«طاووس‌ها»؛ برگزیدگان جایزه اوهنری 1989، ترجمه لیدا طرزی؛ نیستان برگزیده و خواندنی

فریبا ریحانی،   3970418201

جایزه اُ.هنری یک جایزه سالانه آمریکایی است که به داستان‌های کوتاهی که ارزش استثنایی دارند داده می‌شود. این جایزه نام نویسنده هنرمند آمریکایی اُ.هنری نام‌گذاری شده ‌است

برگزیده و خواندنی

«طاووس‌ها»

برگزیدگان جایزه اوهنری در سال 1989

ترجمه: لیدا طرزی

ناشر: نیستان؛ چاپ اول 1397

188 صفحه؛ 19000 تومان

****

مجموعه داستان طاووس‌ها مجموعه داستان برگزیدگان جایزه ادبی اُ.هنری در سال 1989 است که لیدا طرزی ترجمه آن را به عهده داشته است. این کتاب شامل 10 داستان کوتاه از نویسندگان آمریکایی سرشناس و گاه کمتر شناخته شده برای مخاطب ایرانی است که در آن سال در نشریات ادبی مشهور ایالات متحده منتشر شده و مورد توجه داوران این جایزه قرار گرفته است. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: همه ما در موضوع  داستان کوتاه یک کاشف محسوب می‌شویم. داستان برای خواننده و نویسنده کشف مستمری است. ممکن است موضوعی خیلی آشکار به نظر برسد، ولی برای یک شخص پرده از حقیقتی پنهان بردارد.

با این همه، این داستان‌ها، به رغم تفاوت‌های اساسی‌شان، خواه هوشیارانه، خواه تعمدی یا غیر‌مستقیم، چیزی از زمانه را منعکس می‌کنند. زمانه ما، زمانه‌ای که در آن به نگارش در آمده‌اند و در آن زندگی می‌کنیم و این امر همانا بخشی از افسون‌گری آن‌هاست، چه جنبه‌هایی از زمانه را به ما نشان می‌دهد که ممکن است پیش‌تر از نظرمان پنهان مانده باشند. جایزه اُ.هنری یک جایزه سالانه آمریکایی است که به داستان‌های کوتاهی که ارزش استثنایی دارند داده می‌شود. این جایزه نام نویسنده هنرمند آمریکایی اُ.هنری نام‌گذاری شده ‌است. داستان‌های جایزه نویسندگی اُ.هنری مجموعه سالانه۲۰ بیست داستان برتر در ایالات متحده و مجلات کانادایی است که به زبان انگلیسی نوشته شده ‌است.

شیوه انتخاب داستان‌ها: تمام داستان‌هایی که برای جایزه ادبی اُ.هنری در نظر گرفته می‌شوند باید به زبان انگلیسی نوشته شده باشند و در نشریات ایالات متحده آمریکا یا کانادا چاپ شده باشند. داستان‌ها نامزد این جایزه نمی‌شوند، بلکه مجلات تا اول ماه مه هر سال آثار چاپ شده خود را به دفتر بنیاد جایزه اُ.هنری می‌فرستند. در مرحله بعد سردبیر مجموعه، بیست داستان منتخب جایزه اُ.هنری را انتخاب می‌کند و هر سال سه نویسنده سرشناس ادبی کل داستان‌های برگزیده را ارزیابی کرده و هر کدام یک داستان محبوب خود را معرفی می‌کنند. بیست داستان منتخب بدون نام نویسنده یا نشریه به سه نویسنده ادبی ارسال می‌شود و هر یک از این سه نویسنده، مستقل از دو همکار دیگر و یا سردبیر مجموعه نظرش را اعلام می‌کند. هدف داستان‌های جایزه اُ. هنری همچون گذشته تقویت ژانر داستان کوتاه است. آثار و خالقین آن، در این کتاب به شرح زیر است که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. طاووس‌ها: ارنست جی.فینی، شکار‌خانه: جویس کارول اوتس، زندگی ادای: هریت دوئر، :Cv10 استارکی فلایت، جونیور، تاریخ: فرانسیس شروود، خانه ای در آب: کوراگسن بویل، بودن: باربارا گریزوتی هریسون، زمین بی‌ثبات: الن هرمن، کودکی میان برگ‌ها: چارلز دیکنسون، داستان‌های اشتباه:  میلیسنت دیلن.

در این کتاب خواننده داستان‌هایی هستیم که به نوعی تاثیر  یک‌نواختی یا وحشت یا آشفتگی تجارب معمول را به خواننده القا می‌کنند، با این حال ارکان داستان‌ها بسیار ساده‌اند. به عنوان مثال در داستان شکار‌خانه، یک زوج جوان که به تازگی فرزند نوزاد خود را از دست داده‌اند، در واکنش به این مصیبت سنگین تصمیم می‌گیرند از شهر و دیار خود مهاجرت کنند و به جای دیگری بروند. شوهر برای پیدا کردن خانه مناسب سفر می‌کند. هر چند ممکن است فکر کنید داستان بسیار معمولی و قابل پیش‌بینی است، ولی در پایان می‌بینیم بسیار غیرمعمول و غیر‌قابل پیش‌بینی است....

ویژگی داستان‌های این مجموعه را باید در مواجهه رازآمیز آنها با مخاطبان‌شان جستجو کرد. جایی که در آن مخاطب نمی‌تواند مدعی باشد که می‌داند در داستان و جهان فکری نویسنده قرار است با چه مساله‌ای روبرو شود. هر یک از داستان‌های این مجموعه به تنهایی جهانی رویایی و عجیب را پیش چشم شما قرار می‌دهند که تا آنی قبل از روبرو شدن با آنها درباره‌شان هیچ تصوری نداشته‌اید. «طاووس‌ها» به این اعتبار کتابی است شگفت که در غافلگیر گردن مخاطب خود دست بازی دارد و هرلحظه برای او جلوه‌ای تازه را رو می‌کند.

این کتاب همچنین روایتی است از نویسندگان و صاحبان اندیشه‌ای که بسیار زود راه خود را از جریان بدنه داستان‌نویسی در آمریکا و جهان جدا کردند و شاید از این منظر نیز بتوان به این اندیشید که چگونه نوشتن و چگونه اندیشیدن در دنیای نویسندگی می‌تواند از صاحب یک اثر، شخصیتی ماندگار بسازد و چهره‌ نویسنده را دگرگون کند.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین