فلسفه جیب ‌بری ترامپ!

محمد کاظم انبارلویی،   3970422162 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ترامپ در هر نشست جهانی با تردستی جیب شرکای جهانی خود را می زند، در همین نشست ناتو مدام به جیب دولت آلمان و دیگر شرکا و رفقای خود نگاه می کرد. اظهارات او علیه مرکل و اینکه باید دولت های اروپایی برای ناتو هزینه کنند نشان داد آمریکا حاضر نیست در حفاظت از آلمان و فرانسه روند گذشته را ادامه دهد. ترامپ گفت: آنها باید بخش‌هایی از هزینه‌های ناتو را پرداخت کنند.

فلسفه جیب ‌بری ترامپ!

ترامپ پیش از این هم در نشست جی هفت با اعلام جنگ تعرفه‌ها رسما اعلام کرد؛ برای جبران بخش عظیمی از هزینه‌های دولت آمریکا مجبور است بر کالاهای وارداتی از سوی شرکای تجاری خود تعرفه‌های سنگین‌تری را وضع کند. او در ملاقات با سران عرب و قارون‌های خلیج‌ فارس نیز به آنها گفته بود که هزینه های دفاعی خود را باید بیش از پیش به آمریکا پرداخت کنند. هزینه های نظامی آمریکا که عمدتا صرف قدرت طلبی‌ و قدرت‌نمایی‌های کاذب می شود، بار عظیمی را بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی گذاشته است .

آنها به این نتیجه رسیده اند که هر سال هزینه 700 میلیارد دلاری برای نشان دادن ضخامت بازوی واشنگتن، حماقت است. به همین دلیل ترامپ صریحا رهبران کاخ سفید قبل از خود را احمق نامیده است که میلیاردها دلار هزینه نظامی در غرب آسیا کرده اند اما نتیجه‌ای مطمئن و امن نگرفته‌اند. اساسا او در انتخابات بیشترین رای را از آمریکایی‌هایی گرفت که مخالف جنگ بودند و هزینه‌های بی حد و حصر نظامی واشنگتن را بر نمی‌تابیدند.


اوضاع داخلی آمریکا بر حسب گزارش های رسمی و غیر رسمی خوب نیست، ثروتمندترین کشور جهان توسط بدهکارترین دولت جهان اداره می شود.
وخامت اوضاع در واشنگتن طوری است که دولت کنونی برای رهایی از وضع موجود حاضر شده است عطای رهبری جهان و اداره جامعه جهانی و زعامت آن را به لقایش ببخشد و قدری نگاه به داخل داشته باشد. به قول سندرز 300 میلیون زیرساخت در آمریکا در حال فروریزی است. به همین دلیل تمام قول و قرارها و پیمان‌های آمریکایی اعم از اقتصادی و نظامی با جهان، لرزان و زیر سوال است. صداهایی که از واشنگتن به گوش می‌رسد جالب است، باید آنها را رصد کرد و یک خوانش جدید از سرنوشت سرمایه‌داری و لیبرالیسم در این خطه ارائه داد.


مرتب شنیده می شود آمریکا از یونسکو خارج شد، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد ، آمریکا دیگر حاضر نیست به تعهدات مالی خود به سازمان ملل عمل کند. آمریکا تهدید به خروج از ناتو کرد. از پیمان گات خارج می‌شود، فلان پیمان و بهمان قرارداد را زیر پا می‌گذارد و... این رفتار حقوقی و دیپلماتیک قدری عجیب است که جیغ متحدان او را هم درآورده است.


آمریکا به رشد اقتصادی چین حسد می ورزد، روسیه را همچنان رقیب اصلی قدرت نظامی خود می‌داند، با آنکه روس‌ها را بردند به خیمه جی 8 اما با وضع تحریم‌ها و به هم خوردن ماه عسل به خاطر دعوای شبه جزیره کریمه، مسکو را از جی 8 اخراج کردند. اوضاع آمریکا خوب نیست. فقر و فلاکت نهان و آشکاری در این کشور ثروتمند وجود دارد که حتی رهبران کاخ سفید و کنگره نمی توانند طعم تلخ آن را در مذاق خود پنهان کنند.


دو هفته پیش در آمریکا یک گزارش از سوی پروفسور فیلیپ آستن، گزارشگر ویژه سازمان ملل منتشر شد که تکان دهنده است. وی که بر اساس قطعنامه 3519 شورای حقوق بشر این گزارش را تهیه کرده است، می گوید: 44 میلیون نفر در آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند. 5/18 میلیون نفر از این تعداد زیر فقر شدید و 3/5 میلیون نفر در شرایط فقر مطلق زندگی می‌کنند.


او که از 5 ایالت کالیفرنیا، آلاباما، جورجیا، پورتوریکو، ویرجینیای غربی و واشنگتن دی سی بازدید و گزارش تهیه کرده بود، گفته است :
553742 نفر در آمریکا بی‌خانمان هستند و بر اساس آمارهای رسمی این تعداد در فقر فلاکت‌ باری به سر می برند. رهبران آمریکا حتی اگر دلشان هم برای این جمعیت میلیونی نسوخته باشد اما حداقل چشمان سیاست ‌زده آنها به رای این جماعت در انتخابات کنگره و ریاست جمهوری که هست. لذا باید کاری برای آنها بکنند. قوه عاقله ‌ای که پشت حرف‌های به ظاهر لات منشانه ترامپ در محافل داخل و خارجی وجود دارد که به وی دیکته می‌کند؛ "تو فقط دو ماموریت بیشتر نداری؛ 1- درآمد دولت را به هر بهانه‌ای بالا ببر 2- هزینه‌های غیر ضرور از جمله نظامی و اقتصادی را با جیب‌بری از شرکا کاهش بده."


آمریکایی‌ها بر اساس این راهبرد، رمق راه‌اندازی یک جنگ نه در غرب آسیا و نه در هیچ جای دنیا را ندارند. دلیل رفتن ترامپ به پیونگ یانگ برای دست بوسی رئیس جمهور کره شمالی هم همین بود. آمریکایی‌ها حداکثر در حد ضرورت اگر تهدیدی در هر جای دنیا از جمله غرب آسیا احساس کنند به جنگ نیابتی روی می آوردند و آخر هم اگر ببینند هوا پس است عقب می نشینند.


دلیل عقب‌ نشینی آنها در عراق و عربستان و ترک برخی سیاست‌های ماجراجویانه در این منطقه همین است. بعید نیست با اوج گیری مشکلات داخلی آمریکا آنها بساط ناوگان و حضور نظامی خود در برخی نقاط جهان را جمع کنند. کما اینکه ترامپ در سفر به کره شمالی از توقف مانورها و ترک نیروهایش از شبه جزیره کره خبر داده بود.
آمریکا امروز بیش از هر زمان ضعیف تر و ضربه‌پذیرتر شده است .


تهدید رئیس جمهور ما در بستن تنگه هرمز در صورت ادامه شرارت آمریکا ریشه در چنین درکی دارد. آمریکای امروز نه قابل تکیه است نه قابل اعتماد، و از همه مهم‌تر نه قابل اعتناء!
نگاه نظام به شرق و تحکیم روابط راهبردی با چین و روسیه محصول چنین درکی است. امپراتوری آمریکا در حال فروپاشی است، کمااینکه امپراتوری شوروی فرو پاشید. طی چند دهه اخیر هیچ اثر تئوریک از فیلسوفان غربی برای سرپا نگه ‌داشتن تفکر لیبرالیسم و آرمان‌های سرمایه‌ داری غربی ارائه نشده است، کفگیر آنها به ته دیگ نظریه پردازی‌های فریبنده قرن گذشته خورده است. فیلسوفان غربی هیچ حرفی برای سرپا نگه داشتن ارزش‌های مدرنیسم و پسامدرنیسم ندارند. بعد از این باید آموزه‌های لیبرالیسم را در کتابخانه‌ها و اثر تمدنی آنها را در موزه‌ها دید. جهان صدای شکستن استخوان‌های سرمایه ‌داری غربی را در نشست‌های سران آن می‌شنود. امپریالیسم خبری جهان نمی تواند این صداها را با غوغاسالاری و شارلاتان‌ بازی رسانه‌ای پنهان کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۲۱۷۱۲۲:۳۰:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۲
آمریکا فروبپاشه هم مشکل مسئولان ما حل نمیشه!
ناشناس۴۳۲۳۳۷۰۰:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
گیریم که ایران بتواند تنگه هرمز را ببندد. انوقت دوستان طرفدار بستن تنکه هرمز می توانند توضیح دهند نفت صادراتی ایران باید از کجا عبور کند و از ان بدتر خوراک دام و روغن وبرنج و کالاهای استراتژیک کشور از کجا در حجم چند میلیون تنی باید وارد شود و از همه بدتر ایا انها دست روی دست خواهند گذاشت و مانند پایان جنگ در بهار سال 1367 اصلا به سکوهای نفتی و گاز پارس جنوبی و بنادر صادرات نفتی خارک و پالایشگاهها و نیروگاه ها و پتروشیمی های گسترده شده از ابادان تا بندر عباس تیری نخواهند زد و فوری تا ساحل امریکا عقب خواهند نشست؟ اخر تا کی باید از یک راه چند بار گزیده شویم. دلیل اصلی پایان جنگ و قبول 598 از سوی ایران همین جنگ نفتکش ها بود که درامد ارزی ایران را نصف کرد. باز هم می خواهیم تجربه کنیم؟!
ناشناس۴۳۲۵۵۳۰۸:۲۰:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
کدوم جنگ بدون هزینه است.مثلا برای طرف مقابل کم هزینه دارد که لازمست از هزاران کیلومتر دورتر نیرو و تجهیزات بیاورد.اصلا مگه قراره جنگ بشه.اگه اینطور بود که مردم امریکا که دولتمردان آن همیشه دم از جنگ می زنند (روی میز بودن گزینه نظامی از طرف اوباماها و براندازی نظام از طرف ترامپ) نباید یک شب راحت داشته باشند.در دنیای امروز کافیست اراده خود و امکانات خود را به طرف مقابل نشان دهی تا از وقوع جنگ بیمورد پیشگیری شود.
علی۴۳۲۱۷۹۲۲:۴۳:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۲
میخواهید دوستی با روسیه مکار داشته باشیم
ناشناس۴۳۲۴۴۳۰۳:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ان دوستانی که اصلا تجربه ندارند و تاریخ جنگ جهانی و مقاومت ژاپن و در نهایت تسلیم ژاپن را نخواندند و یا در جنگ تحمیلی اصلا به دنیا نیامده بودند تا معنا جنگ نفتکش ها را درک کنند ولی قطعا برجام و سیمان اراک را که به یاد دارند و به یاد دارند اقای صالحی وزیر خارجه دولت مورد نظرشان را که با چه ذوق کودکانه ای گفت سیمان اراک پایان یافت و گمان می برد از فردای ان غربیها خواهند گفت چه مسولین خوبی .هر انچه بخواهند ما فراهم می کنیم .اگر از تاریخ درس نگیریم و واقعیت دنیا را نپذیریم هرگز بهبودی در کار نخواهد بود
ناشناس۴۳۲۱۹۸۲۲:۵۶:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۲
برای ملت و کشور خودش بهترین بوده و در همین کمتر از دو سال در همه زمینه های داخلی و اقتصادی و خارجی موفق بوده. کاش رئیس جمهور ایران هم مانند ترامپ و پوتین بود و برای منافع ملی مردمش با احد الناسی تعارف و تردید نداشت.
ناشناس۴۳۲۱۹۹۲۲:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بهترین کار رو میکنه سیاستمدار باید همینطور باشه که برای منافع ملی کشورش و مردمش همه کاری بکنه نه اینکه منابع کشور را هدر بده یا...الان ترامپ میگه که حاضر نیست دیگه چیزی را صرف اروپا بکنه کار درست همینه بیکاری به حداقل رسیده و بسیار هم موفق هست امریکا قبلا هم اول بود الان دیگه با وجود ترامپ داره پرواز میکنه ترامپ یک تاجر و سیاستدار موفق است ... این کلمات امپریالیسم و..را هم کمونیستها ابداع کردن یعنی افرادی با تفکرات شکست خورده چون هیچی ندارن ناچارن با امریکا درگیر بشوند تمام نوآوری های جهان از امریکا است
آریابان۴۳۲۲۷۲۲۳:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
این واقعیتیه که طی دهه های اخیر باور عمومی در جهان این چنین بود که امریکای نادان و "بی کله" فقط به زور و قلدری خودش (تفنگش) می نازد ، درحالیکه دیگران در همان زمان مشغول دوشیدن !!!!! وی میباشند بدون آنکه او اصلا متوجه باشد ؛ صرفنظر از چگونگی خروج نهائی نام ترامپ از صندوقهای رای ولی در هر حال این واقعیت وجود دارد که وی توانست با تشریح وسیع برنامه ریزی های ناماسب زیانبار و راندمان و نتایج بسیارضعیف جهانی توسط سایر دولت های امریکا در طول تاریخ ، به تهییج روحیه رای دهنگان پرداخته و آرای بسیاری از آنان را بسوی خود جلب کند و امروزه نیز مشغول اجرای وعده های خود میباشد ؛
ناشناس۴۳۲۵۹۵۰۹:۰۲:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
مثل اینکه زیاد تو باغ نیستی داداشم
ناشناس۴۳۲۲۰۳۲۳:۰۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۲
عجب تحلیلی..
ناشناس۴۳۲۲۱۶۲۳:۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اولین لازمه یک تحلیل قوی داشتن سواد و آگاهی کامل در زمینه ی مورد نظر است که من مطمئنم نویسنده ی این مطلب کاملا فاقد آنست. یک تحلیل بیشتر ایدئولوژیک تا واقع بینانه.
ناشناس۴۳۲۳۳۰۰۰:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
من دهها مطلب تو‌الف گذاشتم هیچ کدومش اجازه پخش نگرفت!هیچ کدومم متضمن توهین نبود!بهر حال ایرانه دیگه همه چیزای خوب عالم توش جمعه از جمله ازادی اظهار نظر! حالا فقط خواهشا این مطلب بالا رو به سیاستمدارا نرسونین ممکنه جو گیر بشن و فکر کنن حالا که امریکا در حال فروپاشیه بیان بهش حمله کنن! فعلا بنظر میاد تنها کشوری که وضعش از امریکا!! خرابتره ایرانه!! حالا دلایل خرابی اوضاع امریکا رو با مقاله بالا فهمیدیم کاش این دوستمون یه مقاله هم راجع به علل وضعیت اقتصادی فرهنگی سیاسی اجتماعی چاپ کنن!ممنون میشیم
ناشناس۴۳۲۳۴۸۰۱:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
شما تو تاریخ آمریکا شنیدید یه آقایی سه میلیارد دلار پول مردم آمریکا رو بدزده ببره کانادا راست راست بچرخه و خوش بگذرونه؟! شنیدید از صندوق ذخیر معلمان آمریکا رو بدزده و بعد دولت در مقام ماستمالی بگه مهم نیست یه تخلفاتی شده، اختلاس نبوده! اگر هم کسی بخواد از این حرفها بزنه اون شما ها نیستید، شما فعلا برید ببنید چطور کشتی کشتی کالای قاچاق بدون پرداخت گمرکی وارد میشه، شما برید ببینید چطوری شده چندید هزار خودرو بصورت رسمی تو سامانه واردات ثبت شده و حالا که گندش درآومده میگن سایت هک شده بوده! شما حرف از جیب بری نزدید، که خودتون استادید. 40 ساله دارید پراید و پیکان به زور به مردم میفروشید بعد میگید ترامپ چیب بری میکنه، پیش شما باید بیاد شاگردی.
ناشناس۴۳۲۳۷۸۰۱:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بنظر میرسد متاسفانه امریکا بهترین شر موجود در جهان است اگر امریکا نباشد کشورهای قوی در هر متطقه کشورهای ضعیف را میبلعند ایا چین کاری با همسایگانش و در دریای چین نخواهد داشت ؟ ایا همسایه شمالی ما به دنبال ارزوی رسیدن به ابهای خلیج فارس نخواهد بود ؟ ایا همین کشورهای منطقه مانند عربستان قصد تصرف کشورهایی مثل بحرین و یمن و قطر و حتی امارات و عمان را نخواهد داشت ؟ و در افریقا مصر چه خواهد کرد ؟ و همینطور کشوزهایی در مرکز افریقا ؟ ماجرای هند و پاکستان به کجا خواهد انجامید ؟ کشورهای اسیای مرکزی و روسیه چه خواهند کرد ؟ وضعیت قفقاز و روسیه چه میشود ؟ ایران و کشورهایی با پتانسیل شیعه چه خواهند کرد ؟ بالاخره این جهان یک قدرتی را لازم دارد که بتواند موازنه ای در کل سیستم جهان ایجاد کند و قدرتهایی دیگری که بتوانند ان قدرت را مهار کنند ایکاش این قدرت یک قدرت صالح بود چیزی که امید بسیاری از مذهب ها و فرهنگ ها هم است .
ناشناس۴۳۲۳۹۲۰۱:۵۷:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
کار امریکا تمام است 21 هزار میلیارد دلار بدهی دارد و هر روز در حال بیشتر شدن است بیخود نیست چین و روسیه در حال انبار کردن طلا در کشورشون هستند چون می دانند قراره چه بلایی سر دلار بیاد
ناشناس۴۳۲۴۳۱۰۳:۲۲:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۳
الف عزیز این کارتون درست نیست که اجازه انتشار هر کامنت بی شناسنامه و بی مسیولیت را میدین لااقل مشروط کنید به ثبت نام همه سایتای معتبر دنیا ثبت نام میگیرند این کارتون غیر حرفه ای و بده همین عزیزایی که اظهار فضل می کنند اگر ثبت نامی باشند و مسیولیت اظهاراتشون متوجه شون باشه بسیار معقول کامنت خواهند گذاشت شما هم نیاز به تایید و رد نخواهید داشت نهایتا اکانت توهین کننده را بلاک میکنید تجربه همه رسانه های معتبر جهان
با شناس۴۳۲۷۰۷۱۰:۲۱:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ترامپ یک شخصیت جهانی می باشد که می خواهد نظام درست را در جهان پیاده کند . ببینید اگه او ضد بشر بود کره شمالی را با جمعیتش درو میکرد . ولی او بدون جنگ در حال خلع سلاح این کشور عقب مانده است که قول داده با کمکهایش کره شمالی را وارد جامعه جهانی کند . دنیا به یک همچین شخصیتی نیاز داشت
ناشناس۴۳۳۴۳۰۱۶:۲۴:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
چه بخواهیم چه نخواهیم امریکا در دنیا از نظر اول است بالاترین تولید ناخالص داخلی قدرتمندترین ارتش دنیا سیاست اول امریکا درست است و یک سیاستمدار عاقل اول به منافع کشورش فکر می کند ترامپ پشتیبانی امریکایی های طبقه متوسط که موتور محرک رخدادهای سیاسی و اجتماعی و حتی علمی هستند را دارا می باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین