۳ دستور مهم اقتصادی در یک ماه

گروه اقتصادی الف،   3970425043

مشکلات اقتصادی این روزها به اوج خود رسیده؛ مشکلاتی که علاوه‌بر سوءمدیریت‌ها چشم طمع دشمنان خارجی نیز در به وجود آوردن‌شان نقش داشته است.

روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: در این میان برخی مسیر صعب التیام زخم اقتصاد را چونان اژدهایی هفت‌سر غیرممکن ترسیم می‌کنند، برخی همچنان چشم امید به غرب دارند و نسخه مذاکرات با آمریکا را تنها راه موجود برای رفع مشکل می‌خوانند و برخی دیگر ناامیدانه به تماشای گرداب مشکلات نشسته‌اند.

در چنین شرایطی اما رهبری به میدان عمل آمدند و این روزها صریح‌تر و آشکارا به مبارزه با بی‌عملی مسئولان برخاستند.

از این رو روز گذشته رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت میهمان مقام معظم رهبری بودند و ایشان بار دیگر در این نشست علاوه‌بر تاکید بر توان داخلی بر ضرورت برخورداری از روحیه انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزی مسئولان و همکاری و همراهی آحاد مردم، شرایط و الزامات استمرار پیشرفت و حرکت پرشتاب به سمت اهداف را به‌عنوان راهکار عبور از مشکلات اقتصادی بیان کردند و تصریح داشتند که مردم باید احساس آرامش و ثبات کنند.

آشفته‌بازار ارز و ضرورت جلوگیری از قاچاق و پولشویی و مبارزه واقعی با فساد نیز از دیگر بخش‌های تاکیدات رهبری در این نشست بود.

البته تاکیدات روز گذشته رهبری و ترسیم نقشه راه برای برون‌رفت از مشکلات کنونی، تنها امداد ایشان به دولت نبوده و حداقل در چند ماه اخیر بارها شاهد این‌گونه اقدامات بودیم؛ اقداماتی که اگر مسئولان گوش شنوایی داشته‌ باشند، می‌تواند کشور را از این مسیر صعب به سلامت به مقصد برساند.

دوم خرداد بود که رهبر انقلاب در دیدار رمضانی با مسئولان نظام، از تشکیل جلسه در سطح سران و مسئولان فعال اقتصادی سه قوه برای چاره‌اندیشی جهت حل مشکلات اقتصادی خبر دادند و بر عمل به تصمیم‌گیری‌های آن جلسه تاکید کردند؛ جلسه‌ای که در اردیبهشت‌ماه برگزار شده بود و عنوان «شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه» را به نام خود ثبت کرد و با تاکیدات رهبری تا هفته گذشته، چهار نشست از سوی این شورا برگزار شد؛ نشست‌هایی که امید می‌رود به دور از کلیشه‌ها و شعارهای رایج رنگ و بویی عملیاتی داشته باشد و سامانی برای آشفته‌بازار ارز و نظام بانکی و پولی رقم بزند.

نیمه اولین ماه تابستان که آشفته‌بازار ارز نیز به گرم‌ترین روزهای خود رسیده بود، در ادامه همان تدبیر اردیبهشت‌ماه رهبری و تشکیل شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی سه قوه، خبرهایی از نامه مهم آیت‌ا... خامنه‌ای به حسن روحانی منتشر شد. رهبر معظم انقلاب در این نامه که اخبارش 14 تیر منتشر شد، ضمن ابراز نگرانی از اخبار منتشرشده درخصوص واگذاری ارز و سکه در ماه‌های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد کرده است، دستور فرمودند ضمن رسیدگی به موضوع، گزارش دقیقی تهیه و به محضر ایشان ارسال شود.

در پی اظهارات واکنش‌برانگیز ۱۶ تیرماه وزیر اطلاعات در جلسه شورای اداری استان لرستان، مبنی‌بر عدم برخوردهای قهرآمیز با متخلفان اقتصادی، روز جمعه گذشته شنیده‌هایی از تذکر رهبری به وزیر اطلاعات منتشر شد و برخی رسانه‌ها از هشدار مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام علوی مبنی‌بر اینکه این سخنان به «ضرر وزارت اطلاعات» و «اقتصاد ملی» است، خبر دادند؛ خبری که اگرچه در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری منتشر نشد، ولی وزیر اطلاعات در گفت‌وگو با تسنیم، این هشدار رهبری را تایید کرد.

در این بین، بعد از خروج آمریکا از برجام و وقت‌کشی‌های اروپا و ارائه بسته‌ پیشنهادی میان‌تهی‌شان، سفر مهم اخیر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب به روسیه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. اواخر هفته گذشته دکتر ولایتی عازم روسیه شد تا پیام شفاهی حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای را به اطلاع رئیس‌جمهور روسیه برساند؛ سفری که به مقصد چین ترک شد تا مشاور امور بین‌الملل رهبری حامل مشابه همان پیام برای دیگر عضو شرقی 1+5 باشد؛ سفرها و پیام‌هایی که بی‌شک می‌تواند در سرنوشت برجام توپ را بیش از پیش به زمین اروپا بیندازد و مسیر دیپلماسی دولت را هموار کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین