جنگ بر سر تجارت جهانی

گروه جهان الف،   3970421032

آغاز و تداوم جنگ تجاری میان آمریکا و متحدان اقتصادی، به نقطه اوج خود رسیده، لحظه ای که هر دوطرف باید تصمیم بگیرند چشم انداز مناسبات تجارت جهانی چه خواهد بود و چه تاثیری بر اقتصاد جهانی خواهد گذاشت.

جنگ بر سر تجارت جهانی

پیش از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ و در زمان کارزارهای انتخاباتی در سال 2016 میلادی، شاید بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی فکر نمی کردند که با پیروزی ترامپ، وی بتواند وعده های انتخاباتی خود در حوزه اقتصادی به ویژه جنگ تعرفه ها و جنگ تجاری با متحدان نزدیک خود مانند اروپا و چین را آغاز کند. اما رئییس جمهوری جدید آمریکا در همان فردای روز انتخاب، با دعوت از مدیران ارشد شرکت های بزرگ اقتصادی و کسب و کارهای فناوری، شیپور جنگ اقتصادی با طرف های اقتصادی خود را نواخت.

در سیاست می گویند، جنگ پایان دیپلماسی و سیاست است، جنگ تجاری نیز پایان دیپلماسی تجاری و دیپلماسی اقتصادی شمرده می شود؛ نقطه ای که ترامپ در آبان ماه 96 در نخستین سفر آسیایی خود به چین رفت تا با اجرای یک دیپلماسی فشار، پکن را وادار به پذیرش شروط تجاری آمریکا کند. پس از این سفر، حضور «شی جی پینگ» و بسیاری از رهبران اروپایی در واشنگتن و نشست گروه7 در کانادا هم نتوانست مانع از آغاز یک جنگ تجاری میان آمریکا و متحدان اصلی شود.

جنگ تجاری در واقع، به دلیل تسری زیان تجاری از دامنه یک یا چند کالای خاص به محدوده تعداد بیشتری از کالاها گفته می شود که چنین روندی موجب افزایش هزینه سربار تجاری در عرصه تجارت بین‌الملل شده و نیز هزینه مبادله در بعد اقتصاد و بازارهای داخلی دو کشور را نیز افزایش می‌دهد.
ترامپ برای نخستین بار در سوم آوریل (فروردین97) با انتشار فهرستی از حدود یک هزار 300 کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما، وسایل پزشکی و ... اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه 25 درصدی وضع کند.

به اعتقاد او، شکاف تجاری 375 میلیارد دلاری میان آمریکا و چین، اعمال محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای از سوی پکن که مانع رشد صادرات آمریکا می‌شود و در عین حال عدم رعایت حق مالکیت معنوی محصولات تولیدی به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند. یک روز بعد چین، آمریکا را به مقابله به مثل تهدید کرد. دولت چین نیز با انتشار فهرستی حاوی حدود 100 کالای آمریکایی از جمله اتومبیل، هواپیما و طیف وسیعی از محصولات کشاورزی به ارزش تقریبی 50 میلیارد دلار اعلام کرد که زیان اقدام آمریکا را با اعمال تعرفه 25 درصدی بر این محصولات جبران خواهد کرد.

حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور 580 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد و ترامپ در خرداد ماه ترامپ بدون آنکه پیام توییتی بنویسد، این بار ویلبور راس وزیر تجارت آمریکا را مسوول اعلام تصمیم آغاز جنگ تجاری علیه اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک کرد و واشنگتن یک تعرفه گمرگی 25 درصدی فولاد و 10درصدی برای آلومینیوم وضع کرد. پس از این اقدام آمریکا، کمیسیون اروپا نیز اعلام کرد تعرفه مالیاتی 3 میلیارد دلاری بر کالاهایی همچون موتورسیکلت‌ هارلی ‌دیویدسون، ذرت، تنباکو، محصولات آلومینیومی و فولادی برقرار خواهد کرد.
در همان زمان، برونو لومیر وزیر دارایی فرانسه هشدار داد که جنگ تجاری هم‌ اکنون با آمریکا در جریان است.

راینهارد بوتیکوفر عضو جناح سبز‌های پارلمان اروپا در گفت‌ وگو با شبکه تلویزیون آلمان تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید به رئیس‌ جمهوری آمریکا ترامپ نشان دهد که اجازه نمی‌دهد کسی این اتحادیه را مجازات کند. اگرچه آغاز جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها ریشه در سیاست «نخست آمریکا» ترامپ دارد و وی از همان آغاز کارزارهای انتخاباتی، سیاست تجاری آمریکا را به وضوح بیان کرد اما بسیاری از طرف های تجاری این کشور تلاش کردند که واشنگتن را از آغاز چنین جنگی بازدارند؛ چین با پذیرش پایین آوردن تراز منفی تجاری دو کشور به 200 میلیارد دلار، در جهت اقناع واشنگتن برای محدود کردن جنگ تجاری برآمد اما سیاست دولت ترامپ اساسا پایان دادن به سلطه پکن در حوزه تجارت خارجی آمریکا هست.

در اساسنامه سازمان تجارت جهانی ، کشورهای عضو متعهد هستند تا با ترویج تجارت آزاد مانع از شکل‌ گیری تجارت غیرمنصفانه شوند. تجارت غیرمنصفانه زمانی شکل می گیرد که کشوری با اعطای یارانه‌های دولتی یا اجرای تعرفه های سنگین موجب ارزان‌ و گران تر شدن آن نسبت به تولید سایر اعضاء و یا یک عضو رقیب شود.

آغاز و تداوم چنین جنگ تجاری می تواند پیامد منفی بر اقتصادی جهانی به همراه داشته باشد. برخی ناظران حوزه اقتصاد بر این باورند که ارایه فهرست های تعرفه ای پیاپی از سوی طرف های درگیر، علاوه بر پیامدهای منفی در روابط اقتصادی دوجانبه، باعث خواهد شد تا این پیامدهای منفی به اقتصاد جهانی سرازیر خواهد شد.

گسترش جنگ تجاری می تواند بر کاهش رشد اقتصاد جهانی، شاخص بورس های جهان، میزان تجارت جهانی و افول کسب و کارهای کوچک بیانجامد. در این زمینه، لی چنگانگ معاون وزیر تجات چین گفت؛ ما اکنون در تجارت جهانی با وضعیت آشوب روبه رو هستیم و چنین جنگی می تواند نظم اقتصاد جهانی را دچار آسیب کند.

همچنین، اورین هاچ رییس جمهوریخواه کمیته مالی سنای آمریکا گفت: ما اگرچه از سیاست کاهش مالیات های دولت ترامپ حمایت می کنیم اما آغاز جنگ تجاری و اعمال تعرفه های گمرکی نوعی مالیات محسوب می شود و از نظر ما تعرفه همان مالیات است و نتیجه آن تاثیر منفی بر زندگی و شغل بسیاری از خانواده آمریکایی ملموس خواهد بود.

جنگ در صحنه بین المللی همواره فرجامی جز پیروزی یک طرف یا شکست طرف مقابل، یا نشستن روی میز مذاکره برای دستیابی به یک توافق دایمی نیست. اگر زمانی امواج تصمیم گیری های اقتصادی آمریکا از غرب این کشور تا شرق دور با نوسان های مختلف تحرک یا افول اقتصادی برای دیگر کشورها به همراه می آورد، امروز به نظر می رسد که همراه با گسترش پیامدهای جنگ تجاری و جنگ تعرفه ای میان آمریکا و متحدان قدیمی، امواج این منازعه می تواند در درون این کشور زلزله ایجاد کند.

منبع: ایرنا

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین