وزیر ارتباطات روح «مستوفی‌الممالک» را شاد کرد

گروه فرهنگی الف،   3970419151

گذر "مستوفی‌الممالک" در محله گلوبندک تهران ساده‌ترین آدرسی است که می‌توان برای رسیدن به خانه‌ی تاریخی "مستوفی‌الممالک" داد، خانه‌ای که حتی از لوکیشن شدن برای بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های وطنی برای فرهنگ کشور کم نگذاشته است. اما تا همین چند ماه پیش حتی مالک آن به سختی اجازه‌ی ورود به این خانه‌ی تاریخی را به متولیان میراث فرهنگی می‌داد.

به گزارش ایسنا، حالا با درخواستِ یک خبرنگار حوزه میراث فرهنگی از وزیر ارتباطات برای رسیدگی به خانه‌ی تاریخی مستوفی‌الممالک در قلب تهران، وزیر ارتباطات محمدجواد آذری جهرمی در صفحه شخصی اینستاگرام خود کمتر از ۲۴ ساعت قبل اعلام کرد؛ «طرح احیای خانه تاریخی مستوفی‌الممالک کلید خورد و قرار است به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.» با این مطلبِ وزیر جوان ارتباطات به نظر می‌رسد این راه در حال باز شدن است تا شاید دست‌کم یکی از بناهای تاریخی و قدیمی محله سنگلج به نان و نوایی برسد.

 

در تیرماه سال ۱۳۹۱ که خبرنگار ایسنا برای گرفتن گزارش از این بنای تاریخی با مجوز اداره کل پست توانست وارد این خانه شود، در کنار مرمت‌های جزئی که استادکاران روی بدنه‌ی ورودی بنا در حال انجام‌اش بودند دیگر بخش‌های خانه وضعیت چندان جالبی نداشتند، وضعیتی که حتی درختان خانه هم به آن گواهی می‌دادند، خانه‌ی قاجاری که به دلیل ارزش آن در دوم اردیبهشت ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود، اما در همان زمان هم با وجود قدمتِ ثبت ِ ملی این بنا، ساخت‌و سازهای بی‌رویه حریم منظری این بنای تاریخی و ارزشمند را به طور کامل از بین برده بود.

طبق آن‌چه که آذرجهرمی در مطلب خود نوشته است؛ قرار است روابط عمومی وزارت ارتباطات قدم‌های اولیه برای احیای این بنای تاریخی را بردارد.

 

او در صفحه شخصی اجتماعی خود نوشته است؛ «هویت تاریخی را پاس بداریم. میرزا حسن مستوفی‌الممالک، از مشاهیر معاصر ایران است. او در چند کابینه دوره قاجار رئیس‌الوزرا یا وزیر بوده و به عنوان نخستین وزیر پست و تلگراف و تلفن شهرت دارد. خانه ارزشمند این شخصیت تاریخی در قلب بافت تاریخی تهران از حدود دو دهه پیش در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشت اما اقدامی برای مرمت و احیای آن نشد.

 

 

 

از این هفته و با اهتمام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه، طرح احیای این خانه تاریخی کلید خورد. این خانه با ارزش‌های معماری خویش گویای بخشی از هویت پایتخت است و می‌تواند به مرکزی فرهنگی متناسب با اهداف وزارت‌خانه تبدیل شود.

برای بازسازی و ترمیم و تعریف کاربری جدید خانه مستوفی‌الممالک به عنوان یکی از ارزشهای تاریخی مصمم هستیم. از خبرنگارانی که پیگیر احیاء این اثر تاریخی بودند، تشکر می‌کنم.»

 

برداشتن این قدم از سوی وزیر ارتباطات آن هم در شرایطی که در طول سال‌های گذشته دستگاه‌های مختلف دولتی بدون توجه به قدمت بناهای در اختیار خود با طرح‌های مصوب و غیرمصوب و بدون استعلام از میراث فرهنگی اقدام به تخریب این بناهای تاریخی می‌کردند؛ آمادگی این وزارتخانه را نسبت به حفاظت از بناهای تاریخی می‌رساند، حفاظتی که می‌تواند دست‌کم بناهای تاریخی تخت اختیار این وزارتخانه را نیز شامل شود.

 

هر چند در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید؛ مهدی حجت، بنیانگذار و قائم مقام وقت سازمان میراث فرهنگی در جلساتی با مسئولان دستگاه‌هایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان امام از ان‌ها خواست بناهای تاریخی تحت مدیریت خود را شناسایی و برای حفاظت از ان‌ها با میراث فرهنگی همکاری کنند، اقدامی که تا کنون خبری از نتایج آن منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد با برداشتن این قدم مثبت از سوی وزیر ارتباطات، آذری جهرمی پتانسیل انجام این کار را داشته باشد.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین