کلانتری: «گتوند»، عامل شوری آب خوزستان است

گروه اجتماعی الف،   3970418106 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان گفت: اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است.

 ایسنا: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات کم‌آبی در استان خوزستان گفت: اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است.

در پی دعوت دانشجویان انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر برای حضور در خوزستان و پیگیری معضلات زیست محیطی، نشستی با حضور این دانشجویان و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری در این نشست با اشاره به مشکلات زیست محیطی استان خوزستان گفت: با روال طبیعی هر جای ایران ممکن بود خشک شود ولی خوزستان آخرین نقطه بود حتی ممکن است گیلان و مازندران خشک شود ولی برای خوزستان این اتفاق نمی‌افتاد اما مشکلی که در خوزستان داریم مدیریت آب و فقدان تشخیص اولویت‌هاست. منابع آب را در آن منطقه از دست دادیم یا از نظر کیفی آلوده کردیم.

معاون رییس جمهور افزود: توزیع آب در خوزستان با مشکل روبه‌رو است. در شمال این استان مردم راحت می‌توانند آب مصرف کنند ولی در جنوب، زهاب نصیب مردم می‌شود. اتفاق بدی که افتاد، آب‌گیری سد گتوند بود. این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. در آن زمان هیچ اشکالی در اجرای آن نبود اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد.

وی افزود: این کار باعث شد که گنبدهای نمکی به درون آب راه پیدا کنند. گفتند پوشش رُسی می‌دهیم و نمک را از بستر جدا می‌کنیم ولی با اولین آب‌گیری، پوشش از بین رفت و آب شیرین کارون، شور شد. ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز شور کردیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: مشکلات آب خوزستان به دو بخش تقسیم می‌شود: مسایل مهندسی و توزیع آب. حتی وجود بخشی از گرد وغبار نیز به دلیل مدیریت اشتباه در موضوع آب است. سیلاب در خوزستان، سالی دو الی سه بار، منطقه‌ جنوب اهواز را زیر آب می‌برد و باعث می‌شد که خاک لم‌یزرع خوزستان سبز شود و جلوی انتشار گرد وغبار گرفته شود.

کلانتری درباره‌ موضوع گرد و غبار اظهارکرد: پیش از انقلاب در مناطقی که گرد و غبار از آن بلند می‌شد، مالچ نفتی می‌ریختند و تا حدی خاک را تثبیت کرده بود اما در زمان جنگ تحمیلی از بین رفت. بعد هم سازمان محیط زیست وقت گفت که این کار از نظر زیست محیطی اشکال دارد. بدین ترتیب راهی که بین بد و بدتر بود، متوقف شد. گرد وغبار داخلی در زمستان و ریزگردهای خارجی در فصول بهار و تابستان برمی‌خیزند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات خوزستان آلودگی‌های نفتی است. ما پس از گذشت ۱۱۰ سال، هنوز فلرهای گازی را در خوزستان می‌سوزانیم در حالی که خارجی‌ها آماده‌اند تا نصف پول گاز را بگیرند و این‌ها را تبدیل به میعانات گازی کنند. پس از این سال‌های طولانی هنوز نتوانستند فلرها را مهار کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمی‌توانیم بگوییم سدسازی، خوب یا بد است. در اطراف تهران، پنج سد داریم که آب شرب تهران را تامین می‌کنند. پس در این‌جا سدسازی برای ما خوب بوده است. البته باید گفت که بهترین جا برای ذخیره‌ آب، زیر زمین است نه روی آن. در مورد خوزستان بردن آب به زیر زمین سخت بود چون خاک این استان نفوذناپذیر است. بیشتر سدهایی که در خوزستان احداث شده به منظور تامین برق بوده است. یکی از مشکلات حال حاضر صنعت برق همین کم آبی سدهاست.

وی در پایان گفت: سدسازی بخشی از توسعه‌ی پایدار است. ما در توسعه‌ی پایدار باید چهار نکته را در نظر داشته باشیم. فعالیت ما توجیه اقتصادی داشته باشد، زمینه‌ساز بر هم خوردن نظم اجتماعی نباشد و مسائل اجتماعی ایجاد نکند، محیط زیست را تخریب نکند و حق و حقوق نسل‌های بعدی را از بین نبرد. متاسفانه در این سال‌ها اهداف کوتاه‌مدت ما بر اهداف بلندمدت غالب بوده است. تولید غذا خوب است ولی باید رعایت پایداری آب نیز شود. سدسازی بخش کمتری از مصیبت آب است ولی مصیبت اصلی ما، مصرف آن است. مشکلات سازه‌ای و کوتاه‌مدت ما را از اهداف بلندمدت جدا کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۵۰۰۳۱۱:۵۹:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
وقتی همه مسئولین بارها وبارها با دلایل کاملا منطقی احداث سد گتوند و خسارات طولانی مدت آنرا متذکر شده اند و اگر این خسارات در طولانی مدت بسیار بیشتر از هزینه ساخت و تخریب این سد می باشد ، چرا مسئولین شجاعت بخرج نمی دهند و یک گروه کارشناس خبره واقعی نه افرادی که فقط ادعای آنرا دارند، استخدام نمی کنند .اگر ما در کشورمان این افراد را نداریم باید از تجربه شرکت های خارجی در این زمینه بهره جست .میدانید مشکل کجاست؟ مشکل اینجاست که مسئولین ما عادت کرده اند که هرگاه مردم یک منطقه آشوب بپا کنند ، آنوقت جهت ایجاد آرامش و خواباندن سروصدا در جهت رفع مشکل برآیند که در بسیاری موارد نوش دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود .میدانید یکی از دلایل اجرای طرح آبیاری پروژه تره بخاح در حدود 25 کیلومتری آبادان که یکی از بزرگترین ایستگاههای پمپاژ آب می باشد ، چه بوده ؟ مطالعاتی بوده که در سال 1346 توسط سازمان آب و برق وقت خوزستان در رابطه با شوری آب رودخانه اروند و تاثیر آن برکاهش محصول خرمای َشهرستان آبادان و توابع آن داشته صورت گرفته .حال تفاوت دولت ها و تفکر آنها را ببینید و با هم مقایسه کنید .میدانم که این مطلب را سانسور می کنید ولی بهر حال خوب است که حداقل همان سانسورچی این مطلب را می خواند و مطلع می شود .متشکر
حسن۴۲۵۰۴۲۱۲:۲۷:۰۰ ۱۳۹۷/۴/۱۸
وقتی همه آبها را منتقل می کنید پیداست رودهای بزرگ هم خشک میشن. کارون به اصفهان و دز به قم.به جای تاسیسات آب شیرین کن ساختن در کنار دریا اومدید آب دز و کرخه رو با هزینه بسیار منتقل کردید به خرمشهر و آبادان در حالیکه این رودها به طور طبیعی همون مسیر رو می رفتند.
ناشناس۴۲۵۰۷۲۱۲:۴۳:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
عامل شوری و نابودی ابهای خوزستان و تخریب محیط زیست خوزستان انتقال ناجوانمردانه اب به مناطق اصفهان و یزد و قم و کرمان است که متاسفانه اقای کلانتری به عنوان مسئول محیط زیست کشور که باید مانع اقدامات ضد محیط زیستی باشد خود شریک این اقدامات است. حال به جای جلوگیری و مخالفت با این اقدامات مخرب مساله را به داخل خوزستان هل داده که اببته مقصر ان هم خودشان هستند.
ناشناس۴۲۵۱۷۳۱۳:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
قابل توجه طرفداران قبلی احمدی نژاد.
ناشناس۴۲۵۲۸۰۱۵:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
جالبه میگه پروژه زمان رفسنجانی شروع شد و کلنگ خورد ولی زمان احمدی نژاد محل سد تغییر کرد!!! انگار فراموش کرده این وسط 8سال هم یه نفر دیگه رئیس جمهور بوده که بنا به استدلال ایشان حتی یک قدم هم پروژه رو جلو نبرده!!!!! بگذریم که اگر زمان رفسنجانی هم کارهای اولیه سد انجام میشد کار به تغییر مکانش نمی رسید!
نازبانو۴۲۵۱۹۱۱۴:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
تنها استانی که پنج رودخانه که سه تای آن بزرگترین رودخانه ایران بودند به برکت زاگرس در آن جاری بوده وبا تالابها وهورها مجموعه جلگه بزرگ خوزستان رو ساخته بودند،چرا خوزستان بعد میلیونها سال طی بیست سال نابود شد؟ یادمان نرفته همین آقا چند ماه پیش به وزارت نیرو تاییدیه برای انتقال آب خوزستان رو داده بود!!!
ناشناس۴۲۵۲۰۶۱۴:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
خوب الان باید مهندسهای مجری و به دادگاه ببرید و محاکمه کنید
ناشناس۴۲۵۲۸۲۱۵:۴۶:۴۳ ۱۳۹۷/۴/۱۸
ایشان با یک زبان جدید، باز هم از زیر بار مسئولیت های شان در دو دولت فعلی شانه خالی کرد و به روال 5سال قبل همه چی رو انداخت تقصیر دولتهای نهم و دهم!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین