هشدار صندوق بین المللی پول نسبت به آسیب پذیری آمریکا

گروه جهان الف،   3970426124

صندوق بین المللی پول هشدار داد، افزایش و تداوم تنش های تجاری می تواند روند ترمیم اقتصاد جهانی را از مسیر خود خارج سازد و چشم اندازهای رشد اقتصاد جهانی در میان مدت را تنزل دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول در گزارشی جدید آورده است، آمریکا به عنوان کشوری که شرکای تجاری اش بر اقدامات تلافی جویانه تجاری علیه آن تمرکز کرده اند، به طور ویژه در معرض ریسک کاهش صادرات قرار دارد.

به گفته صندوق بین المللی پول، تشدید جنگ تعرفه ها به سطحی که آمریکا، چین و دیگر کشورها تهدید کرده اند، نه تنها تاثیری مستقیم بر تقاضا خواهد داشت بلکه موجب بالا رفتن سطح عدم قطعیت و آسیب دیدن سرمایه گذاری خواهد شد.

موری آبستفلد، اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول هم در بیانیه ای نوشت: «الگوی مدل سازی ما نشان می دهد که اگر تهدیدات تجاری فعلی محقق شوند و اعتماد تجاری کاهش یابد، تولید جهانی تا سال 2020 به حدود نیم درصد پایین تر از پیش بینی های فعلی خواهد رسید...با توجه به اینکه در حال حاضر تمرکز جهانی روی تلافی اقدامات آمریکاست، دذ بک جنگ تجاری گسترده سهم آمریکا از صادراتی در بازار جهانی مشمول وضع مالیات می شوند، سهم نسبتا بالایی خواهد بود و از این رو این کشور به طور ویژه در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.»

صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده میلادی را بدون تغییر نسبت به پیش بینی ماه آوریل در سطح 3.9 درصد حفظ کرده است.

پیش بینی صندوق از رشد اقتصادی آمریکا و چین نیز بدون تغییر باقی مانده است. بر این اساس رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری 2.9 و در سال آینده 2.7 درصد خواهد بود و رشد چین نیز به ترتیب 6.6 و 6.4 درصد پیش بینی شده است.