اندیشکده بروکینگز: ترامپ باید در خانه می ماند

گروه جهان الف،   3970426145 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اندیشکده بروکینگز در گزارشی نوشت: با توجه به طوفانی که ترامپ نسبت به متحدان اروپاییش در بروکسل و لندن به راه انداخت، اگر این هفته در خانه مانده بود، منافع ملی آمریکا اکنون در شرایط بهتری قرار داشت.

اندیشکده بروکینگز: ترامپ باید در خانه می ماند

به گزارش ایرنا، 'توماس رایت' مدیر مرکز آمریکا - اروپا و از اعضای ارشد پروژه نظم و راهبرد بین المللی در خصوص دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی نوشت: نشست امروز در هلسینکی و دیدار دونالد ترامپ از بروکسل و انگلیس که پیش از سفر به هلسینکی رخ داد، نشان می دهد که وی دیگر قابل کنترل نیست و در مورد نقش آمریکا در عرصه بین المللی تنها از روی باورهای احمقانه خود صحبت می کند. هرچند در روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ انتظار می رفت وی با کمک بزرگترها بتواند مهار شود، اما امروز بر همه آشکار شده که ترامپ دیگر قابل کنترل نیست.

وی تمام کسانی که سعی داشتند اقدامات وی را کنترل کنند، اخراج کرده و یا نادیده گرفته است. تندروهایی هم که اطراف وی باقی مانده اند ترسوهایی هستند که فقط درصدد خوشایند وی قدم برمی دارند. چشم انداز 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم برای سیاست در پیش گرفته در خصوص 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری هیچ چیز خارق العاده ای ندارد.

بنابراین در این میان وظیفه هر کدام از اعضای کابینه ترامپ این خواهد بود که چگونه با تلاش برای محدود کردن آسیب های اعمال شده از سوی رئیس جمهوری در راستای حفظ منافع ملی عمل کنند و یا اینکه حتی در نهایت استعفا دهند. کسانی هم که به تازگی از کابینه ترامپ خارج شده اند مانند 'ژنرال مک مستر' مشاور پیشین امنیت ملی و 'رکس تیلرسون' وزیر پیشین امور خارجه فارغ از هرگونه اختلافاتی باید به مردم آمریکا در خصوص دستورالعمل سیاست خارجی رئیس جمهوری اطلاع رسانی کنند.

'آلینا پولیاکوا' از اعضای ارشد موسسه روبینستاین نیز نسبت به این نشست اینگونه واکنش نشان داد: در این دیدار از بدترین سناریو ممکن اجتناب شد. هیچ چانه زنی در خصوص اوکراین، سوریه و عدم تعهدات امنیتی ایالات متحده به اروپا وجود نداشت. اما باز هم پوتین برنده این نشست بود. چراکه ایالات متحده هیچ دستورالعمل مشخصی برای این نشست نداشت بنابراین این روسیه بود که جلسه را در دست گرفت. در خصوص موضوع اوکراین، پوتین با تکرار مواضع نادرست کرملین، کی یف را به دلیل نداشتن هیچ گونه پیشرفتی در 'توافق نامه مینسک' (قراردادی که در سپتامبر 2014 ( 1393) میان اوکراین و روسیه و دونتسک برای پایان جنگ در منطقه 'دونباس' اوکراین، بسته شد) شایسته سرزنش دانست. در مورد سوریه هم پوتین پیشنهاد کرد روسیه نقش میانجی را در ائتلاف جهانی برای پایان مشکل پناهندگان سوری و تضمین مرزهای اسرائیل بازی کند که این امر می تواند نقش روسیه را به عنوان قدرت بزرگ در خاورمیانه تقویت کند. احتمالا شخص ترامپ نیز از امتیازات مختلفی که روسیه قرار بود در این نشست بدست آورد، آگاه بود و می دانست به طور قطع پوتین برنده این دیدار است.

'کنستانز استنزلمولر' از اعضای مرکز 'رابرت بوش' در مورد دیدار ترامپ و پوتین گفت: از لحاظ نتایج سیاسی، بدترین اتفاق ممکن رخ نداد؛ چرا که دولت آمریکا توانست پوتین را در این بازی کُشتی ببرد. ترامپ در این نشست به الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه، جنگ در اوکراین و بازدارندگی و دفاع از نواحی شرقی ناتو با پوتین صحبت کرد و برای ما اروپایی ها این رویداد خوبی است و باید سپاسگزار ترامپ باشیم. اما از نقطه نظر موارد نامحسوس آسیبی که ترامپ به اتحاد با اروپا و ارزش های مشترک وارد کرد بی نهایت است. تنها یک نگاه به چهره های خوشحال دشمنان ما، مهر تائیدی بر این گفته است. از نقطه نظر من، ما باید نخست دریابیم که ترامپ به دنبال چه نوع بازی است؟ آیا این بازی که ترامپ در آن مشغول است یک شوی تلویزیونی است یا اقدامی برای نابودی نظم جهانی؟ اگر مورد اول باشد، ما اروپایی ها می توانیم تنها تلویزیون را خاموش کنیم و ادامه ماجرا را نبینیم اما در نوع دوم، اروپا به عنوان تبعه آمریکا تحت تاثیر این اقدامات قرار می گیرد.

در خصوص واکنش رهبران اروپایی هم باید بگویم تا کنون با در نظر گرفتن محدودیت های موجود، واکنش هایی نشان داده اند. اما این کافی نیست و باید عمل کنند. آنها باید آسیب های موجود را کاهش دهند و بر روی پیوستگی و اعتماد سرمایه گذاری کنند و اتحاد با یکدیگر به ویژه با آن دسته از عناصر داخل دولت آمریکا که تمایل به حفظ اتحاد با اروپا دارند را حفظ کنیم. فراموش نکنیم در این مقطع آلمان کلید ماجراست.

'استیون پیفر' از اعضای غیر مقیم مرکز کنترل تسلیحات و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای در واکنش به دیدار این دو رئیس جمهوری نوشت: اگر در تاریخ سفرهای روسای جمهوری آمریکا نگاهی بیندازیم، هیچ کدام به اندازه سفرهای ترامپ خبرساز نبوده است. او در بروکسل با ادامه موج طوفان هایی که به سومت متحدان اروپایی خود گسیل کرده بود، از نپرداختن به موضوع دفاع توسط اروپا انتقاد کرد؛ موضوعی که اتحاد در ناتو را تحت الشعاع قرار می دهد. در بریتانیا نزدیکترین متحد آمریکا، ترامپ در مصاحبه های گوناگون به نقد 'ترزا می' نخست وزیر تحت فشار بریتانیا در خصوص موضوع برگزیت پرداخت و با این کار اتحادیه اروپا را به نخستین دشمن آمریکا تبدیل کرد.

در هلسینکی، ترامپ بدترین نشست خبری که یک رئیس جمهوری آمریکا می توانست داشته باشد را ارائه داد و در حالی که پوتین در کنارش ایستاده بود، زمانی که در مورد رابطه آمریکا و روسیه پرسیده شد نتوانست حتی به یکی از اقدامات کرملین که سبب در پیش گرفتن چنین سیاستی از سوی واشنگتن شده است، اشاره کند. در خصوص دخالت مسکو در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 (1395)نیز با توجه به انکار دست داشتن کرملین در این انتخابات توسط پوتین، هیچ واکنش خاصی نشان نداد و حتی هیچ اشاره ای به توقف دخالت های روسیه در امور کشورهای دیگر نکرد. بنابراین اگر این هفته ترامپ در خانه مانده بود، منافع ملی آمریکا اکنون در شرایط بهتری قرار داشت.

***'نهاد بروکینگز یک سازمان غیرانتفاعی غیر جانبدارنه امریکایی است که در زمینه تحلیل مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می‌کند. این نهاد در سال 1916 میلادی توسط 'رابرت بروکینگز' تاسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین موسسات در نوع خود می‌باشد و مقر آن در واشنگتن است. بر اساس گزارش دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2012، این موسسه تاثیرگذارترین اتاق فکر در جهان شناخته می‌شود'.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۷۷۸۰۱۲:۳۶:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۲۶
چه خوب. پس حالا وقتشه که مستقیما باهاش مذاکره کنیم و از حماقتش به نفع کشورمون بیشترین استفاده را ببریم.
ناشناس۴۳۸۳۳۱۱۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۶
به نفع کشورمون !!!!!!؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین