ریشه مشکلات اقتصادی از درون است، نه.../ نیازمند شفاف سازی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی

ابراهیم رزاقی،   3970421161 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ریشه مشکلات اقتصادی از درون است، نه.../ نیازمند شفاف سازی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی

اقتصاد ایران به یک معنا اقتصاد دلال زده به شمارمی رود؛ در این اقتصاد بازی دلال‌ها هر بار بسیاری از بازارها راوارد تنش می‌کند؛ در این فضا، صاحبان سرمایه بدون اینکه نقشی درتولید داشته باشند یا ارزش افزوده‌ای ایجاد کنند به سودهای بالا درکوتاه مدت دست می‌یابند؛ این سود از اخلال درنظام اقتصادی کسب می‌شود برای نمونه می‌توان به بازار سکه،ارز، احتکار کالا و خریدهای عمده اشاره کرد، متاسفانه‌ آگاهی از مسائل‌ و رخدادهای آینده اقتصادی (اطلاع از قیمت ها) و به ویژه رانت اطلاعاتی که در اقتصاد ایران چیز عجیبی نیست بر مشکلات اقتصاد می‌افزاید تا جایی که دو نفر با خرید 61 هزار قطعه سکه بازار آن رامتلاطم می‌کنند.

اکنون هم به وضوح مشخص است که بازارهایی مانند سکه، طلا وارز و حتی مسکن برای کسب سودهای نجومی به سمت احتکار و گرانی پیش رفته که این مسائل‌ موجب برهم ریختگی و قفل شدن این بازارها می‌شود، بدتر از آن مشاهده می‌شود که دلار 4200تومانی در بازار سیاه تا 8000 تومان هم فروخته می‌شود؛ بنابراین اینکه عامل تنش دربازارها رابه طور کامل درخارج از مرزها دنبال کنیم نادرست است.

ریشه بیماری دلالی در اقتصاد ناشی از وجود منافذ زیادی است که باید بسته شود؛ به عنوان مثال بحث 16هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان ناشی از وجود همین منافذ است که اقتصاد کشور را تا مرز انفجار رسانده است؛ در اقتصاد مریض برای انجام هر فعالیتی ابتدا به پول و سودهای کلان و رانت توجه می‌شود که آفت هر اقدام اقتصادی وتولیدی است، کم توجهی به تولید و سود پایین این بخش،سرمایه‌ها را ناگزیر به سمت بازارهای کاذب و سیاه سوق می‌دهد، در این فضا سودجویان با فضاسازی همه شرایط را به نفع خود تغییر می‌دهند. پس تا زمانی که اقتصاد کشور reset (بازگشت به تنظیمات اولیه) نشود و دلالان و مدیران مسبب بحران، مجازات نشوند مشکلات اقتصاد کشور حل نمی‌شود.

در کنار نگرش سود جویی برخی از فعالان اقتصادی، متاسفانه‌ اعتقاد برخی مدیران و مسئولان به اجرای نظام سرمایه داری لیبرال از یک طرف و رشد طبقه ثروتمند در طول سه دهه اخیر، سود پرستی تبدیل به فرهنگ شده است در این نگرش تولید امر مقدسی نیست که خود این تفکر هم برای اقتصاد ایران خطرناک است.

از سوی دیگر این تفکر که مشکلات اقتصاد ایران به خارج از مرزها برمی‌گردد، یک رویکرد ناقص است، بررسی‌ها نشان می‌دهد تهدیدات اقتصادی مربوط به سال‌های اخیر نیست، بلکه اقتصاد ایران 40 سال است که با این تهدیدات دست و پنجه نرم می‌کند، خطر عمده از ناحیه تهاجم از درون مرز، اما پنهان است، تا زمانی که دست مفسدان، نفوذی‌ها و رانت خواران از اقتصاد کشور کوتاه نشود، اقتصاد ایران آبستن مخاطرات زیادی خواهد بود.

برای رهایی از این وضعیت به جز شفاف سازی نیازمند عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی هستیم که متاسفانه‌ برای بعضی‌ها معنایی ندارد؛ چنانچه این سیاست‌ها بدرستی پیاده سازی شود بسیاری از کارهای اقتصادی معطل مانده در کشور قابل احیاست، البته شرط دستیابی به این اهداف داشتن تصمیم قاطع و انقلابی در اجرای سیاست‌های اقتصادی کشور است. از سوی دیگر برای مدیریت بخش‌های اقتصادی باید مدیرانی به کار گرفته شوند که متخصص و ارزشی و پاک دست باشند تا بتوانند جلوی راه‌های نفوذ اقتصادی را سد کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۹۹۸۰۱۴:۳۲:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
اقتصاد ایران یک اقتصاد رانت محوره که بر اساس تقسیم مردم به خودی و غیرخودی شکل گرفته. مسئولان هم با سیاستهاشون در عمل معمولا به واردات یارانه میدن و به تولید ضربه میزنند. مثلا تا اینکه یک مقدار قیمت دلار میره بالا، اون رو چند نرخی میکنن که کلی رانت و فساد درست بشه و همینطور باعث میشه نذارن تولید رونق بگیره و صادرکننده سود زیادی بکنه.
ناشناس۴۳۰۲۹۳۱۷:۵۵:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
مشکل ناشی از عدم کارایی سیستم است. این سیستم دیگر جواب گو نیست. سیستم باید اصلاح شود.
ناشناس۴۳۱۸۵۸۱۸:۲۸:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۲
این دولت خود عامل این وضع هست و ا وقتی این دولت و مجلس هستند به هیچ وجه وضع بهتر نخواهد شد!
ناشناس۴۳۲۸۶۳۱۱:۳۲:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
در این دولت عزم و توان و اراده ای برای حل مشکلات دیده نمیشود که هیچ شاهد تیشه زدن به ریشه اقتصاداین کشور هم از جانب دولت هستیم!
ناشناس۴۲۹۹۸۲۱۴:۳۳:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شفافیت شفافیت شفافیت هزینه درآمد مصرف و مالیات تک تک افراد را مشخص کنید سپس به نیازهای اولیه و کالاهای اساسی سیاست گذاری کنید.
ناشناس۴۳۰۰۰۲۱۴:۴۳:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
این که هند و کره نفت ایران دیگه نخرن مشکلات از درون ؟؟؟؟
ناشناس۴۳۰۱۴۷۱۵:۵۷:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۱
اقتصاد وابسته به نفت کار داخل یا خارج؟ تازه نفت خام نه مشتاقت آن که مشتاقتش ارزش افزوده بسیار بالایی داره اما دولت نفت خام می فروشه و خام فروشی می کنه این کار داخل یا خارج؟ اقتصاد تک محصولی کار داخل یا خارج؟
پیمان۴۳۰۴۸۶۲۱:۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۱
ببخشید من یه سوال دارم بعد از اینکه مقاومت کردیم چی میشه واقعا برام یه کم ابهام داره چشم انداز ایران بعد از مقاومت رو بهم نشون بدید البته نمونه هایی مثل جنگ و گروگان گیری سفارت آمریکا و غیره هست اما این مورد خاصو لطفا شفاف سازی کنید
ناشناس۴۳۰۵۴۶۲۱:۵۶:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
حالا شما خام هم نفروش . وقتی امریکا نخواد کسی از ما محصولات پتروشیمی هم نمیخره !!!
ناشناس۴۳۰۳۱۳۱۸:۱۴:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
بابا دست از سر این نفت بر دارید. تا حالا بودنش که ایرانو گلستان نکرد( البته برای بعضی ها گلستان کرد) شاید نباشه یکم به خودمون بیایم...... روی پزشکی، علوم مختلف، و خیلی چیزها میشه تمرکز کرد. این همه کشور خوشبخت تو دنیا، همه نفت دارن؟
ناشناس۴۳۰۵۴۷۲۱:۵۸:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
چشم در شرایط تحریم شما پالایشگاه و پتروشیمی بساز بدون نکنولوژی ببینم توانش رو داری ؟؟ پتروشیمی زنجان 6 سال بخاطر تحریم ها راکد بود
ناشناس۴۳۰۰۲۰۱۴:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
مدیران را بایستی کی انتخاب کنند ؟
ناشناس۴۳۰۰۲۷۱۴:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
این حرف حرف امروز نیست...قبل از برجام هم این حرفوزدیم ولی فقط برچسب بهمون زدن.
ناشناس۴۳۰۰۳۶۱۴:۵۵:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
چرا شفاف سازی نمی کنید ؟! جوابش روشنه چون اگر شفاف سازی باشه به قول معروف ...شفاف سازی = پایان رانت
ناشناس۴۳۰۰۷۲۱۵:۱۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
کدام داخل فقط عربستان سه میلیون و پانصد هزار سکه خرید امریکا و امارات و اسرائیل در جای خود دشمنان با خریدن بیشتر از شش میلیون سکه و قاچاق ان از مرز به اقتصاد ضربه سنگین زد
ناشناس۴۳۰۱۶۹۱۶:۰۶:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۱
عربستان این همه ریال ایران را از کجا آورده؟ این حجم بالای طلا را چجوری از کشور خارج کرده؟ 3.5 میلیون سکه با وزن هر سکه 8 گرم می شه 28 تن طلا وزن محموله. با ماشین حساب حسابش 3,500,000ضربدر0.08 کن عدد بدست آمده می شه 28,0000 کیلو، این همه حجم بالای طلا را چجوری از کشور خارج کرده؟ بماند که باید خیلی نادان باشند که با 20 درصد گران تر خریده باشن و تازه نبرن به کشورشان ببرن به کشور دیگره . باز هم توهم توطئه دارید.
ناشناس۴۳۰۲۰۳۱۶:۳۶:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۲۱
این سکه ها رو چجور خریدن؟ اگه دلار یا ارز خارجی داده باشن که خودش باعث کاهش قیمت ارز میشه در ایران! اگر ریال از خارج از ایران مثل عراق و افغانستان تهیه کرده باشن خود اون باعث کمبود ریال در این کشورها و افزایش ارزش ریال و درنتیجه ورود ارز به ایران برای دریافت یا قاچاق ریال به خارج میشه! تنها حالت ممکن اینه که به یک عده ارز داده باشن در خارج از کشور به شرط اینکه پولهاشون رو تبدیل به سکه و دلار کنن و بفرستن خارج و خودشون هم برن خارج که دیگه اون ارز رو به داخل برنگردونن! چنین چیزی هم در مقیاس گسترده احتمالش خیلی کمه!
ناشناس۴۳۰۳۴۴۱۸:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شما بفرمایید که عربستان .. با کدام پول سه و نیم میلیون سکه را خریداری کرده؟ ریال ایران آورده تو بازار؟ اسکناس ما را جعل کرده؟ یا ارز آورده داخل؟ عربستان اگر هم چنین کاری کرده باشد... که خیلی خیلی بعید است...عربستان فقط میتوانسته با آوردن ارز به بازار ما اینکار را بکند...سه میلیون و پانصد هزار سکه... یعنی چیزی حدود ده هزار میلیارد تومان... بعبارتی میشه حدود یکمیلیاردو یکصد میلیون دلار... خوب اولا که این حجم از دلار تو بازار ما وارد شود... قیمت دلار و بتبع آن قیمت سکه را بشدت کاهش میدهد... دوما اگر نگوییم که این حجم ازاسکناس دلار بایستی در بازار رویت شود... حداقل بایستی جابجایی ریالی آن که در سیستم بانکی انجام میشود... براحتی قابل رصد کردن است... من نمیدانم که چه کسی و با چه نیتی آدرس غلط به مردم میدهد؟
ناشناس۴۳۰۱۰۹۱۵:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۱
شما راجب کدام اقتصاد صحبت میکنی ما اقتصاد دلالی و رانت و ......داریم
ناشناس۴۳۰۳۶۳۱۹:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۱
تنها نیاز کشور در این زمان برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی از هر حزب و جناحو قماشی که هست برخورد که میگم یعنی دار زدن مفسد رسوا کردن دور و وریا آتش زدن اموال مصادره دارایی ها خانواده
ناشناس۴۳۰۳۶۵۱۹:۰۸:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
اقتصاد ایران به علت دسترسی نادرست دولت به پول و ارز که نتیجه آن کاهش شدید و دوره ای ارزش پول ملی بوده است دچار احتکار ارز، زمین، املاک تجاری بلا استفاده، خانه های خالی ، تلنبار شدن سپرده های شده است و از دهک های پردرآمد نیز مالیات کافی اخذ نمی شود، اگر دولت از این موارد مالیات بگیرد و آن را جایگزین درآمد ارز نفت و خلق پول بانک مرکزی قرار دهد، دارایی های راکد به جریان افتاده و بازار با کمترین شوک و تورم قیمت گذاری را انجام می دهد. در این صورت دیگر مجبور نیست به خاطر اشتباهاتی که در استفاده از منابع ارزی و دست اندازی به بانک مرکزی و پول و نظارت بر مرتکب شده و احتمالا درآینده نیز خواهد شده مرتباً قیمت ها را به بهانه کنترل تورم تعیین کند و نظم بازار را بهم ریخته باعث ارزان فروشی منابع و رانت بشود. اینکار ضمن پایان دست اندازی دولت به ارز و پول و تعریف درست جایگاه دولت و بازار باعث انضباط، شفافیت، ثبات ، گردش منابع ، جهت دهی نقدینگی به سمت تولید و پرداخت بدهی های دولت نیز می شود. راه خروج از رکود با کمترین تورم و شوک نیز همین است. این موضوع مورد تایید عقل، دین و تجربه است: 1) مالیات بر احتکار پول در صدر اسلام 2) استدلال کینز اقتصاددان بزرگ قرن بیستم در ارتباط بین مصارف احتیاطی (احتکار) و سفته بازی پول با رکود بزرگ 1929 آمریکا 3) استدلال جرج استیگلیتز نوبلیست اقتصاد در خصوص نقش مالیات در جهت دهی اعتبارات به سمت تولید و توزیع ثروت ♦️بند 2 اصل 14 قانون اساسی آلمان : «دارایی و مالکیت، وظیفه می آورد و استفاده از آن هم باید به نفع عموم تمام شودـ» پ.ن: مالیات بر احتکار دارایی های غیر مولد مانند ارز، پول ، زمین، املاک خالی وغیره بر مبنای نوع، دوره نگهداری و ارزش آن به صورت پلکانی قابل اخذ است و این علاوه بر مالیات بر درآمد و سود است که در بعد از اتمام فعالیت اقتصادی قابل شناسایی است.
ناشناس۴۳۰۴۹۵۲۱:۲۰:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۲۱
موافقم.
ناشناس۴۳۰۶۳۸۲۳:۱۷:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۲۱
نظر بسیار خوبی بود ،بسیاری از صاحب نظران از ضرورت ایجاد وزرات خزنه داری با اون کارکردی که توی کشور های پیشرفته هست میگن . یکی از مهمترین کارکرد های این وزارتخانه احصا کردن تمام دارایی های دولت ها و نحوه هزینه کرد اون هاست.
ناشناس۴۳۰۷۱۰۰۰:۲۶:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
سپرده بانک و خرید اوراق از مالیات معاف است ولی مغازه دار و بقال که روزی بیست ساعت کار میکند و چندین نفر نان آور دارد باید مالیات پرداخت کند
سعیدروشن کرمانشاهی۴۳۰۵۱۷۲۱:۳۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
کدام اقتصادمقاومتی!؟اونکه برروی بنرها و بیلبوردها باهزینه زیادنوشته میشه ویااونکه هرگز عملیاتی نشده ونخواهدشد
ناشناس۴۳۰۵۵۹۲۲:۰۳:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۲۱
دیدگاه خودی وغیر خودی سرچشمه رانت تبعیض وفساد در کشور است
ناشناس۴۳۰۶۰۵۲۲:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۲۱
ای بابا اختلاسهاکمر اقتصاد راشکسته
ناشناس۴۳۰۷۵۰۰۱:۱۰:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اقتصاد ما همون تبلیغات تلوزیونه که شامل روغن شامپو و مواد شوینده و کفش و کبابزن و ظرف نگهداری رب و هسته در آره گیلاس و فرش ماشینی و یه سری چیزهای بیخود که نیازی به تحقیق و توسعه نداره . تا زمانی که تحقیق و توسعه نباشه اقتصاد ورشکسته و رانتی و بازرگانی شکل هست
ناشناس۴۳۰۸۹۶۰۷:۲۰:۱۲ ۱۳۹۷/۴/۲۲
خصوصا الان نه مردم ظرفیت و تحمل اطلاعات شفاف شده را دارند ( چون با واقعیتهای بسیار تلخ روبرو خواهند شد) نه مراکز حکومتی و خصوصلتی و بخش خصوصی رانتی و باندهای ویژه خوار که چند دهه هردو دستشون در سفره بیت الماله پس همچین ریسکی نخواهد کرد و شفاف سازی در حد شعار باقی خواهد ماند
ناشناس۴۳۰۹۹۹۱۰:۰۵:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
تا چند نفر از مفسدان اعدام نشوند محال است فرصت طلبان جدی بودن مبارزه دولتمردان راباورکنند چون همیشه فقط در حد حرف بوده وبعید که باز بشود از بعضی ها بگذرند
ناشناس۴۳۱۰۷۰۱۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۲
چند باری خواستم فعالیت اقتصادی کنم قوانین اونقدر دست و پاگیر و سختگیرانه است که حتی نمیشه شروع کرد اما یه عده با وجود همین قوانین سودهای میلیاردی میبرن اما چطور؟ چون اونا خود دولتیها و حکومتیهان به همین سادگی
ناشناس۴۳۱۶۷۴۱۶:۲۱:۴۴ ۱۳۹۷/۴/۲۲
ما از زمانی در اقتصاد ضربه خوردیم که جایگاه ملی اقتصادبه تمایولات افراد ذینفوذ تنزل یافت قانون و نظم جای خود را به باند وگروه داد رانت وفساد وبیعاری وحرام خواری جایگزین فکر و تلاش شد انتظار دیگری دارید؟
شفق۴۳۱۹۲۷۱۹:۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۲
اقتصاد ایران رو به نابودی میرود سری به بازار بزنید تا ببینید اکثر جنس و کالا ها که قبلا در ایران تولید میشد الان چینی هستند از این خیانت بالا تر داریم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین