه بیان کرد: گرانی بلیت‌های هواپیما، هتل‌ها، بالا بودن هزینه‌ها و نامنظمی و نوسانات قیمت‌ها سبب سوءاستفاده از بلیت‌های ارزان قیمت کشوری مثل ترکیه شده است و بیشترین افراد را از ایران به خارج سوق می‌دهد که باعث خروج ارز نیز می‌شود. در صورتیکه اگر نیمی از هزینه میلیاردی که صرف سفر به ترکیه می‌شود را در صنعت گردشگری داخلی هزینه کنیم از خروج ارز نیز جلوگیری می‌شود.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در پایان با اشاره به بحران ارزی که کشور به آن دچار است، اظهار کرد: کشور ما باید الگوهای توریست خود را تغییر دهد تا ما نیز توانایی جذب گردشگر را داشته و درآمدزایی از طریق این صنعت را داشته باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۹۰۱۴۰۷:۳۰:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
شما یاد بگیرین ..کشور 4 فصل از تمام گوشه و کنار این مملکت میشه جذب توریست کرد ..ولی متاسفانه تو کار دفع توریست حرف اول رو میزنیم ..
ناشناس۴۳۹۰۸۳۰۸:۳۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
کشور بدون نفت و گاز را ببیند که چه مدیریتی دارد چه اقتصادی دارد
ناشناس۴۳۹۱۰۳۰۸:۵۵:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
نزدیکترین جا هست و ظاهرا ارزانترین. بعد هم این همه سال مثلا در بعضی استان ها که مسافر زیاد میرفت مثل شمال کشور یا اصفهان و.... آیا از پولی که گردشگر آورد برای سازندگی استان ها استفاده شد؟؟؟ پس مردم هم همان خارج را ترجیح میدهند. مطمین باشید اگر این همه سال مردم متوجه تغییر و سازندگی در استانهای گردش پذیر میشدند به خارج سفر نمیکردند...
بیگی29۴۳۹۱۶۳۰۹:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
من برای گرفتن ویزای کانادا مجبور شدم دو بار به ترکیه بروم تقریبا همه همسفران هم برای گرفتن ویزا برای دیدن فرزندانشان راهی ترکیه بودند.این بخاطر نامدیریتی کشور است که با تولید دسمن، هزینه و درد سر برای مردم و کشور دارد...خودتان را درست کنید مردم تقصیر ندارند.
ناشناس۴۳۹۱۶۷۰۹:۴۱:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۲۷
ایرانیان دو برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنند. ایرانیان سه برابر متوسط جهانی برق مصرف می کنند. ایرانیان x برابر استاندارد بنزین مصرف می کنند. ایرانیان y برابر متوسط جهانی سفر خارجی می روند. ایرانیان هشت برابر آسیای میانه! به ترکیه می روند. ایرانیان هزار برابر بقیه دنیا دلار مصرف می کنند. ایرانیان.... خسته نشدید دیگه؟ واقعا خسته نشدید؟ مسئولان ایرانی چندبرابر خارجی ها عرضه و لیاقت دارند؟ نرخ فساد دولتی در ایران چند برابر دنیاست؟ نرخ شایستگی مدیران ایرانی چقدره؟ بهره وری مسئولان چندبرابر دنیاست؟ چرا تمام هزینه ها رو مردم باید بدن و خرابکاری های شما مسئولان باید زیرسبیل رد شه؟ اصلا ایرانیان حق زندگی دارند؟؟ اصلا حق دارن مثل بقیه زندگی کنند؟
زهرا۴۳۹۱۹۱۱۰:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
با اين شرايط هيچ وقت هيچكدام از شهراي ايران حتي اگر هزينه ها هم كمتر شوند جايگزين تركيه و كشور هاي خارجي براي مردم نخواهند شد،چرا خودتان را ب خواب زده ايد؟؟
ناشناس۴۳۹۲۲۵۱۰:۳۲:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
کشور ما باید الگوهای توریست خود را تغییر دهد!!!!!!! تا ما نیز توانایی جذب گردشگر را داشته?????? و درآمدزایی از طریق این صنعت را داشته باشیم.)(در تبریز ارگ علیشاه را به نابودی کشاندند ودورش را حصار کشیدند که میتوانست یک محل گردشگری جالب وچذاب به حساب بیاید
ناشناس۴۳۹۲۴۴۱۰:۴۹:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۷
همون خدمات و شمال کشور بدن هم اشغال زایی میشه هم پول بیت المال به جیب اونا نمیره کم کاری مسولینه اینجا برای یه عکس گرفتن کنار ساحل باید 5000تومن ورودی بدی ار نعمتی که خدا داده
ناشناس۴۳۹۲۴۸۱۰:۵۲:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۷
هدیه ترکیه به ایران گرد و خاک با بستن اب دجله با سد است
محمد رضا۴۳۹۲۸۷۱۱:۱۲:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۷
والله یه آبشار تو کشور خودمون چند نفر رفتن رقصیدن شما اونجا رو بروی همه بستین. انتظار دارین مردم چی کار کنن کجا برن؟
رضا۴۳۹۳۰۱۱۱:۱۹:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۷
فقط نمیدونم چرا کسی نمیگه اینا پولاشون رو بدن برای جهیزیه و فقرا... البته یکی از دلایلش اینه که توی کشور ما اگه جایی کاری اتفاق افتاده عمدتاً همون آدمای مومن اهل خدا و پیغمبر و حج و اینا انجامش دادن
ناشناس۴۳۹۳۶۲۱۱:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۷
همه اش دنبال پاک کردن صورت مساله هستند. هیچکس نمیپرسه چرا مردم سفر به خارج از کشور را ترجیح میدهند؟ یا چرا گردشگران جوان، ایران را برای گردشگری انتخاب نمی کنند؟ راستی از سرنوشت عوارض خروج از کشور که از مسافران میگیرند چه خبر؟ کجا مصرف میشه این پولها؟
ناشناس۴۳۹۵۷۳۱۳:۴۷:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۷
بدبخت مردم ما که برای کمی آزادی باید برن تا یک کشور دیگه بحث اینکه هزینه رفتن به ترکیه کمتر دروغ الان رفتن به ترکیه برای هر نفر با خرجش حدود 10 میلیون آب میخوره سواحل آزاد کنید یک نفر نمیره ترکیه
ناشناس۴۳۹۵۸۱۱۳:۵۶:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۷
جالب بود! بعد یه عده گیر دادن به سفر حج که کلا حدود ۸۵ هزار نفر می رن که واجب رو به جا بیارن. گرچه به نظرم حجاج حتی یک ریال هزینه خرید سوغات نکنن و به جاش کالای ایرانی بخرن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین