ادعای مبارزه با فساد مسئولین را باور نمی‌کنیم تا زمانی که شفافیت، نشان صداقت آنان باشد

احمد شیرانی تک آبی، گروه تعاملی الف،   3970419062 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادعای مبارزه با فساد مسئولین را باور نمی‌کنیم تا زمانی که شفافیت، نشان صداقت آنان باشد

نفوذ فزاینده و رو به رشد فساد اقتصادی در سطوح مختلف، طی سالیان گذشته بیانگر آن است که نظام جمهوری اسلامی یا نتوانسته است بر اختاپوس هفت سر فساد غلبه کند یا حداقل از نظر رسانه به گونه ای عمل شده که عموم چنین تصوری ندارند. علی رغم برخورد قوه قضائیه با برخی از مصادیق متعلق به جریان های مختلف سیاسی کشور و دانه درشت ها، اما هنوز افکار عمومی به این باور نرسیده است که حاکمیت، عزمی جدی و همه جانبه در مبارزه با فساد دارد. در این عرصه شرم آور، هر روز عددها درشت تر، نام ها بزرگ تر، میزها عریض تر و اعتماد عمومی ضعیف تر میشود.

در خصوص چرایی پیدایش این وضع دلایل مختلفی به ذهن می رسد از نبود یک برنامه فراگیر تا عدم اصلاح ساختارهای فساد آور، از گپ های قانونی تا دست های آلوده یقه سفیدها؛ اما در این بین «عدم شفافیت» را می توان ویروس کشنده ای دانست که خون اقتصاد ایران را آلوده کرده است. ویروسی که حتی به سیستم ایمنی جسم نحیف اقتصاد (دستگاه های نظارتی، حاکمیتی و دولتی) حمله کرده و بیمار را در شرایط بغرنجی قرار داده است.

ماجرای سکونت 25 ساله سرلشکر فیروزآبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح در ویلای لواسان (متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) جدیدترین نمونه از عدم شفافیت است. آیا مردم پس از 25 سال باید بدانند که یکی از مسئولین آنان در ویلای 10 هزار متری سکونت داشته یا در آن کار میکرده است؟ و اینکه حالا که آنجا تخلیه شده، لابد تخلف صورت گرفته، آیا لازم نیست بطور جد برخورد شود؟ یا صرفا تخلیه کفایت می کند؟ در کشور چند مسئول داریم که از امکاناتی اینچنینی بهره می برند؟ چرا ستاد اجرایی فرمان امام زمینه اشرافی گری را فراهم کرده است؟ نبود شفافیت ما را در برابر انبوهی از سوال های بی پاسخ، تنها میگذارد.

اگر لیست شرکت های دریافت کننده ارز دولتی منتشر نمی شد، آیا به ذهن کسی خطور می کرد که یک شرکت خودروسازی با ارز 4200 چای ساز وارد کند؟ یا اکثر شرکت های وارد کننده گوشی تلفن همراه کالای خود را با ارز 4200 خریداری کرده و در بازار با ارز 8000 تومانی عرضه کنند؟

خلا شفافیت باعث می‌شود شایعه، تهمت، دروغ، اشرافی گری، نفاق و... آتشی به پا کند که تر و خشک را با هم بسوزاند. نباید عدالت محدود به دایره سخن منابر و خطابه‌های پرشور باشد. مردم‌سالاری محبوس صندوق‌های رای و ابزار تفاخر فلان مدیر و بهمان مسئول نیست. مردم‌سالاری یعنی دانستن حق مردم است، آن‌هم نه صرفاً آن چیزی که مسئولین عرضه می‌دارند، بلکه آنچه مردم مطالبه می‌کنند. مردم حق‌دارند جزئیات هزینه‌های انتخاباتی و نحوه تامین آن در انتخابات شوراها، مجلس و ریاست جمهوری را بدانند. آیا اطلاع یافتن از اموال و دارائی‌های مسئولین در سطوح مختلف، موجب تقویت نظارت همگانی نمی‌شود؟ آیا نباید جزئیات حقوق و دستمزد، هدایا، سفرهای کاری و ... مدیران در اختیار افکار عمومی قرار گیرد؟ وقتی رای نمایندگان مجلس و شورا در موضوعات مختلف مخفی است، مردم با کدام شاخص و با کدام مستند، نماینده خود را نقد و بازخواست کنند؟

در اثر پنهان‌کاری، مصلحت‌اندیشی‌های غیر ضرور و خودساخته مسئولین، حیثیت نظام نزد افکار عمومی به‌شدت مخدوش شده است. باید تعارف‌ها را کنار گذاشت و به معنای واقعی کلمه مردم را ولی‌نعمت و صاحب انقلاب دانسته و با شفاف‌سازی، عرصه بر مفسدان اقتصادی و مدیران آلوده تنگ شود. امروز شفاف‌سازی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. تصویب و اجرای طرح اعاده اموال نامشروع مسئولین، راه‌اندازی سامانه حقوق و دستمزد، انتشار عمومی لیست اموال مسئولین، ارائه جزئیات و صورت‌حساب‌های مالی شرکت‌های بزرگ دولتی، شبه‌دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی ازجمله شرکت‌های خودروسازی، شستا، صندوق بازنشستگی کشوری، آستان قدس رضوی، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد مستضعفان گام‌های نخست شفاف‌سازی و جلب اعتماد توده‌های مردم و شناخت سره از ناسره است.

تا زمانی که صفر تا صد اقتصاد ایران در اتاق شیشه‌ای و در معرض دید همگان قرار نگیرد، سخن گفتن از علل ایجاد فساد و مبارزه با آن، دور باطلی است که نتیجه‌ای جز هدر رفت منابع، تاراج بیت‌المال و ایجاد گسست غیرقابل ترمیم بین مردم و حاکمیت ندارد. ما ادعای مبارزه با فساد مسئولین را باور نمی‌کنیم تا زمانی که شفافیت، نشان صداقت آنان باشد.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۴۲۶۰۲۳۰۹:۳۱:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۹
چرا باید مدیران بانک زیان ده تجارت در کنار انواع حقوق های کلان و پاداش های کلان اقدام به دریافت وام های بالای 400 میلیون با سود 2 درصد کرده اند در حالی که تولید و اشتغال به فناست
ناشناس۴۲۶۰۷۷۱۰:۰۱:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۹
تا کی این حرفهای تکراری، کشور را دارند نابود میکنن مدیران فاسد که پشتشان گرم است. باید همه اینها محاکمه و اعدام شوند مانند کشورهای دیگر، تا هستند وضع هرروز بدتر خواهد شد. باید نابود شوند
ناشناس۴۲۶۵۸۳۱۳:۳۷:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۱۹
اگر اینطور بود کشور ما هم میشد ژاپن و امثال ان متاسفانه نمیدونم چرا ریشه فساد خشک نمیشه و هر روز بدتر میشه این دون شان کشورماست امیدوارم توجه خاص و اساسی بشه و یا حداقل یه نظر سنجی راجع به کلیه مدیران از افراد مرتبط بشه و کسانی را که نارضایتی دارند کنار بگذارند انشاا...
ناشناس۴۲۶۱۱۵۱۰:۲۰:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۹
چرا باید مدیر عامل نجومی بانکی پس از رسوایی مسله نجومی بگیران از ان بانک رفته و بعد از چندی بشود ریس هیت مدیره بانک دیگری
sahatabar۴۲۶۱۳۱۱۰:۲۵:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
دعای مبارزه با فساد مسئولین را باور نمی‌کنیم تا زمانی که شفافیت، نشان صداقت آنان باشد. برخورد شدید قانونی با مفسدان اقتصادی می تواند اعتماد عمومی به نظام را افزایش دهد.
آریابان۴۲۶۱۵۵۱۰:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۱۹
بدیهیست که آب (بخوانید : خبر) در صورتی مایه و ابزار زندگیست که زلال باشد و شفاف و برعکس چنانچه آلوده و تیره و لجنی باشد ، مایه زیست و رشد زالو ها (بخوانید : شایعه) میگردد ؛ بنابراین اگر کسی را ریگی به کفش نیست !!!! شرط تداوم حیات و ماندنش ، در شفافیت و زلال بودنش میباشد و سود نهائیش هم در آنجاست که "سیه روی شوند دیگرانی که در آنان غش باشد" !!!! ؛
تبریزی۴۲۶۱۶۴۱۰:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
من یک پیشنهاد دارم که فکر کنم عملیه. به نظر میاد گروه های ناظر در معرفی مسئولین و مدیران فاسد مشکل دارن. خب بیان به جاش فهرستی از مسئولین و مدیرانی که پاک دستن و آلوده به فساد نیستن منتشر کنن البته اگه اسم حتی یک مدیر یا مسئول تو چنین لیستی وجود داشته باشه ...
ناشناس۴۲۶۱۶۵۱۰:۳۹:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۹
شفاف سازی با رسانه ای آزاد شکل میگیره.... به نظر شما فیلتر کردن تلگرام و صحبت از فیلتر کردن اینستاگرام در راستای شفاف سازیه؟ آیا صدا و سیما اخبار فسادهای همه جناح های سیاسی را پوشش میده؟
ناشناس۴۲۶۱۶۸۱۰:۴۰:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۹
بخش عمده تسهیلات قرض الحسنه بانک ها به کارمندان خودشان است !!!
ناشناس۴۲۶۷۸۴۱۴:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۱۹
شفاف سازی به روش فعلی جز ایجاد ناراحتی اعصاب و روان در مردم نتیجه دیگری ندارد. به جای این شفاف سازیها در هنگام تخصیص ارز نحوه کنترل مصرف آن را هم پیدا می کردید تا مردم هم از مواهب ارز دولتی بهره می بردند . در آنصورت لازم نبود پس از چند هفته اعتراضات مردمی تازه به فکر شفاف سازی بیفتید .
حححح۴۲۸۸۹۵۱۸:۳۶:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۰
به زودی مردم ایران همه مدیران فاسد را مثل سایر کشورها در سطل های زباله می اندازند تا شاید دست کودکان کار و پیر مرد و پیر زن از سطل های زباله کنده شود و به آرامش برسند. صبر مردم به نهایت رسیده .
نفیسه محمودی۴۳۰۸۳۵۰۲:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۲
بانک ها بجای کمک به اقتصاد کشور در جهت برعکس آن عمل میکند که از این منظر میتوان به برج سازی ساخت پاساژ واردات خودرو و............اشاره کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

آخرین عناوین