هشدار یک اقتصاددان درباره تعطیلی تولید به دلیل دلار گران

گروه اقتصادی الف،   3970418142 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با نرخ دلار فعلی، بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در ایران نمی توانند با چین رقابت کنند و باید تولید را متوقف کنند. تولید کارگاهی پوشاک با صد نفر پرسنل با نرخ جدید دلار، فاقد توجیه اقتصادی است.

هشدار یک اقتصاددان درباره تعطیلی تولید به دلیل دلار گران

محمد حسین ادیب با اشاره به تبعات افزایش نرخ ارز در هفته های اخیر نسبت به تعطیلی واحدهای تولیدی کشور هشدار داده است. وی با بررسی وضعیت مالی تولیدکنندگان پوشاک که سهم بسیار بالایی در اشتغال خرد  دارند، تاکید کرد، افزایش قیمت تامین مواد اولیه ماننده پارچه هزینه تمام شده کالای نهایی را افزایش داده و این موضوع رقابت پذیری تولید کننده داخلی نسبت به رقیب خارجی به خصوص چینی را به شدت کاهش میدهد.

متن کامل تحلیل این تحلیل گر مسائل اقتصادی در ادامه قابل مشاهده می‌باشد.

  تولیدکنندگان پوشاک، اگر با دلار 8000 تومان پارچه خریداری  کنند و آن را به پوشاک تبدیل کنند قادر به فروش نیستند دلار پارچه خریداری را باید  6000 تومان محاسبه کنند تا پارچه پس از تبدیل به پوشاک قابل فروش باشد. بازار پوشاک کشش دلار بیش از 6000 تومان را ندارد.

قطعات خودرو نیز تنها با دلار 6000 تومان کشش فروش وجود دارد، وارد کننده ای که قطعات خودرو را با دلار ۸هزار تومان وارد کند با این نرخ قادر به فروش نیست.

فعالین اقتصادی که اکنون با دلار 6هزار تومان جنس خود را می فروشند در مرحله بعد وقتی خواستند آن را جایگزین کنند قادر به جایگزینی نیستند.

در عمل آنچه که دارد اتفاق می افتد در خصوصحدود 70درصد کالاهایی که منشا ارزی دارد، اختلاف بین ارزش فروش کالا و ارزش جایگزینی آن است در خصوص70 درصد کالاها با منشاءارزی، ارزش جایگزینی 25 درصد بیش از ارزش فروش است.

چرا فعالین اقتصادی بر اساس ارزش جایگزینی با زیان 25 درصدی عمل می کنند؟سه دلیل دارد:

1-تعدادی حسابداری هزینه تمام شده ندارند و دارند با زیان می فروشند اما متوجه نیستند

2-گروهی بدهی دارند و برای پرداخت بدهی و پاس شدن چک اقدام به زیر فروشی می کنند
تقریبا تعداد فعالین اقتصادی در هر بخش سه برابر ده سال قبل شده و رقابت برای فروش، حداکثری است، رقابت سنگین برای فروش و فشار هزینه جاری(پرداخت دستمزد،اجاره و ...) تعدادی را مجبور به فروش کرده تا هزینه جاری خود را پرداخت کنند و بازارفقط کشش دلار،6هزار تومان را دارد.

3-عده ای ارزان خرید دارند و بادلار ارزان تر خریده اند.

نتیجه گیری :

به نسبتی که دلار گران می‌شود قیمت کالاها گران نمی‌شود و اختلاف باید با ارتقاء سطح بهره وری جبران شود. برخی از واحدها می خواهند با بهره وری در سطحی که دلار، 3800 تومان بود به فعالیت ادامه دهند که ممکن نیست، دلار فعلی اجازه ادامه فعالیت در سطح بهره وری گذشته را نمی دهد این دسته باید بازار را ترک کنند.

با (نرخ) دلار فعلی، بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در ایران نمی توانند با چین رقابت کنند و باید تولید را متوقف کنند تولید کارگاهی پوشاک با صد نفر پرسنل بانرخ جدید دلار، فاقد توجیه اقتصادی است.
خرید از دبی گران تر از خرید از مبادی اصلی مثل چین است، واردکننده ای که با دلارآزاد اقدام به واردات از دبی می کند قادر به فروش کالا نیست بازار اجازه نمی دهد هزینه گران خریدن از دبی در نرخ کالا منعکس شود.
با دلار بازار آزاد، کسانی که به هر دلیل گران اداره میشوند نمی توانند هزینه گران اداره شدن را به قیمت کالا اضافه کنند و از مصرف کننده دریافت کنند.

تسنیم

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۵۱۴۴۱۳:۳۵:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
تازه دارن هشدار می دن ؟ عجب گیری کردیم یعنی تا به حال کسی متوجه تعطیلی تولید نبوده ؟؟
ناشناس۴۲۵۲۰۸۱۴:۲۸:۰۸ ۱۳۹۷/۴/۱۸
تولید مرد ختم انهم گرفته شده است وباعث وبانی مرگ تولید موسسات مالی که مانند قارچ سبزشدندوسودهای بالای 27درصد دادند ان هنگام تولید دق مرگ شد ومرد
ناشناس۴۲۵۲۵۹۱۵:۲۶:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
گرانی دلار نابود کننده تولید هست شکی نیست همانطور که بدلیل بالا بردن مصنوعی دلار از 900 تومان به 3500 تومان بسیاری از تولیدکنندگان ورشکست شدند و بسیاری از کارخانه ها حتی کارخانه های پر سابقه معروف قدیمی ورشکست و بسته شدند و حالا باید منتظر بسته شدن بقیه هم باشیم چون قدرت خرید مردم بشدت کاهش می یابد و فروش تولیدکنندگان بشدت کاهش می یابد
ناشناس۴۲۵۲۹۳۱۶:۰۰:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اقای ادیب یه لیستی از تولیدات ایران که ارزبری داره بدید ببینیم اصلا چنین چیزی وجود خارجی داره
ناشناس۴۲۵۴۴۲۱۸:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
کاملا پیداست که با صنعت و تولید بیگانه هستید.احتمالا شغل خدماتی یا اداری داری.
ناشناس۴۲۵۳۰۰۱۶:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
مهندسین سازه و عمران و..غیره. که هیچوقت علم اقتصاد را یاد نگرفته اند. با مونتاژ کردن رساله های عاریتی از دانشگاه هائیکه درس نمیدهند، امتحان تئوری جدی هم ندارند، مدرک اقتصاد گرفته اند وآمده اند وشده اند مشاور اقتصادی دولت و هی شعار داده اند که ارز را گران کنید تا مثلا صادرات بیشتر شود. در حالیکه با این کارشون تولید را بکلی متوقف کردند. بماند صادرات...که مقوله پیچیده تری است.
ناشناس۴۲۵۵۷۴۲۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
با گران شدن ارز اصولاً ورود کالا خارجی گران می شود و اگر انرژی و نیروی انسانی و مواد اولیه و حمل و نقل ، و سایر تعرفه های دولتی و طمع دلالها کم باشد و از طرفی تولید کننده داخلی در بالا بردن کیفیت بکوشد تولید داخلی ارزانتر تمام می شود. این راهی است که ابتدا ژاپن و سپس کره جنوبی، چین و هند و حتی مالزی رفته اند. اما چرا در ایران جواب می دهد چون تمام تولید ایران تبدیل به دلالی شده است و عملاً پیش از این از بین رفته است.
ایرانی۴۲۵۷۵۳۰۰:۳۲:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۱۹
حرف درسته ولی کاهش ارزش ملی اگر بقیه شرایط فراهم باشه و این کاهش در طول زمان اتفاق بیافتد موثرترین نه یه شبه سه برابر
ناشناس۴۲۵۳۳۸۱۶:۴۶:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
ولی افزایش نرخ دلار قیمت کالای تمام شده چینی را افزایش میدهد و سهم ارزش افزوده داخلی نسبت به ارزش افزوده خارجی قیمت کمتری خواهد داشت. به علاوه با افزایش قیمت دلار امکان صادرات تولید داخل از جمله پوشاک به خارج هم افزایش می یابد. پائین نگهداشتن مصنوعی و اجباری دلار باعث مرگ تولید داخل و رونق واردات و قاچاق کالاهای خارجی می شود
ناشناس۴۲۵۶۶۷۲۳:۰۹:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اگر اینطور بود که شما نوشته اید الان که قیمت دلار در مدت 7 سال بیش از 800 درصد افزایش یافته باید بجای بسته شدن کارخانه ها و بیکاری وحشتناک فعلی کلی کارخانه و کار ایجاد می شد ! دوست عزیز با کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش می یابد و این امر باعث کاهش تولید در ابتدا و افزایش قیمت سرشکن بر ظرفیت تولید باقی مانده و در انتها به ورشکستگی تولید کننده می انجامد
ناشناس۴۲۵۴۵۵۱۸:۵۸:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
بانک مرکزی با سیاستهای غلط خود در این چند سال و عدم کنترل بازار سرمایه و ارز و طلا مسئول اصلی نابسامانی فعلی است و مسئولین این بانک قطعا باید در دادگاه صالحه جوابگو باشند . ارز 6000 یا 8000 تومانی حاصل مسئولین همین بانک است که در عوض حفظ سرمایه های ارزی آن را به آقازاده و دوستان محترمشان برای واردات ماشین های خارجی لوکس و دیگر اقلام غیرضروری اختصاص دادند و به راحتی ریشه تولید ملی را خشکاندند. اول مسببین اصلی را از راس کار بردارید و افراد توانائی به جایشان بگذارید و بعد برای دیگر مسائل فکر نمائید . ضمنا تمامی این مسئولین بانک مرکزی که در دزدیهای دوستانشان دست دارند باید محاکمه و عبرت سایرین شوند .
ناشناس۴۲۵۴۶۰۱۹:۰۱:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
وابستگی اقتصاد کشور را به دلار( ارز یک کشور خارجی) را کم کنید
ناشناس۴۲۵۵۰۹۲۰:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۸
حرف ایشون به این معنی که تولید مواد اولیه به صرفه خواهد بود چون مواد اولیه چینی شده از چی داره شکایت می کنه این آقا
ناشناس۴۲۵۶۴۵۲۲:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
وقتی با بالارفتن ارزش دلار و سایر هزینه های زندگی قدرت خرید مصرف کننده داخلی کاهش پیدا کنه تولید نابود خواهد شد..در بازارهای خارج هم تولیدات ما قدرت رقابت ندارن.چیزی که با بالا رفتن دلار صادر شده هندوانه و خشکبار و سایر محصولات کشاورزیه که رقم چندانی نیست در عوض مصرف کننده داخلی قدرت خرید اینها رو هم از دست داده
ناشناس۴۲۵۷۵۷۰۰:۳۷:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۱۹
اینم اقتصاد دانمون داداش شما اشتباه متوجه شدی مرگ تولید را پایین نگه داشتن مصنوعی دلار رقم زد ....
ناشناس۴۲۵۸۳۹۰۴:۵۲:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۱۹
با سلام اگر بالا رفتن قیمت دلار منتج به افزایش تولید، صادرات و اشتغال می شد و کاهش نرخ بیکاری را رقم میزد باید از اول انقلاب تا به امروز که ارزش ریال ۱۲۰۰۰ واحدکم شده(هفت تومان به ۸۰۰۰ تومان) صادرات ما با اندیس ۱۲۰۰۰ واحد نسبت به آن زمان بیشتر و اشتغال ما به همین نسبت فزونی داشت . آیا واقعا امروز چنین است. کشور های موفق با تراز تجاری بالا در چهل سال گذشته ارزش پول کشورشان با چه اندیسی تغییر کرده است؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین