احتمال تجدیدنظر آمریکا درباره تحریم‌های نفتی ایران؛ خریداران زیر بار تحریم‌ها می‌روند؟

گروه اقتصادی الف،   3970422042 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی از نزدیکترین متحدان آمریکا تلاش می‌کنند راهی را برای دور زدن جدیدترین تحریم‌های دولت ترامپ علیه تهران پیدا کنند و واشنگتن ممکن است هدف خود برای رساندن صادرات نفت ایران به صفر را مورد بازبینی قرار دهدِ همچنین یک شبکه خبری شرق آسیا گزارش کرد خریداران نفت ایران به دلیل نیاز مبرمی که به انرژی و نفت این کشور دارند، تسلیم تحریم های آمریکا نخواهند شد.

احتمال تجدیدنظر آمریکا درباره تحریم‌های نفتی ایران؛ خریداران زیر بار تحریم‌ها می‌روند؟

به گزارش الف؛ بلومبرگ اخیرا به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ژاپن ممکن است ناچار شود بارگیری نفت ایران در ماه سپتامبر را متوقف کند؛ مگر اینکه موفق شود از وزارت خارجه آمریکا معافیت بگیرد.

اویل پرایس در این باره می‌نویسد: کره جنوبی پیش‌تر گزارش‌ها مبنی بر اینکه سئول خرید نفت ایران را از ماه ژوییه متوقف خواهد کرد تکذیب کرد؛ اما اکنون گزارش‌های بیشتری منتشر شده که نشان می‌دهد این کشور به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت جهان، مشکلاتی در زمینه بیمه نفتکشها پیدا کرده است؛ زیرا برخی از بزرگترین شرکت‌های بیمه دریایی به دلیل هراس از تحریم‌های آمریکا، از بیمه کشتی‌های ایرانی امتناع می‌کنند.

هند نیز یک مورد دیگر است. این کشور که به عنوان یک اقتصاد برخوردار از سریعترین نرخ رشد در جهان شناخته شده، از ابتدای سال میلادی جاری به طور میانگین روزانه ۵۸۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و به این ترتیب دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است. دهلی‌نو با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم‌ها، برای تامین نفت خود به دردسر افتاده است.

با این حال این مشکل منحصرا مربوط به کالاها نیست. مشتریان نفتی ایران پس از امضای توافق هسته‌ای، برای بهبود روابط دو جانبه به تکاپو افتادند.

اقتصاددان موسسه تحقیقات ژاپن اخیرا در مصاحبه با ژاپن تایمز گفت: شرکت‌های ژاپنی، ایران را یک مقصد سرمایه گذاری جذاب می‌دیدند.

ژاپن تنها کشور متقاضی نفت نبوده که به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری جدید در ایران بوده است. هند نیز درصدد سرمایه گذاری قابل توجه در ایران بود. ایران هفته جاری از دهلی‌نو بابت کوتاهی در عمل به وعده خود برای فاینانس توسعه بندر استراتژیک چابهار انتقاد کرد. سرپرست سفارت ایران در هند به این کشور هشدار داد که در صورت توقف خرید نفت ایران، از امتیازات ویژه تهران محروم خواهد شد.

برای ژاپن، کره جنوبی و هند مشکل تامین نفت در واقع مشکل توازن منافع است.

یک محقق در موسسه اقتصاد انرژی کره جنوبی به بلومبرگ گفت: ما در وضعیت بغرنجی گرفتار شده‌ایم؛ زیرا ناچاریم به حرف آمریکا گوش کنیم و همزمان ایران نیز تامین کننده نفت و میعانات است. این دولت ترامپ است که با آن سروکار داریم و این مسئله نگرانی زیادی در میان شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در آسیا ایجاد کرده و باعث شده آنها پیش از مهلت اعلام شده، واردات نفت از ایران را محدود کنند.

به نظر می‌رسد واشنگتن تا حدودی این نارضایتی را دریافته است. مایک پامپئو - وزیر خارجه آمریکا - اظهار کرده که شماری از کشورها نزد آمریکا آمده و خواستار معافیت از تحریم‌ها شدهاند و ما این مسئله را بررسی خواهیم کرد.

پامپئو از هیچ کشوری نام نبرد اما این اظهارات به حد کافی جالب توجه است. شاید واشنگتن آماده است موضع خود برای صفر کردن صادرات نفت ایران را ملایم‌تر کند تا روابطش با متحدان آسیایی خود را حفظ کند. یا شاید برای دولت ترامپ روشن شده که اصرار برای کاهش صادرات نفت ایران به صفر باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها در زمانی می‌شود که جمهوریخواهان آماده انتخابات میان دوره ای در نوامبر می‌شوند و قیمتهای بنزین مورد توجه رایدهندگان قرار می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، آسیا تایمز هم در گزارش نوشت: شرکت ها و پالایشگاه های نفتی در کره جنوبی، ژاپن، چین و هند به نفت ایران نیاز دارند و در برخی از پالایشگاه ها این نیاز بسیار بالاست. برای نمونه شرکت نفتی ساینوپک چین برای تامین نفت پالایشگاه های خود در استان های مختلف به شدت به نفت ایران نیاز دارد.

آسیا تایمز می نویسد هند و چین به عنوان مصرف کننده بزرگ نفت نمی توانند و نمی خواهند واردات نفت از ایران را متوقف کنند. کشورهای ژاپن و کره جنوبی هم که از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفته اند در حال رایزنی با واشنگتن برای گرفتن معافیت هستند زیرا بازار آنها آسیب پذیری بالایی دارد و کاهش واردات نفت از ایران و بالا رفتن بهای نفت در بازار بین المللی به آنها خسارت زیادی می زند.

این شبکه تصریح می کند که فشار آمریکا بر کشورها زیاد است، اما نیاز فراوان آنها به نفت خامی که از ایران وارد می شود، اجازه توقف خرید به آنها نخواهد داد در کشورهای دیگر نظیر ترکیه هم مشکلات در صورت توقف خرید زیاد خواهد شد زیرا برای مثال این کشور نزدیک به 50 درصد از نفت مورد نیازش را از ایران تامین می کند. عراق هم حاضر به توقف همکاری هایش با ایران نیست این کشور اکنون نفت خود را از کرکوک به پالایشگاهی در کرمانشاه می فرستد و پس از آن نفت پالایش شده را برای مناطق جنوبی عراق از ایران تحویل می گیرد.

آسیا تایمز خاطر نشان می کند که چین اگرچه با عربستان همکاری انرژی دارد و به دنبال خرید 5 درصد سهام آرامکو به ارزش 100 میلیارد دلار است اما از سال 2012 میلادی بخش زیادی از نفت ایران را با یوان پول ملی خود خریداری کرده است و اگر اروپا قصد پشت کردن به ایران داشته باشد آن زمان حجم تجارت انرژی میان چین و ایران به 40 میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

شبکه خبری شرق آسیا می نویسد که اکنون بحث و جنگ انرژی است روسیه و ایران مشترکا روی ذخایر نفت و گازی به ارزش سرسام آور 45 هزار میلیارد دلار تکیه زده اند این در صورتی است که عربستان در بهترین حالت فقط برای 20 سال دیگر قدرت عرضه این میزان نفت را خواهد داشت و ذخایرش را از دست می دهد.

لازم به ذکر است که مقامات آمریکایی اعلام کرده اند خریداران نفت خام از ایران باید تا چهارم نوامبر(13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد. تعلیق تحریم های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی رییس جمهوری این کشور اعلام شد، تا 13 آبان ادامه می یابد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۰۹۶۴۰۹:۳۳:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بحث بستن تنگه هرمز که مطرح شد ، فهمیدن اقداماتشون هزینه دارد و لذا با احتیاط تر عمل می کنند. متاسفانه در برجام ، انفعال دولت باعث شد که متوجه شوند که اقداماتشون هزینه ندارد ، پس راحت خارج شدن..
ناشناس۴۳۱۳۳۶۱۳:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۲
دولت در برجام منفعلانه عمل نکرد . موقع مذاکرات برجام هر گونه رفتار خشن وتهدیدآمیز می توانست باعث عقب نشینی طرف های اروپایی وآمریکایی وحتی چین وروسیه از مذاکره شود. ظریف بارها اشاره کرده بود که اگر زیر برجام بزنند برایشان عواقب بسیار تلخی دارد ! دست گذاشتن روحانی روی تنگه هرمز یکی از همان عواقب بود که روحانی به جا به آن اشاره کرد. مطمئن باشید ایران گزینه های بهتر از بستن تنگه هرمز هم دارد که چنانچه اوضاع وخیم تر شود به میان می کشد به هر حال چیزهایی هست که این قدر اروپایی ها از نقض برجام ابراز نگرانی می کنند ! بیایید یک بار هم شده خودمان را دست کم نگیریم .
ناشناس۴۳۱۴۳۸۱۴:۱۴:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بستن تنگه هرمز یعنی اتحاد همه دنیا علیه ما، پس لطفا تکرار نکنید
کامران۴۳۱۸۶۳۱۸:۳۰:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۲
شما خودتو ناراحت نکن همین الانشم همشون بر علیه ما هستند باید گوششونو ببریم تا دیگه از این غلط ها نکنن
شایان۴۳۲۴۴۶۰۳:۴۸:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
دوره گوش بری تموم شده الان دوره سیاست بازیه رفیق
ناشناس۴۳۰۹۶۹۰۹:۳۵:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
هند که رفت.....در این زمانه کشورها بیشتر بر اساس منافع ملی خود تصمیم می گیرند
ناشناس۴۳۰۹۷۳۰۹:۴۰:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اره باز به این تحلیلها دلخوش کنین تا مثه دور قبلی تحریمها فروشمون به زیر ۷۰۰ هزار بشکه برسه و قیمت نفت هم بالا نره
ناشناس۴۳۰۹۸۴۰۹:۵۲:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۲
امریکا تا صادرت نفت ایران را به نزدیک صفر نرساند ول کن نیست. بهتر است مذاکره با آمریکا شروع شود.
ناشناس۴۳۲۶۸۶۱۰:۰۶:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
جیره خواره غربی؟
ناشناس۴۳۰۹۹۸۱۰:۰۴:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۲۲
فعلا که هند قبول کرده. ترامپ قطعا کوتاه نمی‌آید چون ابزار دیگری ندارد. کوتاه آمدن ترامپ فقط یک معنی دارد شکست طرح ترامپ و شاید از دست دادن ریاست جمهوری. آنقدر هم آمریکا و ترامپ را یکی نکنید
ناشناس۴۳۱۰۲۶۱۰:۱۷:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۲
آقا اونا که میگفتن "دیوار تحریم ها فرو ریخته" الآن کوجان؟!!
ناشناس۴۳۱۲۴۴۱۲:۳۹:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
باید محاکمه بشن
ناشناس۴۳۱۲۸۱۱۳:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
کی مسئول به وجود اومدن تحریمهاست
ناشناس۴۳۲۱۱۶۲۱:۵۱:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۲
امریکا باعث تحریمه نابسامانی داخلی هم با مسئولین کشور
ناشناس۴۳۱۳۴۶۱۳:۳۵:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۲
فرو ریخته ! قطعا آمریکا دیگر قادر نخواهد بود ما را به شرایط تحریمهای سالهای قبل ببرد این که مسئولین نگرانند یک نگرانی لازم است وباید حتی قبل از این که ترامپ به نقض برجام اقدام می کرد به آن فکر می کردند اما با شرایط فعلی حاکم بر روابط آمریکا واروپا بازگشت به سطح تحریمهای قبل برجام بسیار مشکل است .
ناشناس۴۳۱۸۸۹۱۸:۵۵:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۲۲
زهی خیال خوش!
ناشناس۴۳۱۰۶۴۱۰:۵۱:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
در خوشبینانه ترین حالت فروش نفت ایران از ۳/۵ میلیون بشکه به ۱ میلیون بشکه خواهد رسید آنهم فقط برای مصارف ژنهای مرغوب آقازاده ها و.... و نه برای مردم. برجام هم از طرف ایران حفظ خواهد شد. فشارها بر ایران افزوده خواهد شد. یعنی برجامی که مرگ مغزی شده است ولی همین هم برای آقازاده ها که جیبشان پر شود کافیست.
ناشناس۴۳۱۰۶۹۱۰:۵۲:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۲
طوری میگویید نیاز مبرم به نفت ایران که انگار فراموش کردید زمانیکه نفت ایران تحریم بود و فروش ایران به کمتر از ۱ میلیون بشکه رسیده بود قیمت نفت به زیر ۵۰ دلار رسیده بود.
ناشناس۴۳۱۱۰۱۱۱:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اروپا و بقیه ی کشورها در حال چانه زنی با امریکا برای گرفتن امتیاز بیشتر هستند و در نهایت همه تسلیم آمریکا خواهند بود
ناشناس۴۳۱۱۳۸۱۱:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۲
همه میرن از عربستان که ارزان تر میده میخرند
ناشناس۴۳۱۲۰۵۱۲:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بله همه با امتیاز گرفتن از امریکا واردات نفت ایران رو قطع می کنم
ناشناس۴۳۱۸۵۶۱۸:۲۷:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۲۲
نگران نباشید.همه چیز درست میشه!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین