«ملت‌ها مهم‌اند»؛ کرِیگ کَلهون؛ ترجمه محمدرضا فدایی؛ نشر شیرازه چرا کشور مهم است؟

کورش علیانی،   3970421152 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کلهون در متن نشان داده است چرا بسیاری از چیزهایی که در مورد جهانی شدن می‌شنویم بیش از آن که به جهانی شدن مربوط باشند، تبلیغات کم اطلاع و خوش‌بینانه در مورد جهانی شدن هستند؟ چه طور این گذر از ملت و کشور به جهان‌وطنی برای جهانی شدن نه لازم است، و نه ممکن؟ و چه طور اصرار بر ادامه‌ی این تلاش می‌تواند به سست کردن پایه‌های ضروری برای دموکراسی بینجامد؟

چرا کشور مهم است؟

«ملت‌ها مهم‌اند»

(فرهنگ، تاریخ، و رویای جهان‌وطنی)

نویسنده: کرِیگ کَلهون

مترجم: محمدرضا فدایی

ناشر: شیرازه، چاپ اول ۱۳۹۵

۳۴۴ صفحه

 

****

 

مدت‌ها است اصرار دارم بگویم کتاب خواندن به خودی خود فضیلت نیست و ترویج افراط‌گرایانه و مقابله‌ای کتاب و کتاب‌خوانی اتفاق مبارکی نیست. برای همین کم‌تر به کسی توصیه می‌کنم که کتابی را بخواند مگر این که در آن کتاب برای آن فرد فایده‌ی جدی‌ای سراغ داشته باشم.

با چنین ذهنیتی، امروز در حال قدم زدن از جلوی کتاب‌فروشی‌ای پرت افتاده رد می‌شدم، عنوان کتاب‌ها را دیدم و یکی به چشمم آمد؛ «ملت‌ها مهم اند». پیش از این شده بود که عنوان کتابی را پسندیده بودم بعد دیده بودم میانش جز یک مشت چرند نیست.

برای پرهیز از این وضع و با توجه به این که کتاب را از انگلیسی ترجمه کرده بودند سریع با گوشیم در محقق گوگل (موتور جست‌وجوی گوگل برای کارهای آکادمیک) جست‌وجو کردم و دیدم کتاب از سال ۲۰۰۷ که سال انتشارش بوده بیش از ۶۷۰ ارجاع در کتاب‌ها و مقاله‌های آکادمیک گرفته است. این موفقیت بزرگ و کم‌نظیری برای چنین کتابی است که یعنی کتاب حرف جدی‌ای برای گفتن داشته است.

رفتم تو و کتاب را خواستم و دیدم و پسندیدم و خریدم. ترجمه‌ی فارسی تیراژ بالایی ندارد؛ ۸۸۰ نسخه که با توجه به افول کتاب در برابر اینترنت و نیز تخصصی بودن کتاب قابل درک است.

اما کتاب چه می‌گوید؟ برای توضیح این که کتاب چه می‌گوید نه از متن کتاب که از مشاهدات شخصی خودم آغاز می‌کنم. در میان مردم کشورمان، و به طور خاص آن‌ها که از سویی اهل مطالعه و از سویی اهل حضور در فضای مجازی هستند، بارها و بسیار گرایشی عجیب را دیده‌ام. اینان در آن واحد از سویی در پی به اوج رساندن تمام بروزهای فردگرایی در رفتار اجتماعی خود هستند و اصالت فرد را عملا می‌پرستند و از سویی دیگر بسیار مشتاق این اند که زندگی خود را زندگی‌ای جهان‌وطنی ترتیب دهند. یعنی از سویی هر نوع جمع‌پذیری‌ای را نفی می‌کنند و از سویی دیگر عطش شدید به پیوستن به بزرگ‌ترین جمع متصور را دارند.

جالب است که تا به حال ندیده‌ام که خودشان یا دیگران متوجه این نکته‌ی تناقض‌آمیز شده باشند و در موردش چیزی گفته یا نوشته باشند. کرِیگ کَلهون، جامعه‌شناس آمریکایی و نویسنده‌ی کتاب به نوعی و از منظر خودش ماجرایی را بررسی کرده و شکافته که به این موضوع بسیار مربوط است.

آیا ما می‌توانیم کشور (nation-state) را رها کنیم و یکسره جهانی شویم؟ می‌توانیم ملت (nation) را فراموش کنیم و در عوض ملیت جهانی بگیریم؟

کلهون در متن نشان داده است که چرا اولا بسیاری از چیزهایی که در مورد جهانی شدن می‌شنویم بیش از آن که به جهانی شدن مربوط باشند، تبلیغات کم اطلاع و خوش‌بینانه در مورد جهانی شدن هستند. دوم این که چه طور این گذر از ملت و کشور به جهان‌وطنی برای جهانی شدن نه لازم است، و نه ممکن. و سوم این که چه طور اصرار بر ادامه‌ی این تلاش می‌تواند به سست کردن پایه‌های ضروری برای دموکراسی بینجامد.

کلهون که متاسفانه تا امروز افتخار آشناییش را نداشتم، آدم جالبی است. جایگاه آکادمیک نسبتا قابل توجهی داشته و دارد و گرایشی جدی دارد که در مقاله‌ای در سال ۲۰۰۴ آن را ابراز کرد «به سوی علوم اجتماعی عمومی‌تر». او اصرار دارد که پژوهش‌های اجتماعی باید به موضوع‌های روز بپردازند و با معیارهای علمی مسائل روز را بررسی و برای مردم قابل درک‌تر کنند.

از دیگر نکته‌های جالب در مورد او این است که او – با این که ۶۶ سال دارد – بیش از کتاب نوشتن تلاش آکادمیکش را بر نوشتن مقاله متمرکز کرده است. معمولا در بسیاری زمینه‌ها مقاله قابل بررسی‌تر است، چرند زودتر حذف می‌شود و حرف مهم و تازه بهتر و سریع‌تر دیده می‌شود.

تمام این‌ها و نیز حضور شدید آن خوش‌بینی تبلیغاتی در میان اهل فکر امروز کشورمان کتاب «ملت‌ها مهم اند» نوشته‌ی کلهون را کتابی مهم و مفید برای امروز ما کرده است. کتاب خوش‌خوان – به مثابه کتاب قبل از خواب و قصه‌ی دختر شاه پریان – نیست، اما دشوار و پیچیده – خصوصا از جنس پیچیدگی‌های تصنعی و بیهوده – نیز نیست. گمان می‌کنم اگر موضوع‌های اجتماعی و نیز مبانی اجتماعی سیاست برایتان مهم باشد، خواندن کتاب ناراضی برتان نگرداند.

اگر دودل هستید که کتاب را بخوانید یا نه، شاید نگاه کردن به مقدمه و نیز نتیجه‌ی کتاب به تصمیمتان کمک کند. هر دو متن دقیق و گویا هستند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۹۹۵۲۱۴:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۲۱
ممنون از مقاله تون. متاسفانه چیزی که در این مقاله به آن پرداخته نشده کیفیت بسیر پائین ترجمه در ایران است. و این مسئله متاسفانه باعث کاهش کتابخوانی میشود. من اینقدر ترجمه های بد ( ببخشید منظورم افتضاح بود) دیده ام که ترجیح میدهم کتاب را به زبان انگلیسی بخوانم ( حالا چه زبان اصلیش انگلیس باشد ( که چه بهتر) چه به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد). البته خب همه چیمون بهم میاد. ان فارغ التحصیل علوم انسانی و زبان که کار درست و حسابی پیدا نمیکند متوسل به ترجمه کردن میشود. برای همین است اینقدر نمترجم گمنام زیاد شده اند.
ناشناس۴۳۰۰۰۹۱۴:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۲۱
اما سیاستهای کلی نظام بر امت بنا شده نه ملت ..
ناشناس۴۳۰۸۴۹۰۳:۵۳:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بله سالهاست که با امت می خواهند ملت را منکر شوند. نتیجه اش هم همین اوضاع است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین