در گفتگو با الف مطرح شد بازار نفت ایران و تاثیر سفر ولایتی به مسکو

گروه اقتصادی الف،   3970423113 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که این موضوع می تواند ظرفیت‌های اقتصادی بین دو کشور را قریب به 50 میلیارد دلار در حوزه انرژی توسعه دهد.

بازار نفت ایران و تاثیر سفر ولایتی به مسکو

به گزارش الف، پس از سفر راهبردی علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری به روسیه و ابلاغ پیام رهبری به پوتین اعلام شد که روسیه در ایران به خصوص حوزه نفت و گاز 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد و از طرفی هم توافقاتی برای سوآپ نفتی ایران توسط روس‌ها انجام شده و قرار است روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران از طریق این کشور صادر شود البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که ایران باید مبلغ 500هزار بشکه نفت را دریافت کند و برای 500هزار بشکه مابقی از روسیه کالا وارد کنیم.

در همین راستا، ساسان شاه‌ویسی کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد خبرهایی مبنی براینکه روسیه قرار است تا روزانه یک میلیون بشکه از نفت ایران را سوآپ کند و این موضوع می تواند چه تاثیری در اقتصاد ایران داشته باشد، اظهار داشت: یکی از فاکتورهای برون زایی اقتصاد انرژی ما ایجاد بازارهای جدید است ضمن اینکه تعارض با ظرفیت‌های قدیم فروش ما را به وجود می آورد اما می‌تواند از یک مهندسی مالی در اقتصاد انرژی ما هم پیروی کند. از این جهت به نظر می رسد فروش مبتنی بر سوآپ یکی از قابلیت‌های است که در حوزه انرژی کشور از آن برخوردار است.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن بازار بزرگ تامین انرژی منطقه‌ی اوراسیا نسبت به بازارهای مصرفی جنوبی و از طرفی مشتکل بودن روابط اقتصادی ایران و روسیه بر اثر قابلیت‌های اتحادیه اوراسیا که جدیدا پذیرش ایران را در اتحادیه اروپا  تاسی کرده و در نوع خودش یک نوع کنش راهبردی و شروع مناسب در ظرفیت های اقتصادی اتحادیه به وجود بیاورد.با نظر در گرفتن این موضوع ایالات متحده آمریکا سعی می کند با گردش سرمایه ملی،درآمد ملی و قابلیت های متکثر کننده این ظرفیت های مالی را به چالش بکشد، ارتباطات اقتصادی و کارکرد راهبردی در هاب منطقه ای و به عنوان یکی از متغیرهای برون گرایی اقتصاد ایران و سایر بازارهای معلق منطقه مثل پاکستان،آذربایجان، ترکیه و قطر قابلیت‌های همچون هم‌افزایی ثروت‌سازی‌های جدید برون رفت از چالش‌های تحریمی حوزه انرژی به وجود می آورند.

این کارشناس مسایل اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه این موضوع در ارتباط اقتصاد ایران و روسیه تا چه میزان می‌تواند به ما کمک کند، اظهار داشت: این موضوع می تواند ظرفیت‌های اقتصادی بین دو کشور را قریب به 50 میلیارد دلار در حوزه انرژی توسعه دهد و همچنین قریب به 50 میلیارد دلار در مبادلات غیر نفتی ما اثرگذار باشد. در حوزه اقتصادی و با توجه به قابلیت‌های سرزمینی ما در حوزه های کشاورزی و صنایع به نظر می‌رسد که می شود یک مدل از بازارهای دوجانبه و چند منظوره تعریف کرد که ظرفیت اقتصادی تراز تجاری ایران و روسیه را تا 100 میلیارد دلار افزایش بدهد.

وی تاکید کرد: امروز این نیاز در دو طرف این توافق وجود دارد، قابلیت‌های دو طرف برای به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های دو کشور در منطقه اوراسیایی و جنوب غرب آسیا مثل عراق، سوریه، لبنان و کشورهایی که با ایران همسو هستند و بازار فعال را تعریف میکنند. 

شاه‌ویسی در پاسخ به این سوال که بحث حذف دلار و جایگزینی روبل در این زمینه چگونه خواهد بود، تاکید کرد: در عین حال باتوجه به تحریم‌های آمریکا برای استفاده از دلار چه برای ایران و چه برای روسیه و باتوجه به طرفهای تجاری مختلفی که این دو کشور در اختیار دارند می توانند از قابلیت پیمان دو جانبه پولی و بازار مشترک و بازار منطقه ای خودشان استفاده کنند.البته قابلیت های دیگری هم روسیه دارد؛ قابلیت هایی که در حوزه اوراسیا و بریکس دارد، به نظر می رسد این قابلیت ها به خصوص در حوزه پولی، بانکی و مالی و البته تجاری می تواند فرصت جدیدی را برای معادل سازی برون گرایی در اقتصاد ملی ایران در منطقه به وجود بیاورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۳۱۵۵۱۴:۱۵:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
دولتمردان لج‌بازی را کنار بگذارند و با نگاه به شرق به جای نگاه به غرب به جبران اشتباهات گذشته بپردازند.
ناشناس۴۳۳۲۰۰۱۴:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نه شرقی نه غربی نبود مگه
ناشناس۴۳۳۳۵۴۱۵:۳۸:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نگاه به غرب که ندارن اینها فقط دنبال این بودن که تحریمها برداشته بشه وگرنه رابطه تجاری ما با امریکا نداریم. مشکل الان هم درگیری با امریکا است نه تجارت با امریکا و شرق هم خودش تحت تحریمه
ناشناس۴۳۳۳۸۳۱۵:۵۳:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
سیاست برد - برد همین است!
علی۴۳۳۴۳۴۱۶:۲۶:۱۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
منطقی است که هر کشوری دنبال منافع خود است و هیچ کشوری منزوی و بدون مشارکت با بقیه قادر به حیات نیست . ولی.. روسیه ..که خودش مجرم جهانی و تحت تحریم است و ۳۰۰ سال پیش نیمی از شمال ایران را گرفته است و اصلا قابل اعتماد نیست .
نجیب۴۳۳۹۸۳۲۳:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
هیچ کشوری قابل اعتماد نیست. شرق و غرب هم ندارد. چه روسیه و چهث غرب همه به دنبال منافع خود هستند. ایران می تواند بر روی پای خود بایستد
غلام۴۳۳۵۴۵۱۷:۲۰:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بهتر از ان ،این است که کارشناسان بازار انرزی را بیشتر بشناسند و بجای این تحلیل های....قمر در عقرب واقعیت اینده ی بازار و توافقات موجود را بیش بینی کنند. لطفا مجددا متن را با دقت مطالعه فرمایید تا از افاضه فیض این اقای کارشناس مکدر شوید. بخصوص ان قسمت که فرموده اند اتحادیه اوراسیا بذیرش ایران را در اتحادیه اروبا تاسی کرده است.
ناشناس۴۳۳۱۵۸۱۴:۱۶:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
دولت آقای روحانی چرا اصرار به ادامه مذاکرات با اروپایی‌ها بر سر برجام را دارد؟ ما یک ملت عزیز و مقتدر هستیم دوست نداریم دیگران ما را به چشم محتاج نگاه بکنند.
ناشناس۴۳۳۶۷۵۱۸:۲۸:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
باج دادن به روسیه و چین اسمش عزت و اقتداره؟؟؟
ناشناس۴۳۳۷۵۳۱۹:۱۵:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
چون اقتصاد به آرامش نیاز دارد. بی ارزش شدن ریال طی چند ماه بخاطر آغاز مجدد تحریم ها است
ناشناس۴۳۳۷۵۶۱۹:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
این سخن شما "ما یک ملت عزیز و مقتدر هستیم دوست نداریم دیگران ما را به چشم محتاج نگاه بکنند." شعار است رفتاری که ما نسبت به همدیگر حداقل در این چند ماه گذشته داشتیم به آنچه در بالا گفتید نمی خواند! به یکباره قیمت خانه، اجاره بها و هزاران کالا و خدماتی که قیمتشان به دلار ربطی ندارد، رشد میکند. مگر نه غیر این است که ما همدیگر را تیغ میزنیم
ناشناس۴۳۳۱۶۴۱۴:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نباید اجازه داد تا کاسبان برجام با کارهای محرمانه و پنهان از چشم ملت کشور را تسلیم اوامر ذلت‌بار جریان سلطه کنند و مثل سالهای گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیر مادی و معنوی به نظام وارد نمایند.
ناشناس۴۳۳۵۴۹۱۷:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
... خسارت به مردم برات مهم نیست؟
ناشناس۴۳۳۱۷۹۱۴:۲۳:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
به زبان خودمانی بگید بفهمیم ..؟ ترکمان چای جدیده؟ و اینکه ..
ناشناس۴۳۳۴۴۳۱۶:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خفت بار تر از ترکمنچای است ..
ناشناس۴۳۳۵۵۳۱۷:۲۶:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اره ترکمانچای جدید... انتظاری نیست
ناشناس۴۳۳۱۸۲۱۴:۲۵:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
روزانه معادل 500 هزار بشکه نفت باید کالای روسی وارد کنیم یعنی حدود37 میلیون دلار در روز باید کالای روسی بخریم ...واقعا جالبه ...روسیه به ازای نفت کالاهای خودشا با هر کیفیتی به ایران میده
ناشناس۴۳۳۲۴۵۱۴:۵۶:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر اس 400 و سوخو 35 و.... بده خوب است؟؟
ناشناس۴۳۳۱۸۹۱۴:۲۸:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نفت در برابر غذا
ناشناس۴۳۳۲۰۴۱۴:۳۷:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بازی دوسر برد برای روسیه
ناشناس۴۳۳۲۰۷۱۴:۳۸:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مگر ما وزارت خارجه نداریم؟ ..
ناشناس۴۳۳۳۲۳۱۵:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
چرا داریم اتفاقا بابت برجام مدال هم گرفتن حالا هم چندین برابر تحریم شدیم گفتم که داریم خودمون هم میدونیم
ناشناس۴۳۳۷۶۰۱۹:۲۱:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
من به وزارت خارجه مدال میدهم چرا که با برجام حداقل 5 سال اقتصاد ایران آرام بود و ما از ذیل تحریم های سازمان ملل درآمدیم.
ناشناس۴۳۳۳۶۴۱۵:۴۱:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
وزارت خارجه وقتی بی کفایت باشه همین میشه.
ناشناس۴۳۳۷۲۳۱۸:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
حالا این قرارداد با روسیه یعنی کار بلدی وکفایت ؟!!!!
ناشناس۴۳۳۲۱۰۱۴:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
عجب ! پس روسها با نفت خودمان از سهمیه تولیدی ما کاهش جلوی افزایش قیمت نفت را می گیرند ! پس چی شد ..
ناشناس۴۳۳۲۱۵۱۴:۴۳:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نه شرقی نه غربی همین فقط و لا غیر
ناشناس۴۳۳۲۲۵۱۴:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
در برابر این حجم دست و دلبازی روسیه ما چه امتیازاتی دادیم . چرا در باره اون چیزی نمیگید. روسیه قطعا عاشق چشم ابروی ایران نیست که روزی یک میلیون بشکه نفت بخره و 50 میلیارد هم سرمایه گذاری بکنه برای ما. البته تاریخ ثابت کرده که روسیه هم فقط به دنبال منافع خودش در ایران هست و امیدوارم ما گول این مسائل را ساده نخوریم و در بازی ابرقدرتها بازیچه نباشیم و منابع ملی رو به تاراج ندهیم.
ناشناس۴۳۳۳۸۴۱۵:۵۴:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
چه دست و دلبازی؟ اینکه جنس‌های بنجلش را به جای پول نفت به ما میده؟
ناشناس۴۳۳۲۴۸۱۴:۵۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مورد سرمایه گذاری که توسط روسیه تکذیب شد. می مونه نفت در برابر غذا که اونم افتخار نداری که میگید سفر راهبردی
شاهرخ۴۳۳۲۵۷۱۵:۰۴:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
نه از درون حالمون خوبه نه از بیرون...... مسئولین طوری رفتار نکنن بشیم عبرت تاریخ و سرافکنده پیش نسلهای بعد!!!!!!.... باور کنید اینا همه بازی مشترک پوتین با ترامپ هست برای بزخری نفت ایران......
محمد۴۳۳۳۳۷۱۵:۳۴:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مسئولان حاضرند ملت و مملکت رو به چاه بندازن ولی کار درست و عقلانی رو انجام ندهند!!!تا کی باید سرمایه و ثروت مملکت رو به پای روسیه و چین تلف کنیم؟فاتحه تولید داخلی رو با در اختیار گذاشتن بازار هشتاد میلیونی به کالای چینی و هندی و حالا روسی و انواع و اقسام قاچاق،خوندس.چرا نباید پول نفت که متعلق به همه مردم چه الان و چه آیندگان هست بصورت ارز دریافت بشه تا ذخیره یا خرج توسعه یافتگی و سرمایه گذاری های کلان کشور بشه!!!! کو تدبیر،کجاست عقلانیت ..!!!؟
ناشناس۴۳۳۳۶۱۱۵:۴۰:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر این نامش تسلیم نیست پس چیست ؟!
ناشناس۴۳۳۳۹۵۱۶:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
سفر راهبردی؟ چی‌ بگم ..
ناشناس۴۳۳۴۳۳۱۶:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
الان دوران با دروان 10 یال پیش فرق داره..روسیه نمی تواند چنین قرار دادی را با این ببندد...
علی۴۳۳۴۵۷۱۶:۳۴:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خفت بار تر از این نداریم چون خود روسیه تحریم است و وارد کننده مواد غدایی از اروپا و ترکیه . اگر ..
ناشناس۴۳۳۶۰۱۱۷:۴۹:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
هزینه حمل این نفت از جنوب ایران به بنادر صادراتی روسیه از قیمت محوله بیشتر خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین