گانگستر بازی شصت و نهمین وزیر خارجه آمریکا

محسن غریبی،   3970421024

پمپئو از جمله ضد اسلامی‌ترین شخصیت­های دولت ترامپ شناخته می­شود. رویکرد او مایل به تروریست نامیدن گروه‌هایی نظیر اخوان المسلمین، حماس، محور مقاومت و در مقابل، رها ساختن گروه‌هایی نظیر طالبان و القاعده به شرط پیوند با عربستان و امارات است.

گانگستر بازی شصت و نهمین وزیر خارجه آمریکا
مایک پمپئو که در ماه مِی سال 2017 و در مقام ریاست سابق سازمان سیا گفته بود "اگر کیم­جونگ­اون ناگهان درگذشت، از من درباره این اتفاق چیزی نپرسید" و تلویحا از نقشه ترور حرف زده بود، در دو روز سفر خود به کره شمالی، برنامه آمریکا برای هسته­ای زدایی این کشور را دنبال کرده است. اما نکته جالب‌ این مذاکرات موضع شبکه خبری دولتی کره شمالی بود.

درحالی که بعد از برگزاری دو روز نشست، مایک پمپئو مذاکرات خود با مقامات رسمی کره را سازنده ارزیابی کرد، کره شمالی درخواست­های پمپئو برای هسته­ای­زدایی را براساس "اندیشه­های گانگستری" ارزیابی کرد. آن‌ها نگرش آمریکا را تاسف‌برانگیز و متفاوت از فضای گفتگوهای 12 ژوئن میان ترامپ و اون تحلیل کردند.

پمپئو پس از این نشست راهی توکیو شد و در دومین نشست سه‌جانبه خود با کره جنوبی و ژاپن حاضر شد. او در کنفرانس خبری، هسته­ای زدایی از کره شمالی را "کامل، قابل اثبات و غیرقابل بازگشت" دانست. این در حالی است که کره جنوبی و ژاپن به‌رغم تعهد اوُن، نگران ادامه فعالیت تاسیسات هسته­ای کره شمالی و رویکردهای غیرشفاف آمریکا هستند. چنان که طبق یک نظرسنجی 83درصد ژاپنی ها نسبت به هسته­ای­زدایی کامل کره شمالی در کوتاه‌مدت نامطمئن هستند.

علاوه بر سفر کره شمالی و ژاپن، پمپئو در روز دوشنبه و در یک سفر ناگهانی، سر از افغانستان درآورد و سفر دو هفته قبل جیمز متیس، وزیر دفاع کشورش را در بُعد سیاسی و امنیتی تکمیل نمود. او پس از هفده سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان، با حمایت از اقدام دولت افغانستان مبنی بر گفتگو با طالبان، از اقدامات اشرف غنی استقبال کرد.

امارات؛ مقصد بعدی سفر:

جابه‌جایی مایک پمپئو، رئیس سابق سازمان سیا با رکس تیلرسون وزیر خارجه برکنار شده آمریکا، در شرایطی صورت گرفت که دستگاه سیاست خارجه آمریکا با رئیس جمهور دچار چالش­هایی شده بود و تحولات منطقه غرب آسیا، با موضوعاتی نظیر بحران قطر و اختلافات جدید آمریکا با ایران و ترکیه دست به گریبان شده بود.

پمپئو از جمله ضد اسلامی‌ترین شخصیت­های دولت ترامپ شناخته می­شود. رویکرد او مایل به تروریست نامیدن گروه‌هایی نظیر اخوان المسلمین، حماس، محور مقاومت و در مقابل، رها ساختن گروه‌هایی نظیر طالبان و القاعده به شرط پیوند با عربستان و امارات است.

او در سیاست ورزی‌های خود رویکرد ضدیت با ترکیه و قطر را از طریق امارات پیگیری می­کند و محور ضدیت با ایران را نیز از طریق عربستان تحریک می­کند. در این چهارچوب است که یک روز پس از توئیت وزیر خارجه ایران مبنی بر حفظ وحدت مردم ترکیه برای مقابله با نقشه کودتا در سال 2016، مایک پمپئو، ایران و ترکیه را متهم به "حکومت‌های دیکتاتور و تمامیت خواه" کرد، تحریم قطر را موجه دانست و روند دخالت و توهین­های خود را با شدت ادامه داد.

روندی که ادامه آن منجر به این شد که سفیر امارات در واشنگتن، نقش دولت ترکیه در منطقه را شدیداً محکوم کرد و همچنین، تمام تلاش خود را برای تشدید تحریم‌های ایران اعمال کرد و از سوی دیگر، آمریکا در تحریم قطر همراه عربستان و امارات شد و مایک پمپئو در راستای سفرهای آسیایی خود، راهی ابوظبی ­شود.

اصل ماجرا :    

ترجیع‌بند دیپلماسی دولت ترامپ در این ایام تشدید فشار بر جمهوری اسلامی ایران است. پمپئو که وزارت خود را مدیون رویکرد متفاوت تیلرسون نسبت به پرونده برجام و برکناری او می داند؛ طبعا سیاست خود در منطقه خلیج‌فارس را با شعار "مهار ایران" همراه خواهد ساخت.

 در این چهارچوب بود که خارج شدن از توافق برجام و تشدید تحریم­ها، دعوت از امارات برای افزایش تولید نفت و جبران کسری تولید ایران در آینده، سرکوب مردم یمن و همچنین مقابله با تهدید بستن تنگه هرمز، بهانه­های دیدار پمپئو با اُمرای امارات در روز سه‌شنبه 19 تیرماه شد.

او در مصاحبه با روزنامه نشنال امارات، عداوت خود نسبت به سردار قاسم سلیمانی و سپاه قدس را نشان داد و گفت: "قاسم سلیمانی عامل مشکلات در عراق و سوریه است و ما نیازمند افزایش هزینه اقدامات او هستیم. {هزینه سازی} هم برای سازمان او و هم برای شخص او".

نتیجه‌گیری:

آمریکا این هفته نشست ­های مهمی را برای اهداف امنیتی خود برگزار و یا در آن‌ها حضور داشته است. از تور آسیایی پمپئو به آسیا تا نشست ناتو در بروکسل که در مجموع هزینه‌های نظامی این کشور را برای ترامپ با اهمیت ساخته است.

او اعلام کرده است که متحدان اروپایی به اندازه کافی هزینه نمی‌کنند و آمریکا بار زیادی را بر شانه دارد. دبیرکل ناتو نیز گفته است که ناتو همچنان در افغانستان حضور دارد، مسئولیت­های جدیدی در زمینه آموزش نیروهای عراقی دارد و همچنان مدیریت تمرین­های نظامی برای نمایش در مقابل انگیزه‌های جنگ سردی روسیه را برعهده دارد.

از سوی دیگر آمریکا برنامه تشدید تحریم­های خود علیه ایران را در دست اقدام دارد ولی همچنان با سایر کشورهای عضو توافقنامه برجام بر سر رقابت­های جهانی و مسائلی نظیر تعرفه‌های وضع‌شده بر روی برخی کالاها، هزینه­های ناتو، پرستیژ بین‌المللی و هزینه‌بردار بودن اعمال برخی تحریم­ها بر علیه ایران اختلاف نظر دارد.

در این بین برخی کشورهای زیردست عربی که وابستگی شدیدی به حمایت‌های آمریکا دارند، دارای نقش بیشتری شده­ و به نظر می­رسد همراهی بیشتری را با واشنگتن خواهند داشت. بنابراین انتظار می­رود که روابط دیپلماتیک و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مستقل­تر و دولت­های دارای اصطکاک با محور ریاض-ابوظبی تقویت گردد..

منابع:

https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2018/03/pompeo-pick-pleases-uae-cia-tillerson-qatar.html
https://apnews.com/3dd553d5da6744daa3c0cec5ea5e41f8
https://edition.cnn.com/2018/07/07/politics/mike-pompeo-north-korea-nuclear-talks/index.html

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین