شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما کدامند؟

گروه سلامت الف،   3970421041

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: مسمومیت‌های غذایی و اسهال و استفراغ شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما است.

شایع‌ترین بیماری‌های فصل گرما کدامند؟

جلال‌الدین بطحایی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: شیوع بیماری‌های واگیر در فصل گرما در میان کودکان زیر 5 سال بیشتر است که آن هم ضعف سیستم ایمنی کودکان نسبت به بزرگسالان است. وی با بیان‌اینکه وقتی کودکان به اسهال و استفراغ مبتلا می‌شوند آب و الکترولیت‌های بدن خود را از دست می‌دهند، ابراز کرد: اگر این بیماری در کودکان جدی گرفته نشود ممکن است موجب مرگ کودک شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با تاکید بر اینکه مهم ترین علت ابتلا به بیماری‌های واگیر در فصل گرما، عدم رعایت بهداشت فردی و مصرف میوه و سبزیجات خام است، گفت: با رعایت موارد بهداشتی به راحتی می‌توان از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر اسهال و استفراغ پیشگیری کرد.

از خود درمانی بپرهیزید

بطحایی با بیان‌اینکه متاسفانه بسیاری از مردم ابتلا به مسمومیت‌های غذایی و اسهال و استفراغ را جدی تلقی نمی‌کنند، تصریح کرد: هنگام ابتلا به این بیماری از خود درمانی بپرهیزید و هر چه زودتر به پزشک معالج مراجعه کنید. وی با بیان‌اینکه اولین و مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری‌های واگیر فصل گرما، شست‌و‌شوی دست‌ها پیش از خوردن غذا و رعایت بهداشت فردی است، ابراز کرد: هنگام رفتن به پارک از قابل شرب بودن آب مطمئن شوید سپس اقدام به نوشیدن آن کنید.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان گفت: از خوردن هرگونه سالاد و سبزیجات در رستوران ها و اماکنی که از سلامت شست‌وشو و سالم سازی آن اطمینان ندارید خودداری کنید. بطحایی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بیماری اسهالی مربوط به وبا است، اظهار داشت: در برخی از سالها شاهد شیوع بیماری وبا در بین مردم هستیم اما خوشبختانه امسال تا کنون مواردی از ابتلا به وبا گزارش نشده است.

وی گفت: در تمامی مراکز بهداشت و سلامت استان، مراقبت‌های مربوط به بیماری وبا رعایت شده و در صورت مشکوک بودن از فرد مورد نظر نمونه‌گیری می شود. رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با بیان‌اینکه این بیماری از راه مصرف یخ آلوده نیز وارد بدن انسان می‌شود، ابراز کرد: گروه بهداشت محیط‌ و‌حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی همدان نظارت دقیقی را در تهیه یخ‌ها اعمال می‌کنند.

بطحایی گفت: مردم باید به تعداد دفعات اجابت مزاج خود در حالت معمول توجه کنند تا اگر سیستم آن بهم خورد و به طور ناگهانی تعداد دفعات اجابت مزاج بیشتر شد و تعداد حرکات روده بیشتر شد به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی با تاکید براینکه از خود درمانی پرهیز کنید، تصریح کرد: ممکن است منشا بیماری گوارشی باکتریایی و یا ویروسی باشد که راه درمان آن با یکدیگکر متفاوت است بنابراین برای تشخیص نوع بیماری باید حتما نزد پزشک بروید.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم‌پزشکی همدان افزود: وظیفه ما ارائه نکات آموزشی و کمک به پیشگیری از بیماری‌های واگیر است که در این راه اقدام به توزیع بسته‌های آموزشی و آموزش روش سالم سازی میوه و سبزیجات در میان مردم و مسافران کردیم و اکیپ‌هایی را برای ارائه آموزش‌های چهره به چهره در نقاط پر تردد شهر قرار داده‌ایم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین