وقتی رئیس جمهوری آمریکا تهدید منافع ملی ایالات متحده می شود

گروه جهان الف،   3970426032

دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بازتاب های مختلفی در میان صاحب نظران و مقامات آمریکا داشت به گونه ای که بسیاری از آنها، رئیس جمهوری کشورشان را تهدیدی برای منافع ملی ایالات متحده دانستند.

به گزارش ایرنا، هرچند که پیش از برگزاری نشست سران دو کشور که در هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد، اما و اگرهای فراوانی وجود داشت و نمایندگان کنگره به خصوص دمکرات ها معتقد بودند که ترامپ در برابر پوتین چیزی برای عرضه و دفاع از آنچه آنها ارزش های آمریکا می خواندند، ندارد اما این دیدار انجام شد و دو مقام در نشست خبری مشترک هم شرکت کردند.

در این رابطه مارتین ایندیک معاون اجرایی موسسه بروکینگز می گوید: کنفرانس مطبوعاتی ترامپ-پوتین یک چیز را روشن کرد؛ رئیس جمهوری آمریکا تهدیدی برای منافع ملی ایالات متحده است.

**پلوسی
نان پلوسی رهبر اقلیت های مجلس نمایندگان آمریکا هم از پال رایان رئیس این مجلس خواست حمایت از ترامپ را متوقف کند.

**برنان
جان برنان رئیس پیشین سیا که پیش از این خواستار لغو دیدار خصوصی ترامپ و پوتین شده بود، درباره نشست خبری این مشترکشان گفت: «عملکرد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی، به آستانه جرائم جدی و بزهکاری رسیده و از آن هم فراتر رفته است. چیزی کمتر از خیانت نیست. سخنان ترامپ نه تنها ابلهانه بود، بلکه کاملا نوچه پوتین است. میهن‌پرستان جمهوری‌خواه؛ کجا هستید؟»

**مک کین
جان مک کین سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا هم نشست خبری ترامپ در هلسینکی را غم انگیزترین نمایشنامه دانست و گفت: خسارات وارده ناشی از خودخواهی، معامله نادرست و همراهی با یک خودکامه دشوار است. وی افزود: رئیس جمهوری ترامپ ثابت کرد که نه تنها قادر نیست، بلکه تمایلی به ایستادن در برابر پوتین ندارد. به نظر می رسید که او و پوتین از یک متن سخن می گویند زیرا رئیس جمهوری آگاهانه ای فرصتی برای دفاع از ستمگر در برابر سوالات منصفانه مطبوعات آزاد ایجاد کرد و بدون تردید به پوتین چارچوبی ارائه کرد تا بر تبلیغ و دروغ به جهان پافشاری کند.

سناتور آریزوانا نشست مطبوعاتی ترامپ را به دلیل بی تجربگی، حرکتی رقت بار توصیف کرد و ادامه داد: این ها توییت های ماجراجویانه یک سیاستمدار تازه کار نبود. این ها انتخاب های عمدی رییس جمهوری بود. مک کین اظهار کرد: نزدیک شدن به روسیه با رفتارهای دمدمی مزاج و نامتقارن ترامپ علیه نزدیک ترین دوستان و متحدانمان در بروکسل و بریتانیا، نشست خبری امروز را نقطه ضعف تاریخ ریاست جمهوری آمریکا ساخت.

سناتور آمریکایی اشتباهات و سرکوفت های ترامپ را با توجه به همراهی تیمی از مشاوران معتبر و باتجربه کاخ سفید در هلسینکی دردناک و غیرقابل توضیح خواند و گفت: پیش از این، هیچ رئیس جمهوری تا به این حد خود را در برابر یک ستمگر سرافکنده نکرده بود.

**شومر
سناتور چارلز شومر رهبر اقلیت سنای آمریکا هم نظر خود را درباره این نشست خبری اینگونه گفت: در کل تاریخ کشور ما، آمریکایی ها هرگز ندیده اند که رئیس جمهور از یک دشمن آمریکا حمایت کنند. دونالد ترامپ از رییس جمهور پوتین حمایت می کند. وی افزود: قرار گرفتن در کنار رئیس جمهوری پوتین علیه ضابطان اجرای قانون، نیروهای دفاعی و سازمان های اطلاعاتی آمریکا، بی تدبیری، خطرناک و تضعیف کننده است. رئیس جمهور خود را فراتر از کشور ما قرار می دهد.

این سناتور دمکرات ادامه داد: شروع سفر رئیس جمهوری به ناتو و پایان دادن در کنفرانس مطبوعاتی امروز، عملکرد شرم آور دونالد ترامپ در تقویت دشمنان و تضعیف متحدان و وضعیت دفاعی ما است. شومر اضافه کرد: یک علامت سوال نامیمونی بر سر کاخ سفید قرار دارد که چه چیزی می تواند وجود داشته باشد که رئیس جمهوری ترامپ منافع روسیه را بر آمریکا ترجیح داد. میلیون ها آمریکایی همچنان متعجب هستند که آیا تنها توضیح ممکن برای این رفتار خطرناک، این احتمال است که رئیس جمهوری پوتین اطلاعاتی را درباره رئیس جمهوری ترامپ دارد.

**وارنر
مارک وارنر عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان هم اظهار کرد: اگر این است آنچه که ترامپ در ملا عام می گوید، در نشست خصوصی به پوتین چه گفته است؟ وی اظهار کرد: ایستادن رئیس جمهوری در کنار پوتین در مقابل دستگاه های اطلاعاتی و سرزنش ایالات متحده به دلیل حمله روسیه، افتضاحی برای دمکراسی ما است.

**لنکفورد
سناتور جمیز لنکفورد هم به تضعیف نهادهای اطلاعاتی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: من به ارزیابی های دان کواتز مدیر اطلاعات ملی، جینا هاسپل رئیس سازمان سیا و تیم هایشان بیش از یک مقام سابق سرویس اطلاعات روسیه اعتماد دارم.  وی ادامه داد: روسای جمهوری ایالات متحده باید با رهبران خارجی دیدار کنند اما ما باید قطعا تلاش های مداخله در انتخابات روسیه و نقض حقوق بشر در سراسر جهان را محکوم کنیم.

از دیگر موضوعاتی که ولادیمیر پوتین مطرح و ترامپ هم شدیدا از آن استقبال کرد، مساله همکاری برای تحقیق درباره اتهام دخالت در انتخابات آمریکا بود.

**تیم بازرس مولر
شبکه ان بی سی نیوز به نقل از سخنگوی شورای رسیدگی به اتهام دخالت روسیه در انتخابات 2016 که زیر نظر بازرس رابرت مولر تشکیل شده است، گفت: آنها پیشنهاد رئیس جمهوری پوتین را برای رفتن به روسیه و بازجویی از افسران اطلاعاتی روسیه رد کرده اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

  3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

  4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

  6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

  7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

  8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

  10. نتايج عمليات وعده صادق

  11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

  12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

  13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

  14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

  15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

آخرین عناوین