ملیت چیست آقای مطهری؟

محسن آزموده،   3970417080 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
ملیت چیست آقای مطهری؟

مفهوم ناسیونالیسم، یکی از سیال‌ترین و مناقشه‌برانگیزترین مفاهیم در فرهنگ‌های علوم سیاسی و اجتماعی است. متفکران بسیاری تلاش کرده‌اند که مفهوم nation را تعریف کنند، اما بعید است بتوان یک فصل مشترک برای آن پیدا کرد. ترجمه آن به «ملت» و «ملی‎گرایی» در زبان فارسی نیز نه تنها از ابهام آن نکاسته بلکه به سهم خود مشکلات جدیدی را پدید آورده است. چند سال پیش یکی از پژوهشگران ایرانی بر مبنای همین ترجمه نادقیق فهم عموم منورالفکران و بلکه فعالان سیاسی و اجتماعی در عصر مشروطه را زیر سوال برد و مدعی شد عدم انطباق معنای ریشه‌دار مفهوم «ملت» در سنت ما به معنای دین و مذهب با معنای جدید nation در همبستگی با ‌state، موجب سوءتفاهم‌های جدی و گمراه‌کننده شده است. نمونه‌ای دیگر از همان بحث قدیمی که آنچه در میان ایرانیان به عنوان ملی‌گرایی و ناسیونالیسم شکل گرفته، متفاوت است با آنچه مبدعان «اصلی» این ایده گفته‌اند و اتفاقا همه مشکلات ما از این کژفهمی ناشی شده است.

فعلا کاری به این مباحث فضل‌فروشانه که گویی صرفا به دنبال آن هستند که بگویند هیچ کس چیزی نمی‌فهمید و فقط ما می‌فهیم و... نداریم و ورای این مباحث نظری و ایرادگیری‌های ملانقطی به این می‌پردازیم که به هر حال فهم یا فهم‌هایی از ناسیونالیسم، در میان ما ایرانیان شکل گرفته و به عنوان یک ایدئولوژی یا آرمان یا نگرش، در سوگیری‌های سیاسی و اجتماعی‌ و رفتارهای فردی و جمعی‌مان نقش‌آفرینی کرده است. این هم که به جای یک فهم و تعبیر از ناسیونالیسم، از تعابیر یا فهم‌های متکثر از آن سخن می‌گوییم به این دلیل است که نه فقط در کردار و گفتار سیاستمداران، بلکه در رفتار مردمان عادی نیز شاهد دریافت‌ها و برداشت‌های متفاوتی از ناسیونالیسم هستیم و به معناهای متفاوت و گاه متعارضی از آن بر می‌خوریم. برای نمونه ناسیونالیسم برای برخی به منزله ابزاری برای حسرت خوردن به روزگار گذشته و دریغ و افسوس «آنچه داشتیم» تلقی می‌شود. گروهی ناسیونالیسم را به عنوان ابزاری سیاسی برای تاسیس یک دولت- ملت مدرن در نظر می‌گیرند و عده‌ای بر جنبه فرهنگی آن تاکید می‌کنند. برخی نیز ناسیونالیسم را وسیله‌ای برای دیگرستیزی و نفی و طرد این و آن می‌دانند. هستند کسانی هم که به اجتماع می‌اندیشند و با تاکید بر ناسیونالیسم، به عنوان سیمان اجتماعی به دنبال امکاناتی هستند که این ایدئولوژی می‌تواند برای افزایش همبستگی اجتماعی و ایجاد یک هویت جمعی منسجم از افراد و گروه‌های قومی و زبانی و دینی و سنی و جنسیتی و... فراهم آورد.

اما شوربختانه در میان ما چنان که یکی از محققان معاصر نشان داده، روایتی از ناسیونالیسم غلبه یافته که به جای ظرفیت‌های فراگیرنده این مفهوم، بر جدایی‌ها و تمایزها می‌افزاید. این درک از ناسیونالیسم به تعبیر رضا ضیاء ابراهیمی، ناسیونالیسم بی‌جاساز است، درکی از ملی‌گرایی که بر مفاهیمی چون گذشته از دست شده، قومیت، نژاد و... استوار است و به جای آنکه شمار بیشتری از افراد داخل یک مرز ملی را در بر بگیرد، مدام بر تمایزها و جدایی‌ها می‌افزاید. به این جملات علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دقت کنید: «فیفا باید این نقص و بی‌عدالتی را برطرف کند به طوری که تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شده باشد و حتی شامل بازیکنان دو‌رگه نیز نباشد.»

این جمله که می‌گوید «تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شود» را اگر تحت‌اللفظی و بدون در نظر گرفتن پس و پیش آن بخوانیم با یک همان‌گویی (توتولوژی) مواجهیم؛ چرا که از عنوان «تیم ملی» بر می‌آید که چه کسانی باید در آن بازی کنند. اما جمله بعدی به وضوح نشان‌دهنده برداشت گوینده از ناسیونالیسم و ملی‌گرایی است. او می‌گوید تیم ملی یک کشور نباید «شامل بازیکنان دو رگه» باشد. پرسشی که پدید می‌آید این است که بازیکن دو رگه یعنی چه؟ آیا کسی که در فرانسه به دنیا آمده و رنگ پوستش سیاه است، دو رگه است و در نتیجه از ملت فرانسه نیست؟ آیا کسی که از هندوستان به فرانسه سفر کرده و تابعیت آن کشور را پذیرفته نیز به دلیل اینکه «دو‌رگه» (و یا نمی‌دانیم شاید چند‌رگه) است، چنین حقی را ندارد؟ اصلا رگ و ریشه، یعنی چه؟ آیا به معنای خون و نژاد است؟ آیا نمی‌دانیم که بعد از اتفاقات مهمی که در سده بیستم بر سر همین مفاهیم رگ و ریشه رخ داد، امروز حتی متخصصان ژنتیک نیز از به کار بردن مفاهیمی مثل نژاد برای تمایزگذاری میان آدمیان پرهیز می‌کنند؟

واقعیت این است که امروز حتی سرسخت‎ترین مخالفین وطنی ناسیونالیسم نیز دریافته‌اند که در تنگناهای سیاسی و اجتماعی دست یازیدن به آن از موثرترین ابزار برای ایجاد همبستگی اجتماعی و تقویت امید اجتماعی است. اما مساله این است که درک و دریافت‌مان از ناسیونالیسم را ارتقا بخشیم و آن را به مضامین تنگ‌نظرانه و افتراق‌زایی چون رگ و ریشه و نژاد و دین و مذهب و قومیت خاص پیوند نزنیم. همه کسانی که در چارچوب‌های یک مرز ملی زندگی می‌کنند و به قوانین و آداب و رسوم و فرهنگ آن احترام می‌گذارند، فارغ از رنگ پوست، دین و مذهب، زبان و قومیت و فرهنگ و پیشینه‌شان یک ملت هستند و باید به آنها به یک چشم نگریست و آنها را در غم و شادی کل ملت شریک دانست. به عبارت دیگر ملیت یک انتخاب آگاهانه و آزادانه بر مبنای در نظر گرفتن امیدها و آرزوها و آمال و خواسته‌هاست، نه چیزی که با فرد ‌زاده شود و نتواند آن را کنار بگذارد.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه کاربران

صمصام۴۲۳۷۴۸۱۳:۵۴:۴۰ ۱۳۹۷/۴/۱۷
آقای مطهری: ای کاش به جای سرک کشیدن به موضوعات مورد علاقه تان و قبل از اظهار نظر در باره ان موضوع کمی اطلاعات کسب کنید بعد نظر بدهید اگر هم میخواهید اظهار نظر کنید موضوعات بسیار بسیار مهم تر و حساس تر وحیاتی تر از ملیت بازیکنان تیمهای فوتبال در مملکت خودمان وجود دارد که شما و بقیه ظاهرا هیچ علاقه ای به اظهار نظر در ان ندارید مثلا میتوانید نظر خود را در مورد پیشی گرفتن موجودی حساب ارزی آقازاده ها در خارج از کشور از موجودی حساب صندوق ذخیره ارزی اعلام کنید !!!! جناب مطهری : طبق اطلاع آقای بهمنی از نمایندگان مجلس و رییس سابق بانک مرکزی اکنون میبایست 148 میلیارد دلار از درامد صادرات نفت به صندوق ذخیره ارزی واریز میشد که نشده اما حیرت انگیز اینکه اکنون خبر رسیده که موجودی حساب ارزی آقازاده ها از موجودی حساب صندوق ارزی بالا زده است آقای مطهری به جای اظهار نظرهای ناشیانه در موضوعاتی که هیچ ربط ونسبتی به سطح درک و سواد شما ندارد کمی سواد و معلومات خود را افزایش دهید در ضمن مسائل و مشکلات کشور ما واجبتر از رسیدگی به بی عدالتی در جام جهانی فوتبال است !!!!
آریابان۴۲۳۹۵۵۱۵:۴۵:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۱۷
بسیارعجیب است که برای پاسخ به یک بحث ورزشی ، یک مقوله فلسفی را پیش کشیده اید و رگ و ریشه "ناسیونالیسم" را شخم زده اید و آنچنان نتیجه گیری کرده اید که گویا جناب مطهری ضرورت !!!! اعمال تبعیض میان زادگان از پدر و مادر فرانسوی را با زادگان از دیگر پدران و مادران خواستار شده اند ؛ درحالیکه آنچنانکه از واژگان و موضعگیری جناب مطهری بر می آید (و به نظر هم درست میرسد) در شرایطی که یک رقابت بین المللی این چنینی با چنین حساسیتی بسیار بالا در کل جهان مطرح میشود و برد و باخت و برندگی و بازندگی در آن تا این درجه از اهمیت ویژه و استثنائی برخوردار شده ، جا دارد که این رقابت میان آنانی باشد که حداقل چندین نسلشان در همان مرز و بوم بوده اند (از کل نفرات تیم ملی فوتبال امسال کشور پر آوازه ای همچون فرانسه ، تنها 7 نفر !!!!! در معنای واقعی کلمه فرانسوی میباشند) تا چنین نشود که این یک حق و امتیاز بین المللی یعنی افتخارات تک تک این فوتبالیست ها که باید نصیب کشور واقعا مادری !!!!! خودشان بشود ، بدلیل شرایط اجتماعی و فقر حاکم بر آن چند کشور افریقای سیاه و افریقای شمالی از آنان ستانده شده و به حساب کشوری واریز شود که بدون ذره ای تردید در صورت غیبت این چنین بازیکنان غریبه ای !!!! در تیم خود ، با جایگاه درخشان امروزیش فاصله های پر نشدنی عمیقی می یافت !!!! ؛ افزونتر اینکه هر چقدر که این تیم های ملی چند ملیتی تحت پرچم یک کشور قدرتمند قویتر شوند ، طبیعتا فاصله میان تیم های کشور های مادری بازیکنانش با آن ، بیش از پیش عمیق تر و دست-نیافتنی تر خواهد شد ؛
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین