کلانتری: آب خوزستان را با اشتباه مهندسی محرز شور کردیم

گروه اجتماعی الف،   3970419109 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان گفت: اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است.

کلانتری: آب خوزستان را با اشتباه مهندسی محرز شور کردیم
 

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در پی دعوت دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر برای حضور در خوزستان و پیگیری معضلات زیست محیطی، نشستی با حضور این دانشجویان و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشستی صمیمی که پیش از ظهر امروز با حضور اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: با روال طبیعی هر جای ایران ممکن بود خشک شود، ولی خوزستان آخرین نقطه بود. حتی ممکن است گیلان و مازندران خشک شود، ولی برای خوزستان این اتفاق نمی‌افتاد. اما مشکلی که در خوزستان داریم مدیریت آب و عدم تشخیص اولویت‌هاست. منابع آب را در آن منطقه از دست دادیم یا از نظر کیفی آلوده کردیم.

معاون رییس جمهور افزود: در خوزستان، توزیع آب با مشکل روبه‌رو است. در شمال استان، مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. اتفاق بدی که افتاد، آب‌گیری سد گتوند بود. این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. براساس محاسبات مهندسی آمریکایی‌ها پیش از انقلاب شروع شد در آن زمان، هیچ اشکالی در اجرای آن نبود. اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد.

وی افزود: این باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم. ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز، شور کردیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مشکلات آب خوزستان به دو بخش تقسیم می‌شود: مسایل مهندسی و توزیع آب. حتی وجود بخشی از گردوغبار نیز به دلیل مدیریت اشتباه در موضوع آب است. سیلاب در خوزستان، سالی دو الی سه بار، منطقه‌ی جنوب اهواز را زیر آب می‌برد و باعث می‌شد که خاک لم‌یزرع خوزستان سبز شود و جلوی انتشار گردوغبار گرفته شود.

کلانتری درباره‌ی موضوع گردوغبار افزود: پیش از انقلاب در مناطقی که گرد و غبار از آن بلد می‌شد، مالچ نفتی می‌ریختند که تا حدی خاک را تثبیت کرده بود، اما در زمان جنگ از بین رفت. بعد هم سازمان محیط زیست وقت گفت که این کار از نظر زیست محیطی اشکال دارد. بدین ترتیب راهی که بین بد و بدتر بود، متوقف شد. گردوغبار داخلی در زمستان و ریزگردهای خارجی در فصول بهار و تابستان برمی‌خیزند.

کلانتری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خوزستان آلودگی‌های نفتی است. ما پس از گذشت ۱۱۰ سال، هنوز فلرهای گازی را در خوزستان می‌سوزانیم، در حالی که خارجی‌ها آماده‌اند تا نصف پول گاز را بگیرند و این‌ها را تبدیل به میعانات گازی کنند. پس از این سال‌های طولانی هنوز نتوانستند فلرها را مهار کنند.

رییس سازمان محیط زیست گفت: نمی‌توانیم بگوییم سدسازی، خوب یا بد است. در اطراف تهران، پنج سد داریم که آب شرب تهران را تامین می‌کنند. پس در این‌جا سدسازی برای ما خوب بوده است. البته باید گفت که بهترین جا برای ذخیره‌ی آب، زیر زمین است نه روی آن. در مورد خوزستان بردن آب به زیر زمین سخت بود، چون خاک خوزستان نفوذناپذیر است. بیشتر سدهایی که در خوزستان احداث شده است به منظور تامین برق بوده است. یکی از مشکلات حال حاضر صنعت برق همین کم آبی سدهاست.

وی افزود: سدسازی بخشی از توسعه‌ی پایدار است. ما در توسعه‌ی پایدار باید چهار نکته را در نظر داشته باشیم. فعالیت ما توجیه اقتصادی داشته باشد، زمینه‌ساز بر هم خوردن نظم اجتماعی نباشد و مسائل اجتماعی ایجاد نکند، محیط زیست را تخریب نکند و حق و حقوق نسل‌های بعدی را از بین نبرد. متاسفانه، در این سال‌ها اهداف کوتاه‌مدت ما بر اهداف بلندمدت غالب بوده است. تولید غذا خوب است، ولی باید رعایت پایداری آب نیز شود. سدسازی بخش کمتری از مصیبت آب است ولی مصیبت اصلی ما، مصرف آن است. مشکلات سازه‌ای و کوتاه‌مدت ما را از اهداف بلندمدت جدا کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۶۴۴۳۱۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۹
در دولت احمدی نژاد این سد رو زدن
پیمان۴۲۶۵۰۱۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۹
نخیرعزیزم در دولت هاشمی مطالعه و مصوب شد در دولت خاتمی اغاز شد و نیمه کاره تحویل محمود شد تا تمامش کند
ناشناس۴۲۶۵۵۴۱۳:۱۷:۰۵ ۱۳۹۷/۴/۱۹
ظاهرا مطالعه اش برای قبل انقلاب و توسط شرکت فرانسوی بوده
ناشناس۴۲۶۵۶۰۱۳:۲۰:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۹
عملیات اجرایی از زمان محمود با تغییر محل آغلز شد
ناشناس۴۲۶۵۶۷۱۳:۲۸:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۱۹
نخیر عزیزم در زمان هاشمی مکان دیگه ای در نظر گرفته شده بود در زمان احمدی نژاد مکان تاسیس سد تغییر کرد و رفت نزدیک تپه های نمکی یه کم مطالعه کن
ناشناس۴۲۶۵۷۳۱۳:۳۲:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
اول متن خبر را بخون داداش : ؛این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. براساس محاسبات مهندسی آمریکایی‌ها پیش از انقلاب شروع شد در آن زمان، هیچ اشکالی در اجرای آن نبود. اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد. وی افزود: این باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم. ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز، شور کردیم.؛ در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد !!!!!!!!!!!! یعنی به همت احمدی نژاد کلی آب شور داریم الان ......
ناشناس۴۲۷۰۱۸۱۶:۴۲:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۹
ببخشید، مگه سد بقچه نونه که محلش تو این دولت و اون دولت تغییر کنه!؟
ناشناس۴۲۷۱۹۹۱۷:۵۲:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۹
یعنی بعد از 5 سال، هنوز تقصیر دولت قبله؟!!!! من موندم این آقایون کی وقت پیدا میکنن گزارش عملکرد اعجاب آور خودشون رو بدن...
ناشناس۴۲۶۴۶۲۱۲:۳۹:۳۴ ۱۳۹۷/۴/۱۹
کسانی که باعث این ضربه بزرگ به کشور شدند باید محکوم به پرداخت خسارت شوند آب شیرین با بی تدبیری در انتخاب محل احداث سد گتوند تبدیل به آب شور شده
ناشناس۴۲۶۶۴۸۱۳:۵۷:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۹
انتخاب اولیه که مال قبل انقلاب وآمریکایی ها بوده صحیح بوده در زمان هاشمی وخاتمی هم قرار بوده همون اجرا بشه تا احمد جان آمده وطبق بقیه کارها ...
محمد۴۲۶۶۰۹۱۳:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۹
با سلام به نظر بنده برای رفع این مشکل یک کار دیگری هم می توان کرد اولا باید آب سد تخلیه شود و به نظرم بهترین راه کار انتقال این آب به دریاچه ارومیه است چرا که با این کار لا اقل این آبی که جمع شده به یک دردی خواهد خورد و سپس تخریب سد و مطالعه برای یافتن محلی مناسب جهت ایجاد سد جهت جلوگیری از عواقب و مشکلات بعدی
ناشناس۴۲۶۶۹۴۱۴:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
خلی راهه تا ارومیه ! برای یک ندانم کاری یه عده بی سواد جو گیر چقدر باید هزینه بشه
ناشناس۴۲۷۲۲۰۱۸:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۱۹
کجا تخلیه بشه تمام زمینها رو نابود می کنه !
علی۴۲۷۲۴۲۱۸:۱۳:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۹
میدونی چند کیلومتر فاصله چه رشته کوههایی سر راه هست میخواهی ببری آب گتوند رو ارومیه بدبختی این مملکت از فکر نادانهایی مثل شماست
ناشناس۴۲۶۶۸۵۱۴:۱۳:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۱۹
این سد طبق کارشناسی گذشته مکان دیگری داشت ام به واسطه اشتغال وپول شویی عده ای به مکان کنونی تغیییر مکان داده شد ونتیجه اش همان فرمایشات اقای کلانتری وخیلی مسائل دیگر شده خداوند بانیان این امر را سیه روز نمایدامین یا رب العالمین
ناشناس۴۲۶۸۰۴۱۴:۵۵:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۱۹
به نام خدا باسلام جناب آقای کلانتری می فرمایند: «در شمال استان، مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. »(!؟) چطور امکان دارد درشمال مردم از آب خوب استفاده کنند وراحت باشند،ولی،همان آب در جنوب خوزستان به علت تغییر مکان وتاثیر پذیری از تپه های نمکی،مبتلابه شرب آب شور شوند! در صورت امکان روشن بفرمایند مگرشمال وجنوب خوزستان ازدوسدآب دریافت می کنند،یا،فقط،از آب سد گتوند استفاده می کنند، ولی،شمال نشینان خوشبخت خوزستان(مانند شمال نشینان خوشبخت بعضی ازشهرهای دارای شمال شهرمشهور به مرفه) آب شربشان شیرین در می آید،ولی،وقتی به دست جنوب نشینان می رسد شورمیگردد! اگر بنده درست فهمیده باشم،باید گفت جل الخالق! ولی،انشاءالله، که من درست نفهمیدم!
ناشناس۴۲۶۸۷۹۱۵:۲۵:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۱۹
جناب توکلی لطفا تحقیق بفرمایید چرا محل احداث سد تغییر پیدا کرده ! خواهش می کنم این موضوع را صریح و شفاف اعلام فرمایید
شاهرخ۴۲۶۹۴۱۱۶:۰۹:۳۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
فکر نمی کنم کسی ازین اتفاق ناراحت شده باشه که تاوانی بخواد بده.....نهایت اینه دوباره یه شرح کار درست می کنن و که چطور آب شیرینی که شور شد رو برسونن خلیج فارس و یه مبلغ کلانی به عنوان پروژه فرس ماژور از پول نفت ویا صندوق توسعه ملی می گیرن بعد ادعای اشتغال زایی میشه سر آخر جز افتخارات می شه و یه افتتاحیه میذارن به عنوان پروژه ملی و همه چی به خوبی و خوشی تموم میشه.... چند سال بعد.... دولت سیزدهم..... سخنگوی دولت سیزدهم: به استحضار ملت شریف می رساند دولت یازدهم و دوازدهم مبلغ شونصد هزا میلیاردتومان در پروژه انتقال آب سد گوتوند به خلیج فارس حیف و میل و اختلاس کردن....... سخنگوی قوه قضاییه در دولت سیزدهم: متهمان آبرسانی گتوند به خلیج فارس م.ن، ج.ذ، ع ف به پازپرسی اظهار شدن..... سخنگوی قوه قضاییه دولت چهاردهم: حجم پرونده به حدی زیاده حالا حالاها باید روش کار کرد..... ما در دولت پانزدهم: به حرمت شرف لا اله ال الله.......به سمت بهشت زهرا . . . . .
مهرداد۴۲۶۹۸۲۱۶:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
همه مشکلات کلان امروزی نتیجه بی تدبیری ها و عدم اجازه به ورود متخصصین واقعی در امورات کشور بوده است. راه حل کنار کشیدن مدرک ساحته های بی سواد حاکم بر اوضاع و جایگزینی متخصصین واقعی است. باید به مالکیت فکری و معنوی متخصصین واقعی کشور احترام گذاشت. راه حلها از متخصصین واقعی برخواهد آمد ..
ناشناس۴۲۷۰۹۴۱۷:۰۴:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
شما بفر مایید اسامی مهندسان درگیر با پروژه که بوده است تاییدیه کدام تیم ویا شرکت سازنده را دارد اصلا و اساسا کجا شما از مهندس و متخصص استفاده می کنید این کشور به طرز ... باری دارد اداره می شود و تمام منابعش در حال نابودیست ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
ناشناس۴۲۷۱۰۲۱۷:۰۸:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۹
با یک تعصب بی جا مکانی که امریکاییها از قبل برای سد انتخاب کرده بودند تغیییر ویک ملت را به درد سر انداخت ند وجالب تینکه کسی هم از اینه بابت اشتباه فاحش جواب نمی خواهد
سید۴۲۷۱۷۳۱۷:۳۹:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۱۹
شما چند سال وزیر کشاورزی بودی و چه گلی یا بعبارت بهتر گلی به سر این مردم زدی
ناشناس۴۲۷۲۰۴۱۷:۵۶:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۹
یعنی هنوز هم دولت قبل؟!!!!
ناشناس۴۲۷۲۲۲۱۸:۰۵:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۱۹
تیم فنی - علمی که تغییر داد را مشخص کنید. مرحوم هاشمی یا آقای خاتمی و یا آقای احمدی نژاد قطعا خودشان در این مورد صاحب نظر نبوده‌اند. شفافیون زمان بگویند نام تیم افراد تیم فنی چه بود؟ قطعا نام پیشنهاد دهندگان موجود و روشن اسن.
علی۴۲۷۲۹۲۱۸:۳۹:۳۰ ۱۳۹۷/۴/۱۹
اگر کارها از شفافیت لازم برخوردار بود هم مقصر مشخص میشد و هم چشم ترس میشد برای جلوگیری از خرابکاری های اینده
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین