اقتصاد مردم بنیان و آفتی به نام افزایش نقدینگی/شاه‌کلید قفل نقدینگی چیست؟

عزت‌الله یوسفیان ملا،   3970418030 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اقتصاد مردم بنیان و آفتی به نام افزایش نقدینگی/شاه‌کلید قفل نقدینگی چیست؟

برای شکوفایی اقتصاد، نه یک عامل، بلکه مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند و اگر بخواهیم با فرافکنی همه مشکلات در این حوزه را به گردن یک فاکتور مثل تحریم‌ها بیندازیم، نه‌تنها مرتکب اقدامی ناصواب شده‌ایم بلکه اگر تصمیمی برای رفع آن داشته باشیم، ازآنجاکه تنها روی یک عامل متمرکزشده و از عوامل دیگر غفلت کرده‌ایم، همچنان مشکل باقی خواهد ماند. یکی از آفت‌های فعلی اقتصاد کشور که اگر بیش از تحریم‌ها مخرب نباشد، قطعاً تبعات منفی‌اش کمتر از آن نیست، افزایش نقدینگی است، چراکه کاهش علی‌الدوام تولید و  سیر صعودی نقدینگی، نشانه‌ای از شیوع بیماری رباخواری و نزول فرهنگ کار و تلاش به شمار می‌آید که در آموزه‌های اسلامی به‌شدت از آن نهی شده است.

افراد و اشخاص در چنین فضایی به این سمت می‌روند که برای فرار از ریسک فعالیت‌های تولیدی، سود قطعی و مطمئن را هدف قرار داده و فقط با این شاخص، پول و سرمایه خود را به بازار بیاورند. برآیند این نگاه به‌عنوان نمونه می‌شود خروج انبوهی از سرمایه‌ها از بانک‌ها به علت کاهش نرخ سود بانکی یا ورود 20 هزار میلیارد تومان پرداخت‌شده به مالباختگان موسسات مالی – اعتباری به انواع و اقسام بازارهایی که عرق جبین و تلاش و فکر در آن‌ها جایی ندارند و تنها بالا رفتن اعداد و ارقام سود حاصل از نوسانات هیجانی بازار در آن تعیین‌کننده است. 

به حکایت آمار و ارقام رسمی، پیش از کاهش نرخ سود بانکی، میزان نقدینگی 450 هزار میلیارد تومان بود، درحالی‌که در حال حاضر این مقدار به مرز 1500هزار میلیارد تومان نزدیک شده، چرا ؟ چون استدلال برخی این بود که با کاستن از میزان سود بانکی، زمینه برای ورود سرمایه‌ها به سایر حوزه‌های اقتصادی فراهم می‌شود، درحالی‌که پول و سرمایه‌های سرگردان وارد یک فضای کاملاً نامشخص و بدون برنامه‌ریزی برای تولید شدند و از این منظر که ساز و کار حساب‌شده‌ای برای اطمینان خاطر مردم در این بخش ایجاد نشده بود، نرخ تورم نیز نقدینگی‌های بی‌هدف را افزایش داد. 

کاهش سود بانکی سیاست بسیار مستحسن و پسندیده‌ای است، چراکه کاهش سود وام‌گیرنده، کم شدن سود وام دریافتی از سوی تولیدکننده و درنهایت کاهش قیمت تمام‌شده کالا و بالا رفتن ارزش تولید را به دنبال دارد ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد، تک‌بعدی بود؛ به این مفهوم که فقط سود بانکی سپرده‌گذار افول کرد ولی سود دریافتی از وام‌گیرندگان حاضر در تولید، به همان روال گذشته بالا ماند که بلای افزایش نقدینگی در بازار را به وجود آورد. به‌عبارت‌دیگر، سیاست کاهش سود بانکی که چاره‌ای جز اجرای آن در راستای تقویت تولید نیست، به دلیل یک‌جانبه‌گرایی و عدم ارزیابی همه زوایای آن، بجای آنکه سرمایه‌ها را به سمت بازار بورس و بخش صنعت و کشاورزی که نیازمند تزریق سرمایه است هدایت کند، راه ورود نقدینگی به حوزه‌هایی که کسب سود از آن‌ها سهل‌الوصول است را باز کرد و اکنون به‌مثابه یک لشکر شیطانی، به هر نقطه‌ای که قصد حمله به آنجا داشته باشد، یورش برده و آنجا را تار و مار می‌کند.

یک روز زرق‌وبرق سکه، صاحبان نقدینگی‌ها را می‌فریبد و قیمت آن را از یک‌میلیون تومان به حدود سه میلیون تومان می‌رساند؛ روز دیگر، بازار دلار جذابیت پیدا می‌کند و با جنون خرید ارز، ارزش پول ملی را کاهش می‌دهند و وقتی از خرید سکه و ارز عاجز می‌شوند، به سمت بازار بورس می‌روند که چون این سرمایه‌گذاری از سر استیصال و ناچاری بوده و واقعی نیست، سرانجامی جز شکست نخواهد داشت، زیرا عرضه و تقاضا به یک اندازه رشد نکرده‌اند و حباب بازار بورس هم با این اوصاف، به وخامت اوضاع نقدینگی خواهد افزود. اگر بخواهیم از راه غیراصولی این شرایط را مدیریت کنیم، باید به‌اندازه نقدینگی موجود، دلار و سکه به بازارها تزریق کنیم که ابداً چنین امکانی نه برای ایران اسلامی، بلکه حتی برای کشورهای متمول هم متصور نیست که برابر نقدینگی، دلار و سکه به مردم عرضه کند. 

تا زمانی که ریالی نقدینگی اضافی در کشور وجود داشته باشد، حرص و طمع عده‌ای برای کسب درآمد سهل‌الوصول ادامه خواهد داشت و با این حساب، به‌جای زدن چوب حراج به ذخایر و منابع کشور، باید به دنبال ایجاد ساختارهایی برای کنترل نقدینگی و هدایت آن‌ها به سمت تولید باشیم که خوشبختانه در سیاست‌های بالادستی، چنین ساختارهایی پیش‌بینی‌شده است.

یکی از مهم‌ترین راه‌های خلاصی از نقدینگی‌های سرگردان، عبارت است از مشارکت دادن مردم در تولید و نشان دادن آورده حضور آنان در فعالیت‌های تولیدی، آن‌چنان‌که در همه اقتصادهای مترقی جهان، همین قاعده دیده می‌شود و شراکت مردم، سکه اقتصاد دولتی را از رونق انداخته است.

بازار اقتصاد دستوری مدت‌هاست که در دنیا کساد شده و اگر بنا بود که چنین رویه‌ای توفیق داشته باشد، باید اتحاد جماهیر شوروی به اوج شکوفایی می‌رسید که چنین نشد. بنابراین، «اقتصاد مردم بنیان»  که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده است، راه خروج از سیلاب نقدینگی‌هایی است که متاسفانه بازار سکه، ارز، خودرو، مسکن و ... را دستخوش آسیب‌های جدی کرده است.

در بند سوم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به نکته‌ای اشاره‌شده که می‌توان از آن به‌عنوان «شاه‌کلید» قفل نقدینگی یادکرد، چراکه وجه «رقابت‌پذیری» و تقویت آن را پررنگ کرده است. ایجاد تمایل و اشتها در مردم برای واردکردن سرمایه‌هایشان به بازار، اساساً زمانی محقق می‌شود که مردم مطمئن شوند با رعایت اصول و قوانین تجارت و تضمین سلامت شرایط رقابت، می‌توانند به‌اندازه سعی و تلاش و سرمایه‌ای که به میدان می‌آورند، پیشرفت داشته باشند و همه مناطق کشور – از پایتخت گرفته تا نقاط محروم و دوردست – در یک سیکل سالم از فرصت‌های یکسان برخوردار شوند. 

در این بند، بر «محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور» تاکید شده و به‌این‌ترتیب، چنانچه اولاً وظیفه نظارت به دستگاه‌های مسئول سپرده شود و برابر با اصل 44 قانون اساسی، فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی در این جهاد مقدس فراهم آورده شود و ثانیاً میدان رقابت به‌اندازه کافی، فراخ و گسترده باشد، درنتیجه مردم مشاهده می‌کنند که اگر بجای سپردن پول و پس‌انداز خود در مشاغل و فعالیت‌های غیر تولیدی، سرمایه خود را به عرصه تولید بیاورند، زمینه آن‌قدر مهیاست که مثلاً فعالیت در مناطق سرسبز و بارانی به‌اندازه سرمایه‌گذاری در مناطق کویری به دلیل بکارگیری مزیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف کشور، سودآور و پربازده است. 

نکته آخر اینکه آنچه به آن اشاره شد، تنها گوشه‌ای از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور برای جذب نقدینگی است و چنانچه عزمی برای رفع این معضل باشد – که هست – راه‌های فراوان دیگری برای برون‌رفت از بحران فعلی و ترسیم آینده‌ای امیدبخش وجود دارند که اقدام و عمل انقلابی دست‌اندرکاران ذی‌ربط را می‌طلبد.

منبع: روزنامه حمایت

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۲۴۷۸۵۰۸:۵۴:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یکی از مسله های مهم معوقات کلان بانکی می باشد که اگر این معوقات وصول شود و در چرخه تولید و به تبع ان اشتغال قرار گیرد بسیاری از معضلات حل می شود و پول های سرگردان در دست زیاده خواهان که هر بار با ان بازاری را بهم می ریزنند از دست انها گرفته میشود قوه قضاییه به صورت قهریه باید از بانک ها بخواهد که معوقات خودرا وصول کنند نه اینکه به دلایلی که اکثرشان ..بوده از این کار خودداری کنند
کارشناس۴۲۵۳۱۴۱۶:۲۳:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یکی از علل افزایش نقدینگی همین یارانه های نقدی که در مجموع بسیار زیاد است ولی به صورت فردی هیچ هنری ندارد ..
ناشناس۴۲۵۶۴۸۲۲:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
نقدیندگی دست حضرات با حقوق و پاداش های نجومی هست نقدینگی دست حضراتی که وام های کلان بدون بازگشت به بانکها می گیرند هست نقدینگی دست وابستگان آقایانی که دلار 4200 تومانی می گیرند سکه طلا کیلویی می خرند و توسط آقایان وابستگان ارز 4200 تومان میگیرند و اسامی اعلام نمی شود چون آخر سر نخ به خود مقامات خواهد رسید !
ناشناس۴۲۵۷۲۶۰۰:۰۶:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۱۹
لطفا اگر یه چیزی همین طوری توی یه محله زنجیره ای توجیه گر خوندین رو تکرار نکنین (تا حالا فکر کنم بیش از ده باره این کامتن رو توی خبرگزاری های مختلف خوندم). اول به عنوان یه راهکار بگم که اگر این رقم برای خرید کالاهای داخلی مصرف بشه نه تنها اشتهای بازار برای ایجاد نقدینگی بیشتر کم می شه بلکه به تولید هم کمک می کنه ، و اما بریم سر ادعای اصلی : در نظر داشته باشین مجموع مخارج یه خانواده متوسط جوری هست که تا حد زیادی از یارانه توزیع شده دولت برای انواع کالاهای مربوطه به اون مخصوصا در حوزه انرژی و ... به خود دولت برمی گرده و اگر دولت انضباط مالی داشته باشه در واقع پول یارانه رو باید در این چرخه بازتوزیع کنه که به این شکل یارانه ها فقط در یک چرخه پولی خواهند بود و باعث افزایش نقدینگی نمیشه ، پس اگر این مورد باعث باعث افزایش نقدینگی بشه مقصر اصلی اش متولی اون یعنی دولت هست. از طرف دیگه دولت داره درآمد بسیاری رو از فاصله شکاف بین یارانه نقدی و سوبسید های قدیم که روی این کالاها می آمده کسب می کنه و فقط اختلاف درآمدش از بنزین کفاف تمام یارانه همه رو توی تمام سال میده و و اگر باز هم به جای افزایش هزینه های سرسام آور و چند برابری شد این دولت انضباط مالی وجود داشت و این پول جمع آوری شده از مردم بجای ریخت و پاش و حقوق های نجومی در کانال تولید و صرفه جویی قرار می گرفت نه تنها مهار کننده رشد نقدینگی بود که باعث کاهش اون هم می شد ، این یه کامنت کوتاه از شرح این موضوع هست و الا می شد توضیحات بسیار مفصل دیگه گفته بشه که اگر دولت ها (چه دولت بهار و چه دولت راستگویان)درست عمل می کردن چقدر می تونه این موضوع مفید فایده هم باشه حیف که به شدت هر دو با ندانم کاری و البته سودای چنین درامد زیادی موضوع رو به شدت خراب کردن.
ناشناس۴۲۵۳۲۱۱۶:۳۰:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
از علل ایجاد نقدینگی کاذب این است که بانک ها سود های زیادی به سپرده گذاران داده شده و اینطور گمان میرود که این سود ها اگر زمین و ساختمان های بانک ها فروش نرود سود های پرداختی در واقع از اصل سود مردم بوده است لذا یکی از موارد افزایش نقدینگی خلق پول کاذب از محل سودهای بالا و نجومی بدون پشتوانه بوده است
امیری۴۲۵۳۶۷۱۷:۱۷:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
این مطلب نادرستی است.بیشترین معوقات،یا همان بدهی های بانکی،مربوط به صاحبان کارخانه ها است که چندسالی است یا توان پرداخت ندارند و یا از پرداخت ان طفره میروند.
ناشناس۴۲۴۷۸۶۰۸:۵۶:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
بالا بردن ارزش ریال و به علت نداشتن تولید تزریق ارز و طلا تا جمع اوری نقدینگی و نابود کردن ان و سیستم بانکی با بهره متعادل زیر 5 درصد بهره و جمع کردن بانک های اضافی
ناشناس۴۲۴۷۹۰۰۸:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یکی از بانک های بزرگ کشور که زیان سنگینی هم دارد مدیرانش در چند سال گذشته همه ساله معادل 6 ماه حقوق پاداش در هر سال گرفته و یک پاداش ویژه دیگر هم از مجمع و وامدهای بالای 400 میلیون با سود 2 درصد و انواع دریافتی ها و پاداشدهای دیکر که الان مجالش نیست ایا با این نگاه مدیران بانک ..امیدی به شکوفایی اقتصاد هست
ناشناس۴۲۴۷۹۲۰۸:۵۹:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
ما هیچی مون به دنیا شبیه نیست که اقتصادمون شبیه باشه.... بیخیال ..
ناشناس۴۲۴۷۹۵۰۹:۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یکی از کارهایی که در حد اقل 20 سال گذشته در بانک ها صورت گرفته این است که بانک ها با دادن وام مجدد به بدهکاران کلان بانکی بدهی انها را به شکل صوری تسویه و از محل ان سود ظاهری و موهوم ساخته اند ولی عملا این سود ها به صورت نقدی بین سهامداران و پاداش های سنگین به مدیران پرداخت شده اینها نقدینگی کاذب و بی پایه است لطفا برای پایلوت بانک .. را و پاداش های از محل زیان و سود های موهوم را مورد بررسی قرار دهید
جواد۴۲۴۸۰۵۰۹:۰۹:۵۰ ۱۳۹۷/۴/۱۸
سلام علت افزایش نقدینگی فقط و فقط عدم ثبات سیاسی و اقتصادی است به همین دلیل هیچکس جرّات سرمایه گذاری نداره کدام مسئولی تضمین ثبات قیمّت ارز و مواد اولیه و حتی موجود بودنش و مراودات مالی و تجاری به سایر کشورها رو برای فقط فردا یعنی یک روز را به سرمایه گذار میتونه بده ؟
ناشناس۴۲۴۸۱۷۰۹:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۴/۱۸
ز دست دیده و دل هر دو فریادس است که هرچه بر سر اقتصاد است از این نقدینگی صوری است
ناشناس۴۲۴۹۱۹۱۰:۴۲:۳۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
برای رفع مشکل نقدینگی دولت می توانست از قبل کارهای مهم و اساسی بیشماری را انجام دهد ولی متاسفانه با اعمال سیاست های غلط مشکلات فعلی دست به گریبان جامعه شده و عملا ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا کرده است و در این زمینه کوتاهی دولت واقعا غیر قابل انکار است. به هر حال کارهائی که قبلتر باید انجام میشد ولی نشد باید هر چه زودتر انجام شود تا از ضرر و زیان بیشتر جلوگیری شود مواردی نظیر: 1.اعمال مالیات بر مصرف بر کالا ها و خدمات و حذف مالیات بر ارزش افزوده 2.اعمال مالیات بر عایدی از فروش زمین و مسکن و سایر کالاها و خدمات 3.اعمال مالیات بر مالکیت بیش از یک مسکن، خودرو و زمین 4.بازتعریف مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور ایجاد شفافیت و روان سازی 5.فروش و عرضه سهام شرکتهای دولتی به مردم 6.توقف تزریق نقدینگی به جامعه از طریق محدودیت در اعطای وام و متوقف کردن پروژه های غیر ضرور 7.کاهش سود سپرده های بانکی به منظور بازتعریف فرهنگ کارآفرینی 8.اعمال شفافیت در سیستم بانکی به منظور جلوگیری از پولشوئی بنحوی که منشاء درآمد افراد کاملا مشخص باشد 9. کوچک سازی واقعی دولت 10.کاهش هزینه های جاری دولت از طریق ایجاد دولت الکترونیک ( نه تشکیل دفاتر پیشخوان) به نحوی که افراد بتوانند بجای مراجعه به ادارات و یا دفاتر پیشخوان صرفاً از طریق یک پلتفرم اینترنتی نیازهای خود را رفع نمایند ، بازنشسته کردن و یا مرخصی اجباری برای کارکنانی که حضور آنها در محل کار ضروری نیست. 11. احیا سیستم مدیریت سوخت برای کنترل مصرف بنزین و گازوئیل 12.مدیریت تقاضا در بازار سکه و ارز 13.تعریف محدوده ساعت کاری برای اصناف به منظور کنترل و مدیریت انرژی
ناشناس۴۲۵۴۰۱۱۷:۵۰:۲۸ ۱۳۹۷/۴/۱۸
احسنت. شما باید نماینده مجلس باشید.
ناشناس۴۲۶۳۶۴۱۱:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۱۹
راهکارهای کاملاً مشخص، عینی و مناسبی است. عجیب است که دولتمردان این کشور از توجه به یک سری راه‌حل‌های ساده، شناخته شده و امتحان پس داده غافل هستند. آیا مثلاً دولت یا مجموعه نظام نمیداند که مالیات بستن بر فعالیت‌های دلالی و واسطه‌ای موثرتری سیاست هدایت نقدینگی به سمت تولید است؟ آیا ایجاد شفافیت به اقتصاد کشور ضرر می‌رساند؟ آیا مالیات سنگین بر درآمدهای متجاوز از یک سقف خاص گناه کبیره است؟
به افرید۴۲۴۹۲۳۱۰:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
نگارنده محترم گفتن پولو کجا ببرن بهتره،خب اینو از هرکی بپرسی میگه کجا خوبه ولی نگفت چگونه جلوی نقدینگی از حضور در بازار های سکه و ارز و ملک و خودرو و بازارهای دلالی گرفت؟؟؟؟؟؟؟ مثبت نبود.
علی۴۲۴۹۳۴۱۰:۵۴:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۱۸
تکرار مکررات که .. خودمان میدانیم که چه بلایی سرمان آمده است ، نیاز نیست که شما هم هر روز آنرا تکرار کنید.
ایرانی۴۲۴۹۴۲۱۰:۵۹:۱۳ ۱۳۹۷/۴/۱۸
فقط حرف!! در عمل هیچی بیرون نمیاد!!
ناشناس۴۲۴۹۵۳۱۱:۱۱:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
نظرات شماکاملادرست است امابرای اقتصادی که رانت وسواستفاده نباشدبرادرعزیزشرکتهایی که ارز۴۲۰۰گرفتن حالاطلبکارن هزاران میلیاردبه جیب زدن تصمیم تیم بی سواداقتصادی دولت باعث این رانت عجیب شداوناماایرانیهارومیشناختن چراچنین تصمیمی گرفتن یاهمین طرح تحول سلامت وزیربهداشت فاصله طبقاتی رواونقدرزیادکردکه بنده بازنشسته اون رواحساس کردم چون درهمسایگی من یک دکترعمومی زندگی میکندوحالابه اندازه ۳۰سال زحمت من دوساله درامدداشت واقعا متاسفم
ناشناس۴۲۴۹۵۹۱۱:۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اصل نگاه نویسنده اصل درستیه ولی متاسفانه مشکلات سر راه خصوصی سازی را فقط منشا عدم مدیریت میدانند که به نظر پاک کردن دیگر مشکلات است. برای مثال: ۱- در خصوصی سازی یکی از عوامل مهم ایجاد انگیزه است که از طریق حقوق مالکیت معنوی به وجود می آید که در ایران چنین قوانینی وجود ندارد ۲- در خصوصی سازی باید نظرات تجار و فعالان اقتصادی دیده شود که متاسفانه سیاست های کشور بدون در نظر گرفتن بازارها و فعالان اقتصادی اخذ میشود. ۳- مبازره با بوجود آمدن تراست ها ... ۴- به قول آقای احمد توکلی فساد سیستمی که باعث می شود فقط عده خاصی با منافعی خاص در بازار دست به فعالیت بزنند و بقیه حذف شوند. ۵- بوروکراسی های ناتمام و....
ناشناس۴۲۴۹۶۲۱۱:۲۹:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
باید مقاومت کرد
ناشناس۴۲۴۹۷۴۱۱:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یارانه ها سالانه 3000 میلیارد دلار = افزایش نقدینگی باید به سبد کالا تبدیل شود
بورامینی۴۲۴۹۹۲۱۱:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
محور قراردادن نرخ رشد بهره وری با تقویت عوامل تولید که در متن به ان اشاره کردندمیتواند نقطه شروعی خوبی برای تولید سرمایه وثروت وتوزیع مناسب ان باشدکه همه بران متفق القولند و الزاماتی نیز دارد که مهمترین ان نظارت قانونمند وضابطه مند بانکها وصنایع وبر حسب قابلیت و نیاز مندی مالی صادر کننده تولید کننده ومصرف کننده است که بدون استثنا اعمال شود که در این زمینه کاستی هایی وجود دارد که چالش بر انگیز است و دیگری تقویت یکی از عوامل تولید که اسکناس و سرمایه است نیز برای مواد اولیه به نرخ ارز بستگی دارد که معلوم نیست به چه دلیلی برخی غیر متعارف به افزایش نرخ ارز متناسب با تورم اصرار دارند (وحتی حد اقل به تثبیت ونه کاهش احتمالی ان نیز رضایت نمی دهند در صورتیکه برای اسکناس ملی که یک کالا ی ایرانی است ودر برابر ارز خارجی باید قدرت مبادله قابل قبولی داشته باشد)مگر در مقاطع لازم و برگشت بذیر که برای تقویت صادرات لازم می شود که این موارد در کنار رشد نقدینگی متناسب با رشد تولید کالا وخدمات که همزمان لزوم حمایت و بیمه بیکاری را میطلبد تاحدود زیادی به تولید ثروت کمک کند که بالطبع ترجیحا در بستر ثبات اقتصادی و امکان تعامل با شرکای دوست خارجی امکان بذیر می باشد
مهدي۴۲۵۰۰۵۱۲:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۴/۱۸
سلام این دیدگاه شاید منطقی باشه از نظر امارو ارقام ولی چیزی که همه فراموش میکنند در اینجور مباحث اقتصادی به اون بپردازند دو مورداست یک عدم وطن پرستی در زمینه اقتصادی یعنی ملتی بجای اینکه منافع کشورشودر نطر بگیره منافع شخصیشو در نظر میگیره به عبارت ساده تر میبینیم در بعضی از میدانهای ورزشی بین المللی اگر به ورزشکار هموطنشون توهین میشه یکپارچه همه یکصدا حمایت میکنند از اون وزشکار یاموفقیتی ایجاد بشه همه به شادی و پایکوبی میپردازن ویابه خاک کشورشون زره ای خدشه وارد شه بهر عنوان و بهر شکل عکس العمل نشون میدن واین بسیار تحسین بر انگیزه ولی در بحث اقتصادی اینچنین نیستند هرکی دنبال منافع خودشه الان برخورد مردم چین در مقابل جنگ اقتصادی که امریکا با کشورشون راه انداخته مشاهده کنید چطور مردم چین یکپارچه در مقابل سیاست های یک کشور متخاصم بر علیه کشورشون ایستادگی میکنند حتی در مقابل از بین رفتن سرمایه شخصیشون یا مردم کانادا که کالاهای امریکایی رو تحریم میکنند یا همین اروپا بمعنی ساده تر دفاع از کشور فقط در زمینه جانی نیست که همه مطمن هستیم درصورت حمله یک کشور اجنبی به کشورمان همه ازجان مایه خواهند گذاشت همونطور که در جنگ عراق جان افشانی کردندولی از نظر منافع مالی این دیدگاه وجود نداره مبحث دوم که شاید مهمترباشه عدم اطمینان یک ملت به تصمیمات دولت مردانشون در زمینه اقتصادیست و این از اونجایی نشئات میگیره که مردم حس کنند مدیران اقتصادی در تصمیمهایی که میگیرند بیشتر منافع خودشونو ببیند تا منافع مردم وکشورشونو واین باعث بوجود امدن حفاظت از منافع شخصی میشه تا منافع جمعی یک کشور میبینم در زمینه ارز همینطور بوده درزمینه خودرو وسکه همینطور بوده حتی در زمینه لوازم خیلی معمولی مثل تلفن همراه هم همینطوره شرکتهای دولتی و مدیران این نوع شرکتها بیشتر دنبال منافع خودشون هستند تا منافع کشورشون وقتی یک شرکت دولتی میاد ارز رو میگیره و هزار جور ترفند میزنه که از دو نرخی بودنش استفاده کنه فراموش میکنه در حوزه تخصصی خودش فعالیت کنه این باعث زیان به منافع کشور میشه بعد از بخش خصوصی چه انتظاری میشه داشت کدوم بنگاه اقتصادی زیر مجموعه دولت منابع مالیشو در صندوق قرض الحسنه بانکها گذاشته مدیران شرکتهای اقتصادی دولتی و نهادها با بانکهای چونه دریافت بیشتر سود رو دارند از رسوب پولهاشون در بانکها چطور انتظار هست مردم به موسسات مالی پناه حجوم نبرند اینها و هزاران مورد مث این رفتارهای اقتصادی باعث بوجود امدن وضع فعلی و فساد و عدم احساس مسئولیت درقبال منافع کشور شده نقدینگی براحتی قابل جمع امورییست ملتی که در جنگ عراق از طلا ومالشون گذشتند الان هم قادر به گذشت هستند باید یاد بگیریم دفاع از کشور تنها جنگیدن برای حفظ خاک نیست وطن پرستی تنها به مرزهای فیزیکی یک کشور محدود نیست مدیران دولتی قبل هرچی باید اعتماد رو به این ملت برگردانند دولت مردان اگر وطن پرست هستند از مال واموال خودشون اغاز کنند بعد مطمن باشید این ملت حماسه خواهند ساخت
ناصر۴۲۵۰۴۹۱۲:۳۳:۰۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
آقا هی میگوید افزایش نقدینگی خوب این افزایش از کجا آمده اگر از چاپ اسکناس بدون پشتوانه باشه که مقصر مشخصه ولی اگر بعلت افزایش درآمد دولت و رشد اقتصادی باشه مشکلی ندارد و در تمام دنیا هم اینطور هست
رضا۴۲۵۳۵۹۱۷:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۱۸
افزایش حقوق ۲۰ درصدی ۳۰ میلیون نفر کارکن و بازنشسته،بازنشست کردن مردم در سن ۵۰ سالگی،طرح تحول سلامت،مسکن مهر،یارانه نقدی،یارانه سوخت و نان،کمک به شرکت های ورشکسته دولتی و شبه دولتی و اخر الامر سود بانکی که خود معلول عوامل قبل است و اگر این عوامل نبودند سود بانکی الان ۲ درصد بود برادر رفاه با بالا رفتن تولید حاصل می شود و نه چاپ پول و پخش ان بین مردم
ناشناس۴۲۵۰۵۰۱۲:۳۳:۱۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اقتصاد رانتی دلال محور
مهدی حسنوند۴۲۵۰۷۱۱۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
وای خدا .. به حکایت آمار و ارقام رسمی، پیش از کاهش نرخ سود بانکی، میزان نقدینگی 450 هزار میلیارد تومان بود، درحالی‌که در حال حاضر این مقدار به مرز 1500هزار میلیارد تومان نزدیک شده، آقای نماینده ۴۵۰ هزار میلیارد مربوط به اواخر سال ۹۲، چاپ پول بدون پشتوانه در ۴ سال برای تامین سود بالای ۲۵ درصد بانکها و رقم بودجه سالیانه (با تصویب شما در مجلس) سبب افزایش نقدینگی کشور تا ۱۵۰۰ هزار میلیارد شده نه کاهش سود بانکی در یک سال اخیر.
ناشناس۴۲۵۱۱۵۱۳:۱۲:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
از بانک مرکزی باید پرسید چرا نرخ ذخیره قانونی را پایین آورده؟ آیا این عامل اصلی رشد بالای 20 درصد سالانه نقدینگی نیست؟
ناشناس۴۲۵۱۴۰۱۳:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اقتصاد ما خودی بنیانه نه مردم بنیان!
ناشناس۴۲۵۱۶۹۱۳:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۸
از قدیم گفته اند اول چاه را بکن بعد منار را بخر. هر اقدامی برای تشویق مردم به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی و دراز مدت خوب است و کاهش سود هم در این مسیر در تئوری کار واجبی بود. مشکل اینجا بودکه همه می دانستند کسی به سمت سرمایه گذاری در کارهای تولیدی نخواهد رفت. سرمایه گذاری چیزی است که مستقیماً به سیاست داخلی و سیاست بین المللی دولت مربوط است. هیچگونه سیاست که در آن مسیر باشد در دولت دیده نمی شود. دولت هم که خیلی بیشتر از مردم اطلاعات و افراد مطلع در دسترس دارد حتما این مطلب را می دانست. خوب می دانست که با کاهش سود پول ها به سمت دلالی ارز و سکه و مسکن سرازیر خواهد شد. با اینهمه سود بانکی را کاهش داد. هر خطری که از سود بالای بانکی بانکهارا تهدید می کرد، پاسخ آن این نبود که یک بحران بزرگتر ایجاد شود و نقدینگی سهه برابر بشود. مگر اینکه دولت سیاست دیگری داشت. یعنی با کاهش شدید ارزش ریال، به قیمت جیب مردم بدهی های خود و بانکهارا کم کند.
ناشناس۴۲۵۲۱۶۱۴:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۱۸
یک ابهام : آیا دو برابر شدن ارز درآمد دولت را دو برابر نمی کند؟ مثلاً از بابت نفت 70 میلیارد دلار میشه 560 تریلیون، که اگر دلار بالا نمی رفت میشه 280 تریلیون پس دولت خیلی راحت بدهکاری خود را جبران می‌کند و حقوق کارمندها را پرداخت می کند و.... و اگر دلار بشه 4 برابر پول نفت میشه بالای هزار تریلیون. چقدر راحت میشه حقوق ها را پرداخت کرد یارانه وووو
سعید روشن کرمانشاهی۴۲۵۲۶۸۱۵:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۴/۱۸
این دولت مسامحه کار با سیاست .. و مدیران پیر وخسته وگاه حزبی و نالایق وسود جو، توان مدیریت پولهای سرگردان مردم وهدایت ان به سمت تولید را دارانیست .
ناشناس۴۲۵۲۹۴۱۶:۰۲:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
در دوران طلایی احمدی نژاد قیمت مرغ سال 84 / 1470 تومان بود در پایان دوران طلایی قیمت مرغ 7100 تومن یعنی 6 برابر ! . الان قیمت هر کیلو مرغ 8900 تومن . / گوشت گوسفند سال 84 هر کیلو 5100 تومن بود پایان دولت احمدی نژاد 30000 هزار تومن یعنی 6 یرابر . الان هر کیلو گوشت گوسفند 47,000 تومن . >> ملت ایران بسیار فراموش کار هستن
ناشناس۴۲۵۳۷۰۱۷:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
دوران طلایی را خوب آمدی!
ناشناس۴۲۵۵۲۷۲۰:۲۳:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۱۸
احمدی نژاد دم سیاه استخونی را کیلویی 4 هزار تومان تحویل دولت روحانی داد و روحانی کاری کرده که دم سیاه استخوانی به نزدیک کیلویی 14هزار تومان رسیده است
ناشناس۴۲۵۴۰۷۱۷:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۱۸
مردم اینهمه پیشنهاد میدهند واینهمه اقتصاد دان داریم معلومه کسی نیست که مصمم باشد برای ساختن اقتصاد کشور
ناشناس۴۲۵۵۰۰۱۹:۴۷:۳۸ ۱۳۹۷/۴/۱۸
دولت با عرضه سکه و ارز با قیمت واقعی و کاهش هزینه های جاری و جلوگیری از فرار مالیات و اجرای کامل قانون مبارزه با پولشویی و افزایش قیمت کالا و خدمات دولتی ‌و پیگیری مطالبات معوق بانکی و فروش اموال مازاد می تواند ظرف ۳ ماه تمام نقدینگی را جمع کند.
ناشناس۴۲۵۵۱۲۲۰:۰۹:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۱۸
اگر پول، مالیات و نظام قیمت گذاری بر مبنای بازار در کنار هم درست تعریف شود نقدینگی خودبخود به سمت تولید می رود. فروش ارز نفت توسط دولت به بانک مرکزی جهت اجرای بودجه پولی را ایجاد می کند که به نفع تولید نیست...مالیات ها اگر فعالیتهای سفته بازانه، احتکار ثروت و سطوح بالای درآمدی اخد نشود نقدینگی به انحراف می رود و اگر قیمت گذاری توسط دولت انجام شود فرصتهای رانت نیز افزایش می یابد.
ناشناس۴۲۵۷۰۵۲۳:۴۳:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۱۸
شاکلید باز شدن قفل نقدینگی تورم زا برنامه اول /نقدینگی به سمت تولیدات ارز آور سوق پیدا کند برنامه دوم /دولت با تزریق طلا که در اختیارش است نقدینگی را جمع کند هدایت مجدد انجام دهد برنامه سوم / همزمان در مورد توطئه های اقتصادی برخورد قاطع شوددر این مورد خلخالی اقتصادی نیاز است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین