بلای «برگزیت» به جان دولت می؛ آیا محافظه‌کاران علیه «بانوی آهنین ثانی» شورش می‌کنند؟

گروه جهان الف،   3970420004

آشوب ناشی از اختلاف نظرهای درون‌حزبی میان اعضای حزب حاکم انگلیس و کناره‌گیری دو وزیر کابینه، می‌تواند موقعیت نخست وزیر این کشور را به خطر انداخته و با رای عدم اعتماد به برکناری وی منجر شود.

به گزارش فارس، دو سال پیش زمانی که حامیان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در خیابان‌های لندن برای متقاعد کردن مردم این کشور تلاش می‌کردند، شاید فکرش را هم نمی‌کردند شرایط آنقدر ناامیدکننده پیش رود که حتی رهبرانشان هم از راهی که رفته‌اند، پشیمان شوند.

روز سه‌شنبه دو نفر از وزرای کابینه دولت انگلیس، که هر دو زمانی حامی خروج از اتحادیه اروپا بودند، در مخالفت با رویکرد «بانوی آهنین ثانی»، «ترزا می» نخست وزیر این کشور، در نحوه مدیریت مسئله برگزیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا) از سمت خود استعفا کرده و دولت اقلیتِ محافظه‌کار را در معرض فروپاشی قرار دادند.

«دیوید دیویس» وزیر برگزیت انگلیس در اعتراض به طرح خانم می برای روابط تجاری با اتحادیه اروپا بعد از برگزیت، از سمتش استعفا کرد. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز در نامه‌ای ضمن انتقاد از تسلیم ترزا می در مقابل اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، گفت «رویای برگزیت در حال مردن است.»

عملکرد ضعیف دولت ترزا می انتقادات زیادی را درون حزب محافظه‌کار و همچنین بیرون از حزب، به دنبال داشته است که از آن جمله انتقادات حامیان برگزیت به سیاست‌های ضعیف می در مذاکرات با اتحادیه اروپا است. اخیرا بعد از کشمکش‌های بسیار میان لندن و بروکسل برای جدایی، اعلام شد طرح دولت انگلیس که با نام «برگزیت نرم» شناخته می‌شود، خواستار خروج از اتحادیه و پایان یافتن آزادی آمد و شد شهروندان دیگر اعضای اتحادیه اروپا به بریتانیا خواهد بود. این طرح همچنین باقی ماندن لندن به عنوان عضوی از اتحادیه گمرکی را خواستار است.

این سیاست با استعفای دو تن از وزرای اصلی کابینه مواجه شد؛ امری که از سال ۱۹۸۲ تاکنون در هیچ دولتی در انگلیس روی نداده بود. کناره‌گیری دو وزیر از حامیان سرسخت برگزیت در کابینه ترزا می، دولت او را بیش از هر زمان متزلزل کرده و حتی می‌تواند رهبری وی بر حزب محافظه‌کار و به تبع آن نخست‌وزیری‌اش را به چالش بکشاند.

حزب محافظه‌کار در حال حاضر ۳۱۸ عضو در پارلمان دارد. بر اساس قوانین حزبی، با تعداد فعلی کرسی‌ها در صورتی که حدود ۵۰ نفر از اعضای نامه مواخذه رئیس حزب را امضا کنند، ادامه ریاست وی بر حزب به رای گذاشته می‌شود. 

گرچه «کونور برنز» مشاور پیشین پارلمانی بوریس جانسون گفته حزب محافظه‌کار «به دنبال تغییر سیاست‌ها، و نه نخست‌وزیر، است»، اما یک سخنگوی نخست وزیر اعلام کرد، ترزا می آماده است در صورت لزوم برای کسب رای اعتماد مجدد بجنگد.

«تیم واکر» از روزنامه‌نگاران و کارشناسان سیاسی انگلیسی فعال در هفته نامه «نیو یوروپ» در رابطه با آینده دولت ترزا می به خبرنگار فارس گفت متاسفانه هیچ جایگزین مناسبی برای وی در حال حاضر وجود ندارد و جایگاهش امن است.

واکر گفت: «بدون تردید، خانم می بدترین نخست وزیر[انگلیس] در تاریخ است، اما فعلا جایگاه وی امن است، تنها به این دلیل که وقتی به جانشین برای او فکر می‌کنیم، می‌لرزیم».

وی با ابراز تاسف از اینکه «هیچ اپوزیسیون واقعی در انگلیس مقابل سیاست‌های ترزا می وجود»، گفت حتی «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر نیز بیشتر از ترزا می خواستار وقوع  برگزیت است.

حزب محافظه‌کار که در سال ۲۰۱۶ نیز حزب حاکم انگلیس بود، بعد از رای مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) به خروج از اتحادیه اروپا با مسئله کناره‌گیری رهبر وقت حزب و نخست وزیر کشور که حامی ماندن در اتحادیه بود، مواجه شد.

از ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ که همه‌پرسی برگزیت برگزار شد، تا ماه مارس ۲۰۱۷ مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل آغاز نشده بود تا اینکه با به جریان انداختن ماده ۵۰ معاهده لیسبون، مذاکرات دو ساله آغاز شد. این گفت‌وگوها تا ماه مارس ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت. طی این مدت بارها گفت‌وگوهای برگزیت میان لندن و بروکسل برگزار شده است و طرفین در موضوعات متعددی از جمله روابط آینده به ویژه روابط تجاری بعد از برگزیت، با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

دولت انگلیس در دهه ۷۰ میلادی به اتحادیه اروپا ملحق شده بود و در همان زمان طی یک همه‌پرسی موافقت مردمی برای ماندن در این اتحادیه را بدست آورد. همچنین انگلیس، اولین کشوری است که تصمیم به خروج از میان ۲۸ عضو اتحادیه اروپا گرفته است. دولت انگلیس در این مسیر با فراز و نشیب‌های متعددی از جمله مخالفت‌ها و کشمکش‌های ملی و فراملی مواجه شده است.

واکر موافقت انگلیسی‌ها با خروج از اتحادیه اروپا را تراژدی‌ای مانند داستان‌های «ویلیام شکسپیر» توصیف کرد و گفت انگلستان ادعا می‌کند «مادر پارلمان‌ها» را در اختیار دارد، اما برگزیت نشان داد ورود به تامل به عرصه سیاسی، در این سیستم می‌تواند چه تبعاتی به بار آورد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین