برجام اروپایی و پیچیدگی آمریکا

حسین ظفری، گروه تعاملی الف،   3970425024 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
برجام اروپایی و پیچیدگی آمریکا

شواهد و قرائن نشان می دهد که آمریکایی ها با خروج از برجام، به دنبال طراحی سناریوی چند لایه و پیچیده جهت تاثیرگذاری همزمان بر اتحادیه اروپا، چین، روسیه و بطور مستقیم بر ایران هستند. در این بین درک درست شرایط و وضعیت موجود و شناخت دقیق نقشه جامع آمریکایی ها، کمک می کند تا بتوان هم آینده برجام را دقیق تر مورد بررسی قرار داد و هم راهکارها و راهبردهای آینده ی مواجهه با آن را پیشنهاد نمود.

آمریکایی ها در موضوع برجام، وارد بازی پیچیده و چند لایه ای شده اند که در آن ضمن تاثیرگذاری مستقیم بر ایران، قصد اثرگذاری منفی بر اتحادیه اروپا، چین و روسیه را نیز دارند تا از این طریق هم رفتار جمهوری اسلامی ایران را کنترل نمایند و هم در جنگ اقتصادی با سایر رقبای خود، از برجام استفاده بهینه نمایند.

برخی معتقدند که رفتار آمریکا و اتحادیه اروپا در قبال برجام ناشی از تقسیم کار پلیس خوب و پلیس بد است. ضمن تایید این نکته که این دو بازیگر بین المللی در خصوص ایران دارای یک وحدت رویه و اتحاد بیرونی هستند، اما می بایست این موضوع را مد نظر قرار داد که همزمان، بین اتحادیه اروپا و آمریکا، یک رقابت درونی وجود دارد و نوع تعامل آنها با یکدیگر در موضوع برجام، خارج از این پازل نیست. در این راستا در جنگ اقتصادی بین آمریکا و اتحادیه اروپا، آمریکایی ها در تلاشند تا با استفاده از برجام روابط بین اعضای اتحادیه را برهم زنند. در حالیکه تک تک اعضا و حتی اتحادیه اروپا همچنان در روابط خود با ایران دارای مشکل هستند؛ سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان اجازه خرید نفت را به صورت محدود دارند همچنین بازار پرسود ایران، این سه کشور را ترغیب به گرفتن سهم بیشتری از بازار ایران (حتی بدون حضور اتحادیه اروپا) می نماید و همین امر هویت یکپارچه اتحادیه را تضعیف و سبب اختلافات داخلی بین اعضا خواهد شد.

در سوی دیگر آمریکایی ها تلاش می کنند تا از طریق اروپایی ها، انگیزه های اقتصادی لازم برای ایران را فراهم آورد تا در مقابل «راهبرد نگاه به شرق« به ویژه نگاه به چین (به عنوان جدی ترین رقیب اقتصادی آمریکا)، همچنان تمایل به غرب را در میان دولتمردان ایرانی، زنده نگهداشته و تقویت نماید. در واقع بخشی از سبد نفت ایران از کشورهایی چون هند و چین به اروپایی ها واگذار شود و از همین طریق جذب انرژی مورد نیاز هند و چین هم کنترل خواهد شد. روسیه هم در دوره بلندمدت نه تنها از کاهش سهم بازار نفت ایران سود نخواهد برد بلکه با افزایش قیمت نفت، مشتریان دائمی اش، ترغیب می شوند تا از سوخت های جایگزین و ارزان تر استفاده نمایند و به همین دلیل بخشی از بازار خود را از دست خواهد داد.

از طرف دیگر با افزایش تحریم های بیشتر بر ایران و وارد نمودن فشارهای سنگین اقتصادی، تلاش می کنند تا ضمن تغییر رفتارهای داخلی و منطقه ای، دولتمردان ایرانی را مجبور به پذیرش برجام جدید و یا ادامه برجام بدون امریکا کند که هرکدام سطحی از خواسته های آنان را برآورد می کند. در واقع تصور آمریکایی ها بر این است که با خروج خود از برجام و افزایش فشارهای اقتصادی، دولتمردان ایرانی مجبور می شوند به سمت اروپایی ها بروند و همین گلوگاه، فضای مناسبی را برای تحمیل برجام های بعدی همچون موشکی و منطقه ای، از طریق اروپایی ها را فراهم خواهد نمود.

یکی از شروط ایران حول ادامه برجام اروپایی، این است اروپا تضمین دهد علاوه بر نفت، بخشی از کالاهای ایران را بخرد و این یعنی ایران اولا شکست اقتصادی را پذیرفته و به یک بحران اقتصادی نزدیک شده و ناچار است برجام را به قیمت فروش محدودی ادامه دهد. در مقابل قطعا اروپا در مقابل خرید خود، پول نقد پرداخت نخواهد کرد بلکه آن را به نام ایران در اروپا سرمایه گذاری خواهد کرد و حتی در قبال پرداخت مبلغ اندکی، تحت نظارت آژانس، شفافیت محل خرج شدن پول را مشخص می کند تا اطمینان یابد در مسیری غیر از مسیر مورد نظرشان هزینه نشود.

این نکته را باید در فضای واقع بینانه در نظر گرفت که در بحث اروپا، تجربه تاریخی مذاکرات بعد از انقلاب، تجربه ارزشمندی را به دست می دهد. هرگاه که طرف مذاکره کننده ایران، آمریکا و اروپا بوده اند، ایران متضرر شده است. به عبارت دقیق تر شیب سود مذاکرات به سمت طرف غربی بوده است. ضمن آنکه تجربه نشان داده است که اروپایی ها در بدعهدی، دست کمی از آمریکایی ها ندارند. در واقع تحلیل وضعیت موجود نشان می دهد که مسیر پیش رو با اروپا تقریبا همان مسیر برجام با آمریکا است با این تفاوت که در شرایط کنونی سه کشور اروپایی بدون آنکه قدرت و اختیار چندانی در حفظ برجام داشته باشند، به عنوان میانجی گر وارد شده، هم منافع خود را از این شرایط می برند و هم بر اساس تقسیم کار صورت گرفته وظیفه دارند شروط آمریکا را به ایران تحمیل کنند.

در نهایت می توان برای مقابله با طراحی پیچیده ی آمریکایی ها، دو راهبرد زیر را پیشنهاد نمود اولاً نباید فراموش شود که هدف اصلی، «مذاکره برای برداشته شدن تحریم ها» بود، در حالیکه غربی ها دولت را سرگرم «مذاکره برای حفظ برجام» کرده اند. لذا باید بازی طرف مقابل از طریق انجام رفتارهای غیرقابل پیش بینی برهم زد، در حقیقت رفتارهای غیرقابل پیش بینی در این مسیر بسیار غافلگیر کننده است و تمرکز طرف مقابل را بر هم خواهد زد؛ حتی ژست خروج از برجام توسط برخی از مسئولان نیز می تواند طرف غربی را وادار به کرنش نماید. در منطق آینده پژوهان، بهترین پیش بینی، ساخت آینده مورد نظر است لذا ایران باید از پازل طراحی شده طرف مقابل خارج شده و آینده مطلوب خود را رقم بزند.

لکن با بررسی روند و عملکرد تیم دیپلماسی، این نتیجه حاصل می شود که ادامه برجام با اروپایی ها توسط تیم دیپلماسی، قطعی و یک پیش فرض در نظر گرفته شده است، این یعنی ایران در زمین طرف مقابل در حال بازی است و تمام برنامه ها و سناریوهای ایران کاملا شفاف و پیش بینی پذیر است و این خطرناکترین رفتاری است که دستگاه دیپلماسی ایران در حال انجام آن است. ثانیاً اتخاذ راهبرد برزمین مانده ی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد غیر نفتی در شرایط موجود است؛ در واقع این راهبرد، یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، ضرورتی سازنده و راهگشا. سامان دادن به اقتصاد کشور با استفاده از نگاه به بیرون، اشتباهی استراتژیک بوده و وابستگی اقتصادی را همچون گذشته بیشتر نموده و تیغ تحریم ها را تیزتر می نماید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۵۷۲۴۰۷:۲۰:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۵
دشمنان ملت ایران سه شیفت علیه ما در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مشغول توطئه هستند. در این شرایط حساس باید ستاد مقابله تشکیل داد و مدیران ناکارآمد و بی‌انگیزه را کنار گذاشت.
ناشناس۴۳۵۹۹۱۱۱:۱۲:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۵
با این شرایط عده ای هم در داخل بجای مبارزه با فساد های اقتصادی و راه های بیرون رفت از تحریم ها با انجام اقدامات مخرب همسو با دشمن حرکت میکنند . اولویت کشور در حال حاضر باید مبارزه با فساد و رانت خواری باشد .
محمد۴۳۶۲۴۷۱۳:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
ما دشمن خارجی نداریم دشمن در داخل است دشمن ذهن کند ماست. دشمن مدیران نالایق هستند. دشمن ما هستیم که به تنبلی و غر زدن عادت کردیم. فقط حرف می زنیم عمل کو انهایی که می گویند اقتصاد مقاومتی آیا خودشان رعایت می کنند. لباس ایرانی می پوشند لوازم ایرانی مصرف می کنند و ...
ناشناس۴۳۵۷۲۵۰۷:۲۱:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
اروپایی ها از ترامپ خوششان نمی اید ، دل بسته اند به انتخابات کنگره تا طیف هیلاری پیروز شود...بنابراین می خواهند مانع خروج ایران شوند تا برجام به عنوان دستاورد در انتخابات کنگره مطرح شود...یعنی ملت ایران تحریم را تحمل کند تا اقایون پیروز شوند!! برجامی های وطنی هم همچین توهمی دارند...
ناشناس۴۳۵۷۲۶۰۷:۲۱:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
مسئولان به فکر کم کردن فشارهای اقتصادی روی زندگی مردم به ویژه قشر متوسط به پایین جامعه باشند. به فکر کسانی که خواب مسافرت و تفریح را هم نمی‌بینند و تنها دغدغه آنها تامین ضروریات اولیه زندگی‌شان است.
ناشناس۴۳۵۷۶۸۰۸:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۵
هر چی فکر می‌کنم نمی‌تونم بفهمم چرا دولت با علم به اینکه از اروپا چیزی عایدش نمیشه (و ضمنا تجربه سعدآباد رو هم دارن) باز این همه اصرار بر مذاکره‌ی بی‌فرجام دارن. این همه که دولت در این چند سال وقت صرف برجام کرد اگه صرف یک طرح جامع شفافیت قابل اجرا می‌کرد مشکل فساد و فرار مالیاتی حل می‌شد و این قدر تحریم‌ها اثر نمی‌کرد. بعضی وقتا آدم شک می‌کنه نکنه یه عده عمدا کاری می‌کنن که کارد به استخون مردم برسه.
ناشناس۴۳۶۸۰۷۱۹:۲۴:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۵
به نظر شما اگه ایران از برجام کاملا خارج بشه و به تحریم های قبل از برجام برگرده بهتره؟ ما الان فقط توسط آمریکا تهدید به به بازگشت تحریم شده ایم وضعمون اینه، وای به این که اون تحریم‌های جامع اروپا هم برگرده، اونوقت شما خیالتون راحت میشه؟
ناشناس۴۳۵۸۰۷۰۸:۵۷:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
فقط ملت سرکارند واقایا ن دنبال سفرهای تشریفاتی
ناشناس۴۳۵۸۳۴۰۹:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۲۵
کاش روحانی و ظریف این تحلیل ها درک می کردند.
ناشناس۴۳۵۸۴۳۰۹:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
تاثیری نداره تحریمها ما هم نان در داخل تولید می کنیم و هم لبنیات و به دلار هم کشور نیاز ندارد و واداده نباید باشید
ناشناس۴۳۵۸۴۹۰۹:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
از روسیه و چین بیشتر ضربه خوردیم
ناشناس۴۳۵۸۶۸۰۹:۴۸:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۵
برجام اروپایی اصلا وجود خارجی نداشته و ندارد چون برجام برای رفع تحریمهای آمریکا بود اروپا که مشکلی نداشت با ما
ناشناس۴۳۶۷۰۱۱۸:۰۳:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
اروپا مشکلی نداشت با ما؟!! بیخیال بابا! پس قرارداد سعدآباد را یادتان رفته است؟
مریم۴۳۵۸۷۵۰۹:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۵
خود برجام اگر زبان داشت میگفت این مسخره بازی را تمام کنید
ناشناس۴۳۵۸۸۵۱۰:۰۸:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
طیفی که در کشور خودش پایگاه مردمی بخصوصی نداره در برابر کمترین تحرکات خارجی بیشترین اثرپذیری رو خواهد داشت
ناشناس۴۳۵۹۴۴۱۰:۴۷:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
دیگه حنای این بهانه رنگی نداره
ناشناس۴۳۵۹۳۱۱۰:۳۷:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
چنانچه از این متن متوجه شدم مخالفان دولت برای وزارت خارجه هم خواب دیده اند !!
ناشناس۴۳۶۱۱۴۱۲:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۲۵
بابا به چه زبانی عرض کنیم برجام مرد و چهلم اون هم برگزار شد یعنی اونا زیر قولشان زدند و پاره کردند و ما هنوز اونو اتش نزدیم
علی۴۳۶۱۹۶۱۳:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
تحلیل خوبی بود. به نظرم اروپایی ها هم دارند از امریکا رو دست می خورند.
ناشناس۴۳۶۲۰۲۱۳:۰۶:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
اتفاقا اروپایی ها هم دارند با ایران بازی پیچیده ای را شروع می کنند که متاسفانه ایران دارد بازی دو سر باخت می شود.
ناشناس۴۳۷۰۱۴۲۲:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۲۵
ما هرچه قدرت بیشتری داشته باشیم در مذاکرات میتونیم امتیازات بیشتری بگیریم. مهمترین قدرت هر کشور هم همبستگی ملی اون کشوره. به نظر من غربیها چون به این نتیجه رسیدند که هبستگی ملی و حمایت مردم از حکومت کم شده دنبال بهره برداری هستند. اما ظاهرا مسئولان ما هم به رضایت اکثریت مردم اهمیت زیادی نمی دهند و ترجیح میدهند همون رضایت اقلیت رو داشته باشند.
ناشناس۴۳۷۰۴۴۲۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۵
خشت اول این فشارها زمانی گذاشته شد که این تحریمها کاغذ پاره خوانده شد و بی تاثیر. وقتی قراره معامله نفت در مقابل کالا انجام بشه صحبت از اقتصاد مقاومتی خنده داره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین