کمبود آب برازجانی ها را به خیابان کشاند

گروه سیاسی الف،   3970418150 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شماری از مردم شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در اعتراض نسبت به آنچه قطعی و جیره بندی آب نامیدند یکشنبه شب برای دومین بار با تجمع در میدان 17 شهریور این شهر خواستار اقدام عملی مسوولان برای رفع مشکل کمبود آب شدند.

به گزارش ایرنا ،تجمع اعتراضی 350 نفر از شهروندان برازجانی از ساعت 20 در مقابل میدان و بیمارستان 17 شهریور آغاز و تا حدود 24 ادامه داشت.

تجمع کنندگان که پس از مدتی به سمت میدان شهید چمران (کاروانسرا) حرکت کردند با سردادن شعارهایی ضمن بیان مشکلات ایجاد شده توجه بیش از پیش مسوولان را برای حل موضوع کمبود آب خواستار شدند. هرچند با درایت و مدیریت صحنه فرمانده انتظامی شهرستان دشتستان مشکل خاص امنیتی ایجاد نشد اما آمد و شد خودرو در خیابان های منتهی به میدان های 17 شهریور و شهید چمران برای ساعاتی مختل شد.

شهروندان برازجانی شنبه شب نیز در اعتراض به کمبود و توزیع نامناسب آب در این شهر که بعد از فروردین ماه امسال تاکنون باعث اختلال در زندگی روزمره آنان شده در مقابل میدان 17شهریور تجمع کرده بودند. ابتدای تیرماه امسال مردم شهر وحدتیه در اعتراض به کمبود آب جاده اصلی ارتباطی بوشهر - شیراز را به مدت چند ساعت مسدود کردند.

در همین راستا به گفته جواد لقمان زاده معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتستان ، از ابتدای خردادماه آب ورودی از تصفیه خانه بوشیکان کازرون در استان فارس به شهرستان دشتستان 30هزار متر مکعب کاهش یافته که این امر توزیع آب در دشتستان را به خصوص شهرهای برازجان ، وحدتیه ، آبپخش و شبانکاره با مشکل روبرو کرده است.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر نیز روز گذشته در گفت وگو با ایرنا گفت: باتوجه به تنش آبی شهرستان دشتستان تلاش می شود این مشکل برای کوتاه مدت از طریق خط آبرسانی کوثر برطرف شود. مهرداد ستوده افزود: در زمان حاضر آزمایش های مربوط و فشارگیری خط آبرسانی کوثر انجام شده است.

وی یادآور شد: افزون براین ساخت 10 حلقه چاه برای شهر برازجان در دستور کار است که کار حفاری چهارحلقه در مراحل نهایی است و تا هفته آینده وارد مدار و حفاری 6 حلقه دیگر نیز آغاز می شود. معاون امور عمرانی استانداری بوشهر با بیان اینکه شهر آبپخش بحرانی ترین منطقه شهرستان دشتستان است گفت: در همین ارتباط برای حل مشکل این شهر اقدام به نصب پمپ کمکی روی خط کوثر شده است. وی اظهار داشت: براساس تفاهم نامه ای که با حضور معاون عمرانی استانداری های فارس و بوشهر و مدیران آبی 2 استان منعقد شده بود باید روزانه 82 هزار مترمکعب آب از خط کازرون به استان بوشهر ارسال شود.

ستوده یادآورشد: بابت این تفاهم استان بوشهر برای هر هکتار 140 میلیون ریال در قالب طرح نکاشت به کشاورزان شهرستان کازرون پرداخت کرده تا آنان کشت نکنند و آب مورد نیاز استان تامین شود. وی ادامه داد: این درحالی است که برخی از افراد با نصب 40 موتور پمپ در اطراف رودخانه شاپور در شهرستان کازرون اقدام به برداشت غیرمجاز آب می کنند.

به گفته ستوده، در زمان حاضر بیشترین مشکل طرح نکاشت توسط باغدارانی است که حقابه ندارند و به صورت غیرمجاز اقدام به برداشت آب می کنند همین امر باعث کاهش دبی آب رودخانه و بروز مشکلاتی برای مردم شهرستان دشتستان شده است. معاون امور عمرانی استانداری بوشهرگفت: امیدواریم مسئولان استان فارس هر چه زودتر آب مورد نیاز و مورد توافق را به استان بوشهر تحویل دهند.

ستوده، برضرورت همکاری مسئولان استان فارس در ارتباط با تامین آب تفاهم شده برای استان بوشهر و جلوگیری از تنش آبی تاکید کرد. وی درباره طرح های آب شیرین کن و اقدامات دولت تدبیر و امید گفت: قبل از دولت یازدهم استان بوشهر تنها دارای 2 مجوز 10 هزار مترمکعبی احداث آب شیرین کن بود این درحالی است که با آغاز به کار دولت این مجوزها در بوشهر وکنگان وارد سرویس شدند.

ستوده افزود: در زمان حاضر نیز 85هزار و 500 مترمکعب در روز مجوز خرید تضمینی آب از آب شیرین کن ها داریم که مقدمات اجرای آنها در دست اجرا است. وی اضافه کرد: با وارد مدار شدن این آب شیرین کن ها دولت باید پنج هزار میلیارد ریال در سال به عنوان یارانه آب برای استان بوشهر پرداخت کند.

معاون امور عمرانی استانداری بوشهر با تاکید بر اعمال مدیریت مصرف آب توسط مردم از صبر و متانت آنها بویژه دشتستانی ها و درک عمیق از مشکلات موجود تشکر کرد. استاندار بوشهر نیز در نشست ستاد مدیریت بحران این استان گفت: دغدغه کمبود آب آشامیدنی نگرانی همه مسئولان این استان و وزارت نیرو است که در سفر معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفای کشور راهکارهای اساسی برای تسریع در اجرای طرح‌های آبرسانی ارائه شد.


عبدالکریم گراوند با قدردانی ازتوجه مسئولان وزارت نیرو در کاهش مشکلات کم‌آبی دراین استان افزود:براساس برنامه‌ریزی انجام شده طرح‌های تامین آب آشامیدنی تدوین شده که سرعت بخشی در اجرای طرح آب‌شیرین‌کن در نقاط شهری و روستایی از آن جمله است. وی تصریح کرد: مجوز شماری از طرح‌های آب‌شیرین کن صادر شده و بخشی نیز در حال اجرا است اما بدلیل ماهیت این طرح ها بهره برداری از آنها زمان بر است و نیاز به بردباری و مدیریت مصرف برای تکمیل طرح های یادشده است .

استاندار بوشهر با بیان اینکه دولت برای خرید آب از سرمایه‌گذاران طرح‌های آب شیرین‌کن هر ساله اعتبار تخصیص می‌دهد گفت: تا سال 1400 برای خرید آب از تاسیسات آب شیرین‌کن در استان بوشهر سالانه دولت 400 میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند. گراوند یادآورشد: باتوجه به کاهش بارندگی آبدهی رودخانه‌ها از جمله شاهپور کاهش یافته که این مهم بر انتقال آب از کازرون به استان بوشهر اثر گذاشته است.

وی مشکلات تامین آب در شهرستان دشتستان را یادآورشد و گفت:با تدابیر اتخاذ شده وضعیت آبرسانی به این شهرستان به سمت بهبودی است و نگرانی مردم کاهش می‌یابد. استاندار بوشهر اظهارداشت:برای همراه شدن با شرایط کنونی برنامه سازگاری با کم آبی اجرایی شده که تحقق این مهم در گرو مشارکت مردم با مدیریت مصرف است.

گراوند افزود: باید رسانه‌ها، فعالان اجتماعی، دهیاران، شهرداران و صاحب نظران در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف همکاری کنند تا این مهم به فرهنگ همگانی تبدیل شود.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از خاموشی تغییر ساعت کار را مورد توجه ویژه قرار دهند و در این راستا صرفه‌جویی 20 درصدی آب آشامیدنی با نصب شیرآلات کاهنده مصرف آب باید در ادارات اجرایی شود.

دیدگاه کاربران

غلام۴۲۵۱۶۲۱۳:۴۸:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۱۸
.....دولت باید پنج هزار میلیارد ریال در سال به عنوان یارانه آب برای استان بوشهر پرداخت کند.؟!!!! یک و نیم ملیون جمعیت داره پانصد ملیاردتومن یارانه اب میخوان؟!!! خوب چاههای غیرمجاز را ببندید. نشتی لوله ها را بگیرید. خشکسالی واقعیت داره و شلوغ کردن بیفایده است.فقط صرفه جویی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  16. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  17. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  18. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  19. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  20. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  21. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  24. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  25. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین