صفارهرندی: «حسین یکتا» هر جایی که اقتضا کند زبان مردم برای بیان رنج‌ها می‌شود

گروه سیاسی الف،   3970423082

مراسم رونمایی از کتاب «مربع‌‌های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا دوران دفاع مقدس شب گذشته برگزار شد.

فارس نوشت: مراسم رونمایی از کتاب «مربع‌‌های قرمز» خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا از دوران کودکی تا دوران دفاع مقدس شب گذشته با حضور محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، سردار نائینی رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه، جمعی از مسئولان و فرماندهان،رزمندگان دفاع مقدس، خانواده شهدا و عموم مردم در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب پیش از رونمایی در مجموعه سرچشمه پرفروش شد و بلافاصله طبق اعلام انتشارات شهید کاظمی به چاپ دوم رسید.

* عرفانیان: «مربع‌های قرمز» یک نیاز است

اما شب گذشته در این مراسم رونمایی زینب عرفانیان نویسنده کتاب اظهار داشت: می‌گویند تا رزمنده‌ای از خاطرات روزگارش در خط مقدم جبهه می‌گوید و می‌نویسد، تا مجروح زخم جنگ بر بدن دارد خاطرات جنگ فراموش نخواهد شد.

به گفته وی، خاطرات هیچ جنگی فراموش نخواهد شد، تاریخ دفاع مقدس ما نشان داده است خاطرات این جنگ مهجور فراموش ناشدنی است. گمنام است ولی پر از خاطرات بد و ناگفته ها و ناشنیده ها جنگ هشت ساله با تمام زخم ها و شیرینی ها و تلخ کامی هایش جزء تاریخ مردم این دیار است.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این مهم که مردم سرزمینم همچون تشنه لبانی مانده در میان راه عشق و غرور و حسرت این خاطرات را دنبال می‌کنند و می‌خوانند، یادآوری کرد: نسل ما و نسل‌های آینده به سوی آنچه شیرزنان و دلیر مردان این دیار دیده و شنیده‌اند دست دراز می‌کنند و با این حساب وجود «مربع‌های قرمز» یک نیاز است.

وی نیاز به این کتاب‌ها را اینطور توضیح داد که، به جمع آوری خاطرات بازماندگان و شاهدان و راویان روزهای جنگ، به تعدد تالیفات در قالب خاطرات شفاهی با همه دشواری‌های کار و حساسیت‌ها، به نگارش کتاب هایی مثل مربع قرمز و... همچنان نیاز است.

عرفانیان ضمن اشاره به گردآوری این اثر آن را حاصل کاری سه ساله دانست و ابراز داشت: کتاب «مربع‌های قرمز» طی سه سال با بیش از 30 جلسه و افزون بر 120 ساعت مصاحبه و  تالیف شد.

البته وی به حضور مستندات هم اشاره کرد و با بیان اینکه دخیل شدن مستندات و منابع مکتوب در محتوا کار را به یک منبع پژوهشی تبدیل کرد گفت: نگارش اثر با احتیاط فراوان در فضای حساس و ظریف ما بین داستان و تاریخ شفاهی انجام شد تا هم در محتوای وقایع دخل و تصرفی انجام نشود و همکاری خشک و خسته کننده و سرشار از اطلاعات نظامی به مخاطب ارائه نشود.

این مولف به روند تالیف و حتی بازدید‌های میدانی و بازخوانی‌های چندین باره هم اشاره کرد و توضیح داد: در نگارش مربع های قرمز تلاش شد تا با بهره گیری از تکنیک های روانشناسی و رفتار شناسی و سوالات چالشی محتوا از بزرگنمایی حذف شده از دقت بیشتری برخوردار باشد. با بازدید میدانی بنده از کوچه پس کوچه‌های گذرخان در قم تا شلمچه و مقرر لشکر 17 در اندیمشک و ارتفاعات قلاویزان و فاو و نقطه صفر مرزی روی ارتفاعات بمو فضاها واقعی تر شد. با بازخوانی های مکرر به جزئیات از یاد رفته، دست یافته و از مطالب مطمئن شدم کمک گرفتن از منابع شفاهی محتوا راستی‌آزمایی شده و خاطرات که به علت بازگویی فراوان دست و پا در آورده بودن واقع گرایانه تر شدند.

عرفانیان همچنین با اشاره به اینکه در این بین اسناد مصور و مکتوب کتابخانه‌ای متعلق به ارتش و سپاه دستمایه خوبی برای آسایش خیال در دور نشدن از حفظ امانت بودند، اضافه کرد: «مربع‌های قرمز» و تالیفاتی از این دست یک نیاز است چرا که تا دو دهه دیگر راویان و شاهدان جنگ نایاب تر شده و نیز در دهه هفتم عمرشان نیاز دستیابی به خاطراتشان که هر روز زیر غبار فراموشی کمرنگ‌تر می‌شوند دشوارتر خواهد شد.

وی در پایان امثال این کتاب را در ثبت خاطرات مهم برشمرد و ادامه داد: «مربع‌های قرمز» یک نیاز است برای جمع‌آوری و تخلیه انبوه خاطرات پدران و مادران شهدا که همین امروز هم برای رفتن به سمت آنها جهت انجام این کار دیر است و در آخر مربع های قرمز یک نیاز است برای همه جاماندگان از قافله شهدا آرزو می کنم با شهادت به خیل شهدا بپیوندید و یک مربع قرمز مثل های قرمز روی جلد مقابل اسمان نقش ببندد.

* صفارهرندی: حسین یکتا کار راهیان‌نور را حکومتی تحویل نگرفت بلکه کار را به قدری قوی کرد که حکومت به آن چسبید

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان سخنران دیگر در این مراسم با اشاره به معجزه حضرت موسی اظهار کرد: خداوند جلوه‌هایی مختلفی از عصا را به حضرت موسی نشان می‌دهد. این عصا در جایی که دریا قرار بود مقتل موسی باشد، آن را محل نجات آن‌ها بدل کرد.

وی افزود: اگر موسیِ وجود ما آزاد شود عصاره‌ای معجزه‌گون نقش آفرینی خواهند کرد وگرنه ما نقش همان عصای چوبی هستیم که کاربرد خاصی ندارد در حالی که ما انسان‌ها باید موسایمان را آزاد کنیم تا بتوانیم سال‌هایی مثل دفاع مقدس را رقم بزنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درباره حاج حسین یکتا حقیقتی را بگویم که من خیلی‌ سالی نیست که ایشان را شناختم بلکه از طریق خانواده‌‌ام در اردوهای راهیان نور شیفته شخصیت ایشان شدم.

صفارهرندی بیان کرد: حسین یکتا کار راهیان‌نور را حکومتی تحویل نگرفت بلکه کار را به قدری قوی کرد که حکومت به آن چسبید. گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در حرکت‌های آتش به اختیار وقتی موفق می‌شوند حکومت به سمت آن می‌رود. این حرکت‌ها چیزی است که انقلاب ما را نجات می‌دهد.

وی تاکید کرد: حسین یکتا هرجایی که اقتضا می‌کند زبان مردم برای بیان رنج‌ها می‌شود و اگر ضرورت داشته باشد همراه جوانان در اردوهای زندگی دیگر و آموخت و تجهیز شدن و پذیرش مسوولیت‌های بزرگ خواهد شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حسین یکتا خودش یک کتاب بلند است، تاکید کرد: حسین یکتا صحیفه‌ای بلند از یک انسان بزرگ است که هیچ‌گاه کم نمی‌آورد، هیچ‌گاه دچار تجدیدطلبی و انحرافی نمی‌شود از این جهت صحیفه حسین یکتا را باید گشود و راز و رمزهای این موفقیت‌ها را به جوانان گفت. یکتا دلیلی بزرگی برای حضور ما در این مراسم باشد.

* یکتا: هر چه امام گفت اتفاق افتاد و هرچه هنوز اتفاق نیفتاده در آینده محقق خواهد شد/ با اشاره مادران شاهرخ ضرغام‌ها سر از جبهه در می‌آورند

محمدحسین یکتا آخرین سخنران این مراسم بود که در این مراسم ابراز داشت: یک روز امام خمینی فرمودند صدام رفتنی است همچنان که گفتند مزار پاک شهدا تا قیامت به دارالشفا تبدیل می‌شود. امروز می‌بینیم نشانی از صدام باقی نمانده و کاروان‌هایی چون راهیان نور و همچنین مزار شهدای گمنام به دارالشفایی برای مومنان تبدیل شده است. هر چه امام گفت اتفاق افتاد و هرچه هنوز اتفاق نیفتاده در آینده محقق خواهد شد. امروز هم هر چه رهبر معظم انقلاب می گویند اتفاق خواهد افتاد همچنان که اشاره کردند من هیچ امیدی به برجام ندارم و دیدیم که پیش بینی ایشان دست و بدون نقص بود.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اینکه امروز سرهای بریده در شامات تقدیرها عوض می‌کنند، اضافه کرد: غواص‌های دست بسته می‌آیند تا دستان بسته بسیاری را بگشایند. انقلاب به سرعت جلو می‌رود و ما خوشحالیم که خون شهیدان پایمال نشده و به ثمر رسیده است. حالا هم به بچه‌های دهه 70 و دهه 80 امیدوار هستیم، چرا که می‌دانیم به یاری جوانان امروز که متولد دو دهه قبل هستند با دستاوردهای انقلاب آشنا می شوند و به یک نبرد تمام عیار با جبهه کفر در بعد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازند.

حاج حسین یکتا علت واکنش منفی غرب به جمهوری اسلامی ایران و عصبانیت امریکا را سرخوردگی و ناامیدی آنان دانست و افزود: اگر می‌بینید امروز غربی‌ها تمام قد به میدان آمده‌اند برای این است که یقین کرده‌اند کارشان تمام است چرا که کافی است مادران ما که شش شهید به انقلاب تقدیم کرده‌اند سر بلند کنند، آن زمان است شاهرخ ضرغام‌ها سر از جبهه در می‌آورند یعنی کسانی که به ظاهر لاابالی و بی قید به نظر می‌رسند. از این رو است که امروز فردی چون ترامپ قداره باز کرده و این گونه واکنش نشان می‌دهد.

این راوی دفاع مقدس درباره کتاب «مربع‌های قرمز» و زحمات زینب عرفانیان برای تالیف و ثبت خاطرات هم گفت: نام 100 شهید در این کتاب آمده همچنین زینب عرفانیان برای نگارش خاطرات اینجانب از کودکی تا پایان دوران دفاع مقدس زحمت بسیار کشید. امیدوارم که این کتاب نسل جوان و نوجوان ما را به ارزش‌های دفاع مقدس آشنا و علاقه‌مند کند، البته نه فقط در ایران که در گوشه گوشه جهان چرا که در کشمیر جوانانی را دیدم که کتاب «پرواز تا بی نهایت» شهید بابایی را می‌خواندند یا در اروپا کسانی بودند که دلشان می‌خواست ما به آنجا برویم و خاطرات 8 سال دفاع مقدس را روایت کنیم.

در پایان این مراسم از کتاب «مربع‌های قرمز» رونمایی شد و همچنین از همسر شهید «مهدی زین‌الدین» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین