ماجرای حاتم بخشی شهرداری تهران به یک سلبریتی چیست؟

گروه فرهنگی الف،   3970423154 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کادو تولد گرانقیمت برای بازیگر سینما و تلویزیون از سوی شهرداری تهران این روزها خبرساز شده ولی واکنش مدیران و اعضای شورای پنجم به این ماجرا بسیار قابل تامل است.

 

تابلوهای تبلیغاتی پایتخت حکایت جالبی دارند. اصلاح طلبان و بسیاری از اعضای شورای پنجم و مدیران جدید شهری در سال های گذشته همواره منتقد محتوای تابلوها و بیلبوردهای شهری بودند و حتی نسبت به اجاره آنها به برخی از سازمان ها یا نهادها انتقاد داشتند. اما از زمانیکه مسئولیت مدیریت شهری برعهده این طیف قرار گرفته، بذل و بخش و استفاده حزبی از محیط تبلیغاتی در اختیار شهرداری تهران، به رویه ثابت این سازمان تبدیل شده است. 

به طور کلی در زمینه توجه به آیین ها و مراسم های مذهبی و نمادی – سیاسی، شهرداری تهران و سازمان زیباسازی شهرداری نسبت به سال های قبل توجه کمتری برای تبلیغات محیطی این یادآوره ها دارند. اما  در کنار این، موضوع اختصاص این محیط به افراد و جریان هایی است که می تواند چنین اقدامی محلی از شبهه و بذل و بخش هایی بی مورد باشد. 

در آخرین مورد از این دست، محمدصادق ابوالحسنی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران در مراسم رونمایی از مستند سریک و جشن تولید بهاره افشاری بازیگر سینما و تلویزیون، از سوی این سازمان 20 بیلیورد شهری را در بهترین نقاط پایتخت به ایشان به عنوان کادوی جشن تولید برای تبیلیغ مستند سریک اهدا کرد! 

مستند سریک، یک مستند ورزشی است که به زندگی سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال کشورمان می پردازد. حاتم بخشی از جیب شهروندان تهرانی برای تبلیغ این مستند از سوی سازمان ورزش شهرداری و رئیس آن با واکنش رسانه ها و کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شد و به نقد آن پرداختند. واکنش ها به حدی زیاد بود که ضرغامی؛ رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران را به پاسخگویی واداشت و وی تلویحا وجود چنین درخواستی را تایید کرد:« روز گذشته سرپرست سازمان ورزش تهران درخواستی را به سازمان زیباسازی جهت حمایت از این مستند ارسال کرده که تا این لحظه این درخواست مورد بررسی قرار نگرفته است...قطعا اگر این تولید فرهنگی نیز در راستای سیاست‌های سازمان و مجموعه شهرداری تهران باشد، همانند موارد دیگر در راستای حمایت از آن تصمیم‌گیری خواهد شد.»

ولی ماجرای مربوط به بذل و بخش 20 تابلوی تبلیغاتی به اینجا ختم نشد و اعضای شورای شهر و شهردار تهران نیز در برابر فشار افکار عمومی مجبور به واکنش شدند. این در حالی بوده سازمان ورزش شهرداری درباره اهدای بیلبوردها اعلام بی اطلاعی می کرد که در نهایت فیلم مراسم جشن تولید بهاره افشاری و اعلام رسمی اهدای کادوی جشن تولید وی از سوی ابوالحسنی؛ رئیس سازمان ورزش در فضای مجازی منتشر شد! وی در این فیلم اعلام می کند که خانم افشاری می توانند به انتخاب خود در هرجایی از پایتخت که تشخیص داد، مستند خود را تبلیغ کند! 

این اقدام غیرعرف  مسئولان شهری تهران برای جلب توجه و حمایت سلبریتی های ورزشی و سینمایی دارد، باعث شد تا محمدعلی افشانی صبح روز شنبه در مقابل خبرنگاران با سوال حاتم بخشی شهرداری به یک بازیگر روبه رو شود. او با رد این موضوع اعلام کرد که هر کس تبلیغی از این مستند درسطح شهر مشاهده کرد به او اطلاع دهد. وی گفت: من هم شنیده ام اما سازمان ورزش در این زمینه متولی نیست باید سازمان زیباسازی در این زمینه ورد کند.هرچند این واکنش در تکذیب خبر اهدای 20 تابلو تبلیغاتی به بهاره افشاری صورت گرفت ولی اگر روند تبلیغ مستند به صورت قانونی و با توجه به قراردادهای عرف در این زمینه صورت گیرد، شهرداری تهران بنا به گفته افشانی مانع از آن خواهد شد تا اظهارات شهردار با تناقض روبه رو نشود؟!

در همین زمینه علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر پنجم تهران درباره روند اعطای 20 بیلبورد و تکذیب آن از سوی سازمان ورزش شهرداری گفت:« اختصاص بیلبورد برای تبلیغات فرهنگی، ساز و کار روشن و متولی مشخصی دارد و روزانه ده‌ها درخواست به سازمان زیباسازی ارسال می‌شود که طبیعتا این درخواست‌ها بررسی شده و تعدادی از آنها موافقت شده و با تعدادی آنها نیز مخالفت می‌شود. مدیران شهری باید مسئولانه تر سخن بگویند و در حوزه‌ای که حوزه مسئولیت و اختیار آنها نیست وعده ندهند. به ویژه در شرایطی که موضوعی هنوز در مرجع تصمیم گیری، به تصمیم نرسیده است. اگر هم تکذیبیه منتشر می‌کنند، مسئولانه تکذیبیه منتشر کرده و دقت بیشتری در اظهار نظرها به خرج دهند.»

به نظر می رسد با توجه به واکنش افکار عمومی و رسانه ها بود که مسئولان مدیریت شهری جدید را واداشت درباره بذل و بخشش 20 بیلبورد تبلیغاتی به یک بازیگر موضع گیری کنند. موضع  گیری که در برخی از مواقع خود به محلی برای شبهات بیشتر و اظهارات متناقض از سوی آنها شده است. این در حالیست که براساس برخی از اخبار غیررسمی بهاره افشاری از گرفتن بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری منصرف شده ولی این خبر تا زمان لحظه تنظیم گزارش از سوی سازمان زیباسازی شهرداری، سازمان ورزش شهرداری و متولیان تهیه مستند سریک، تایید یا تکذیب نشده است. 

به هر حال آنچه در این بین اهمیت دارد، رفتار غیرمسئولانه برخی از مقامات شهرداری تهران و اعضای شورای شهر تهران است که بدون توجه به تبعات مالی و اقتصادی برای شهروندان، منافع شهر را برای برخی از اقدامات غیرضرور هزینه می کنند. از خرید تبلیت و خودروی پرشیای صفر در آغاز شروع به کار شورای شهر گرفته تا چیدن سفره هفت سین 14 میلیونی برای یک روز در ورودی شورای شهر همگی نشان از بی توجهی به بودجه شهرداری دارد. ریخت و پاش های غیرضروری که مبلغ آنها می  تواند در بخش های ضروری پایتخت هزینه شود.

منبع: فارس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین